Lopuajan rikkinäisyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2020 15:04

*
Rikkinäisyys on niin paljon ja myös uskovien keskellä. Riitautuminen, jakautuminen eripuraisuuden takia, lyöminen ja väärinymmärretyksi tuleminen on osa rikkinäisyyttä. Se tulee päälle, missä sen alla on hoitamattomia vanhoja haavoja, kuten hylkäämisen haava, hellyyden puute, emotionaalinen eli tunneperäinen vaurio, mielen rikkoutuminen ja emotionaalinen trauma jne jne jne....

Sisäinen maailma on rikkoutunut ja luottamus on mennyt pois. Mutta rikkoutuneen ihmisen on vaikea rakentaa luottamusta Herraan ja vielä ympärillä on paljon rikkinäisiä uskovia, joiden kautta sisäinen rikkoutunut ihminen ei löydä lepoa Herrassa vaan on mukana rikkinäisten uskovien kanssa temmattavaksi.

Tuntuu että rikkinäisyys jatkuu ja jatkuu loputtomasti uskovien keskellä. Missä on kypsiä uskovia kun heitä tarvitaan rikkoutuneiden uskovien yhteyteen? Meitä on erilaisia yksilöuskovia. Meillä on eri omaa kasvun vaihetta. Mutta on surullista huomata että kasvu on vielä keskeneräistä. Kypsät uskovat ovat vähissä vaikka heitä tarvitaan. On tulossa ahdingon aika, se on vaikea aika. Miten rikkinäisten uskovien käy kun he eivät vielä löytäneet lepoa Herrassa?

On surullista huomata että vahvat uskovat eivät huomioi rikkinäisiä uskovia vaan tuovat esille jotain oman mielen mukaista pelonlietsontaa, mikä järkyttää rikkinäisiä uskovia ja siinä rikkinäiset uskovat menettävät mielenrauhaa ja päätyvät hysteeriseen pelkoon josta ei omin voimin päästä eroon. Vahvat uskovat ajattelevat vain itseään piittaamatta rikkinäisistä uskovista jotka ovat täysin rikki. Vahvat uskovat vaikuttaa sydämettömiltä. Tällä tavalla he tallaavat rikkinäisiä uskovia. Se on surullista.

Heiltä unohtuu yksi erittäin tärkeä asia, nimittäin se on lähimmäisten parasta että he pääsevät rakentumaan Kristuksessa, sen tulee ajatella aina. Vahvat uskovat eivät ajattele kuin itseään. Mutta kypsät uskovat on eri asia.

On parempi antaa Jumalan kuljettaa oikeaan paikkaan missä saa eheytyä, kasvaa rauhassa kohti Kristusta ja rakentua ja vahvistua uskossa. Tarvitaan Herran apua ja viisautta ja oikeaa johdatusta niin se rikkoutuneisuus saa hoidettua pois. Mutta nykyään sielunhoito apu on vaikeasti löydettävänä. Pyhässä Hengessä vaeltavat uskovat ovat vähissä.

Mikä olisi paras tapa hoitaa rikkoutuneisuuden kanssa kun kypsät uskovat ei ole tavoitettavissa eikä oikeaa sielunhoito apua ole saatavana enää? Puhuminen luottavaiselle henkilölle auttaa mutta riittääkö se yksin ja sen kautta haavat umpeutuvat? Riippuu haavoista kuinka syviä ne on. Ehkä yksin puhuminen ei riitä. Keskittymishäiriö ja lukihäiriö tulee haavoista ja Psalmin lukeminen vaatii runsaasti aikaa ja se on työlästä jos hoitaa yksinään Psalmin lukemisen kanssa.

Profetoiva puhuu rakennukseksi, kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Mutta usein suurin osa sielunhoitajista ei omista profetoimisen armolahjaa. On surullista huomata että profetoimisen armolahjaa omistaneet uskovat nojautuvat omaan ymmärrykseen joka rajoittaa sen armolahjan eikä Jumala pääse toimimaan sen kautta. Koska Jumala toimii toisten omien armolahjojen välityksellä seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi. Ilman profetoimisen armolahjaa ja ilman Pyhää Henkiä sielunhoito on turhaa koska siinä he eivät voi ymmärtää rikkinäistä uskovaa ja antavat aina väärää lohdutusta, josta ei ole apua rikkinäisen uskovan haavaan.

Rukoilu oman ymmärryksen mukaan on turhaa koska luulee tietävän miten tulee rukoilla ilman Pyhää Henkiä ja se rajoittaa Pyhän Hengen. Olen huomannut että omaan ymmärrykseen nojautuminen on yleistynyt melkein kaikkialla, ja myös sielunhoidossa.

Olisi korkea aika opetella kuuntelemaan Herran ääntä, äläkä omaa järjen ääntä! Se ei ole sama asia että se olisi Herran ääni eikä se ole Herran antama viisaus.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Maaret » 15. Joulu 2020 23:17

Mua rohkaiseen Ilpoisten piirin suorat lähetykset tiistaisin. Nyt niillä on kyllä 2 viikon tauko.
https://ilpoistenpiiri.fi/
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Maaret » 15. Joulu 2020 23:34

Oliko tämä keskustelun avaus vai lainaus jonkun kirjoituksista?

Aihetta on puitu vuosikausia eikä siihen enää osaa oikein mitään vastata. Heikot on ajettu pois seurakunnista, armolajoja sai käyttää vain kuuluisat, muut ei rohjenneet edes yrittää. Vuosikymmenien etsinnät, ei enää jaksa edes luulla, että olisi jossain "oma paikka". Uutisia lukiessa näkee vain tuomioiden alkaneen.
Jos yrittää ketään rohkaista niin vastauksia tulee lähinnä erimielisiltä. Suomalaiset osaa keskustella vain jos ollaan erimieltä.
Miksi edes yrittää kun mikään "antaminen" ei koskaan kelpaa vastaanottajalle?

Toiset on luotu syrjään ja toiset parrasvaloihin. Antaa niiden touhuta, jotka saa sitä tehdä.

"Hän tuli omiensa luo mutta Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan." --miksi meillä olisi muunlainen "kohtalo". Se ettei koskaan kokonaan parane voi olla se risti joka on vain hyväksyttävä.
Niinkuin minua on koko lapsuus halveksittu niin minua tullaan koko aikuisuus halveksimaan. Jos se on mun risti niin olkoon. En jaksa enää välittää enkä luulla että jossain on toisenlaisia ihmisiä.

Ehkä olen itsekin sellainen pelottelija kun jaan käsityksiäni tuomioista. Mutta kun näkee muiden nielevän loputtomia valheita niin ei aina kykene olemaan hiljaa.

Kun tulee kehoitus niin kerron myös evankeliumin netissä mutta se on harvoin. Useammin sitäkin pilkataan. Ehkä ne apua etsivät johdattuu eri ihmisten luo...
Se siitä.
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Maaret » 15. Joulu 2020 23:38

Foorumin kello on näköjään väärässä. Mun kello on vasta 22:37
Joten en sentään yöllä kirjoita
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 16. Joulu 2020 09:27

Maaret kirjoitti:Oliko tämä keskustelun avaus vai lainaus jonkun kirjoituksista?

Aihetta on puitu vuosikausia eikä siihen enää osaa oikein mitään vastata. Heikot on ajettu pois seurakunnista, armolajoja sai käyttää vain kuuluisat, muut ei rohjenneet edes yrittää. Vuosikymmenien etsinnät, ei enää jaksa edes luulla, että olisi jossain "oma paikka". Uutisia lukiessa näkee vain tuomioiden alkaneen.
Jos yrittää ketään rohkaista niin vastauksia tulee lähinnä erimielisiltä. Suomalaiset osaa keskustella vain jos ollaan erimieltä.
Miksi edes yrittää kun mikään "antaminen" ei koskaan kelpaa vastaanottajalle?

Toiset on luotu syrjään ja toiset parrasvaloihin. Antaa niiden touhuta, jotka saa sitä tehdä.

"Hän tuli omiensa luo mutta Hänen omansa eivät ottaneet Häntä vastaan." --miksi meillä olisi muunlainen "kohtalo". Se ettei koskaan kokonaan parane voi olla se risti joka on vain hyväksyttävä.
Niinkuin minua on koko lapsuus halveksittu niin minua tullaan koko aikuisuus halveksimaan. Jos se on mun risti niin olkoon. En jaksa enää välittää enkä luulla että jossain on toisenlaisia ihmisiä.

Ehkä olen itsekin sellainen pelottelija kun jaan käsityksiäni tuomioista. Mutta kun näkee muiden nielevän loputtomia valheita niin ei aina kykene olemaan hiljaa.

Kun tulee kehoitus niin kerron myös evankeliumin netissä mutta se on harvoin. Useammin sitäkin pilkataan. Ehkä ne apua etsivät johdattuu eri ihmisten luo...
Se siitä.


Samaa olen ajatellut kuin sinä Maaret. Ei hyväksytä jos puhuu niinkuin kirjoitettu on. Pitäisi puhua vaan armosta ja kuinka me ihmiset vaan ollaan syntisiä ja tehdään syntiä..aivan kuin Jeesus olisi voimaton vapauttamaan niistä :think: Sitten jos joku puhuu pyhittymisestä ja nuhteettomuudesta (vanhemmisto, kaitsija) se on lainalaisuutta tai lakihenkisyyttä yms. kummallista. Pitäisi vaan puhua kaiken kattavasta rakkaudesta. Tämä on vaan minun havaintoni, vajavainenhan heikkohan minäkin olen mutta Sanassahan on lupaus että Herra on heikoissa väkevä. Tämä Hes. 34 on ollut mielessäni ja tuli mieleeni kirjoituksestasi;

1 Minulle tuli tämä Herran sana:

2 "Ihmislapsi, ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille-paimenille: Näin sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita?

3 Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa,

4 ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.

5 Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi-hajaantuneet ne ovat.

6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.

7 Sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:

8 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,

9 sentähden, paimenet, kuulkaa Herran sana:

10 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.

11 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.

12 Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.

13 Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.

14 Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.

15 Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.

16 Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.

17 Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.

18 Eikö teille riitä, että olette hyvällä laitumella, kun vielä tallaatte jaloillanne loput laitumestanne, ja että saatte juoda kirkasta vettä, kun vielä hämmennätte jaloillanne loput?

19 Ja onko minun lampaitteni oltava laitumella siinä, mitä jalkanne ovat tallanneet, ja juotava sitä, mitä jalkanne ovat hämmentäneet?

20 Sentähden sanoo Herra, Herra niille näin: Katso, minä, minä tuomitsen lihavan lampaan ja laihan lampaan välillä.

21 Koska te olette kylki-ja niskavoimalla sysineet ja sarvillanne puskeneet kaikkia heikkoja, kunnes olette saaneet ne ajetuiksi ulos ja hajallensa,

22 niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.

23 Ja minä herätän heille yhden paimenen heitä kaitsemaan, palvelijani Daavidin; hän on kaitseva heitä ja oleva heidän paimenensa.

24 Ja minä, Herra, olen heidän Jumalansa, ja minun palvelijani Daavid on ruhtinas heidän keskellänsä. Minä, Herra, olen puhunut.

25 Ja minä teen heidän kanssansa rauhan liiton; minä lopetan maasta pahat eläimet, niin että he asuvat turvallisesti erämaassa ja nukkuvat metsiköissä;

26 ja minä teen siunatuiksi heidät ja kaiken, mitä minun kukkulani ympärillä on, ja vuodatan sateen ajallansa-ne ovat siunauksen sateita.

27 Ja kedon puut kantavat hedelmänsä, ja maa antaa satonsa, ja he saavat olla turvassa maassansa. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä särjen heidän ikeensä puut ja pelastan heidät heidän orjuuttajainsa käsistä.

28 Eivätkä he enää ole pakanain ryöstettävinä, eivätkä metsän pedot heitä syö, vaan he asuvat turvassa, kenenkään peloittelematta.

29 Ja minä annan nousta heille istutuksen, joka on oleva kunniaksi, niin ettei heidän tarvitse siinä maassa menehtyä nälkään eikä enää kärsiä pakanain pilkkaa.

30 Ja he tulevat tietämään, että minä, Herra, heidän Jumalansa, olen heidän kanssansa ja että he, Israelin heimo, ovat minun kansani, sanoo Herra, Herra.

31 Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra."
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Maaret » 16. Joulu 2020 09:52

Kyllä. Koen myös että olemme jo tuossa vaiheessa kuvausta missä olemme jo hajallaan ja odotamme vain että Jeesus itse puuttuu asiaan. Koronakin pakottaa pärjäämään yksin ja turvaamaan vain Jeesukseen. Ne jotka ovat aina jätetty yksin tottuvat tähän ehkä helpommin kuin ylellisyyteen tottuneet.
Toki jokainen kaipaa joskus edes puhua jollekulle ja siksi etsivät näitä keskustelupalstoja.

Ihmiskunnan historiassa ei liene koskaan ollut näin epäsosiaalista ja ahdistavaa aikakautta missä ihmiset eristetään yksiöihinsä ja sitten niitä paimennetaan muka "sosiaalisesti netissä". Siis ihan yhteiskuntana. Aina on ollut ennen pieniä kyliä missä on oltu muiden kanssa tekemisissä.

Nyt tuli järkytyksen tuokin Suomen äärimmäinen köyhyys että eteläkarjalan keskussairaala (siis suuri keskus sairaala) lopettaa sairailta siis sairailta kahvin jotta olisi varaa siivota.
Kidutus jatkuu aina sairaita yksinäisiä ja köyhiä vastaan muodossa tai toisessa eikä se lopu ennenkuin Jeesus itse saapuu sen lopettamaan.
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 16. Joulu 2020 21:19

NETTIIN eristäminen on siitä paha juttu että kaikenmailman informaatio tulvii 24/7.. kukaan ei kohta tiedä mikä on totta ja mikä valhetta..=( kun netissä voi alkaa opettamaan uskonasioista vaikka joku joka todellisuudessa onkin siellä koneensa takana deliriumeissa tai huumepäissään=(
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Mariini » 17. Joulu 2020 00:32

Samaa mieltä ja erimieltä. Vastarannan kiiski kun taidan olla. Musta tuntuu, että mistään ei saa olla eri mieltä tai ainakaan sanoa sitä ääneen.
Ei ole enää paikkoja missä jutella kenellekään, edes netissä. Kysyä, tai ihmetellä. Tai olla oma itsensä. Ei saa olla väärässä tai oikeassakaan.
Ei saa tehdä virheitäkään. Ei kukaan, ei missään.
Seurakuntaa ei jaksa edes ajatella. Jos joku paikka olisikin, sinne ei pääse tai pysty siellä olemaan, jos pystyy, niin lähinnä penkin lämmittäjänä.
Melko yksin mennään loppuaika ja toivompa minäkin, että kaikki tapahtuu äkkiä, jotta Jeesus hakis äkkiä pois.
Miksi pitäs vastustaa niin kiihkeesti kaikkea kun mielummin huokaan sitä kaiken nopeuttamista. Niinhän Raamatun mukaan luomakuntakin tekee.

Joo ja ei muuten saa mistään mitään sielunhoitoo, jostain kypsistä sielunhoitajista puhumattakaan. En ainakana tiedä. Maksullisia kyllä löytyy, 100 € 45 min kristillisellä pollaloogilla.
Hahaha, tommoseen löytyykin rahaa..
Oikeelle psykologillekaan ei tietenkään saa uskova mennä. Sekin on väärin ja saastuttaa. Vaikka mitä olis korvien välissä vikana.

Niin totta, informaatiotulvaa 24/7 joka paikasta. Uskovilta, mediasta, valtamediasta ja vastamediasta.

Oksennus tulee suuhun, kun lukee kaikkee. Ei oikeastaan kiinnosta lukeekaan enää.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja Maaret » 17. Joulu 2020 13:49

Erityisesti surettaa nuoret ja vastauskoontulleet, joilla ei ole mitään käsitystä menneen ajan normaalista elämästä.

Kun katsoo jotain TV ohjelmaa vanhoilta ajoilta ennen nettiä niin huomaa miten ihmiset jopa puhuu erilailla, rauhallisesti ja normaalisti. Ei mitään ihmeellistä uhoa tai hehkutusta tai muuta teennäistä tehokkuutta ja diivailua.

Jos tätä eristämistä osais käyttää oikein että keskittyy normaaliin elämään eikä lue tai kuuntele uutisia ja muuta saastaa niin saattaa ehkä taas päästä siihen tyyneyteen jota elämässä oli ennen nettiä. :roll:

Sitten tuosta oikeasta ja väärästä : olen viimeaikoina miettinyt että oikeasti en edes tiedä mikä on oikein ja väärin. Siis noin niin kuin tekemisissä. Kun on 50 vuotta saanut halveksivaa palautetta ja moitetta kaikesta jopa sellaisista mitä luuli hyviksi asioiksi niin lopulta kasvaa sellaiseksi että yrittää vain tehdä jotain mikä ei ketään suututa. Mutta silti ne saa raivareita kun lipsauttaa vaikka vitsin , niin sekin ymmärretään väärin ja ajatellaan pahaa.
Ei voi auttaa vanhusta kadulla kun se säikähtää että se ryöstetään tai jos kysyy neuvoa tiestä niin käydään räyhäämään että "TUOLLA!". Nämä nyt on vanhoja juttuja mutta kuvaa sitä "kasvatusta" jota on saanut "lähimmäisiltä" vuosien varrella. Jos joku TVssä nyt koronan varjolla puhuu "välittämisestä" ja "auttamisesta" niin ykslysti. Valhetta kaikki on vaan .....

Nyt on taas joulu, jolloin rikkaat saa antaa lahjoja ja näytellä toisille mitä ovat itse saaneet. Köyhä joutuu taas häpeämään kun ei ole mitään antaa kenellekään, että omat ruokarahat riittäisi..
Miksi täällä pitää olla edes olemassa vuosikausia ylimääräisenä kaikkien halveksittavana?
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret
 
Viestit: 111
Liittynyt: 14. Elo 2020 15:58
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Lopuajan rikkinäisyys

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 17. Joulu 2020 19:15

tuomarisimson777 kirjoitti:NETTIIN eristäminen on siitä paha juttu että kaikenmailman informaatio tulvii 24/7.. kukaan ei kohta tiedä mikä on totta ja mikä valhetta..=( kun netissä voi alkaa opettamaan uskonasioista vaikka joku joka todellisuudessa onkin siellä koneensa takana deliriumeissa tai huumepäissään=(


Tämä sama asia on itseäni mietityttänyt..ei voi luottaa enää oikein mihinkään mediaan. Onewaylla tulee mielestäni hyviä puheita joita voi peukuttaa ja tietysti on siellä youtubessa muitakin tunnettuja uskovia.
Raamatun Sana on luotettava ja ohjaa oikeaan, sitä kannattaa lukea joka päivä rukoillen :bible:
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron