Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2020 09:49

*
Huomenta, Mot. Sinä toit tämän kohdan, siinä on omaantuntoon liittyvä asia. Sinä sanoit olevasi opettaja ja opetat seurakunnassa, niin opettamiseen kuuluu myös perusteleminen mitä Raamatun Sana tarkoittaa. Voisitko olla ystävällinen ja perustella omaantuntoon liittyvät asiat joista Paavali kirjoitti? Kiitos. :)

mot kirjoitti:
1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.


Seurakuntavirat kuuluu vain miehille. Ihannoin juuri sellaista miestä jonka kieli "paimentaa" hoivaten ja vaalien seurakuntaa rakkaudellisesti niinkuin Jeesus on rakastanut seurakuntaa. Siinä on ilahduttavaa tulla rakkaudellisesti vaalituksi, se saa ojentautumaan innokkaasti kohti Jeesusta joka on rakastanut ja rakastaa edelleen seurakuntaa. Hän on seurakunnan pää.

Toinen juttu vielä jos sopii. Jos näön perusteella kärkkäästi tuomitaan, se tuomitseminen paljastaa puolesta että oman lihan mukaan ohjailee omien raamatuntulkintojen alle eikä salli kyseenalaistamaan positiivisella tavalla omia raamatuntulkintoja kohti ja tuomitsee sen mukaan että omia tulkintoja kyseenalaistaa positiivisella tavalla. Tarkoitan kyseenalaistamisella sitä että kysytään positiivisella tavalla, opettaako Raamattu siitä näin. Niin se herättää miettimään asettuiko hän itsensä kanssa seurakuntavirkaan ilman Herran kutsumusta, sillä Herra tuntee sydämen ja tietää sydämen ajatuksia.

Herra yleensä asettaa itse miehen johonkin seurakuntavirkaan, varustaa häntä kaikilla armolahjoilla. Sellainen mies tietää olevansa vajavainen ja tiedustaa edelleen oman vajavaisuuden ja sallii koettelemaan kaikki omat opetukset, eikä kärkkäästi tuomitse näön perusteella vaan on hyvä kuuntelemaan ja ymmärtää oikein että kyseenalaistaminen positiivisella tavalla tarkoittaa hyvää eikä nosta sitä vastaan ja on valmis perustelemaan mitä Raamattu tarkoittaa. Hän ei nimitä iisebeliksi ketään naista joka kysyy opettaako Raamattu siitä näin ja tarkoittaa siitä vai ei.

Niin tällä tavalla puu hedelmistään tunnetaan. :hearts: :bible:

Herran siunausta sinulle, Mot. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 03. Heinä 2020 10:42

vaisuliini kirjoitti:Sinä sanoit olevasi opettaja ja opetat seurakunnassa


Minä en ole sanonut olevani minkään seurakunnan opettaja. Sanoin olevani kelvollinen opettamaan, koska olen Raamatun osaava ja mies, mutta en sanonut tarkalleen ottaen sitä, mitä väität. :bible: :wise3:

Jos olisin sinun paimenesi, minulla olisi syytä antaa sinulle muutakin ohjausta, mutta kun en ole. En usko, että minusta tulee koskaan minkään seurakunnan johtajaa, koska urani vie muualle. Minulla ei ole aikaa ja resursseja vastailla kaikkiin kysymyksiin tällä foorumilla, eikä se ole muutenkaan viisasta. Olennaista on tässä asiassa se, että saako kristitty syödä sellaista lihaa, jonka tietää uhratun epäjumalille, kuten eräissä kebab-pitzerioissa myytävä halal-ruoka on. Vastaus on selvä, ei saa. Se riittäköön tässä asiassa toimintaohjeeksi.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Mitä tulee omaantuntoon, niin tarjotusta epäjumalille uhratusta lihasta kieltäytyminen varjelee toista syynnin tekemistä, koska epäjumalille uhratun lihan syöminen on epäjumalanpalvelusta ja synnin tekeminen aiheuttaa huonoa omaatuntoa. Raamattu tarkoittaa vapaudella vapautta synnin orjuudesta ja myös huonosta omastatunnosta armon saamisen vuoksi, mitä ei saa halventaa alkamalla uudelleen tekemään syntiä, koska Jeesus ei ole synnin palveluksessa. Paavali sanoi Galatalaiskirjeessä, että jos alan uudelleen rakentaa sitä (syntiä) minkä olen hajottanut (kuolettanut synnin), osoitan olevani lainrikkoja. Oma vapaus tarkoittaa sitä, ettei synti hallitse enää itsään ja saa aikaan huonoa omaatuntoa synnin tekemisestä. Vapaa kristitty ei syö epäjumalille uhrattua lihaa, koska hän ei ole enää synnin orja. Paavalin kirjoitukset ovat vaikeatajuisia ja syvällisiä, joten omantunnon ja vapauden käsitteissä on paljonkin muutakin, mutta en lähde rönsyilemaan siihen asiaan, koska tämän keskustelun teema on toinen.

