Ihmisten käsillä palvella

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ihmisten käsillä palvella

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Huhti 2021 13:20

*
PAAVALI

Hän kiersi ja katseli eri jumalia ja tapasi tuntemattoman jumalan, jonka hän ilmoitti ja hänen saarna johti Jeesukseen päin. Paavali korotti että ihmisten käsillä ei voi palvella Herraa. Vielä Paavali painosti tärkeyden että noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt Hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus käsillä tekemisestä jolla palvellaan Herraa. Silloin ojentautuminen voi toteutua kun ymmärretään Herran jumaluuden että Häntä ei voi palvella ihmisten käsillä.

Ap.t. 17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.

24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,

25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,

27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;

28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'

29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. !




PYHÄ HENKI

Mutta Pyhä Henki toimii eri tavalla. Evankelioinnin ohessa Hän vie joka kerta Sanan yhteyteen ja kirkastaa ymmärrystä Sanaan ja se on silloin Herralta uskon lahja ja se ylläpitää elävää uskoa Herraan päin, sitten voi levätä ja elää Pojan uskon varassa (Room. 10:17, Apt. 11:14). Se on uskon lahja Jumalalta.

Se on Pyhän Hengen tehtävä, on viedä Sanan yhteyteen ja kirkastaa Jeesusta. Pyhä Henki ei vie esim. kuvan tai taulun tai ristiriipuksen tai ristipuun yhteyteen, vaan Sanan yhteyteen. Sillä Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Jeesusta, lihaan tullutta Sanaa. Siinä on Sanan merkitys ja silloin tunnetaan Pyhän Hengen joka ei koskaan ohita Sanaa.

Kun Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen ja avaa uskomaan Häneen, silloin se on uskon lahja Herralta että sitten voi levätä ja elää Pojan uskon varassa. Pojan omavarainen usko kantaa meidät. Hän elää meissä (Gal. 2:20).

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Silloin se on Jumalan työtä (teko) pelastetussa ihmisessä. Sitten pelastettu ihminen on Jumalan armon sisäpuolella. Se on nimittäin Jumalan aikaansaama usko - uskonlahjaksi, ettei siitä voi kerskata ikäänkuin se olisi oma ansio omien tekojen kautta (Ef. 2:8-9). Myös se ylläpitää elävää uskoa Herraan päin.


Paavali sanoi; 'emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema' (Apt. 17:29). Silloin Jumala voi jäädä "kakkoseksi" ja käsillä työ "ykköseksi" niinkuin epäjumala. Silloin käsillä työ evankelioitavaksi on ihmisten työtä omin ihmiskäsin, silloin Jumalan teko ja uskon lahja jäisi sivuun. Jos tällä tavalla tehdään eteenpäin, se korottaa vain itseään ja omaa työtä ihmisten käsillä palveltavaksi.

Paavali painosti tärkeyden että siitä on tehtävä parannus käsillä tekemisestä, koska se johtaa käsillä palvelemaan. Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi (Room. 1:16-17), julistetaan evankeliumia sellaisena kuin se on, niin silloin Jumala pääsee tekemään pelastusta kuulijoissa ja vie elävään uskoon, sitten kuulijat elävät Pojan oman uskon varassa. Se on Jumalan uskon lahja, silloin "vanhurskas on elävä uskosta."




LIHAKSI TULLUT SANA

Jeesus on lihaan tullut Sana, niin se on ainoa tie elävään uskoon. Se on Jumalan aikaansaama usko uskonlahjaksi. Kun Pyhä Henki vie Sanan yhteyteen kirkastamalla Hänet joka on lihaan tullut Sana.




LYYDIA JA KORNELIUS

Korotetaan Jeesusta, Hän on maailman valkeus ja pelastukseksi koko maailmalle. Hän on avannut Lyydian sydämen ottamaan vaarin Sanasta. Siinä on Sanan merkitys. Jeesus on lihaan tullut Sana. Siinä Herran uskon lahja on mukana kuten Korneliuksen kohdalla, kun hän perhekuntineen tuli elävään uskoon kuultuaan Sanaa.

Ap.t. 16:14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron