Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 11:14

vaisuliini kirjoitti:Meillä on Raamattu jonka mukaan Jumalan yksi perhe jossa on Israelin jäännös mukana ja yksi seurakunta temmataan yhdessä pilvissä Jeesusta vastaan yläilmoihin. Se todistaa ettei ole toista kaksivaiheista ylösnousemusta ja ylösottoa.


Sellaisesta ei ole täällä edes kukaan puhunut.

On yksi tempaus ja se on Jeesuksen tullessa hakemaan omansa 7 vuoden vaivanaikojen puolessa välissä hieman ennen, kun Antikristus aloittaa 3,5 vuotta kestävän kamalan aikansa.

"Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen." (Joh 14:2-4)

"Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden." (Ilm 2:26-28)

"Pyrstöllään se pyyhkäisi pois kolmanneksen taivaan tähdistä ja sinkosi ne maahan. Lohikäärme asettui synnyttävän naisen eteen nielaistakseen lapsen heti kun se syntyy. Nainen synnytti lapsensa, pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo," (Ilm 12:4,5)

"Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. -- Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. -- Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi." (Jes 66:7-9)

7 vuoden vaivan aikojen lopussa ei enää temmata ketään, koska Sakarja 14 mukaan Jerusalemista paetaan omilla jaloilla ja Jesaja 66 mukaan loput Jeesuksen omista haetaan maailman ääristä erilaisilla kulkuneuvoilla.

Toistan vielä kerran, ettei jakeessa Ilm 12:1,2 opeteta neitsyt Marian olevan taivaan kuningatar, vaikka hänen päänsä päällä on kruununa 12 tähteä. Katolisen kirkon katekismuksessa perustellaan tätä harhaoppia jakeella Ilm 12:1.

"Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää." (Ilm 12:1,2)

Ilmestyskirjan luku 12 kertoo lopun ajoista, jolloin on Antikristus vallassa 3,5 vuotta.
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 11:31

*
Dogmatikos, alussa sinä kirjoitit kaksivaiheisesta ylösotosta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 11:39

vaisuliini kirjoitti:Dogmatikos, alussa sinä kirjoitit kaksivaiheisesta ylösotosta.


Minä en ole sellaista tarkoittanut.

On yksi ylösotto, joka on 7 vuoden vaivan aikojen puolessa välissä. Jeesus tulee hakemaan omansa taivaaseen juhlimaan. Sitten kun on 3,5 Antikristuksen vuotta päättyneet, niin Jeesus tulee tämän juhlaväkensä kanssa takaisin sotimaan Antikristusta vastaan. Silloin ei enää temmata ketään ilmaan, vaan Jeesuksen sanansaattajat hakevat jäljellä olevat omansa erilaisilla kulkuneuvoilla, kuten Sakarja 14 ja Jesaja 66 ilmoittaa.
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 11:43

dogmatikos kirjoitti:
Juhani kirjoitti:Raamattu ei tue eikä tunne mitään kaksivaiheista ylösnousemusta tai tempausta, vaan Herra ottaa tulemuksessaan koko Jumalan seurakunnan, koko ruumiinsa mukaansa (elossa olevat ja Kristuksessa nukkuvat), eikä vain osia siitä. Samalla myös Israelin jäännöksen sekä kaikki pakanauskovat.


Voi myös sanoa, ettei Raamatussa ole mainittu sellaista, etteikö niin voisi olla. Raamattu ei poissulje sellaista vaihtoehtoa, etteikö Jeesus voisi tulla kaksi kertaa.

Ylkä tulee hakemaan morsiamensa, joka on ensimmäinen tuleminen. Joku sanoo, että se on salainen tuleminen, mutta minun mielestä sen ei tarvitse olla salainen tuleminen. Sitten Raamattu kertoo, että Jeesus tulee Öljymäelle käymään sotaa, joka on toinen tuleminen. Ei ole tuulesta temmattu oppi, että Jeesus tulee kaksi kertaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Helmi 2020 12:10

Ilmestyskirja ei ole ihan kokonaan kronologisessa, eli aikajärjestyksessä. Ilmestyskirjassa tietyt kohdat etenevät aikajärjestyksessä, mutta tietyt kohdat eivät etene aikajärjestyksessä, vaan voivat mennä esim. siten, että ensin puhutaan jostakin menneestä asiasta ja sen jälkeen puhutaan vieläkin aikaisemmin tapahtuneesta asiasta. Ilm 12 luku on juuri tällainen luku, jossa on monenlaista ulottuvuutta, sillä siinä esimerkiksi puhutaan Jeesuksen lihaan syntymisestä ja Jeesuksen taivaaseen ottamisesta ja sen jälkeen siinä puhutaan taivaassa tapahtuneesta saatanan kapinasta, joka on tapahtunut jo ennen ihmisen syntiinlankeemusta paratiisissa.

Osa Ilmestyskirjaa on vaikea ymmärtää, emmekä voi sitä ihan kokonaan ymmärtää oikealla tavalla. Otan nyt tähän lyhyesti muutaman otoksen siitä mitä voimme ymmärtää Ilmestyskirjasta ja sen 12 luvusta ja vähän muutakin.

Ilm 12:5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.

Ilm 12:5 puhuu Poikalapsesta yksikössä ja me voimme tietää siitä, että kyse on Jeesuksesta, koska Hän kaitsee pakanakansoja rautaisella valtikalla ja tämä Poikalapsi temmattiin Jumalan ja Jumalan valtaistuimen luokse, joka tarkoittaa Jeesuksen taivaaseen ottamista. Ilm 12:5 puhuu tempauksesta, jossa Poikalapsi (Jeesus) menee suoraan ja välittömästi Jumalan ja Jumalan valtaistuimen luokse. Sitten vielä Ilm 12:5 on kaksi kertaa korostettu, että kyseessä on miespuolinen henkilö, joka on sanottu kahdella eri sanalla miespuolinen poika, joka tarkoittaa Messias Jeesusta.

Ilm 2:
26 Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,
27 ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään-niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain-

Kun Raamattu sanoo, että me uskovat saamme hallita yhdessä Jeesuksen kanssa pakanoita (pakanakansojen tähteitä 1000 valtakunnassa), ja saamme rautaisen valtikan, niin meidän täytyy ymmärtää, että todellinen valta on Jeesuksella ja Hänen rautainen valtikkansa on tietenkin se valtikka, joka osoittaa Hänen valtaansa ja meidän uskovien saama rautainen valtikka ei yllä samaan valtaan kuin mitä Jeesuksella on, sillä Jeesuksella on todellinen valta, koska Hän on Herra ja Kaikkivaltias Jumala. Tämän tähden meidän tulee ymmärtää, että todellisen vallan symboli rautainen valtikka on vain Jeesuksella.

1 Tess 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

1 Tess 4:17 sanoo että kun ylöstempaus tapahtuu, niin ylöstemmattavat temmataan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ei siis suoraan Jumalan valtaistuimen luokse. Ilm 12:5 ei ole sama tapahtuma kuin seurakunnan ylöstempaus.

Jesajan kirjan 66:7 jakeesta on monenlaista tulkintaa ja opetusta esim. Siion, joka synnyttää, niin hän synnyttää Israelin kansan. Eräs tulkinta on, että Siionin kautta syntyy Messias, joka synnyttää Uuden Liiton seurakunnan. On sellainenkin opetus, että Siionista syntyvä Poikalapsi tarkoittaa kääntymistä kristilliseen uskoon. Sitten on sellainen opetus, joka sanoo Siionin tarkoittavan Israelia, juutalaisia, josta syntyy Poikalapsi, Messias Jeesus. Tästä kohdasta on paljon muitakin tulkintoja, mutta en niitä nyt enempää tuo tähän esille.

Jes 66:7-24v kertoo Messiaasta ja siitä kun Israelin kansasta syntyy Messias. Poikalapsi. Jesaja 66 luku on Messias luku, joka kertoo Messiaasta aina siihen asti kun Herra vihan päivänä surmaa paljon ihmisiä maan päällä.

Siion (Tsijon) tarkoitti alunperin Daavidin kaupunkia, vanhaa Jerusalemia. Myöhemmin Siion sana viittasi vertauskuvallisesti temppelinvuorta ja laajeni merkitsemään Jerusalemia sekä Israelin kansaa (israelilaisia). Jes 66:7 ei voi olla Israelin kansa, joka syntyy, koska siinä sanotaan, että Siion (Israel) synnyttää Poikalapsen. Israelin kansa ei voi synnyttää itseään, koska Israelin kansa oli jo olemassa, josta on syntynyt Poikalapsi, Messias.

Jes 66:7 ei tarkoita, että Poikalapsen syntymä tarkoittaa kääntymistä kristilliseen uskoon. Jes 66:7 ei myöskään opeta sitä, että Messias synnyttää Uuden Liiton seurakunnan, toki Messias kyllä synnyttää (uudestisynnyttää) Uuden Liiton seurakunnan, mutta tämä kohta ei opeta ja kerro siitä, se kyllä kerrotaan, mutta muualla Raamatussa.

Ainoa oikea vaihtoehto ymmärtää Jes 66:7 on se, että Israelin kansasta syntyy Poikalapsi, joka on Messias Jeesus.

Jes 66:
7 Ennen kuin Siion tuntee kipuja, hän jo synnyttää; ennen kuin tuskat tulevat, hän synnyttää poikalapsen.
8 Kuka on tällaista kuullut? Kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tai synnytetäänkö kansa yhdellä kertaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa - Raamattu Kansalle

Israelin kansasta tulee syntymään Poikalapsi, Messias ennen kuin tuskat tulevat (lopunajan ahdistukset, Jaakobin ahdistus), ja Messias Jeesus syntyi ihmiseksi jo 2000 vuotta sitten ja kohta Hän on tulossa takaisin. Kun Jes 66:8 sanoo, että kuka
on tällaista kuullut? Kuka on nähnyt tällaista? Viitaten sillä Poikalapsen syntymään, niin se tarkoittaa juuri sitä ihmettä, kun Messias syntyi neitseestä. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, kun kansa syntyy, sillä kaikki tietävät miten kansa syntyy, kansan syntymisestä ovat kaikki kuulleet ja nähneet (tietävät miten se tapahtuu), mutta kukaan ei ole ennen kuullut ja nähnyt neitsyen synnyttävän Poikalasta, Messiasta. Jes 66:7 Poikalapsen syntyminen tarkoittaa Messias Jeesusta.

Sitten kun tutkimme Ilm 12 lukua ja luemme jakeen 5 jälkeen jakeesta 7-9 eteenpäin, niin näemme erään asian:

Ilm 12:
7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

Ilm 7-9 jakeet tulevat sen jälkeen kun jakeessa 5 kerrottiin Messiaan syntymisestä ja taivaaseen ottamisesta. Ilm 12:7-9 menevät kauas taaksepäin historiassa aikaan ennen ihmisen syntiinlankeemusta paratiisissa. Ilm 12:7 kertoo sodasta taivaassa, jossa Miikael enkeleineen soti lohikäärmettä (saatanaa) vastaan, kun saatana alkoi kapinoimaan taivaassa. Sitten Ilm 12:8 kertoo kuinka saatanalla ja enkeleillään ei ollut enää sijaa taivaassa. Ja sitten Ilm 12:9 kertoo kuinka saatana joukkoineen heitettiin alas taivaasta maan päälle, joka tarkoittaa sitä, että saatana hallitsee maanpiirin syntisiä ihmisiä synnin kautta.

Ilm 12:7-9 puhuvat selkeästä menneestä ajasta, ajasta ennen ihmisen syntiinlankeemusta paratiisissa. Paha saatana enkeleineen on heitetty pois taivaasta, joten tämä kohta ei enää kertoa ajasta sen jälkeen kun saatana on heitetty pois taivaasta, sillä saatana enkeleineen ei voi enää päästä takaisin taivaaseen sotimaan nyt tässä lopunajassa. Näin näemme sen kuinka Ilmestyskirja ei ole aikajärjestyksessä ihan kokonaan, vaan voi mennä ajassa kauaskin taaksepäin.

Ilm 11:
15 Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
16 Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
17 sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen.
18 Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat."
19 Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.

Ilm 11 luvussa jakeessa 15 kerrotaan viimeisen pasuunan äänestä, joka on sama tapahtuma kuin seurakunnan ylöstempaus. Tässä kohdassa tapahtuu seurakunnan ylöstempaus, ja jakeessa 18 puhutaan Herran vihan tulemisesta, joka tapahtuu lopunaikana ja Herran viimeinen vihan vuodatus tapahtuu heti ylöstempauksen jälkeen.

Kun luemme ilmestyskirjaa, niin se kertaa myös uudelleen samoja tapahtumia ja siksi Ilmestyskirja ei ole aikajärjestyksessä. Ilmestyskirja ei lopu lukuun 11, jossa tapahtuu ylöstempaus, koska Ilmestyskirjan tapahtumat toistuvat uudelleen ja esim. Ilmestyskirja 19 kertoo Karitsan häistä, jotka alkavat kun seurakunta on ylöstemmattu:

Ilm 19:
1 ¶ Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: "Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme.
2 Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren."
3 Ja he sanoivat toistamiseen: "Halleluja!" Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti.
4 Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: "Amen, halleluja!"
5 ¶ Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: "Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret".
6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."

Ilm 19 toistaa samaa asiaa kuin mistä Ilm 11 luku puhui, jossa tapahtui seurakunnan ylöstempaus, mutta Ilm 12 palaa taas ajassa taaksepäin ja sitten Ilmestyskirja puhuu uudestaan asioista, jotka johtavat seurakunnan ylöstempaukseen, ja siksi Ilm 19 luku puhuu Karitsan häistä. Erään kerran kuulin tai luin erään uskovan opetuksen (en enää muista kuka se oli, hän oli englanninkielinen) Ilmestyskirjasta, jossa hän sanoi ettei Ilmestyskirja ole aikajärjestyksessä ja että se toistaa uudestaan tiettyjä tapahtumia kuten esim Ilm 11 ja Ilm 19 luvut puhuvat ylöstempauksesta, jossa toisessa puhutaan viimeisen pasuunan puhaltamisesta ja toisessa Karitsan häistä. Silloin kun ymmärsin Ilmestyskirjan myös toistavan asioita ja ettei se ole aikajärjestyksessä, niin silloin aloin ymmärtämään Ilmestyskirjaa ihan eri tavalla ja kykenin alkaa näkemään siitä enemmän kuin aikaisemmin, vaikka en tietenkään pysty siitä kaikkea ymmärtämään.

Mitä tulee Jumalan temppeliin Uuden Liiton ajassa, niin Herralla on vain yksi Jumalan temppeli, joka on Jeesuksen opetuslapset, ei käsin rakennettu rakennus. Puhuin tästä siinä Dan 9:27 toisessa osassa ja ylihuomenna puhun siitä vielä tarkemmin jos Herra suo ja elämme.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 12:32

PetriFB kirjoitti:Ainoa oikea vaihtoehto ymmärtää Jes 66:7 on se, että Israelin kansasta syntyy Poikalapsi, joka on Messias Jeesus.


Sinulla oli taas todella pitkä vastaus tapaisi mukaan. Olen antanut vastineen moniin väitteisiisi aiemmissa kommenteissani, joten en toista niitä enää. Pidän selostustasi Ilmestyskirjan luvusta 12 vääränä.

En yhdy kanssasi ollenkaan tulkintaasi siitä, että jakeessa 66:7 mainittu poikalapsi olisi vain Messias, koska Jesaja kertoo yhdellä kertaa syntyvän kansan. Näin poikalapsi on ainakin siinä mielessä kansan vertaus, kuten on synnyttävä vaimo Israelin kansan vertaus, koska Raamattu vertaa Israelin kansaa sekä Jerusalemia Jumalan morsiameen ja vaimoon.

"Ennen kuin kivut ovat edes alkaneet, Siion on jo synnyttänyt, ennen kuin tuska on ehtinyt tulla, hän on saattanut maailmaan poikalapsen. Kuka on kuullut, kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhdessä päivässä, syntyykö kansa yhdellä kertaa? Mutta heti kipujen alkaessa Siion synnytti omat lapsensa. -- Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. -- Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi." (Jes 66:7-9)

"Julista Jerusalemissa koko kaupungin kuullen: -- Näin sanoo Herra: Minä muistan, miten uskollinen olit, kun olit nuori, muistan, millainen oli rakkautesi, kun olit morsian. Sinä seurasit minua autiomaassa, maassa, jossa mikään ei kasva." (Jer 2:2)

" -- Minä hoidan haavasi terveiksi, parannan sinun vammasi, sanoo Herra, parannan sinut, Siion, sinut, jota kutsutaan nimellä "Hylätty vaimo", sinut, josta kukaan ei välitä. Näin sanoo Herra: -- Minä pystytän jälleen Jaakobin teltat, minä armahdan hänen asuinsijojaan. Kaupunki rakennetaan kukkulalleen, palatsi on seisova entisellä paikallaan." (Jer 30:17,18)

Sinä suljet Ilmestyskirjan 12 luvun kohdalta eskatologisen ja profeetallisen tulkinnan kokonaan pois. Ilmestyskirjan luku 12 on nimenomaan eskatologiaa ja profetiaa tulevaisuudesta, minkä sulkeminen pois johtaa yleisöä olennaisesti harhaan.

Haluan muistuttaa muita lukijoita siitä, että katolisen kirkon katekismuksessa on harhaoppi siitä, että neitsyt Maria on taivaan kuningatar. Katekismus viittaa jakeeseen 12:1, koska siinä sanotaan vaimolla olevan kruununa 12 tähteä. Tämä on väärä tulkinta jakeesta. Ilmestyskirja tarkoittaa synnytystuskissa olevalla vaimolla Israelin 12 sukukuntaa, mihin on selityksenä Joosefin uni. Kruunu tarkoittaa, että Israel on Jumalan ruhtinas, mitä sana Israel myös merkitsee suomeksi.

"Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää." (Ilm 12:1,2)

"Joosef näki vielä toisen unen ja kertoi senkin veljilleen: "Taas minä näin unta, ja siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartuivat minun eteeni." Kun hän oli kertonut tämän isälleen ja veljilleen, isä nuhteli häntä: "Mitä tuollaiset unet ovat olevinaan? Pitäisikö minun ja äitisi ja veljiesi muka tulla kumartamaan sinua?" (1 Moos 37:9,10)

"Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä." (Dan 7:27)

Joosefin uni ei toteutunut vielä kokonaan hänen aikanaan, koska Joosefin isä ei kumartanut poikaansa vaan Egyptin ruhtinas Joosef kumarsi isäänsä. Kun lopun ajoilla juutalaisten kuningas Jeesus Kristus on palannut, niin kaikki Israelin sukukunnat ja esi-isät kumartavat Herraa Jeesusta Kristusta, kuten kumartaa myös Joosefin isä Jaakob. Raamattu sanoo, että Herra Jeesus Kristus antaa rautaisen sauvan myös muille, joihin kuuluu 144000 messiaanista juutalaista. Nämä 144000 messiaanista juutalaista hallitsevat kaikkia kansoja yhdessä Karitsan kanssa.

"Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden." (Ilm 2:26-28)
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 13:00

*
Anteeksi keskeytys, minulla on RK-Raamattu, ei sama käännös kuin 92. Siinä luetaan eri tavalla, mutta selkokielinen ja helppotajuinen käännös se on.



Jes. 66:7 Ennen kuin Siion tuntee kipuja, hän jo synnyttää; ennen kuin tuskat tulevat, hän synnyttää poikalapsen.

8 Kuka on tällaista kuullut? Kuka on nähnyt tällaista? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tai synnytetäänkö kansa yhdellä kertaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.

9 Minäkö avaisin kohdun suun antamatta voimaa synnyttää, sanoo Herra, tai minäkö, joka annan voiman synnyttää, estäisin synnyttämästä? RK




Raamatun kohdan alla on nämä alaviitteet joita voi tutkia puhuuko Jes. 66:7 Jeesuksesta vai kansasta. Alaviitteenä Ilm. 19:15 osoittaa että se on Jeesus.


Ilm. 19:15 Hänen suustaan lähtee terävä miekka,
jotta hän löisi sillä kansoja.
Hän paimentaa heitä rautaisella sauvalla ja polkee Jumalan,
Kaikkivaltiaan vihan kiivauden viinikuurnan.

16 Hänellä on viitassaan ja kupeellaan kirjoitettuna nimi:
”Kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra”. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 13:06

PetriFB kirjoitti:Mitä tulee Jumalan temppeliin Uuden Liiton ajassa, niin Herralla on vain yksi Jumalan temppeli, joka on Jeesuksen opetuslapset, ei käsin rakennettu rakennus. Puhuin tästä siinä Dan 9:27 toisessa osassa ja ylihuomenna puhun siitä vielä tarkemmin jos Herra suo ja elämme.


Ilmestyskirjan mukaan rakennetaan Jumalan temppeli, joka on rakennus. Antikristus alkaa herjaamaan Jumalan temppeliä siihen saakka, kun pidättävä tekijä poistuu ja Antikristus pääsee tunkeutumaan temppeliin. Saattaa olla, että Antikristus herjaa Jumalan temppeliä sen ajan, kun hän on vielä Roomassa. Tätä asiaa olen käsitellyt myös kommentissani: viewtopic.php?p=62442#p62442

"Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat." (Ilm 11:1)

"Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat." (Ilm 13:6)

Apostoli Paavali ei toiminut kuin Antikristus eikä herjannut temppeliä, vaan Paavali kunnioitti Jumalan temppeliä uuden liiton aikana.

"Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." (Ap. t 25:8)
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Helmi 2020 13:33

*
Anteeksi taas... kysyn, huomasitko että Paavali itse kirjoitti nämä Raamatun kohdat? Niiden kohtien mukaan kyseessä on kaksi eri asiaa.


1Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala turmelee hänet, sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette. RK

6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, hänen, joka asuu teissä ja jonka olette saaneet Jumalalta? Te ette ole itsenne omat.

20 teidät on kalliilla hinnalla ostettu. Kirkastakaa siis Jumala ruumiissanne. RK

2Kor. 6:16 Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: ”Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.” RK

Siis kolmas temppeli ja Jumalan temppeli on kaksi eri asiaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ylösotto ja tuhatvuotinen valtakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 28. Helmi 2020 13:51

vaisuliini kirjoitti:Siis kolmas temppeli ja Jumalan temppeli on kaksi eri asiaa.


Ei Raamattu tuota tarkoita. Raamattu vertaa pyhää elämää viettävää ihmistä Jumalan temppeliin, koska temppeli on pyhä Jumalan huone. Pyhä Henki asuu Jumalan pyhissä samalla tavalla, kuin Herra asuu Jumalan temppelissä. Ihminen voi turmella oman ruumiinsa tekemällä syntiä, kuten Antikristus tulee saastuttamaan väärällä palvelulla Jumalan temppelin.

Joka tapauksessa on niin, että Ilmestyskirja kutsuu kolmatta temppelirakennusta Jerusalemissa Jumalan temppeliksi, jota Antikristus tulee herjaamaan sen ajan, kun hän joutuu olemaan vielä Roomassa. Paavali ei herjannut Jumalan temppeliä uuden liiton aikana, mikä kannattaa pitää mielessä. Raamattu ei opeta herjaamaan kolmatta temppeliä, joka on Jumalan temppeli, mutta varoittaa Antikristuksen menevät sinne 3,5 vuoden määräajaksi.

"Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." (Ap. t 25:8)

"Sitten minulle annettiin mittakeppi, joka oli kuin sauva, ja minulle sanottiin: "Mene mittaamaan Jumalan temppeli ja alttari ja laske ne, jotka siellä rukoilevat." (Ilm 11:1)

"Ja henki nosti minut ja vei minut sisempään esipihaan. Ja katso: Herran kunnia täytti temppelin. Ja minä kuulin jonkun puhuttelevan minua temppelistä; mutta mies seisoi minun vieressäni. Se ääni sanoi minulle: "Ihmislapsi, tämä on minun valtaistuimeni sija ja minun jalkapohjaini sija, jossa minä tahdon asua israelilaisten keskellä iankaikkisesti. Ja Israelin heimo ei ole enää saastuttava minun pyhää nimeäni - eivät he eivätkä heidän kuninkaansa - haureudellansa, kuninkaittensa ruumiilla ja uhrikukkuloillansa." (Hes 43:5-7)

"Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat." (Ilm 13:6)
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 112 vierailijaa