Joh 8:
32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."

Ps 119:
151 Sinä, Herra, olet lähelläni. Sinun käskyissäsi on totuus.

Joh 8:
34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

Room 6:
16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2020 11:58

*
Mot, kiitos, että oikaisit oikeaan ymmärrykseen ettet ole opettaja. Ja kiitos että perustelit omaantuntoon liittyvät asiat. Mitä omaantuntoon tulee; minulla olisi muutama Raamatun kohtaa jotka mietityttää mitä Paavali tarkoittaa. Voisitko perustella nämä kohdat joita ovat vedetty sinisellä värillä jos sinulla on aikaa vastata.

1Kor. 10:24 Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta.
25 Syökää kaikkea, mitä lihatorilla myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi,
26 sillä Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on.
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te tahdotte mennä, syökää kaikkea, mitä on pantu eteenne, kyselemättä mitään omantunnon tähden. RK
1Kor. 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: ”Tämä on jumalille uhrattua”, niin jättäkää se syömättä hänen vuokseen, joka asian ilmaisi, ja omantunnon vuoksi.
29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi minun vapauteni joutuisi toisen ihmisen omantunnon tuomittavaksi?

:think2:

Olen nyt lähdössä pitkälle ajomatkalle. Vastaan kun kerkiän. Siunausta sinun viikonloppuun, Mot. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 03. Heinä 2020 12:47

vaisuliini kirjoitti:Mot, kiitos, että oikaisit oikeaan ymmärrykseen ettet ole opettaja. Ja kiitos että perustelit omaantuntoon liittyvät asiat. Mitä omaantuntoon tulee; minulla olisi muutama Raamatun kohtaa jotka mietityttää mitä Paavali tarkoittaa


Ruuan saastuttaa se, että kristitty saa tietää lihan olevan teurastettu uhraamalla se epäjumalille. Paavali sanoi, ettei lihatorilla pidä kysellä sen enempää lihojen perään, mutta jos kristitty saa tietää lihan olevan uhrattu epäjumalille, sitä ei saa syödä. Kysellä ei tarvitse, mutta ei saa olla myöskään tahallaan tietämätön ja huolimaton.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

Mitä tulee kebab-pitzerioihin, niitä on moneen junaan. Kyllä kebabia saa syödä, koska on myös sellaisia maahanmuuttajien ravintoloita, joiden omistajat ovat hylänneet islamin ja he saattavat ostaa raaka-aineet suomalaisista ruokatehtaista, joissa lihaa ei ole valmistettu islamin tapojen mukaisesti. Tiedän ainakin pari ravintolaa, joissa on islamin hylänneitä maahanmuuttajia.

Sitten on sellaisia ravintoloita, joiden ruokalistalla lukee selvästi, että ruoka on kaikki halal ja jossain ravintolassa saattaa olla jopa koraani ripustettu kassatiskin yläpuolelle. Suomessa on nykyään paljon vakaumuksellisia muslimeja myös äärilaidan shiioja, jotka hekevat ohjeensa moskeijoista ja jopa soittelevat lähi-idän imaameille juoruen myös suomalaista. Jos ravintolassa näkee halal-tekstin, sieltä tulee lähteä pois ja ruoka jättää syömättä.

Sama koskee heidän lihakauppoja. Sen takia lähiöihin on tullut heidän omia ruokamarketteja, koska suomalainen ruoka ei heille kelpaa. Kerran kuulin, ettei eräälle kebab-pitzerialle kelvannut tukusta saatava valmis kebab-liha vaan he valmistivat sen itse. Myöhemmin ymmärsin, että kyse oli ilmeisesti siitä, ettei tukusta saatavaa lihaa oltu uhrattu islamin oppien mukaisesti, minkä takia liha ei kelvannut heille.

Varautukaa siihen, että Herra koettelee teitä. Ei ole tavatonta, että joku teistä menee ravintolaan ja vasta sisällä saa tietää, että ruoka on halal. Kristityn velvollisuus on kieltäytyä ruuasta ja lähteä pois.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ilm 3:
18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.

1 Piet 1:
7 Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2020 13:28

*
Kiitos, Mot. Nyt ehdin kirjoittaa kun ei ole vielä aika lähteä ajomatkalle. Ymmärrän nyt että kyse on tietämättömästä tilasta jolloin syödään tietämättä epäjumalille uhrattua lihaa.

Minulla olisi vielä kysyttävää jos sopii. Saako tietämättömänä syödä sitä edelleen ja niin kauan jollei joku toinen ilmoita hänelle mitään että se on epäjumalille uhrattua lihaa?





Mutta on vielä muutamaa Raamatun kohtaa joka mietityttää jos sopii. Toivo Koilon UT:n käännös on aika selkeämpi. 1Kor. 10:24 kohdan mukaan tulee etsiä toisen etua. Tarkoittaako se jos hänen vuoksi olisi paras jättää sanomatta että se on epäjumalille uhrattu liha ettei hänen omatunto alkaisi turmeltua kuten jae 25 sanoo että omantunnon vuoksi on paras jättää kysymättä eli se tarkoittaa ettei ilmoiteta siitä hänelle mitään että se on epäjumalille uhrattu liha?


1Kor. 10:24 Älköön kukaan etsikö omaa etuansa, vaan (kukin) toisen etua.
25 Syökää kaikkea mitä lihatorilla* myydään, mitään kyselemättä omantunnon vuoksi,





Kuviteellaan jos mennään vaikka pari uskovan kanssa yhdessä jonkun uskosta osattoman vieraan luokse syömään ja siellä tarjotaan epäjumalille uhrattua lihaa niin Paavalin mukaan on paras jättää kysymättä omantunnon vuoksi. Se tarkoittaa että pari uskovan omantunnon vuoksi minun olisi paras tapa jättää ilmoittamatta heille että vieras tekee meille epäjumalille uhrattua lihaa kuten jakeessa 27 luetaan?


27 (Mutta) jos joku uskomaton kutsuu teitä ja te tahdotte mennä, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, mitään kyselemättä omantunnon vuoksi. Jos kuitenkin joku sanoo teille:





Minua mietityttää se jae 29 mitä Paavali sanoo. Kun Paavali sanoi ettei se koitu sinun omantuntosi vuoksi vaan tuon toisen omantunnon vuoksi. Miksi Paavali ei sanonut mitään että meidän kaikkien uskovien omantunnon vuoksi vaan vain tuon toisen uskovan omantunnon vuoksi?

Ja myös mietityttää se jae 29 mitä Paavali sanoi, siinä hän mainitsi vapautensa. Mitä Paavali tarkoittaa "vapaudella" epäjumalille uhratun lihan syömisen kanssa? Myös Paavali mainitsi myös vapaudensa joka on lankeemukseksi tuolle toiselle, ei oma vapaus ole itselleen lankeemukseksi vaan tuolle toiselle ihmiselle. Se heräsi miettimään asiaa.

Ja mietityttää myös, että Paavali sanoi että tuon toisen omantunnon vuoksi jättää syömättä, ei itsensä vuoksi jättänyt syömättä vaan tuon toisen vuoksi jätti syömättä? Mietityttää myös, että Paavali tarkoitti tuota toista ihmistä ja hänen omaatuntoa että Paavalin vapaus oli tuolle toiselle lankeemukseksi, siksi jätti syömättä tuon toisen ihmisen omantunnon vuoksi.


29 Sanon kuitenkin: ei sinun omantuntosi vuoksi, vaan tuon toisen omantunnon. Sillä miksi minun vapauteni olisi* toisen omantunnon tuomittavana?






Myös mietityttää se jae 30 mitä Paavali sanoo. Hän sanoi olevansa mieliksi kaikessa etsimättä omaa hyötyä vaan monien hyötyä että he pelastuisivat. Se heräsi ihmettelemään miksi Paavali ei ota huomioon itseään lihan syömisen kanssa vaan muita? Paavali tuntui keskittyvän enemmän toisten omaantuntoon ettei se turmeltuisi ruoan tähden niin he pelastuisivat.

33 niin kuin minäkin olen kaikille mieliksi kaikessa etsimättä omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, jotta he pelastuisivat.

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 03. Heinä 2020 13:54

vaisuliini kirjoitti:Minulla olisi vielä kysyttävää jos sopii. Saako tietämättömänä syödä sitä edelleen ja niin kauan jollei joku toinen ilmoita hänelle mitään että se on epäjumalille uhrattu liha? Mutta on vielä muutamaa Raamatun kohtaa joka mietityttää jos sopii. Toivo Koilon UT:n käännös on aika selkeämpi. 1Kor. 10:24 kohdan mukaan tulee etsiä toisen etua. Tarkoittaako se jos hänen vuoksi olisi paras jättää sanomatta että se on epäjumalille uhrattu liha ettei hänen omatunto alkaisi turmeltua kuten jae 25 sanoo että omantunnon vuoksi on paras jättää kysymättä eli se tarkoittaa ettei ilmoiteta siitä hänelle mitään että se on epäjumalille uhrattu liha.


Kaupassa ja ravintoloissa on kaikenlaista ruokaa tarjolla. Et sinä pysty tietämään, miten kukin liha on teurastettu. Lihasta tulee sinulle silloin saastaista ja kiellettyä, jos saat tietää, että se on uhrattu epäjumalille. Vakaumukselliset muslimi laittavat ruokalistoihin merkinnän, että liha on halal, koska muuten muut vakaumukselliset muslimit eivät ravintolaan tulisi. Sitä kautta saat tiedon epäjumalille uhratusta lihasta ja etkä saa sen jälkeen ruokaa syödä.

Jos sinä kristittynä tiedät, että joku liha on uhrattu epäjumalille, olet velvollinen varoittamaan uskonsisarta. Muuten sinä itse olet itse syyllinen siihen, että toinen söi epäjumalille uhrattua lihaa vaikka tietämättään. Tietämätön ei ole syyllinen, mutta se on, joka tiesi. Ei ole kenekään etu antaa syödä epäjumalille uhrattua lihaa, koska Jumala ei pidä siitä. Syynnin tekeminen ei ole koskaan kenekään etu eikä saastaisen syöminen ole koskaan kenenkään etu.

Hes 33:
7 "Sinut, ihminen, minä olen pannut Israelin kansan vartiomieheksi. Kun kuulet suustani sanan, sinun tulee varoittaa maanmiehiäsi minusta.
8 Kun minä uhkaan jumalatonta kuolemalla, asetan sinut vastuuseen hänestä. Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen elämänmenostaan, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut.
9 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen vaelluksestaan ja kehotat häntä kääntymään tieltään eikä hän silti käänny, hän kyllä kuolee syntiensä tähden mutta sinä pelastat elämäsi.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Paavali kirjeet ovat todella vaiketaujuisia, joista on helppo myös tehdä harhaoppeja vääristelemällä, mitä Paavali on alun perin tarkoittanut. Pietari varoitti siitä, että jotkut opettajat vääntävät Paavalin kirjeitä kieroo rietasten eksymykseksi (KJV: "error of the wicked"), mitä Paavali ei kuitenkaan ole koskaan tarkoittanut. Paavali opettaa, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä. Ei ole syytä alkaa "filosofoimaan" liikaa tätä kysymystä vaan totella selvää Jumalan käskyä, ettei epäjumalille uhrattua lihaa saa syödä, jollaista mm. halal on. Jos Paavalin kirjeet eivät aukea ja varmaan on niin, etteivät ne kaikille koskaan aukea oikein, on turvallista pysyä erossa siitä, minkä Raamattu suoraan kieltää.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

2 Kor 6:
17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan
18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

2 Piet 3:
15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen.
17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne,
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2020 15:05

*
Mot, ok, kiitos. Mutta sinun teksti tökkii että sinun mukaan väännän muka keskustelun. Haluaisin kysyä vielä ja pyytäisin sinua jättämään vaeltamatta näön perusteella ja keskittyä keskusteluun kanssani. Kiitos.



Room. 14 luku puhuu syömisen asiasta. Laitan tänne Toivo Koilon UT:n käännöksen mukaan Raamatun kohdat joita on vedetty sinisellä värillä mitkä puhuttaa minua paljon. Haluaisin kysyä miten sinä käsität sen Room. 14 luvun onko se pois suljettuna tästä aiheesta?

Room. 14:1 Heikkouskoista hoivatkaa väittelemättä mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö, ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4 Kuka sinä olet, joka tuomitset vieraan palvelijaa? Oman Herransa* edessä hän seisoo tai kaatuu. Mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Jumala on voimallinen pitämään hänet pystyssä.

6 Joka ajattelee tiettyä päivää, ajattelee Herran vuoksi (ja joka ei ajattele tiettyä päivää, on Herran vuoksi ajattelematta). Joka syö, syö Herran vuoksi, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, on Herran vuoksi syömättä ja kiittää Jumalaa.

7 Sillä ei kukaan meistä elä itselleen, eikä kukaan kuole itselleen.
8 Jos näet elämme, elämme Herralle, ja jos kuolemme, kuolemme Herralle. Elämmepä siis tai kuolemme, olemme Herran omat.

13 Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla asettamatta veljellenne loukkauskiveä tai viettelystä.
14 Tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole itsessään epäpyhää; ainoastaan sille, joka pitää jotain epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
15 Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi vuoksi, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut.
16 Älkää siis antako teidän hyvänne joutua herjattavaksi,
17 Sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18 Joka siis tässä suhteessa palvelee Kristusta, se on Jumalalle sovelias ja ihmisille otollinen.
19 Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä saa aikaan rauhaa ja keskinäistä rakentumista.
20 Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö * loukkaukseksi joutuen*, se on pahaa.
21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai missä hän lankeaa tai on heikko.




Mot, saisinko kysyä miten sinä käsität tuon 21 jakeen mitä se tarkoittaa että on hyvä jättää syömättä ja karttaa siitä, mistä veljesi loukkaantuu tai missä hän lankeaa tai on heikko?




Olisi vielä asiaa. Minua mietityttää se että Pyhä Henki apostolien kanssa antoi nämä ohjeet noudatettavaksi että tulee välttää epäjumalille uhrattua ja verta; eli se näyttää tarkoittavan sitä että epäjumalille uhratussa lihassa olisi mukana verta joka ei ole vielä laskettu pois. Myös minua mietityttää mitä Toivo Koilon UT:n käännöksen mukaan tarkoittaa että se on "tukehtumalla kuollutta"? :wtf: Johtuiko se siitä että siihen aikaan oli tapana tukahduttaa eläimen kuolleeksi päästämättä verta pois? Kiinnostaisi tietää se myös.


28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei päällenne tule panna suurempaa kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja tukehtumalla kuollutta :?: ja haureutta. Näitä karttamalla teette hyvin. Jääkää hyvästi." Toivo Koilon UT


Ap.t. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!" 33/38

Apt. 15:29 karttakaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta. Jos näitä vältätte, teette oikein. Voikaa hyvin!” RK



Apt. 21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet, (ettei heidän tarvitse pitää mitään sellaista, paitsi) että heidän tulee sekä karttaa epäjumalille uhrattua verta, että tukehtumalla kuollutta :?: ja haureutta." Toivo Koilon UT

Ap.t. 21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta." 33/38

Apt. 21:25 Uskoon tulleista pakanoista olemme päättäneet ja kirjoittaneet heille, että heidän pitää karttaa sellaista, mikä on uhrattu epäjumalille, ja verta ja lihaa, josta veri on laskematta, ja haureutta.” RK

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 03. Heinä 2020 15:34

vaisuliini kirjoitti:Mot, ok, kiitos. Mutta sinun teksti tökkii että sinun mukaan väännän muka keskustelun. Haluaisin kysyä vielä ja pyytäisin sinua jättämään vaeltamatta näön perusteella ja keskittyä keskusteluun kanssani. Kiitos.


Olen keskittynyt siihen, mitä olet kirjoittanut. En kuitenkaan myötäile sellaista puhetta, joka ei noudata Raamattua sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti.

Asia ei ole niin monimutkainen, mitä yrität väittää rivien välissä. Jumalan käsky on selvä, eikä sitä pidä lähteä hämmentämään pitkillä jaaritteluilla, jotka eivät liity enää itse asiaan. Alituiset turhat jatkokysymykset ovat asian hämmentämistä ja Jumalan käskyjen kyseenalaistamista. Minun mielestä tässä ei ole mitään epäselvää ja näitä käskyjä pystyy noudattamaan helposti.

Ap. t 15:
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

1 Kor 10:
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.

Ilm 2:
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

Minun mielestä olemme käyneet riittävästi tätä aihetta läpi. Nämä ohjeet antavat riittävästi tietoa siitä, mikä on Jumalan tahto ja käsky. Epäjumalille uhrattua lihaa ei saa syödä ja halal-liha on sellaista.
mot
 

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2020 16:02

*
Mot, jokin ei ole selvä asia koska jätit vastaamatta. Pyytäisin olemaan kärsivällinen kanssani.

Voisitko vastata yhteen kysymykseen? Onko Room. 14 luku täysin pois suljettuna tästä aiheesta?

Kun sinä vastaat tuohon kysymykseen, se riittää. Ei enempää kysyttävää kuin hyvää viikonloppua. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kebab-pitzerioissa epäjumalille uhrattua lihaa

ViestiKirjoittaja mot » 03. Heinä 2020 16:13

vaisuliini kirjoitti:*
Mot, jokin ei ole selvä asia koska jätit vastaamatta. Pyytäisin olemaan kärsivällinen kanssani.

Voisitko vastata yhteen kysymykseen? Onko Room. 14 luku täysin pois suljettuna tästä aiheesta?

Kun sinä vastaat tuohon kysymykseen, se riittää. Ei enempää kysyttävää kuin hyvää viikonloppua. :pc:


Lyhyt vastaus. Roomalaiskirjeen luku 14 käsittelee syömistä mutta eri asiaa.

Roomassa ja Kolossassa oli pakanoita, jotka eivät syöneet ollenkaan lihaa, koska he palvoivat eläimiä jumalina. Sen takia myös monissa itämaissa ollaan vegaaneja, koska eläimiin ei saa koskea ja niitä jopa ruokitaan uhrilahjoilla. Se on epäjumalanpalvelusta. Heikkouskoinen pakanuudesta kääntynyt ei uskaltanut alkaa syömään lihaa. Hänen tuli vahvistua uskossa päivä kerrallaan. Toisaalta oli myös niin, ettei kaikilla ollut edes varaa syödä lihaa, joten he söivät lähinnä kasvisruokaa. Jotkut laittoivat vain juhlapäivinä liha-aterian, koska heillä ei ollut varaa syödä lihaa joka päivä.

Paavali puuttui myös siihen, että kristittyjen yhteisillä aterioilla jotkut rohmusivat toisten ruokaa ja toiset juopottelivat viinillä.

1 Kor 11:
20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä.
23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.

Tähän opetukseen liittyen Paavali kielsi ehdottomasti syömästä epäjumalille uhrattua lihaa. Halal-liha on sellaista, mitä ei saa syödä. :bible: :wise3:

1 Kor 10:
16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?
19 Mitä tällä tarkoitan? En sitä, että epäjumalille uhrattu liha sinänsä olisi jotakin tai että epäjumalat olisivat jotakin todellista.
20 Tarkoitan sitä, että epäjumalien palvelijat uhraavat pahoille hengille eivätkä Jumalalle, enkä halua teidän joutuvan yhteyteen pahojen henkien kanssa.
21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään.
22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?
mot
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa