Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 22:09

*
En. Mutta tuntuu ettet lukenut kunnolla. Voisitko, Mot, ystävällisesti lukea huolellisesti kaikki kohdat? Ne auttaa avaamaan ymmärrystä mitä tarkoitan. Niitä ei voi sulkea kokonaan pois. Voisitko olla asiallinen kirjoittamaan ilman syyllistävää sävyä, kiitos.



Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö. Joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on hyväksynyt hänetkin omakseen.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu – mutta kyllä hän pysyy pystyssä, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.

6 Joka kiinnittää huomionsa tiettyihin päiviin, tekee sen Herran tähden. Joka syö, syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka ei syö, on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7 Eihän kukaan meistä elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten.

15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi,
17 sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

20 Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syömisellään loukkaa omaatuntoaan.
21 On hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mistä veljesi loukkaantuu.

23 Mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta. Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.



1Kor. 8:1 Mitä epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.
4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala.
5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, taivaassa tai maan päällä, niin kuin onkin monia jumalia ja monia herroja,
6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki, ja me olemme häntä varten. Ja yksi on Herra, Jeesus Kristus, hänen kauttaan on kaikki, niin myös me.

7 Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut yhä syövät lihaa, ikään kuin se olisi uhrattu epäjumalille, ja siitä tahraantuu heidän heikko omatuntonsa.
8 Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu loukkaukseksi heikoille.

10 Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille uhratun lihan syömiseen?
11 Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12 Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi. RK


1Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihatorilla myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi,
26 sillä Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te tahdotte mennä, syökää kaikkea, mitä on pantu eteenne, kyselemättä mitään omantunnon tähden. RK

28 Mutta jos joku sanoo teille: ”Tämä on jumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen vuokseen, joka asian ilmaisi, ja omantunnon vuoksi.
29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi minun vapauteni joutuisi toisen ihmisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä nautin ruuan kiittäen, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?

31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32 Älkää olko loukkaukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle.
33 Minäkin yritän kaikessa kelvata kaikille. En etsi omaa hyötyäni vaan monien, että he pelastuisivat. RK


Apo 15:20 Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta.
29 karttakaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta. Jos näitä vältätte, teette oikein. Voikaa hyvin!” RK


Apt. 21:25 Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 22:44

vaisuliini kirjoitti:En. Mutta tuntuu ettet lukenut kunnolla. Voisitko, Mot, ystävällisesti lukea huolellisesti kaikki kohdat? Ne auttaa avaamaan ymmärrystä mitä tarkoitan. Niitä ei voi sulkea kokonaan pois. Voisitko olla asiallinen kirjoittamaan ilman syyllistävää sävyä, kiitos.


Ei kysymys ole lukemisen puutteesta vaan siitä, ettei sinun siteeraamissani jakeissa yhdessäkään anneta lupaa syödä sellaista ruokaa, jonka tietää uhratun epäjumalille! Paavalin kirjoitukset ovat vaikeatajuisia, kuten Pietarikin kirjoitti, mutta niissä ei todellakaan kumota muissa kirjoissa olevaa käskyä, ettei kristityt saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Paavali sanoo itsekin selvästi, että epäjumalille uhrattu ruoka täyttyy jättää syömättä. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Itse en aio syödä sellaisessa ravintolassa, jonka tiedän myyvän halel-ruokaa. Nykyään monet kebab-pitzeriat sitä jo mainostavat, koska islam on levinnyt Suomeen lähes joka kolkkaan. Tämä on hyvin huolestuttavaa. Epäjumalille uhratun lihan syöminen on syntiä.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 23:50

*
Mot, ok. Haluaisin kysyä jos sopii. Huomasitko että Paavali kirjoitti "heikoista" joiden omaatuntoa turmellaan ruoan tähden? Huomasitko että Paavali kehottaa ottamaan huomioon heikko veli että hän rakentuisi?

