Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 15:30

Olen huomannut, että Suomeen on tullut kebab-pitzerioita, jotka mainostavat lihansa olevan kaikki halal. Joissakin ravintoloissa on jopa koraani laitettu kassatiskin yläpuolelle.

Halal-liha on Wikipedian mukaan teurastettu uhraalla se epäjumalille:

"Halal-teurastuksessa eläimen pää on suositeltavaa kääntää teurastuksen ajaksi kohti Mekkaa, teroittaa veitsi, leikata nopeasti, mainita Jumalan nimi (Bismillah), siunata profeettaa ja katkaista suuret kaulavaltimot. Halal-teurastuksessa pakollista on leikata eläimen henkitorvi ja ruokatorvi, mutta kaulavaltimoiden katkaisu on vain suotavaa."

Raamatun mukaan kristityt eivät saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Jos joku saa tietää, että ravintolassa on halal lihaa, silloin siihen ravintolaan ei saa mennä syömään.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Eräissä kiinalaisissa ravintoloissa on Budhan ja kättään heiluttavan kissan patsaita, mitkä ovat epäjumalien patsaita. Kasvisravintoloissa on usein itämainen uskonnollinen ideologia, missä kielletään koskemasta mihinkään lihaan, koska itämaisissa uskonnoissa palvotaan eläimiä jumalina, mikä on epäjumalanpalvelusta. Paavali puuttui tähän asiaan sanomalla, että sellaiset säännöt, ettei saa syödä luvallista lihaa, ovat vain ihmisten laatimia sääntöjä. Kolossassa kristityiksi kääntyneitä alettiin arvostelemaan siitä, että he olivat alkaneet syömään lihaa, vaikka pakanauskontojen mukaan lihaan ei saanut koskea. Paavalin mukaan seurakunta kuuluu Kristukselle, eikä seurakunnan jäseniä saa ulkopuoliset tuomita.

Kol 2:
20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin
21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"?
22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista.

Gal 4:
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?

Minun mielestä vegaaniruuan tuputtaminen joka paikassa on ei ole vain virheiden egologista ideologiaa vaan se tulee epäjumalanpalveuksesta, missä eläimet ja ihminen tehdään tasa-arvoiseksi, vaikka Raamatun mukaan Jumala antoi eläimet ihmiset valtaan. Kaiken maailman eläinten vapautusrintamat tuputtavat tosiasiassa itämaisten uskontojen ideologiaa. Nykyään varusmiehet ryntäävät kasvisruokapäivänä lähipitzeriaan, koska kasvisruoka ei heille maistu. Sitten kun he menevät halal-kebab-pitzeriaan, he tekevät syntiä syömällä epäjumalille uhrattua lihaa.

Kyllä Suomi on mennyt paljon huonompaan suuntaan viimeisten vuosien aikana.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 17:02

Paavali opettaa aivan selvästi, ettei kristityt saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Sellaiseen kebab-pitzeriaan ei saa mennä syömään, joka sanoo ruokansa olevan halal. Valitettavasti Suomeen on tullut tällaisia ravintoloita sekä myös halal-lihakauppoja.

1 Kor 10:
16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?
19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista.
20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa
21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.
22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?
...
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 17:47

*
Kai sopii tuoda oman puolestani pari juttua vielä? Se ei ole pelkästään yksi syy. On toinen syy.

Niin joku vuosi sitten iranilainen pariskunta teki meille ruokaa täällä Suomessa. Ruokapöydän äärellä iranilainen mies kertoi minulle miksi Suomessa asuva iranilainen pariskunta ei halua ostaa bloileria tavallisesta suomalaisesta ruokakaupasta kuin mieluummin arabialaisesta ruokakaupasta joka on Suomessa. Koska kanan liha maistuu pehmeältä ja mehevältä. Kanan teurastus on oikea tapa tehdä ja silloin veri valuu pois kuin teollinen teurastamo. Sen takia liha on kova. Se antoi ymmärtää miksi teurastettua lihaa arabialaisten tavoin suositellaan koska on pehmeä ja mehevä liha.

1Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihatorilla myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi,
26 sillä Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te tahdotte mennä, syökää kaikkea, mitä on pantu eteenne, kyselemättä mitään omantunnon tähden. RK




Joskus jätin menemättä johonkin ravintolaan missä tehdään halal-lihaa lähimmäisen uskovan takia että hän rakentuisi Kristuksessa, siis hänen vuoksi.

1Kor. 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: ”Tämä on jumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen vuokseen, joka asian ilmaisi, ja omantunnon vuoksi.
29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi minun vapauteni joutuisi toisen ihmisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä nautin ruuan kiittäen, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32 Älkää olko loukkaukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle.
33 Minäkin yritän kaikessa kelvata kaikille. En etsi omaa hyötyäni vaan monien, että he pelastuisivat. RK




Paavalin kautta sain ojentautua ja minulla usko vahvistui. Koska Paavali söi myös epäjumalille uhrattua lihaa. Paavali kirjoitti näin:

1Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala. RK




Paavali kirjoitti että ruoka ei lähennä meitä Jumalaan. Jos jätetään syömättä, siinä ei ole mitään menettävää. Jos syödään, siinä ei mitään hyödynnetä. Mutta ruoan takia voi turmella heikkouskoisten omaatuntoa ja se voi olla loukkaukseksi heikkouskoisille. Heidän vuoksi on parasta jättää syömättä.

1Kor. 8:8 Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu loukkaukseksi heikoille.
10 Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille uhratun lihan syömiseen?
11 Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12 Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi. RK



Keskustelu epäjumalille uhratusta lihasta voi tuoda turmeluksen heikkouskoisille ja heidän omalletunnolle jos he lukevat tämän keskustelun. Tärkeintä olisi että he rakentuisivat Kristuksessa, se ennen kaikkea on tärkeintä heidän vuoksi koska Kristus on heidän vuoksi kuollut [jae 11].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 18:26

vaisuliini kirjoitti:Niin joku vuosi sitten iranilainen pariskunta teki meille ruokaa täällä Suomessa. Ruokapöydän äärellä iranilainen mies kertoi minulle miksi Suomessa asuva iranilainen pariskunta ei halua ostaa bloileria tavallisesta suomalaisesta ruokakaupasta kuin mieluummin arabialaisesta ruokakaupasta joka on Suomessa. Koska kanan liha maistuu pehmeältä ja mehevältä. Kanan teurastus on oikea tapa tehdä ja silloin veri valuu pois kuin teollinen teurastamo. Sen takia liha on kova. Se antoi ymmärtää miksi teurastettua lihaa arabialaisten tavoin suositellaan koska on pehmeä ja mehevä liha.


Minä olen ollut suomalaisessa kanojen teurastamossa. Käsitykseni mukaan siellä valutettiin veret pois. Ruokaviraston mukaan kanoista valutetaan veret pois, joten tämän asian suhteen ei tule eroa: https://www.ruokavirasto.fi/viljelijat/ ... amyyntiin/

vaisuliini kirjoitti:Paavalin kautta sain ojentautua ja minulla usko vahvistui. Koska Paavali söi myös epäjumalille uhrattua lihaa. Paavali kirjoitti näin: 1Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala. RK


Kommenttisi ei pidä paikkansa. Raamatun mukaan Paavali ei syönyt epäjumalille uhrattua lihaa. Hän oli itse myös apostolien kokouksessa paikalla, jossa päätettiin vaatia pakanoista kääntyneitä kristittyjä lopettamaan heti epäjumalille uhratun lihan syöminen. Paavalihan opetti itsekin, ettei saastaiseen ruokaan saa koskea. Paavalin opetuksen mukaan, jos joku saa tietää, että liha on uhrattu epäjumalille, sitä ei saa syödä. Jos kebab-pitzerian mainoksessa sanotaan, että ruoka on halal, niin sen ravintolan ruokaa ei kristitty saa syödä.

Ap. t 25:
8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 19:16

*
Mot, hyvä tietää. Kiitos tuosta linkistä. Käsitän näin mitä Raamatussa luetaan. :)

Mutta tulisi muistaa että tulisi huomioon kokonainen Raamatun opetus, siinä puhutaan heikkouskoisten omastatunnosta ruoan tähden. Heidän vuoksi tulisi keskittyä että he rakentuisivat Kristuksessa. Room. 14 luku puhutaan siitä asiasta ja siitä että veli voi tulla murheelliseksi ruuan tähden niin silloin ei vaella rakkauden mukaan häntä kohtaan. Hänen vuoksi tulee jättää syömättä niin rakentuisi Kristuksessa. Kyse on omastatunnosta.


Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö. Joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on hyväksynyt hänetkin omakseen.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu – mutta kyllä hän pysyy pystyssä, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.

6 Joka kiinnittää huomionsa tiettyihin päiviin, tekee sen Herran tähden. Joka syö, syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka ei syö, on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7 Eihän kukaan meistä elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten.


15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi,
17 sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.


20 Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syömisellään loukkaa omaatuntoaan.
21 On hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mistä veljesi loukkaantuu.


23 Mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta. Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.


Raamatun kohtien mukaan Paavali kirjoitti että heikkouskoisten rakentumisen vuoksi tulee jättää syömättä. Paavali kirjoitti, että jos ruoka on heikkouskoiselle viettelykseksi, niin Paavali kirjoitti ettei ikinä syö sitä lihaa hänen vuoksi [1Kor. 8:13]. Kyse on veljen ja heikkouskoisten omastatunnosta että he rakentuisivat Kristuksessa ja Kristus on kuollut heidän vuoksi [1Kor. 8:13].


Myös Paavali kirjoitti että joku uskosta osaton tarjoaa epäjumalille uhrattua lihaa niin hänen omantunnon vuoksi syödään kysymättä sitä lihaa [1Kor. 10:25]. Paavali kirjoitti omasta vapaudesta joka voi joutua heikkouskoisten omantunnon tuomittavaksi [1Kor. 10:29].


Heidän vuoksi tulee jättää vapautensa pois ettei se olisi loukkaukseksi heille. Paavali mainitsi vapautensa jonka ohessa syödään epäjumalille uhrattua lihaa. Se tarkoittaa että Paavali vapauden mukaan söi epäjumalille uhrattua lihaa koska hän ei usko epäjumalia [1Kor. 8:4]. Mutta Paavali ei etsi omaa hyötyänsä vaan monien että he pelastuisivat.


1Kor. 8:10 Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille uhratun lihan syömiseen?
11 Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12 Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi. RK


1Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihatorilla myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi,
26 sillä Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te tahdotte mennä, syökää kaikkea, mitä on pantu eteenne, kyselemättä mitään omantunnon tähden. RK


1Kor. 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: ”Tämä on jumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen vuokseen, joka asian ilmaisi, ja omantunnon vuoksi.
29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi minun vapauteni joutuisi toisen ihmisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä nautin ruuan kiittäen, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32 Älkää olko loukkaukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle.
33 Minäkin yritän kaikessa kelvata kaikille. En etsi omaa hyötyäni vaan monien, että he pelastuisivat. RK


1Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 20:00

vaisuliini kirjoitti:Mutta tulisi muistaa että tulisi huomioon kokonainen Raamatun opetus, siinä puhutaan heikkouskoisten omastatunnosta ruoan tähden. Heidän vuoksi tulisi keskittyä että he rakentuisivat Kristuksessa. Room. 14 luku puhutaan siitä asiasta ja siitä että veli voi tulla murheelliseksi ruuan tähden niin silloin ei vaella rakkauden mukaan häntä kohtaan. Hänen vuoksi tulee jättää syömättä niin rakentuisi Kristuksessa. Kyse on omastatunnosta.
Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö. Joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on hyväksynyt hänetkin omakseen.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu – mutta kyllä hän pysyy pystyssä, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.


Raamatussa ei ole sellaista "kokonaista opetusta", että kukaan saisi syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Paavali ei sellaista opettanut eikä tarkoittanut.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Jeesus moitti ankarin sanoin alkuseurakuntaa siitä, että se salli naisen opettavan seurakuntaa, profetoivan väärin, yllyttävän haureuteen ja eksyttävän seurakunnan syömään epäjumalille uhrattua lihaa. Iisebel oli väärä naisprofeetta, jonka mainitaan rikkoneen neljää Jumalan käskyä mm. kieltoa syödä epäjumalille uhrattua lihaa. Kyse on vähän samasta synnistä, mitä luterilainen kirkko nykyään tekee harjoittaessaan ekumeniaa muslimien ja muiden väärien uskontojen kanssa. Luterilaisella kirkolla on oppi olla vieraanvarainen epäjumalanpalvelijoille, kuten Iisebel myös oli.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Mitä tulee Paavali syömiseen liittyvään opetukseen, niin hän oli halusi tukea niitä, joilla ei ollut varaa syödä lihaa joka päivä tai ollenkaan tai muusta syystä he eivät halunneet heikon uskonsa takia syödä lihaa. Paavalin aikana tavallinen kansa sai lihaa syödäkseen vain muutaman kerran vuodessa lähinnä juhlapäivinä, koska heillä ei ollut varaa muuhun kuin kasvisruokaan. Pakanauskonnoissa palvottiin eläimiä jumalina, joten niissä oli myös paljon sellaisia kieltoja, ettei lihaa saanut ollenkaan syödä, mistä Paavali moitti kirjeessään kolossalaisille. Tämä on kuitenkin nyt ihan eri asia, mistä olen aloituksen tehnyt.

Raamatussa on selvä opetus, ettei kristitty saa syödä sellaista lihaa, joka on uhrattu epäjumalille. Halel-liha on nimeomaan uhrattu epäjumalalle. Kun se teurastetaan pää käännettään Mekkaa kohden, epäjumalan nimi mainitaan ja profeettaa siunataan jne. Tämä on ruuan uhraamista epäjumalalle. Jumala on kieltänyt kristittyjän syömästä epäjumalille uhrattua lihaa, mikä mainitaan niissä neljässä käskyssä, jotka apostolit antoivat vastakääntyneille pakanauskoville, mikä omalta osalta kertoo, mitkä synnit olivat ne vallitsevat ja merittävimmät synnit, mistä apostolit halusivat pakanauskovien tekevän heti parannuksen.

Minun mielestä nämä Paavalin sanat ovat selvät ja ankarat:

1 Kor 10:
16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?
19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista.
20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa
21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.
22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?
...
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 20:11

*
Kiitos, Mot, tästä tärkeästä aiheesta. :thumbup: Haluaisin ottaa huomioon se juttu että kristittynä ei uhraa epäjumalille enää mutta epäjumalille uhratun lihan syöminen on eri asia kuin uhraaminen epäjumalille.

Kristittynä syö sitä lihaa ettei omaatuntoa tuomiteta koska ei usko epäjumalia [1Kor. 8:4]. Mutta heikkouskoisena on parempi jättää syömättä. Jos epäröi ja kuitenkin syö, niin syyllistyy syntiin [Room. 14:23].

1Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala. RK

Room. 14:23 Mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta. Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä. RK

Mutta jos syödään heikkouskoisen nähden, oma vapaus haavoittaa tuon heikkouskoisen omaatuntoaan, siinä syyllistytään itse syntiin ja Kristusta vastaan [1Kor. 8:12]

1Kor. 8:12 Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.



Kyllä Raamattu kehottaa välttämään uhraamista epäjumalille kuten sinä kirjoitit sen Apo 15:20 kohdan.

Mot kirjoitti:Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.


Ap.t. 15:20 Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta. RK



Raamattu ei ole sellainen että opettaa toista ja taas opettaa sitä mikä on toisen kanssa ristiriidassa eikä ole sovussa toisen opetuksen kanssa. Raamattu on sellainen kokonaisvaltainen opetus joka on täysin sovussa toisen opetuksen kanssa aiheuttamatta ristiriitaa.

Raamattu on niinkuin palapelit jotka loksahtavat kohdilleen ja antavat kokonaisen selkeän kuvan mitä siinä on.

Paavali kirjoitti omastatunnosta ruoan tähden. Mutta kannattaisi lukea huolellisesti että kristittynä ei uhraa epäjumalille enää vaan kyse on epäjumalille uhratun lihan syömisestä omantunnon mukaan ettei syyllistyisi syntiin ja toisten heikkouskoisten omantunnon mukaan että he rakentuisivat Kristuksessa.

Herran siunausta sinulle, Mot! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 21:01

vaisuliini kirjoitti:Haluaisin ottaa huomioon se juttu että kristittynä ei uhraa epäjumalille enää mutta epäjumalille uhratun lihan syöminen on eri asia kuin uhraaminen epäjumalille...
Paavali kirjoitti omastatunnosta ruoan tähden. Mutta kannattaisi lukea huolellisesti että kristittynä ei uhraa epäjumalille enää vaan kyse on epäjumalille uhratun lihan syömisestä omantunnon mukaan ettei syyllistyisi syntiin ja toisten heikkouskoisten omantunnon mukaan että he rakentuisivat Kristuksessa.


Olen hämmästynyt kommenteistasi. :o

Kristitty syödessään epäjumalille uhrattua lihaa tekee aina syntiä. Ei ole olemassa mitään kiertotietä, millä voisi syödä halel-ruokaa. Ei ole olemassa mitään vippaskonstia jättää huomioimatta Jumalan käsky, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä. Halel-ruoka on aina kiellettyä ruokaa jokaiselle kristitylle, mitä valitettavasti myydään yhä useammassa kebab-pitzeriassa ja halel-kaupassa Suomessa.

Olen täysin vakuuttunut siitä, ettei Jumala tule hyväksymään kenellekään kristitylle sitä, että he menevät syömään sellaiseen kebab-pitzeriaan, joka ilmoittaa myyvänsä halel-ruokaa.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ef 5:
5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.

Ilm 21:
8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

Kun olemme käyneet tätä keskustelua, tulee mieleen paratiisi. Jumala antoi käskyn, mitä hedelmää ei saanut syödä. Käärme tuli paikalle, joka sanoi, että juuuhh, kyllä kaikkea saa syödä. Nyt vähän karrikoin. Raamatussa on sanatarkasti tämä kertomus syntiinlankeamuksesta. Naisen mielestä käärmeen neuvo oli oikein hyvä ja lopputuloksen tiedämme. Huonosti kävi Eevalle ja Aadamille. Jopa Salomo lankesi siihen syntiin, että luuli olevansa kaikkivoipa ja alkoi palvelemaan epäjumalia ulkomaalaisten vaimojensa yllyttämänä. Heikosti kävi, rauha loppui ja Israel jakaantui kahtia. Ja mitähän Jeesus sanoi siitä naisesta Iisebelistä?

1 Moos 3:
1 Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
2 Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä.
3 Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
4 Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole.
5 Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."
6 Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2020 21:29

*
Ymmärrän, Mot, että tämä saattaa tuntua hämmentävältä. En nyt kirjoita kuin nostaa esille nämä Raamatun kohdat jotka saattaa avautua. Alusta saakka tarkoitin ja tarkoitan edelleen niitä, mitä Raamatussa sanotaan.

Raamattu on täysin sovussa kaikkien Sanan opetusten kanssa kokonaisvaltaisesti. Niitä ei voi sulkea pois. Kannattaisi lukea huolellisesti ja tarkasti. Nyt lopettelen. Äläkä tuomitse ennenkuin lukisit huolellisesti tämän. Herran siunausta kanssasi. :pc:


Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö. Joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on hyväksynyt hänetkin omakseen.
4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu – mutta kyllä hän pysyy pystyssä, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.

6 Joka kiinnittää huomionsa tiettyihin päiviin, tekee sen Herran tähden. Joka syö, syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka ei syö, on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7 Eihän kukaan meistä elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten.

15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi,
17 sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.

20 Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syömisellään loukkaa omaatuntoaan.
21 On hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mistä veljesi loukkaantuu.

23 Mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta. Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.



1Kor. 8:4 Mitä epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta kuin yksi Jumala.
5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, taivaassa tai maan päällä, niin kuin onkin monia jumalia ja monia herroja,
6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki, ja me olemme häntä varten. Ja yksi on Herra, Jeesus Kristus, hänen kauttaan on kaikki, niin myös me.

7 Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut yhä syövät lihaa, ikään kuin se olisi uhrattu epäjumalille, ja siitä tahraantuu heidän heikko omatuntonsa.
8 Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.
9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu loukkaukseksi heikoille.

10 Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille uhratun lihan syömiseen?
11 Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12 Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13 Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi. RK


1Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihatorilla myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi,
26 sillä Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te tahdotte mennä, syökää kaikkea, mitä on pantu eteenne, kyselemättä mitään omantunnon tähden. RK

28 Mutta jos joku sanoo teille: ”Tämä on jumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen vuokseen, joka asian ilmaisi, ja omantunnon vuoksi.
29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi minun vapauteni joutuisi toisen ihmisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä nautin ruuan kiittäen, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?

31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
32 Älkää olko loukkaukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle.
33 Minäkin yritän kaikessa kelvata kaikille. En etsi omaa hyötyäni vaan monien, että he pelastuisivat. RK


Apo 15:20 Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta.
29 karttakaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta. Jos näitä vältätte, teette oikein. Voikaa hyvin!” RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 01. Heinä 2020 21:57

vaisuliini kirjoitti:En nyt kirjoita kuin nostaa esille nämä Raamatun kohdat jotka saattaa avautua. Alusta saakka tarkoitin ja tarkoitan edelleen niitä, mitä Raamatussa sanotaan. Raamattu on täysin sovussa kaikkien Sanan opetusten kanssa kokonaisvaltaisesti. Niitä ei voi sulkea pois. Kannattaisi lukea huolellisesti ja tarkasti.


Jaaha, mitähän sinä nyt yrität vakuuttaa tuolla pitkällä erilaisten jakeiden kokoelmalla? Ai sitäkö että saa syödä epäjumalille uhrattua lihaa, kun tietää, että ravintola myy halel-ruokaa? Ei siteeraamissasi jakeissa yhdessäkään anneta lupaa syödä sellaista ruokaa, jonka tietää uhratun epäjumalille! Jotenkin tuntuu siltä, ettet halua sitoutua Jumalan käskyyn, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa kristityt syödä. No jätän tämän asia Herran haltuun. Paavali sanoo ihan selvästi, että epäjumalille uhrattu ruoka täyttyy jättää syömättä.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

Itse en aio syödä sellaisessa ravintolassa, jonka tiedän myyvän halel-ruokaa. Nykyään monet kebab-pitzeriat sitä jo mainostavat, koska islam on levinnyt Suomeen lähes joka kolkkaan. Tämä on hyvin huolestuttava kehitys. Toivottavasti tämä keskustelu on saanut sen aikaan, että kristityt jättävät menemättä sellaisiin ravintoloihin, joiden mainoksissa kerrotaan ruuan olevan halel.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
mot
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron