Taakoista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Taakoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 03. Kesä 2011 21:48

Onko Raamatussa jossain semmonen paikka että "Jumala ei anna taakkaa enempää kuin mitä ihminen jaksaa kantaa?Muistin että on mutta en löytänyt.Eräs mies sanoi joskus että uskovat jaksaa hokea tätä, vaikka sitä ei raamatusta löydy ja hänen mielestään Jumala antaa taakkoja enemmän kuin ihminen jaksaa kantaa?
Lumina*
 

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Kesä 2011 22:29

Morotus! Tätä tarkoitat?

Apt.15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,

Mutta Biblian käännös on toisinpäin...

Apt.15:19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 03. Kesä 2011 23:14

Ei taida olla sama paikka :think2:
Lumina*
 

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja toni t » 03. Kesä 2011 23:17

1.Kor.10:13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Biblia. 1.Kor.10:13. Eipä yksikään kiusaus ole teitä käsittänyt, vaan inhimillinen; mutta Jumala on uskollinen, joka ei salli teitä kiusattaa ylitse teidän voimanne; vaan hän tekee myös kiusauksesta lopun, että te sen voisitte kärsiä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 03. Kesä 2011 23:28

Joo tämä se taitaa olla jonka Toni laitto...no muistin että joku tämän tyylinen on.No kuinka on laittaako Jumala enemmän taakkaa vai mistä johtuu että toisilla on niin paljon että ei tahdo jaksaa kantaa?
Lumina*
 

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja Masa » 04. Kesä 2011 06:45

Tuon Raamatun kohdan tulkitsen seuraavasti: Ihminen joka on uskossa kohtaa suuria taakkoja mutta ei muserru niiden taakkojen alle koska Jumala valmistaa uskovalle niistä pois pääsyn, kunhan uskova uskaltaa kohdata taakan silmästä silmään ja haluaa palata Jumalan hoidettavaksi. Jumala kun ei hoida ketään väkisin.
Näin Jumala pyytää uskovalta ainoastaan nöyrtymistä Hänen edessään jolloin Jumala kantaa uskovaa pahimpien taakkojen yli.

Osattomalle tilanne on toinen, hänellä kun ei ole suhdetta Jumalaan hänellä ei ole myöskään ketään joka valmistelisi ulospääsyn taakoista. Osaton joutuu itse ja yksin kantamaan tuon vaikean taakan jonka alle hän hyvin todennäköisesti musertuu.

Uskovan on siis aina muistettava tämä "kukaan uskova ei kanna yksin taakkaa vaan Jumala kantaa niistä sen suurimman osan - näin kunnia ja kiitos tulee Hänelle kenelle se kuuluukin eli Jumalalle."

ts. esimerkin mies on tavallaan oikeassa, mutta tavallaan väärässä.
Masa
 

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 06. Kesä 2011 12:30

Mielenkiintoista keskustelua taas kerran ;) !

Olen kuullut sanonnan "Ainoa tapa päästä eroon kiusauksesta on antaa sille periksi". Se on epäraamatullinen, typerä ja johtaa ihmisiä harhaan. Tuon sanonnan mukaan aina vaikeassa tilanteessa pitäisi luovuttaa: eli syödä aina suklaata kun tekee mieli, hypätä sänkyyn naapurin kanssa jos sellainen ajatus tulee mieleen, käyttäytyä väärin lähimmäistä kohtaan. Jokainen varmasti tekee arviointivirheitä ja syntiä elämässään. En ketään siitä tuomitse. Mutta tuollainen ajattelumalli on hyvin tuhoisa: "Ei voi millekään kuitenkaan mitään". Tämä on hedonistinen ja itsekäs ajattelutapa, jota meille syötetään mm. tv-mainosten kautta! Meidän asenteesta riippuu todella moni asia. Kuinka paljon on parantumattomia masentuneita, jotka vellovat "sairauden tilassa" haluamatta parantua: luultavasti hyvin paljon. Luovuttaminen ei ole yksi vaihtoehto yleisesti ottaen.

Kiusauksesta on ulospääsy. Jos Jumala sallii meille taakkoja ja kiusauksia, niin toki Hän niissä on meidän tukena. Rukoilen itselleni ja kaikille palstalla olijoille kestävyyttä ja Jeesuksen rakkautta :dance: Hän ei salli meille liikaa kiusauksia tai murheita, vaikka joskus tuntuu aivan kohtuuttomalta kaikkien asioiden kanssa.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja Aino » 07. Kesä 2011 22:07

Ystävälläni on edellinen vuosi ollut hyvin raskas. Jumala laski hänen kannettavakseen monta taakkaa peräjälkeen, suuri suru ja äkillisiä iskuja, niin että hän tunsi olevansa aivan pahojen asioiden ja pahojen ihmisten piirittämänä. Hän kantaa myös sairauksia ja hänellä on jo menneisyydessäkin kipeitä muistoja ihmisten pahuudesta. Hyvin paljon verrattuna esim. minun elämääni. Näissä hänen uskonsa on säilynyt ja tänään hän kantaa toisten kuormia heidän kanssaan eli itkee itkevien kanssa ja keksii iloa ja naurun aihetta pienistäkin asioista, auttaa käytännössä minkä voi ja jaksaa. Hän voisi olla vihainen ja katkera eräistä asioista ja ymmärtäisin sen hyvin, itselläni kuohuu viha noita ihmisiä kohtaan, mutta hän vain ihmettelee ihmisten pahuutta.

Toinenkin asia kiinnostaa pohtia.
Luuk. 11:46 Mutta hän sanoi: "Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!
Noiden lainoppineiden ja fariseusten taakat tiedämme, mutta mitä ne ovat meillä tänä päivänä? Ihmiset osaavat rakentaa taakkoja toisilleen monista asioista, mutta harvoin he auttavat niiden kantamisessa. Silmä kovana vain seuraavat miten toinen selviää ja keksivät sitten vikoja ja syntejä kun toinen ei onnistukaan, heittää taakan sikseen tai uupuu sen alla.
Aino
 
Viestit: 14
Liittynyt: 02. Huhti 2011 11:18

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 13. Kesä 2011 14:33

Kiitos, Aino, tuosta aiheellisesta Raamatun kohdasta. Olen miettinyt itsekin mainitsemiasi asioita, sekä koko tätä taakka-auttamiskuviota. Jokainen meistä voi tehdä jotain eikä kaikkien tarvitse tehdä kaikkea!

Yksi ääriesimerkki auttamattomuudesta on äkilliset onnettomuudet, kuten tulipalo tai autokolari. Onnettomuuspaikoille pysähdytään "pällistelemään", keräännytään katsomaan ikään kuin näytöstä. Kukaan oman talonsa palamista avuttomana vierestä seuraava ei kaipaa siihen uteliaita ympärille, joilla ei ole aikomustakaan auttaa. Toki on niitä, jotka auttavat, toimivat ripeästi kykyjensä mukaan. Jos auttajia on tarpeeksi, niin toivottavaa olisi "ylimääräisten" poistua onnettumuuspaikalta, jotta mm. ambulanssihenkilöt voisivat toimia ripeästi. Jos joku voisi esim. auttaa hätämajoituksessa, tuleekin yhtäkkiä "yllättävä meno" tai "ei meille mahdu". Tämä esimerkki kuvaa ihmisen luonnetta. Seuraavana päivänä luetaan lehdet. Kauhistellaan ja voivotellaan maailman menoa. Itsellä ei ole tarkoituskaan auttaa nälän hädässä olevia - eikä edes sitä 200m päässä asuvaa naapuria. Ymmärrän vielä, että "maailman ihmiset" toimivat näin, mutta se ei selitä uskovien toimintaa.

Hienoa, että ihmisiä evankelioidaan. Mitä sitten?
Olen nähnyt monia katumissioita ja aktioita, joissa kerrotaan Jeesuksesta ja ehkä autetaan joitain ihmisiä uskoon. Pystytetään äänentoistolaitteet ja puhutaan ihmisille, jotka kävelevät ohi. Toinen vastaava esimerkki on jakaa traktaatti jokaiselle ohikulkevalle. Mihin he sen jälkeen menevät, kun ovat esim. vapautuneet huumeista ja antaneet elämänsä Jeesukselle? Nämä ihmiset ovat sosiaaliviranomaisten verkossa (ja toivovat parasta). En yhtään ihmettele, ettei moni "elämänsä Herralle antanut" sortuu takaisin rikollisuuteen, prostituutioon ja huumeisiin, koska ei saa apua ja ystävyyttä. Heidän taakkojaan ei ole kukaan valmis jakamaan! Surullista. Sama missiojoukko porhaltaa jo nasta laudassa seuraaville festareille puhumaan ihmisille uskosta. SPR:n ensiapuyksiköistäkin on enemmän apua puhdistaessaan ihmisten puukkotappeluhaavoja festareilla!

Tottakai on hyvä, että monet ihmiset kuulevat evankeliumia heidän omassa ympäristössään (festarit, katu, baari, koulu...), mutta eivät yläasteikäiset lähde koulusta aktioporukan mukaan kesken lukuvuotta ja opi siinä lisää Jeesuksesta. Nuorilla (ja kaikenikäisillä) pitäisi olla rinnalla kulkija omassa kaupungissaan. Yksi kaverini kertoi minulle, että hänen kanssaan oli vaihdettu puhelinnumerot, ja sovittu "soitellaan ja nähdään". Todellisuudessa näillä seurakunnan ihmisillä ei ollut aikaa tälle uskoon tulleelle. Jeesusta seurasi 12 opetuslasta, jotka kuulivat opetuksen. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen nämä ihmiset lähtivät levittämään ilosanomaa muualle. He viettivät kaupungeissa ja kylissä aikaa. Meillä on Internet ja hyvät kulkuyhteydet, mitä ei Jeesuksen aikana ollut. Silti tuntuu, ettei Sana mene eteenpäin yhtään sen paremmin. Tai oikeastaan Sana ei juurru, vaikka sitä levitetään. Osasyynä on tähän yksin jääminen. Olen itsekin tällä hetkellä uskovana ihmisenä vailla kunnon seurakuntayhteyttä. Onneksi on tämä nettiyhteisö.

En puhu aktiotoimintaa vastaan, mutta usein siitä paistaa pakkotoiminnon piirteet. Kovalla kiihkolla puhutaan ja huudetaan, mutta oikeasti yhtään ohikulkijaa ei kohdata. Myös kauemmin uskossa olleilla voi puuttua lähimmäisen kuuntelemisen ja auttamisen taito. Olen monta kertaa mennyt "seurakuntaan" opintotuet vähissä, ahdistuneena, surullisena. Moni kyllä tervehtii hymyillen mutta ei jää juttelemaan. Joskus riittää, kun kuuntelee 10-15 minuuttia toisen murheita. Joku tarvitsee rahaa, joku vaatteita tai katon päänsä päälle, joku tarvitsee apua vaikka kaupassa käyntiin ja pihan haravointiin, joku tarvitsee eniten ystävää ja kuuntelijaa. Taakkojen kantaminen on monisyinen asia.

OA:ssa (overeater anonymous, anonyymit ylensyöjät) 12 askeleen ohjelmassa (joka on käsittääkseni vastaava kuin AA:n ohjelma) on osuva tekstin pätkä. Siinä sanotaan jotenkin niin "monet ihmettelevät, miksi eivät löytäneet apua aiemmin. Ehkä Jumala ei ole tarkoittanut kantamaan tätä sairautta yksin vaan yhdessä toisten kanssa". Mielenkiintoista sinänsä, että usein OA:n kokouksissa ollaan paljon rehellisempiä kaikkine raadollisuuksineen kuin niin sanottujen "seurakuntien" tilaisuuksissa. Ymmärrätte toivottavasti, mitä tarkoitan.

Toivon, etten itse kulkisi lähimmäisen ohi. Pyydän myös nöyrästi anteeksi kiirettä ja muita tekosyitä olla auttamatta.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Taakoista

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Kesä 2011 15:38

Kiitos oikein puhuttelevasta kirjoituksestasi. Omasta puolestani sanoisin, että olen uskossa olo aikanani viime vuosina ottanut suhteellisen paljonkin taakkoja kantaakseni Herran tuella. Suunnitelmia olisi erilaiseen auttamistyöhön vireillä mutta en ole vielä päässyt yhtä sellaista toteuttamaan, eräästä syystä. Jumala tietää mitä tarkoitan. Hän tuntee koko sydämeni ja kaikki ajatukseni. Minulla on muutamia uskossa olevia ystäviä ja he kyllä ovat kantaneet minun taakkojani, Herran tuella.

Mutta tiedän, että nykyään tämän hyvin antikristillisiä arvoja korostavan yhteiskunnan vaikutuksesta monista ihmisistä on kasvanut välinpitämättömiä, äkäisiä, ahneita, itsekkäitä ja itserakkaita. Ulkokultaisuus pidetään esillä mutta sydämessä ei asu nöyryys. Lapsistamme on kasvanut sellainen sukupolvi joka ei kunnioita mitään muuta kuin itseään. Jos pitäisi auttaa niin kuljetaan ohi eikä tule edes omantunnon tuskia. Siltä ainakin vaikuttaa.

Ne toisten ihmisten ja eläintenkin taakat joita olen kantanut omalla pienellä panoksellani, on tapahtunut Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta ja avulla. Jos en olisi saanut Jumalalta lahjaksi uskoa sydämeeni niin luulen, että minäkin olisin lähinnä ohikulkija ja virran mukana menijä. Eli mitään omia ansioita ei minulla ole Herramme Jeesuksen Kristuksen edessä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa

cron