Katsotaan nyt mitä Toivo Koilon UT:n käännöksessä sanotaan. Se on aika selkeä ja helppotajuinen käännös. Lukisithan rauhallisesti miettien ja rukoillen Herran avaamaa ymmärrystä mitä Herra tahtoo opettaa Pyhien Kirjoitusten kautta.

Room. 14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai missä hän lankeaa tai on heikko.

1Kor. 8:7 Mutta ei kaikilla ole tätä tietoa, vaan *tietoisina epäjumalasta* jotkut yhä syövät ikään kuin epäjumalille uhrattua ruokaa, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, saastuu.

9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne tule heikoille loukkaukseksi.

10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, syövän epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, koska hän on heikko, vahvistu* syömään epäjumalille uhrattua?
11 Niin tietosi vuoksi turmeltuu heikko veli, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12 Mutta kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sen vuoksi, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää koskaan syö lihaa, jotten olisi viettelykseksi veljelleni.


1.Kor. 10:25 Syökää kaikkea mitä lihatorilla* myydään, mitään kyselemättä omantunnon vuoksi,

27 (Mutta) jos joku uskomaton kutsuu teitä ja te tahdotte mennä, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, mitään kyselemättä omantunnon vuoksi. Jos kuitenkin joku sanoo teille:

28 ”Tämä on epäjumalille uhrattua", niin olkaa syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon vuoksi (sillä "Herran on maa ja se, mikä sen täyttää")."

33 niin kuin minäkin olen kaikille mieliksi kaikessa etsimättä omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, jotta he pelastuisivat.


ta) jos joku uskomaton kutsuu teitä ja te tahdotte mennä, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, mitään kyselemättä omantunnon vuoksi. Jos kuitenkin joku sanoo teille:
28 ”Tämä on epäjumalille uhrattua", niin olkaa syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon vuoksi (sillä "Herran on maa ja se, mikä sen täyttää")."

29 Sanon kuitenkin: ei sinun omantuntosi vuoksi, vaan tuon toisen omantunnon. Sillä miksi minun vapauteni olisi* toisen omantunnon tuomittavana?
30 (Mutta) jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Syöttepä siis tai juotte tai teette mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle,
33 niin kuin minäkin olen kaikille mieliksi kaikessa etsimättä omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, jotta he pelastuisivat.



Mot, tuli mieleen se, että Karmelinvuorella Elia pilkaten kysyi Baalin profeetoilta heidän olematonta jumalaa joka ei vastannut heidän rukoukseen.

1Kun. 18:7 Puolenpäivän aikaan Elia pilkkasi heitä sanoen: ”Huutakaa kovalla äänellä. Onhan hän tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tai ehkä hän on poistunut jonnekin tai on matkalla. Kenties hän nukkuu, ja hänet täytyy herättää.” RK



Mutta mitä riivaajien maljaan tulee, siinä Paavali kirjoitti epäjumalan palveluksesta 1Kor. 10:14-22 jakeissa. Paavali kirjoitti epäjumalille uhrattujen eläinten lihasta 1Kor. 10:23-30. Paavali kirjoitti vapauden käyttäytymisestä joka ei olisi lankeemukseksi heikolle veljelle 1Kor. 10:31-33. Eli sama luku - irrottautumatta toisistaan.


Hyvää yötä Jeesus myötä, Mot. Sinulla on tärkeä aihe. Kiitos Sinulle. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 02. Heinä 2020 06:48

vaisuliini kirjoitti:Mot, ok. Haluaisin kysyä jos sopii. Huomasitko että Paavali kirjoitti "heikoista" joiden omaatuntoa turmellaan ruoan tähden? Huomasitko että Paavali kehottaa ottamaan huomioon heikko veli että hän rakentuisi? Katsotaan nyt mitä Toivo Koilon UT:n käännöksessä sanotaan. Se on aika selkeä ja helppotajuinen käännös. Lukisithan rauhallisesti miettien ja rukoillen Herran avaamaa ymmärrystä mitä Herra tahtoo opettaa Pyhien Kirjoitusten kautta.


Vaisuliini, minulla ei ole ymmärryksestä puutetta tässä asiassa. Olen mies ja kelvollinen opettamaan Raamattua seurakunnalle, minkä osaan kohtuullisen hyvin. :bible: :wise3:

Huomaan, että yrität etsiä Paavalin kirjoituksista ja erilaisista käännöksistä väkisin jotain tekosyytä olla noudattamatta Jumalan selvää käskyä, ettei kristityt saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Edelleenkin on niin, ettei sinun Raamatun siteerauksissa ole sellaista ilmoitusta, että epäjumalille uhrattua lihaa saisi syödä. Sellaista sieltä ei saa edes kaivamallakaan.

Minulla on nyt sellainen olo, että yrität syöttää väkisin sellaista tulkintaa, että epäjumalille uhrattua lihaa saisi syödä. Paavali ei sellaista opeta. Paavalin kirjoitukset ovat vaikeatajuisia, kuten Pietarikin kirjoitti, mutta niissä ei todellakaan kumota muissa kirjoissa olevaa käskyä, ettei kristityt saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Paavali sanoo itsekin selvästi, että epäjumalille uhrattu ruoka täyttyy jättää syömättä. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?
19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista.
20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa.
21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.
22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?
...
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ef 5:
5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.

Ilm 21:
8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Kun olemme käyneet tätä keskustelua, tulee mieleen paratiisi. Jumala antoi käskyn, mitä hedelmää ei saanut syödä. Käärme tuli paikalle, joka sanoi, että juuuhh, kyllä kaikkea saa syödä. Nyt vähän karrikoin. Raamatussa on sanatarkasti tämä kertomus syntiinlankeamuksesta. Naisen mielestä käärmeen neuvo oli oikein hyvä ja lopputuloksen tiedämme. Huonosti kävi Eevalle ja Aadamille. Jopa Salomo lankesi siihen syntiin, että luuli olevansa kaikkivoipa ja alkoi palvelemaan epäjumalia ulkomaalaisten vaimojensa yllyttämänä. Heikosti kävi, rauha loppui ja Israel jakaantui kahtia. Ja mitähän Jeesus sanoi siitä naisesta Iisebelistä?

1 Moos 3:
1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä.
3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole.
5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Minä en nyt lankea sellaiseen käärmeen ansaan, että epäjumalille uhrattua lihaa saisi syödä!!! :think2:
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2020 08:52

*
Huomenta, Mot. :) En yritä mitään. Se luku puhuu "heikoista" joiden omatunto turmeltuu ruuan tähden. Sitä ei voi sulkea kokonaan pois. Raamattu ei ole sellainen että osat jätetään pois ja siten otetaan vain ainoastaan irrottautuneet kohdat huomioon. Kaikki kohdat pitäisi ottaa huomioon myös.

Mutta sinun kehottama opetus ei sovellu sellaisiin Jumalan lapsiin. Kuvitellaan jos lähdetään evankeliointimatkalle johonkin pieneen kyläpaikkaan. Katuevankelioinnin jälkeen tulee nälkä. Ilta tulee jo. Siellä pieni ruokakauppa menee aikaisin kiinni. Siellä ei ole mitään muita ravintoita kuin esimerkiksi kebab-ravintola.

Joukossa on mukana vain muutama uskova mutta heillä ei ole heikko omatunto että turmeltuisi halal-lihan takia. He ovat sellaisia uskovia jotka eivät usko Allahia jolle halal-liha on tarkoitettu. Heidän mukaan Allahille pyhittyminen koraanin mukaan on hölynpölyä. Anteeksi tämä teksti. :)

Riippuu tilanteesta jonka mukaan ei ole mahdollista jatkaa etsimisen että ruoka tai kunnollinen ravintola löytyisi kuin tämä kebab-ravintola joka on auki. Miksei voisi mennä sinne syömään vaikkei jaksa uskoa Allahia? :)

Mutta heikot on eri asia. Heidän takia jätetään menemättä sinne. Paavali kirjoitti molemmista näkökulmista, toinen näkökulma heikoista ja kyse on heidän omastatunnosta. Siitä tulisi ottaa huomioon hyppäämättä yli.

Näön perusteella tuomitseminen on myös syntiä. :)

No kiinnostaisi kyllä Apt. 15:20, 29, 21:25. Olisi hyvä tietää syvemmin. Mutta eräs veli joka osaa monta kieltä, on lomalla. Pitää odottaa että loma menee ohi niin siten voin kääntyä hänen puoleen ja kysyä niistä kohtista. Niin silloin sopu Paavalin kirjoituksen kanssa täydentää.

Siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 02. Heinä 2020 09:32

vaisuliini kirjoitti:Mutta sinun kehottama opetus ei sovellu sellaisiin Jumalan lapsiin. Kuvitellaan jos lähdetään evankeliointimatkalle johonkin pieneen kyläpaikkaan. Katuevankelioinnin jälkeen tulee nälkä. Ilta tulee jo. Siellä pieni ruokakauppa menee aikaisin kiinni. Siellä ei ole mitään muita ravintoita kuin esimerkiksi kebab-ravintola. Joukossa on mukana vain muutama uskova mutta heillä ei ole heikko omatunto että turmeltuisi halal-lihan takia.


Jumalan käsky on selvä. Jos uskova saa tietää, että liha on uhrattu epäjumalille, se pitää jättää syömättä. Ei ole olemassa mitään vippaskontia oikeuttaa epäjumalille uhratun lihan syöminen, kun tietää sen olevan halal-lihaa. Turhaan yrität estiä mielesi mukaista toista uskonveljeä, jotta saisit jonkun toisen vastauksen oikeuttamaan epäjumalille uhratun lihan syöminen. Tässä ei ole mitään epäselvää, eikä myöskään mitään ristiriitaa Paavalin muun opetuksen kanssa. Paavali itsekin käskee, ettei saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2020 09:40

*
Mot, voisitko perustella nämä heikkoihin liittyvät kohdat ja selittää mitä Paavali tarkoitti?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja Juha » 02. Heinä 2020 19:20

Itse tulkitsen kebab-pitserioissa syömisen tämän mukaan:

1. Kor. 10:25-29 kirjoitti:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?


Kohdat, joissa kielletään epäjumalille uhratun lihan syöminen, viittaavat mielestäni tilanteisiin missä uhratun lihan syöminen liittyy kiinteästi itse epäjumalanpalvontaan.

Muuten mot, oletko käyttänyt tätä foorumia nimimerkillä dogmatikos?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja anjou » 02. Heinä 2020 20:29

Vaikka olisi mies, jota kirjoittaja korostaa olevansa, tulee naiselle vastata kunnioittavasti. Jatkuva iisebelitys joka vastauksessa johtaa inflaatioon.
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 02. Heinä 2020 21:29

Juha kirjoitti:Kohdat, joissa kielletään epäjumalille uhratun lihan syöminen, viittaavat mielestäni tilanteisiin missä uhratun lihan syöminen liittyy kiinteästi itse epäjumalanpalvontaan.


Sellaista Raamattu ei opeta. Raamatussa on kielto syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Jos tietää, että liha on uhrattu epäjumalille, sitä ei saa syödä, koska sen syöminen on silloin epäjumalanpalvelusta. Se oli apostolien neljän käskyn joukossa, koska apostolit halusivat pakanauskovien lopettavan epäjumalille uhratun lihan syömisen.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Juha, olet ilmeisesti ylläpitäjä ja Saulus-Lähetyksen johtoa. Voitko selventää vielä omaa kommenttiasi, että onko sinun mielestä kristityllä lupa syödä sellaista lihaa, jonka hän tietää uhratun epäjumalille?
mot
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron