Uutta liittoa varten

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uutta liittoa varten

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2020 13:52

*
viheröitynyt sauva

4Moos. 17:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:

2 "Puhu israelilaisille ja ota heiltä, kaikilta heidän ruhtinailtansa,
sauva kutakin sukukuntaa kohti, heidän sukukuntiensa mukaan,
kaksitoista sauvaa. Kirjoita kunkin nimi hänen sauvaansa,

3 mutta Leevin sauvaan kirjoita Aaronin nimi,
sillä tämänkin sukukunnan päämiehellä olkoon sauvansa.

4 Pane ne sitten ilmestysmajaan lain arkin eteen, missä minä teille ilmestyn.

5 Ja tapahtuu, että kenen minä valitsen, sen sauva versoo.
Siten minä lopetan israelilaisten napinan,
niin että pääsen kuulemasta heidän napinaansa teitä vastaan."

6 Ja Mooses puhui tämän israelilaisille, ja kaikki heidän ruhtinaansa antoivat
hänelle kukin sauvansa sukukunnittain, yhteensä kaksitoista sauvaa,
ja Aaronin sauva oli heidän sauvainsa joukossa.

7 Ja Mooses pani sauvat lain majaan, Herran eteen.

8 Kun Mooses seuraavana päivänä meni lain majaan, niin katso,
Aaronin sauva, joka oli siinä Leevin sukukunnan puolesta,
oli alkanut versoa, siihen oli ilmestynyt silmuja,
puhjennut kukkia ja kasvanut kypsiä manteleita.

9 Ja Mooses vei ulos kaikki sauvat Herran kasvojen edestä kaikkien
israelilaisten tykö; ja he katselivat niitä ja ottivat kukin sauvansa.

10 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Vie Aaronin sauva takaisin lain arkin eteen
säilytettäväksi merkkinä uppiniskaisille, ja lopeta heidän napinansa,
niin että minä pääsen sitä kuulemasta, jotta he eivät kuolisi." :shock: :wtf: :?

11 Ja Mooses teki sen; niinkuin Herra häntä käski, niin hän teki. :wise3:



Image
Aaronin sauva on viheröitynyt



Kansan napinat Moosesta vastaan kantautuivat Herran korviin asti. Siten Jumala sanoi Moosekselle; 'puhu israelilaisille ja ota kaikilta heidän perhekuntiensa ruhtinailta sauva kutakin heimoa kohti, yhteensä kaksitoista sauvaa. Kirjoita kunkin sauvaan omn nimen ja Leevin sauvaan kirjoita Aaronin nimi, sillä myös leeviläisten perhekuntien ruhtinaalla on oltava oma sauvansa'.

Jumala sanoi; 'pane sitten sauvat ilmestysmajaan todistuksen arkun eteen, missä Minä aina kohtaan teidät ja kenet Minä valitsen, sen sauva alkaa viheriöidä.' Näin Minä vaiennan israelilaisten valituksen ja pääsen kuulemasta heidän napinaansa teitä vastaan'. Niin Mooses teki näin ja sanoi israelilaisille. Niin kaikki heidän heimojensa ruhtinaat antoivat hänelle sauvansa, yhden kutakin heimoa kohti, yhteensä kaksitoista sauvaa.

Myös Aaronin sauva oli heidän sauvojensa joukossa. Mooses vei sauvat Herran eteen todistuksen majaan. Kun Mooses seuraavana päivänä meni todistuksen majaan, hän näki, että Aaronin sauva, Leevin heimon sauva, oli alkanut viheriöidä. Siihen oli ilmestynyt nuppuja, puhjennut kukkia ja kasvanut kypsiä manteleita. Mooses vei kaikki sauvat Herran edestä ulos kaikkien israelilaisten nähtäväksi. He näkivät, mitä oli tapahtunut, ja kukin ruhtinas otti sauvansa.

Herra sanoi Moosekselle: ”Vie Aaronin sauva takaisin todistuksen arkun eteen säilytettäväksi merkkinä kapinallisille. Tee loppu heidän napinastaan minua vastaan, etteivät he kuolisi.” Mooses teki aivan niin kuin Herra oli häntä käskenyt.


Hebrealaiskirje:
9:4 siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki,
yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin
kultainen mannaa sisältävä astia ja
Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,

Image
Arkissa on se viheröitynyt sauva uuden liiton uskovia varten. Sen joukossa oli kultaista mannaa sisältävä astia ja liiton taulut



Minulle sanottiin että se sauva tarkoittaa Jumalan auktoriteettia ja valtaa. Sauva oli esikuvallisesti liitonarkin sisällä. Aaronin sauva viheriöi, kukki ja tuli hedelmä. Se tarkoittaa auktoriteetin kasvua, hengellisen kasvun edetessä. Hedelmä siis tietenkin Hengen hedelmän näkymistä uuden liiton uskovan elämässä.

Tänään satuin itse lukemaan heprealaiskirjeen niin viheröitynyt sauva nousi mieleen niin haluaisin avata se. Koskeeko viheröitynyt sauva (joka on varoitettavaksi muistutukseksi vielä uuden liiton voimassa ettei napinat kantaudu Herran korviin asti) vain uuden liiton israelilaisia vai yleisesti uuden liiton uskovia?

:think2:

Herra Jeesus kanssasi siunaten ja vahvistaen sinua :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa