Veikkaaminen ja rahapelit

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja firefall » 07. Kesä 2011 20:26

Ovatko veikkaaminen ja erilaiset rahapelit sopivia uskovalle?
firefall
 

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja JHK » 07. Kesä 2011 22:41

Vastaus on näennäisen helppo, jos ajatellaan, ovatko rahapelit/veikkaus syntiä - kategorisesti eivät ole.

Homma muuttuu vaikeammaksi kun lähdetään miettimään sitä, minkä takia veikkaa - onko motiivina ahneus, jännityksen hakeminen, huvittelu, halu auttaa muita jos voittaa, ylpeys jne. tms. Tässä on pakko toimia omantuntonsa mukaan Jumalan edessä - itse en näe mitään vikaa esim. arpajaisissa, tai raha-arvan ostamisessa, mikäli motiivina ei ole ahneus. Eri asia on sitten isoilla rahoilla tapahtuva rahapelaaminen, systemaattinen rahapelaus, kuten pokeri, jota en lähtäkohtaisesti pidä rakentavana puuhana - muutama huippu elää rahoilla jotka muut häviävät, osa pelaajista on pakkomielteisen koukussa peliin tai isoissa veloissa. Rahapelit vaativat mielestäni syiden pohtimista - miksi teen mitä teen. Jos joku haluaa pelata pokeria kavereidensa kanssa huviksi, käyttäen pieniä panoksia pelissä, niin en sitä lähtisi oikopäätä tuomitsemaan pahaksi. Kun Juttu lähtee lapasesta, tai panokset alkavat ihan oikeasti olla isoja, asia on toinen.

Henk. koht, en pidä pokerista.

Kaikki mitä tässä sanon on tietysti vain yhden ihmisen näkökulma - kukaan meistä tuskin kykenee omaamaan täydellisen käsityksen kaikesta.
JHK
 

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 08. Kesä 2011 11:24

Koen hyväntekeväisyysarpajaiset kannatettavana asiana. Se on mielestäni kuin kolehtiin antamista, esim. eläinsuojelun tai nuorten puolesta. Arpajaisten kautta kukaan on tuskin menettänyt omaisuuksia. En näe välttämättä vääränä lähetysarpajaisia, joilla kerätään rahaa vaikkapa Raamattujen viemisen puolesta. Jokaisen tulee kuitenkin tutkia tämä asia.

Rahapelit netissä tai peliautomaateissa ovat vaikeampi asia. Laitan "joskus" siihen kolikon tai toisenkin. Toimintani ei ole joka viikkoista tai säännöllistä. Koen saavani jännitystä ja iloa, toisinaan tappion harmitusta. Jos on huono päivä, en mene laittamaan kolikkoa pelikoneeseen, koska harmistuessani laittaisin siihen suunnittelemattomasti enemmän... "Joskus" tarkoittaa siis sitä, kun on laskut maksettu tai muuten asiat hoidettu. Pelikoneissa on tietysti vaaransa: moni menettää omaisuutensa. Sama asia alkoholin kanssa: joku voi koko elämänsä käyttää alkoholia kohtuudella ilman ongelmia, toinen addiktoituu heti.

Olen itse helposti addiktoituva ihminen. (Joku "viisas" sanoo tähän, että älä tee sitten niitä asioita, joihin syntyy riippuvuus.) Yksi riippuvuus johtaa helposti asiaan jos toiseenkin. Siksi saan olla tarkkana peliautomaattien kanssa. Sama asia ilmaispelien kanssa netissä, ruoan kanssa, juomien kanssa, liikunnan suhteen.... listaa voisi jatkaa loputtomiin. Se, että addiktoidun helposti, ei rajoita elämääni. Uskon Jumalan varjelevan minua. En tieten tahtoen tee kaikkia asioita, mitä huvittaa milloinkin. En siis tarkoita vastuuttomuutta ja eloa kuin "ellun kanat".

Muistan, kuinka meillä kiellettiin seurakunnan leirillä pelikortit. Kuitenkin leirillä oli lautapelejä ja muita vapaa-aikaan tarkoitettuja pelejä. Tämä johtui yhden nuoriso-ohjaajan asenteesta, että pelikortit ovat saatanasta. Samalla tavoin kaikesta voi lyödä vetoa rippileirillä, vaikka lautapelin voittamisesta tai mistä tahansa. Helposti mennään sellaisella alueelle, missä luulotellaan enemmän kuin tutkitaan sydämiä. Motiivi vaikuttaa kaikkeen.

Toivon Isän varjelevan sydäntäni kaikelta väärältä, mm. vääriltä motiiveilta tehdä asioita.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Kesä 2011 00:24

Kiitoksia kirjoituksistanne. Olen monilta osin samaa mieltä kanssanne mutta kuitenkin pidän lähtökohtaisesti rahapelejä syntinä koska siinä on kysymyksessä rahanhimo. En minä kuitenkaan tässäkään asiassa ketään tuomitse vaikka joku pelaisikin rahapelejä. Kun en ole itsekään synnitön. Monilla ihmisillä rahanhimo vie päähuomion elämässä ja helposti hengelliset asiat jäävät sivuseikaksi kun pitäisi olla tietenkin päinvastoin. Saa olla eri mieltä tässäkin asiassa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja Janne » 09. Kesä 2011 01:44

Minä olen myös monesti miettinyt tätä rahapeli asiaa ja olen itse henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen että satunnainen "pelaaminen/veikkaaminen" ei ole sen suurempi "synti" kuin epäterveellinen ruokakaan.

Jos pelaamiseen ei synny himoa tai pakkomiellettä niin silloin en näe siinä mitään ongelmaa, mutta tässä samassa yhteydessä mainitsen että järkevimpää ja varmasti Herrallekkin mieluisampaa olisi jakaa pelirahatkin tarvitseville koska silloin jos on varaa pelata niin mielestäni se on ns. ylimääräistä rahaa ja se on varaa myös hävitä.

Mutta sitä en kyllä täysin allekirjoita että pelaamisen motiivi olisi aina rahanhimo.
Minusta se että toivoo voittavansa rahaa ja rahanhimo ovat kaksi täysin eri asiaa.
Jokainen ihminenhän tarvitsee rahaa elääkseensä ja jokainen varmasti toivoo saavansa palkkarahansa, tukensa, ym rahat itsellensä. Jos pelaaminen liitetään suoranaisesti rahanhimoon niin silloinhan jo ihan normaali työntekokin on rahanhimoa koska töitä tehdään että saisi rahaa, eikö näin ole.
Monet ehkä vain toivovat että he saisivat sen rahan helpommin pelaamalla esim. että ei tarvitsisi aina laksea pennejä tai heistä olisi muuten vain mukava voittaa jotain tai sitten he hakevat vain hetkellistä jännitystä...

Toki jotkut pelaavat rahanhimon tähdenkin mutta silloin on jo syntynyt pelaamiseen ongelma ja se on jo täysin eri asia.

Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin niin minusta olisi kuitenkin paras että ihmiset pystyisivät antamaan nekin rahat tarvitseville jotka menevät pelaamiseen. Tällaisessa toiminnassa rahat ei ainakaan mene hukkaan vaan sijoitetusta rahasta saa lähetulkoon varman voiton, ja mikä se voitto on ? Se on hyvä mieli itselle että saa antaa ja auttaa lähimmäistä ja toinen voitto on se että joku tarvitseva saa itselleen hyvänmielen ja ehkäpä jotain asioita joita hänellä ei muuten olisi mahdollisuus saada.

Luukas 3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".

Tällaisia ajatuksia minulla tästä asiasta

Herra olkoon kanssanne
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Kesä 2011 14:24

Kiitos kirjoituksestasi tästä aiheesta. Pelasin rahapelejä hyvin lyhyen ajan -90-luvun alkupuolella. Homma karkasi täysin hanskasta, syntyi pakkomielle pelaamiseen ja voittamiseen. Hävisinkin suurehkon summan silloisiin tuloihini nähden kuukaudessa. Onneksi ymmärsin lopettaa siihen. Tulipa oppirahat maksettua. Sen jälkeen en ole pelannut minkäänlaisia rahapelejä kertaakaan, enkä aio pelata myöskään tulevaisuudessa. Minulle rahapelit ovat ainakin henkilökohtaisesti mitä suurin synti joka perustuu rahanhimoon ja pakkomielteiseen voittamisen pakkoon. En suosittele kenellekään muullekaan pelaamista jos palkintona on mahdollisuus voittaa rahaa. Peliriippuvuus on kauhea asia. Parempi on jos tienaa rahansa työnteolla tai jos ei ole työtä niin Suomessa saa sosiaalihuollosta perustoimeentulotukea ja Kelasta muita rahallisia etuuksia. Kituuttamistahan se on noilla rahoilla mutta vielä huonompi asia on panna vähät rahansa peleihin ja hävitä kaikki vähätkin rahansa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 09. Kesä 2011 15:09

Itsellä on vaikeuksia monien netissä toimivien keskustelupalstojen ja erityisesti sosiaalisen median/ yhteisöjen kanssa. Siksi olen joutunut rajaamaan tietokoneella viettämääni aikaa. Olen ollut vuoden ilman facebook-profiilia tästä syystä. En tiedä, liitynkö fb:n sivuille takaisin vai en, mutta elämänlaatuni ei ole huonontunut vähemmän tietokoneella istumisen myötä. Moni palsta voi olla hedelmällinen joko hengellisesti tai muuten, mutta liika on liikaa. Ei ole oikein, että korvaan ihmissuhteita istuen tietokoneella. Lähimmäisen auttaminen, on se sitten juttelua tai kuuntelemista, ruohon leikkaamista tai mitä tahansa ei tapahdu tietokoneen kautta. Mieluummin lähetän kortin, soitan tai kirjoitan sähköpostia kuin kommentoin jotain lyhyesti toisen profiilissa. Toki tuo on keino ylläpitää hyviä suhteita, mutta minusta tuli tietokoneella vain äreä ja fyysisesti laiska.

Jollain tämän kaltainen asia voi tulla pelaamisen kanssa. Se voi olla rahapeliä, lottoamista, vedonlyöntiä, arpalippujen ostamista tai mitä tahansa. Toivon kaikille siunausta ja kohtuutta asioiden kanssa. Kohtuudella tarkoitan vastaavanlaista toimintaa kuin esim. oma suhteeni on sosiaaliseen elämään verkossa.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Kesä 2011 16:28

No siitä lottoamisesta vielä...

On kaksi eri asiaa. Jos lottoaa vain rahanhimosta niin se on syntiä. Minä puhun esimerkiksi, jos voittaa loton niin lottorahoilla maksetaisiin ensin omaisten velat pois ja siten ystävien velat ja siten lopulta jäisi sopivat lottorahat itselleen niin saisi tehdä sillä mitä itse haluaisi. Se ei ole syntiä. Raamattu puhuu että on parempi antaa kuin ottaa.

En ole moneen vuoteen lotonnut mutta mieheni lottoaa kyllä. Mieheni kanssa ollaan puhuttu jos voitetaan lottorahat niin me ensin miettisimme mitä tehdä sen kanssa. Ehkä maksaisimme ensin omaisten ja ystävien velat pois ja siten katsotaisiin mitä tehdä sille... Yksi uskova ystävä joka on äidin hylkäämä lapsi ja jolla on alkoholiongelma niin haluaisin antaa hänelle rahaa niin hän pääsisi kristilliseen hoitoon ja siellä hän vapauttuisi lapsuuden haavoista ja saisi hyvät hengelliset eväät niin itse hän vahvistuisi uskossaan.

Mitä rahapeliin tulee. Minä pelasin rahapeliä vain huviksi ja se oli mukava ajankulu enkä ajatellut mitään rahavoittoa. Ei pitäisi yleistää ja sanoa että se on syntiä. On kaksi eri asiaa. Tiedän että se tukee Ray:tä.

No minulle tuli ajatus rukoilla yhden jutun puolesta enkä tiennyt että se oli Pyhästä Hengestä johdatus ja luulin sitä omaksi mielikuvituksekseni ja siten vanha pariskunta kutsui minut kahville niin hän näytti minulle lehden missä oli sellainen lista ketkä ja mitkä yhteistöt ovat hyväksyttyjä ja mitkä ovat hylättyjä. Minä katsoin sitä yhtä yhteistöä joka on hylätty mikä tuli ajatuksena minulle ja aloin ymmärtää että se oli Jumalalta johdatus ja minua hävetti etten rukoillut... :shock: :oops:

Haluaisin sanoa että se ei ole syntiä jos vilpittömästi tarvitsee eikä kyse ole rahanhimosta....
Jumalan siunausta kaikille!
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 09. Kesä 2011 17:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja Lumina* » 09. Kesä 2011 16:46

pekka kirjoitti:Kiitos kirjoituksestasi tästä aiheesta. Pelasin rahapelejä hyvin lyhyen ajan -90-luvun alkupuolella. Homma karkasi täysin hanskasta, syntyi pakkomielle pelaamiseen ja voittamiseen. Hävisinkin suurehkon summan silloisiin tuloihini nähden kuukaudessa. Onneksi ymmärsin lopettaa siihen. Tulipa oppirahat maksettua. Sen jälkeen en ole pelannut minkäänlaisia rahapelejä kertaakaan, enkä aio pelata myöskään tulevaisuudessa. Minulle rahapelit ovat ainakin henkilökohtaisesti mitä suurin synti joka perustuu rahanhimoon ja pakkomielteiseen voittamisen pakkoon. En suosittele kenellekään muullekaan pelaamista jos palkintona on mahdollisuus voittaa rahaa. Peliriippuvuus on kauhea asia. Parempi on jos tienaa rahansa työnteolla tai jos ei ole työtä niin Suomessa saa sosiaalihuollosta perustoimeentulotukea ja Kelasta muita rahallisia etuuksia. Kituuttamistahan se on noilla rahoilla mutta vielä huonompi asia on panna vähät rahansa peleihin ja hävitä kaikki vähätkin rahansa.


Samoja kokemuksia ja ajatuksia kuin Pekalla..entisenä pelimyyjänä ja niihin koukussa olleena en suosittele.Jumala oli armollinen kun vapautti näistä ja sain uudistua uskossa.Mutta oon niin monesti kirjoittanu näistä etten nyt ainakaan tällä hetkellä jaksa kirjoittaa sen enempää..kattotaan jos joskus jaksaisin.
Lumina*
 

Re: Veikkaaminen ja rahapelit

ViestiKirjoittaja John » 14. Kesä 2011 07:25

JHK kirjoitti:Vastaus on näennäisen helppo, jos ajatellaan, ovatko rahapelit/veikkaus syntiä - kategorisesti eivät ole.

Homma muuttuu vaikeammaksi kun lähdetään miettimään sitä, minkä takia veikkaa - onko motiivina ahneus, jännityksen hakeminen, huvittelu, halu auttaa muita jos voittaa, ylpeys jne. tms. Tässä on pakko toimia omantuntonsa mukaan Jumalan edessä - itse en näe mitään vikaa esim. arpajaisissa, tai raha-arvan ostamisessa, mikäli motiivina ei ole ahneus. Eri asia on sitten isoilla rahoilla tapahtuva rahapelaaminen, systemaattinen rahapelaus, kuten pokeri, jota en lähtäkohtaisesti pidä rakentavana puuhana - muutama huippu elää rahoilla jotka muut häviävät, osa pelaajista on pakkomielteisen koukussa peliin tai isoissa veloissa. Rahapelit vaativat mielestäni syiden pohtimista - miksi teen mitä teen. Jos joku haluaa pelata pokeria kavereidensa kanssa huviksi, käyttäen pieniä panoksia pelissä, niin en sitä lähtisi oikopäätä tuomitsemaan pahaksi. Kun Juttu lähtee lapasesta, tai panokset alkavat ihan oikeasti olla isoja, asia on toinen.

Henk. koht, en pidä pokerista.

Kaikki mitä tässä sanon on tietysti vain yhden ihmisen näkökulma - kukaan meistä tuskin kykenee omaamaan täydellisen käsityksen kaikesta.


Itselläni oli aiemmin se periaate, että kerran kuussa (aina samalla kun latasin bussikortin) annoin itselleni luvan ostaa yhden ässäarvan.

Mutta jossain välissä huomasin että R-kioskille alkoi tulla asiaa (enemmän tai vähemmän keksittyä) useamminkin, ja aina mukaani tarttui enemmänkin kuin vain yksi ässäarpa. Jossain vaiheessa sitten tajusin, että minusta on tulossa peliriippuvainen, ellen sitä sitten jo ollut silloin. Tajusin myös motiivini: rahanhimo. Rukoilin Herralta että pääsisin tuosta ostokierteestä eroon ja Hän vastasi. Muutaman kerran olen senkin jälkeen erehtynyt ostamaan ja huomannut sen olleen vikatikki: takkiin on tullut.

Omaisuuden omistaminen ei sinänsä ole syntiä, ja kukapa meistä ei haluaisi saada opintolainansa maksettua. Mutta itse opin luottamaan Herraan että Hän antaa kaiken sen mikä on tarpeellista. Haluamatta mitenkään tuomita ketään, en itse keksi tähän hätään muuta motiivia tuollaiten ässäarpojen ja lottokuponkin ostoon kuin rahanhimo, ja se on Raamatun mukaan syntiä. Siksi en suosittele. :)

Sitten taas jos esim. suklaapatukoissa tai juomapuolloissa on joku kesäkisa, niin se voi olla ehkä jossain määrin eri asia koska siinä tulee samalla jotain sellaista mitä ehkä ostaisi muutenkin. Mutta omia motiiveja on silti hyvä kysellä.
John
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa