Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Marras 2021 08:11

*
Raamatun termit


Raamatun termit ovat usein Jumalan oman käsityksen mukaista, ei niinkuin ihmisten käsitykset. Ihmisten käsitykset ja Raamatun termit soditaan toisiaan vastaan koska ihmiset käsittävät eri tavalla kuin Jumala.

Niin, jos halutaan perehtyä johonkin termiin, mitä Jumala tarkoittaa ja sitten otetaan tietty Raamatun termi esille ja sitten etsitään kaikki Raamatun kohdat joilla on kyseinen Raamatun termi ja sitten lähestytään nöyrin silmin kyseiseen termiin liittyviä kohtia etsien Herran tahtoaan mitä Hän tahtoo opettaa kyseisen termin kautta ja mitä Hän tarkoittaa tietyllä termillä.

Siinä Pyhä Henki auttaa ja avaa ymmärrystä mitä tietyllä termillä Jumala tarkoittaa.


Ylpeys:
Raamattu puhuu ylpeydestä, niin se on Raamatun termi.

Lähestytään yhdessä ja nöyrin silmin sitä termiä rukoillen ymmärrystä mitä Jumala tarkoittaa "ylpeydellä". Raamattu sanoo; "Jumala on ylpeitä vastaan, ......" (Jaak. 4:6). Mitä tarkoittaa että Jumala on ylpeitä vastaan? Ja miksi? Jumala tähtää juuri siitä aluetta, missä se termi ylpeys mainitaan. Juuri siitä ylpeydestä nyt täällä käsitellään. Ylpeys tulee siitä että oman ymmärryksen nojalla tulkitaan Raamattua ja ohjataan itseään ilman Jumalaa. Koska Raamatun tulkitseminen ja oman pään tasolla on ylpeydestä, eli omalla pään tasolla tulkitaan Raamattua ja ohjailee itseään ilman Jumalaa.

Koska Raamattu ei pyydä oman ymmärryksen nojalla tulkitsemista, vaan uskomista siihen, mitä Raamatussa sanotaan. Kun omalla pään tasolla ja oman ymmärryksen nojalla tulkitaan Raamattua, ja tällä tavalla ohjailee itseään tulkiten Raamattua, siinä ei anna Jumalaa kuljettaa ja avata ymmärrystä siksi Jumala on ylpeitä vastaan. Ylpeät tulkitsevat Raamattua ja sitten luovat opillisen käsityksen eli opin jota ylpeät pitävät auktoriteettisempana kuin Jumalan Sanat ja käyttävät luotuja oppeja opetuksiin ja saarnoihin.

Luotuista opeista ovat esimerkiksi kolminaisuus, kolmiyhteisyys, pitkäperjantai, sunnuntain lepopäivä ja jouluevankeliumi jne jne. Ne ovat sydäntä läheisempänä oppeja ja niitä käytetään opetuksiin ja saarnoihin. Silloin ylpeys paljastuu. Jos tavataan sellaisen ylpeyden Sanan opetuksissa tai saarnoissa, niin se tietää, että hän joka opettaa ja saarnaa, ei ole Herran asioilla. Herra ei ole lähettänyt häntä opettamaan tai saarnaamaan.

Ylpeät ovat sellaisia jotka eivät ymmärrä Jumalan Sanojen auktoriteettisuutta, arvovaltaisuutta ja siitä että kaikki Jumalan Sanat ovat Jumalan kirjoittamia. Mitä Raamattu sanoo siihen? He ylenkatsovat Jumalan Sanoja, eli he ylenkatsovat Sanojen auktoriteettisuutta, arvovaltaisuutta ja siitä että kaikki Sanat ovat Jumalan kirjoittamia (Joh. 12:48).

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Ja he ylenkatsovat Jumalan Sanoja tulkiten Raamattua ja luoden erikseen erillistä ja omaa opillista oppia, jotka ovat sydäntä läheisempänä kuin Jumalan Sanat. Jeesus maanpäällisen vaelluksen aikana on sanonut; "pysykää Minussa". Se tarkoittaa myös Sanassa pysymistä, sillä Jeesus on lihaan tullut Sana (Joh. 1:1-2, 14). Niin, ylpeiden sydän on kaukana Jeesuksesta, eli Jumalan Sanoista, mutta heidän jumalanpelko on vain luotuja erillisiä oppeja (opittuja ihmiskäskyjä) (Jes. 29:13)

Matt. 15:7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"

Jeesuksen sanojen mukaan ylpeät ovat tekopyhiä (ulkokullattuja) koska he kunnioittavat Jeesusta huulillaan, mutta heidän sydän on Jeesuksesta kaukana; ja turhaan he palvelevat Jeesusta opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä (Matt. 15:9).


Nöyrät:
Raamattu sanoo; "........mutta nöyrille hän antaa armon." (Jaak. 4:6). Nöyrät ymmärtävät Jumalan Sanojen auktoriteettisuutta, arvovaltaisuutta ja siitä että kaikki Sanat ovat Jumalan kirjoittamia.

Myös nöyrät ymmärtävät että Raamattu pyytää vain uskomista, mitä Sanoissa sanotaan, - ei oman ymmärryksen nojalla tulkitsemista.Nöyrät nöyrtyvät Jumalan Sanojen eteen ja uskovat mitä Sanoissa sanotaan ja pitäytyvät Jumalan Sanoissa juuri sellaisina kuin ne Sanat ovat, niin uskomalla saa ymmärryksen Sanoihin mitä Sanoissa sanotaan ja Sanojen kautta nöyrille tie aukeaa ja sitä tietä Jumala kuljettaa nöyriä.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

Terveen nöyryyden kautta tie aukeaa nöyrille ja sitä tietä Jumala kuljettaa nöyriä. Niin nöyrät kulkevat sitä Sanoillaan viitoittamaa tietä yksimielisesti, ja Jumala antaa nöyrille armoa.


Hapatus ylpeiden kautta:

Matt. 16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta."
12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.

Jeesus tarkoittaa väärää oppia joka on hapatukseksi.

Selitys:
Hapatus = lisäys
(oman ymmärryksen nojalla lisätään tulkiten Raamattua ja ohjaten hapatetuilla tulkinnoilla).


Happamattomuus:

Raamattu sanoo, että happamattomuus on puhtauden ja totuuden happamattomuutta koska happamattomuus kuvaa meidän Herraa Jeesusta (1Kor. 5:8). Hän on elämän leipä, siinä on happamattomuus.

1Kor. 5:8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.

Selitys:
Happamattomuus = lisämättömyys

Happamattomuuden ohessa rakkaus ja totuus liittää lujemmin Kristukseen. Terveen nöyryyden kautta otetaan vastaan rakkautta totuuteen ja se liittää lujemmin Häneen, silloin Jeesus Kristus kirkastaa meille Hänen tuntemisen rinnallaan. Niin, aamen!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2021 20:45

*
Eräs Raamatun termi sai minua tänään pohtimaan ja tutkimaan pohtien mitä se määritellään ja mitä se tarkoittaa. Se on hurskas. Oli mielenkiintoista nähdä uusi valo siitä termistä mitä oikeastaan se tarkoittaa.

No asia alkoi siitä, kun luin että Kornelius joka oli hurskas ja Jumalaa pelkäävä mies Rooman armeijan upseeri ja komppanian päällikkönä Italian rykmentissä. Kornelius antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa. Eräänä iltapäivänä kolmen aikaan Kornelius sai näyn, siinä näyssä Jumalan enkeli tuli hänen luokseen. 'Kornelius!'; enkeli sanoi. Mies säikähtäneenä katsoi enkeliä kauhuissaan ja sopersi; 'Mistä on kysymys?'. Enkeli vastasi; 'rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä. Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota kutsutaan Pietariksi, ja kuulla mitä, mitä Pietarilla on sanottavaa (Apt. 10:22).

Ap.t. 10:22 He sanoivat: "Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa."



Enkeli, joka puhutteli Korneliusta, oli mennyt pois, Kornelius kutsui kaksi palvelijaa ja erään Jumalaa kunnioittavan sotilaan joka kuului hänen henkivartijoihin. Kornelius selosti heille, mitä oli tapahtunut, ja lähetti heidät matkaan noutaakseen Simon (Apt. 10:1-8). Miksi Jumala lähetti enkelin Korneliuksen luokse? Hän oli "hurskas" ja Jumalaa pelkäävä mies, ja rukoili alati. Mitä Raamattu sanoo siihen?

Kun Pietari, joka oli käynyt siellä Korneliuksen luona, palasi Jerusalemiin ja ympärileikatut juutalaiskristityt kuulivat ja saivat tietää, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan Jeesuksesta. He vaativat Pietarilta selvitystä syyttelevin sanoin. Pietari selitti kertomalla alusta saakka siitä, että eräänä päivänä Joppeessa rukoillessaan sai näyn. Pietari kertoi näystä sanoen; 'tuli alas astia, ikäänkuin suuri liina, joka laski neljästä kulmastaan alas taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni. Siinä liinassa oli matelijoita, lintuja ja kaikenlaisia muita eläimiä'.

Sitten Pietari kuuli äänen sanovan; 'Nouse ja teurasta ja syö'. Mutta Pietari sanoi; 'En suinkaan, Herra, sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut' (Apt. 11:1-8). Ääni tuli taivaasta toistamiseen ja sanoi; 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi' (jae 9). Tämä toistui kolme kertaa. Sitten liina nostettiin taivaaseen kaikkine eläimineen (jae 10). Samanaikaisesti talon luo ilmestyi kolme miestä, jotka olivat tulleet hakemaan Simon Kesareaan. Pyhä Henki käski Pietaria lähteä heidän mukaan ja olla välittämättä siitä, etteivät he olleet juutalaisia (jae 12).

Yksi hakijoista kertoi Pietarille, että enkeli oli tullut Korneliuksen luokseen ja kehottanut noutamaan Simon, jota kutsutaan Pietariksi (jae 13). Hän eli Pietari, oli puhuva Korneliukselle sanoja, joiden kautta Kornelius pelastui, ja koko hänen perhekunta (jae 14). :shock: :wtf: Lukiessani mulla termi meni heti sekaisin kun mietin mitä on hurskas. :shock:

Ap.t. 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi.'



Kun Jumala lähetti enkelin Korneliuksen luokse ja kehotti noutamaan Pietarin joka on puhuva Jeesuksesta Jumalan Sanojen kautta joilla pelastuu. Niin, Pietari saapui Korneliuksen luokse, sitten siellä Kornelius kertoi selostaen Pietarille näystä ja siitä, mitä Korneliukselle oli tapahtunut ja enkelistä mitä hän käski noutamaan Simon (Apt. 11:24-32). Ja Kornelius sanoi Pietarille, että sentähden minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme kaikki tässä Jumalan edessä kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua meille (jae 33). (Voit itse erikseen lukea Apt. 10-11 lukua jos haluat).

Kyseessä on Jumalan Sana Jeesuksesta. On toinen Raamatun kohta jonka mukaan sana Kristuksesta, sen kuuleminen, synnyttää uskon (Room. 10:17).

Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.



Niin, siinä luetaan; 'Kristuksen sanan kautta' (Room. 10:17). Eli Jumalan Sana Jeesuksesta synnyttää uskon. Ja Jumalan Sana on totuuden sana, jonka kautta Jumala synnyttää uskon (Jaak. 1:18). Ja näin uudestisyntyminen tapahtuu - Jumalan elävän ja pysyvän Sanan kautta (1Piet. 1:23).

Jaak. 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.

1Piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.



Niin, hurskas ja Jumalaa pelkäävä mies Kornelius pelastui ja myös hänen talonväki pelastui ja he uudestisyntyivät elävään uskoon. Tarvitaan kuulla Jumalan Sanaa Jeesuksesta, tämä synnyttää uskon ja uudestisynnyttää elävään uskoon. Hurskas on Raamatun termi mutta se tarkoittaa kai varmaan 'harras uskovainen'. Katsoin sitä termiä muiden Raamatun kohtien kanssa ja huomasin että Ananias joka oli hurskas lain mukaan mutta oli myös uskossa Jeesukseen. Hän taisi olla ainoa hurskas lain mukaan uuden liiton aikana.

Kristus tuli uuden liiton välimies että kaikki ne, jotka Jumala on kutsunut, saisivat lopullisesti omakseen Hänen lupaansa perinnön. Koska Kristus kuoli lunastustyössä heidänkin vuoksi. Ennen sitä he olivat "hurskaita" mutta kun he ottivat vastaan julistetun sanan Jeesuksesta ja sitten he tulivat uskoon Kristuksessa. Ananias oli lain mukaan hurskas mutta oli myös uskossa Jeesukseen. :) Termi hurskas avasi ymmärrystä mitä se termi tarkoittaa.

Ap.t. 22:12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,

Ap.t.22:17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä."



Toisen Raamatun kohdan mukaan se on Jumalan sana katoamattomasta siemenestä, elävä ja pysyvä sana ja se uudestisynnyttää elävään uskoon (Room. 10:7, Jaak. 1:18, 1Piet. 1:23). Niin Kornelius joka oli hurskas, ei ollut pelastavassa uskontilassa niin hänen tarvitsi kuulla Jumalan Sana Jeesukesta niin pelastui ja se sana uudestisynnytti hänet elävään uskoon. Hurskas termiltä voi tarkoittaa lain mukaan harras uskovainen. :roll:

Ehkä myöhemmin se termi alkaa avautua syvemmin mitä se määritellään. :idea: :idea: :idea:


Jumalan siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja Teofilus » 05. Joulu 2021 00:55

vaisuliini kirjoitti:Eräs Raamatun termi sai minua tänään pohtimaan ja tutkimaan pohtien mitä se määritellään ja mitä se tarkoittaa. Se on hurskas.

Ennen sitä he olivat "hurskaita" mutta kun he ottivat vastaan julistetun sanan Jeesuksesta ja sitten he tulivat uskoon Kristuksessa. Ananias oli lain mukaan hurskas mutta oli myös uskossa Jeesukseen.

:) Termi hurskas avasi ymmärrystä mitä se termi tarkoittaa.

Ap.t. 22:12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,

Hurskas termiltä voi tarkoittaa lain mukaan harras uskovainen.


Hurskas ja vanhurskas tulee kummatkin samasta kreikkalaisesta sanasta "dikaios", jota käytetään myös mm. kohdassa Ap.t 10:22, kun Raamattu kertoo Corneliuksen hurskaudesta. https://www.biblehub.com/greek/1342.htm Muitankin kreikkalaisia sanoja käytetään tässä asiayhteydessä, mutta tutkitaan, miksi Ananias oli hurskas lain mukaan.

Kyse on siitä, että Ananias noudatti lakia, minkä takia hän oli vanhurskas. Usein unohdetaan, että laissa käsketään uskomaan Kristukseen, joten kukaan ei voi olla vanhurskas lain mukaan, jos ei myös usko Kristusta. Tämän vuoksi Paavali usein kirjoittaa, ettei lain teoilla voi tulla vanhurskaaksi, koska hän arvostelee niitä juutalaisia, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen. Samoin kääntäen on, ettei voi olla vanhurskas, jos sanoo uskovansa Kristukseen, mutta ei noudata lakia, mistä Jaakob nuhteli seurakuntaa.

5 Mooseksen kirja 6:
25 Kun me tarkoin noudatamme tätä lakia, jonka Herra, meidän Jumalamme, on antanut, niin Herra katsoo meidät vanhurskaiksi.'

Roomalaiskirje 2:
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Jaakobin kirje 2:
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

Johanneksen ilmestys 14:
12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Wikipediassa on mielenkiintoinen artikkeli eri kirkkokuntien vanhurskauttamisopeista. Vaikka helluntailaisuus ei ole keskusjohtoisesti järjestynyt kirkkokunta, niin helluntailaisuuteen on vakiintunut oma vanhurskauttamisoppinsa, joka perustuu sekoitukseen luterilaisuutta ja karismaattisuutta. Wikipedian artikkeli tuo esille myös esitettyä kritiikkiä helluntailaisuuden vanhurskauttamisoppiin, jossa on ilmeisiä puutteta. Se on hyvä varoitus, ettei ihminen saa langeta vääriin profetioihin ja vääriin näkyihin, mitä on paljon äärikarismaattisissa liikkeissä.

Ihmeet eivät ole todiste vanhurskaudesta, jos ne tapahtuvat laittomuuden vahvistamiseksi. Joskus näkee, kun joku on ymmärtänyt, ettei hänelle puhunutkaan Herra vaan pimeyden enkeli, joka oli vain tekeytynyt Herraksi, vaikka ei ollut Herra. Se on hyvin kivulias kokemus. On kuitenkin parempi tunnustaa tosiasiat, kuin jatkaa väärien profetoiden orjana. Koettelu on sitä, ettei usko vääriä asioita.

Helluntailaisuudessa vanhurskauden käsite noudattaa suurimmalta osin luterilaista protestanttista näkemystä. Helluntailaisuus kuitenkin korostaa yliaistillisten kokemusten merkitystä sen varmistukseksi, että on saanut vanhurskauden Jumalalta. Opin mukaan kielillä puhumisen lahja antaa pelastusvarmuuden, koska helluntailaisuudessa sitä pidetään sinettinä vanhurskaudesta.[46]

"Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." (2. Kor. 1:21,22)

Muut kristilliset suuntaukset ovat esittäneet kritiikkiä kielillä puhumisen tuomasta pelastusvarmuudesta sillä argumentilla, että Jeesuksen sanojen mukaan ei kaikki hänen nimessään ihmeitä tehneet pelastu, jos he ovat eläneet laittomuudessa. Jeesus myös kertoi väärien profeettojen kykenevän tekemään yliluonnollisia ihmeitä.[47] Jeesuksen sanojen mukaan vanhurskaus tulee Jumalan tahdon tekemisestä.[48]

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt. 7:21-23)

"Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut." (Joh. 12:50)

46) 2. Kor. 1:21,22
47) Matt. 24:24, 2. Kor. 11:3,4
48) Matt. 7:21-23, Matt. 24:24, 5. Moos. 13:1-6, 2. Kor. 11:4
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2021 10:33

*
Voisitko, Teofilus, avata miten helluntailaisuus ja luterilaisuus liittyy tähän juttuun?

Rauhaa ja siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja Teofilus » 05. Joulu 2021 12:46

vaisuliini kirjoitti:Voisitko, Teofilus, avata miten helluntailaisuus ja luterilaisuus liittyy tähän juttuun?


Kristityissä kirkkokunnissa on paljon erilaisia vanhurskauttamisoppeja, jotka poikkeavat toistaan olennaisesti, vaikka kaikilla on sama Raamattu. Suurimmalla osalla suomalaista kristityistä on joko luterilainen tai helluntailainen vanhurskauttamisoppi. Toin esille yhden näkökulman tähän keskusteluun siteeraamalla tekstiä Wikipediasta, joka on mielestäni oivallinen kirjoitus.

Samassa Wikipedian artikkelissa on mielenkiintoinen teksti myös luterilaisesta vanhurskauttamisopista:

Lars Aejmelaeuksen mukaan termillä "vanhurskaus" tarkoitetaan tilaa, jossa ihmisen asiat ovat Jumalan kanssa pelastuksen kannalta kunnossa. Paavali kysyy, kelpuutetaanko ihminen Jumalan yhteyteen ja pelastuksen osallisuuteen uskon vai lain eli juutalaisen tooran täyttämisen välityksellä. Paavalin vastauksena on: uskon kautta.[34] Toisaalta Paavali myös kirjoittaa, että vain lakia noudattavat ovat vanhurskaita[35].

Jaakob käsittelee myös vanhurskautta. Hän kirjoittaa kirjeensä toisessa luvussa, ettei vanhurskaus tule vain uskon kautta vaan myös lain tekojen kautta[36]. Jaakobin ja Paavalin näkemykset vanhurskaudesta eivät tosiasiassa eroa toisistaan. Paavali korostaa, ettei lain teot riitä vanhurskauteen, jos ei ole uskoa Kristukseen, mikä sekin on lain käsky[37]. Jaakob korostaa, ettei usko Kristukseen lopeta kristittyjen velvollisuutta noudattaa lakia. Ilmestyskirja määrittelee Jumalan pyhän uskovaksi, joka sekä noudattaa lakia että uskoo Kristukseen[38].

"Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella." (Jaak. 2:24)

"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." (Ilm. 14:12)

----

Martti Lutherin mukaan kristinuskon korkein pääkappale on, että yksin usko tekee vanhurskaaksi ja autuaaksi. Kuinka ihminen saa vanhurskauden? Tähän Luther vastaa että "Ainoastaan sillä tavalla, että Jumala puhuu ja Aabraham uskoo hänen puheensa. - - Tämän Jumala uskovalle lukee ja pitää vanhurskautena edessään." Lutherin mukaan tämän samanlaisuuden Paavali esittää, että vanhurskaus tulee uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.[42][43]

Billy Joe Daughertyn mukaan ihmisen omavanhurskauden ja Jumalalta saadun vanhurskauden välillä on valtava ero. Omavanhurskaus kehuu itseään, kun taas lahjaksi saatu vanhurskaus voi kerskua vain Kristuksen täytetystä työstä.[44] Kyse on oikeasta asemasta Jumalan edessä, jonka Jeesus ansaitsi olemalla kuuliainen kuolemaan asti. Uskon kautta meillä osallisuus tähän Jumalalle kelpaavaan vanhurskauteen, Daugherty toteaa.[3][4]

Luterilaisen vanhurskauttamisopin mukaan vanhurskauden saavuttamiseen ei tarvita lain tekoja. Jaakobin kirjeen mukaan vanhurskaus edellyttää myös lain tekoja, mikä löytyy myös Jeesuksen opetuksesta ja Paavalin Roomalaiskirjeestä.[45] Luther katsoi Jaakobin kirjeen olevan ristiriidassa hänen opettamansa sola fide (yksin uskosta) -periaatteen kanssa. Tämän pohjalta Luther kutsui Jaakobin kirjettä "olkiseksi epistolaksi", joka ei opeta evankeliumia oikein. Luther ei kyennyt ratkaisemaan ristiriitaa oman vanhurskauttamisoppinsa ja Jaakobin kirjeen välillä, joten hän meni jopa niin pitkälle, että oli valmis jättämään Jaakobin kirjeen kokonaan pois luterilaisesta Raamatusta. Lopulta hän tyytyi siirtämään sen Uuden testamenttinsa loppuosaan kolmanneksi viimeiseksi kirjaksi, koska hänen kannattajansa eivät hyväksyneet kirjeen poistamista Raamatusta.

34)Kristinuskon synty - Lars Aejmelaeus, 11. Paavalin opetus vanhurskauttamisesta, s. 214, Kirjapaja 2000, ISBN 951-625-677-5
35) Room. 2:13
36)Jaak. 2:9, Jaak. 2:24
37)5. Moos. 18:18-19, Ap.t. 3:22-26, Ps. 2:6-12
38)Ilm. 14:12
---
42) Abrahamin uskosta ja sen kautta tapahtuneesta vanhurskauttamisesta tai Abrahamin uskosta, Martti Luther, SLEY, Helsinki 1922
43) Room. 3:28, Hepr. 11:6 ja Gal. 2:16
44)Room 5:17
45) Matt. 7:21-23, Matt. 19:16-19, Joh. 12:49-50, Room. 2:13, Jaak. 2:9, Jaak 2:24
Avatar
Teofilus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23. Syys 2021 10:16

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Joulu 2021 12:15

*
Rauhaa!

Mietin että kahtiajakautuneita uskovia yhdistetään heidän omat opit eikä Pyhä Henki jonka tehtävä on yhdistää. En syyllistä heitä vaan se juttu vaivaa minua että opit yhdistää eikä Pyhä Henki. Miten tavalla osataan tunnistaa, joko oppi tai Pyhä Henki yhdistää meitä. Se olisi hyvin tärkeintä oppia tunnistamaan, kumpiko oppi tai Pyhä Henki yhdistää meitä.

Haluaisin sanoa että tulisi huomata että Raamattu puhuu paljon ja enemmän 'echad' -ykseydestä ja siitä miten se yhdistää yhdeksi kaikissa asioissa kuten seurakunnassa, lihassa (mies ja nainen yhdeksi), Jeesuksen ruumiissa, Jumalan perheessä, uskossa ja vesikasteessa (1. usko, 2 vesikaste).

En jaksa uskoa sellaiseen tempausoppiin jonka mukaan jäljelle jää juutalaiset joita temmataan seuraavan kerran ylös. Mutta Raamattu ei puhu kaksivaiheisesta ylösotosta. Eli pakanakristittyjä ei voi temmata ylös ilman juutalaisia kristittyjä. Tällä hetkellä osa juutalaisista tuli jo elävään uskoon ja on nyt Kristuksessa. Se puolesta todistaa että pakanakristittyjen (joille Kristus on valkeudeksi) -sisäänajo on jo täyttynyt niin juutalaiset alkaa herätä ja tulla uskoon (Kristus on Jumalan kansalle israelille kirkkaudeksi).

Kristus on uuden liiton välimies ja kaikki ne, jotka Jumala on kutsunut, saisivat lopullisesti omakseen Hänen lupaansa perinnön eli perintöosan muiden pyhitettyjen joukossa. Jeesuksen ruumis on ylösnousemusruumis. Kristus itse on meille tie rauhaan. Hän on saanut aikaan rauhan pakanoiden ja juutalaisten välille tekemällä meistä samaa perhettä. Hän on purkannut meitä erottaneen väliseinän pois. Pakanat ja juutalaiset ovat yksi perhe ja Kristuksen ylösnousemusruumiissa.

Niin ylösotossa ylösnousemusruumiin jäseneitä ja ihmistemppelinä temmataan ylös, koko sama perhe. En jaksa uskoa kaksivaiheiseen tempausoppiin. En myös jaksa uskoa kolmannen temppelin oppiin.

Mutta huomasin että kun me uskomme eri asioita niin sellainen kahtiajakautunut uskova melkein "painostaa" ja "pakottaa" uskomaan mitä hän uskoo, eikä hän anna tilaa tutkimaan miettien ja rukoillen ymmärrystä mitä Sanoissa sanotaan, se ei ole Herrasta eikä Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki ei ole sellainen joka käyttää sellaista kahtiajakautunutta uskovaa raivaamaan tietä ja nostamaan esille kaikki paljon Raamatun kohtia ja korottamaan vahvasti omia mielipiteitä. En tällä kirjoituksella kohdista kenenkään ihmiseen vaan yleisesti.

On hyvä ottaa aikaa tutkia Raamattua miettien ja rukoillen kaikessa rauhassa ja etsien Herran tahtoaan keskittymällä Jeesukseen ja ottamalla vastaan rakkautta Raamattuun, totuuteen. Se on tervehenkinen kristuskeskeisyys jonka kautta saa Herralta ymmärrystä Raamattuun mitä Raamattu opettaa.

Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Hebr. 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2021 23:40

*
Ajatus laski sydämelleni ja jäi puhuttamaan minua. Niin en tiedä olisiko siitä tarpeellista kirjoittaa tänne mutta kuitenkin kirjoitan kans.

Jeesuksen syntymä perustuu joulun päivämäärään ja se on perinteinen sääntö niinkuin "perinnäissääntö", kuten fariseuksilla ja kirjanoppineilla, kun he noudattivat sitä vanhinten perinnäissääntöä joka tuli juutalaisten tavanomaisista puhdistusmenoista. Juutalaisten puhdistusmenoilla he ovat aina pirskotelleet vettä käsivarsilleen kyynärpäihin saakka. Se oli heidän vanhat tapansa jotka vaativat tarkkaa noudattamista (Mark. 7:3-4).

Jeesuksen omien sanojen mukaan että jos noudatetaan perinnäissääntöä, siinä tehdään perinnäissäännöllä Jumalan Sanat tyhjäksi. Ja myös Jeesuksen omien sanojen mukaan perinnäissäännöllä ulkokultaisuus eli tekopyhyys teettää lähestyen suulla Jeesusta ja osoittaen kunnioitusta vain huulilla mutta sydän on kaukana Hänestä mutta sydän on läheisempi perinnäissääntöä eli opittuja ihmiskäskyjä jotka on tullut heidän "jumalanpeloksi" mutta turhaan Jeesusta palvellaan opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä (Jes. 29:13, Mark. 7:6-9).

Palataan vielä siihen että kun Jeesuksen syntymää julistetaan perinnäissäännön mukaan, Jumalan Sanat ei saa tilaa vaan perinnäisääntö ja silloin se tekee Jumalan Sanat tyhjäksi. Sen takia Joulu on muokkautunut että se on nykyään perhekunnan yhteinen kokoontuminen. Eli joulu on perhekunnan yhteisen kokoontumisen merkki, mutta se on yksinäisille ihmisille painajaista että he jäävät vaille perhettä, lähiomaisia ja lähimmäisiä. Perhekunnalle joulu on ilon asia mutta yksinäisille se on ahdistavaa ja raskasta. Omat lapset kasvavat ja lähtevät pesästä ulos ja osa heistä ei tule vanhempien luokse jouluna ja isovanhemmille yksinäisyys on häpeällistä. Yksinäisyys on vanhuksille sietämätöntä.

Jos Jeesuksen syntymä ei perustu joulun päivämäärään vaan se on ympärivuotinen ilosanoma, kaikki ihmiset kuulevat sen ja Jumalan Sanat Jeesuksesta saa tilaa kuulijoissa ja Jeesus tulee heissä kirkastetuksi eli keskipisteeksi ilosanoman kautta Hänen syntymästä. Raamattu sanoo että kun vietetään lehtimajan juhlan aikaan, saa Herralta siunauksen sateen, niin siihen aikaan ei varmaan kokisi olevan yksinäinen enää kun saisi siunauksen sateen. Jeesus on syntynyt lehtimajan juhlan aikaan. Ja Raamatussa puhutaan sateesta kun vietetään siihen aikaan, saa sateen. Ne sateet ovat siunaukseksi.

Sak. 14:16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.

18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Uskon että jos Jeesuksen syntymä ei perustu joulun päivämäärään, ahdistus siihen loppuu. Koska se on ilosanoma. Jos perustuu joulun päivämäärään, se ei ole ilosanoma vaan perinteinen jouluevankeliumi. Se ei ole sama asia kuin ilosanoma. Ilosanoma on evankeliumi, mutta jouluevankeliumi ei ole evankeliumin mukaista koska se perustuu joulun päivämäärään. Se lisää yksinäisille ahdistusta. Perheellinen ei sitä ymmärrä. Mutta varmaan myöhemmin jos omat lapset kasvavat ja lähtevät ulos pesästä, tulee ymmärtämään.

Yksinäisiä huomioiden minä ymmärrän heidän ahdistusta ja siksi tämä ajatus laski sydämelleni.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Joulu 2021 17:24

*
Tätä olisi tärkeintä ymmärtää, että jos Vapahtajan syntymää julistetaan, siinä otetaan tuon joulun päivämäärän ja muistetaan Hänen syntymää tuon päivämäärän mukaan ja juhlitaan sen kunniaksi. Silloin se perustuu jouluun. Ja siinä joulu saa enemmän tilaa kansassa kuin Jumalan Sanat.

Se juhla muokkautuu joulujuhlaan. Se saa kansassa aikaan. Joulu on perheellisille ihmisille ilon asia mutta se on yksinäisille ahdistavaa ja raskasta.

Koska joulusta on tullut tavaksi että kaikki perheenjäsenet juhlivat yhdessä ja se on heille ilon asia, mutta yksinäisille se on vaikeaa ja ahdistavaa. Heillä ei ole ketään että voisi viettää yhdessä jouluna.

Koska Jeesuksen syntymä perustuu jouluun joka on muokkautunut joulujuhla. Joulua katsotaan että se merkitsee Jeesuksen syntymää mutta siinä on enemmän joulun aihetta.

Kyllä Jeesuksen syntymää julistetaan, mutta se muokkautuu aina perinteisen joulun mukaan. Siinä joulu kuitenkin saa enemmän tilaa kansassa.

Joulu myös sivuuttaa Vapahtajaa ja Hänen syntymää ja ottaa tilaa itselleen joulupukineen, tonttuineen ja poroineen. Siinä joulu saa kunniaa itselleen koska se on alkanut tuosta päivämäärästä jota katsotaan että Jeesuksen syntymä perustuu tuohon päivämäärään. Myös se saa sydämen penseäksi koska joulu on sydämen keskeisin kohde.



Jos Jeesuksen syntymä ei perustu tuon joulun päivämäärään, vaan se on ympärivuotinen ilosanoma, niin kaikki ihmiset sen kuulevat. Sitten Jumalan Sanat saa tilaa kuulijoissa ja Jeesus tulee kuulijoissa kirkastetuksi eli keskipisteeksi ilosanoman kautta, että on tullut Vapahtaja joka on tänne maan päälle syntynyt, pelastamaan kaikki Häneen uskovat ihmiset ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta tuomalla pelastuksen.



Yhtäkkiä heidän paimenten edessään seisoi Herran enkeli,
ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään
lehtimajan juhlan ajan hetkellä. He pelästyivät
suunnattomasti, Herran enkeli sanoi;

”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman
suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle.

Teille on Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja,
joka on Messias, Kristus ja Voideltu, Herra.

Se on juutalaisten ja pakanoiden suuri ilosanoma,
että tänne maan päälle Vapahtaja on syntynyt,
lehtimajan juhlan aikaan.

Lehtimajan juhla merkitsee vapausta, Israelin vapautuneelle kansalle,
jonka Jumala on tuonut pois Egyptin orjuudesta.
Ja profetian täyttymys tuo Vapahtajan syntymän tänne maan päälle.

On annettava Hänelle nimi Jeesus;
se merkitsee että Herran pelastus ja Pelastaja.

”Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maan päällä
rauha ihmisten kesken, joita kohtaan Hänellä
on hyvä tahto.”

Beetlehemin tähden kirkkaus itäisillä mailla näkyi,
Juudean Beetlehemissä loisti kirkkaasti
lehtimajan juhlan ajanhetkellä.

Hän on valkeudeksi pakanoille, pelastuksen ja
elämän valkeudeksi pakanoille.

Ja profeetan profeetallisen täyttymyksen kautta
Hän tulee kirkastetuksi Israelin kansassa.

Kiitetty ja ylistetty olkoon Herra, sillä
Hän on katsonut kansan puoleen ja
valmistanut sille lunastuksen ja
antanut pelastuksen tuntemisen
heidän syntien anteeksisaamisessa!

Aamen!

:musics:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Joulu 2021 15:08

*
Rauhaa! Se perinnäissääntö on Raamatun termi. Sen termin määrittely mietitytti minua. Käännyin erään fb-ryhmän puoleen ja jätin postauksen sinne joka koskee tätä sanan määriittelyä.

Fariseuksilla ja kirjanoppineilla oli perinnäisääntö, kun he noudattivat sitä vanhinten perinnäissääntöä joka tuli juutalaisten tavanomaisista puhdistusmenoista.
Juutalaisten puhdistusmenoilla he ovat aina pirskotelleet vettä käsivarsilleen kyynärpäihin saakka. Se oli heidän vanhat tapansa jotka vaativat tarkkaa noudattamista (Mark. 7:3-4).

Jeesuksen omien sanojen mukaan Hän sanoi jos noudatetaan perinnäissääntöä, siinä tehdään perinnäissäännöllä Jumalan Sanat tyhjäksi. Ja myös Jeesuksen omien sanojen mukaan perinnäissäännöllä ulkokultaisuus eli tekopyhyys teettää lähestyen suulla Jeesusta ja osoittaen kunnioitusta vain huulilla. Mutta sydän on kaukana Hänestä mutta sydän on läheisempi perinnäissääntöä eli opittuja ihmiskäskyjä jotka on tullut heidän "jumalanpeloksi" mutta turhaan Jeesusta palvellaan opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä (Jes. 29:13, Mark. 7:6-9).

Ja Jeesuksen omien sanojen mukaan he rikkoivat Jumalan lain suojellakseen ihmisten itse säätämää perinnäissääntöä tehdessään paljon muuta samankaltaista (Mark. 7:13). Eli tämä tarkoittaa että Jumalan Sanat ei saa tilaa kansassa, se ei voi tuoda Jeesuksen esiin ilmieläväksi perinnäissäännön takia.

Palataan vielä termiin. Se termin määrittely mietitytti. 'Perinnäis' -sana mietitytti, tarkoittaako perinnettä? Ja -'sääntö' sana tarkoittaa varmaan sääntöä? Onko kyseessä perinne ja/tai perinteinen sääntö? Niinkuin kulttuuriperinne? :roll:

Sitten sain sieltä ryhmästä tämän Suomi-sanakirjan linkin, jonka mukaan se määrittely "perinnäistapa", koska perinnäisääntö -sanaa sanakirjasta ei löydy. Ei ole eroa onko tapa tai sääntö, samaa tarkoittaa kuitenkin.

(rinnastetaan perimätapa) peritty tapa, traditio.
Esimerkiksi: Perinnäistavan mukaan. Noudattaa perinnäistapoja.


perinnäistapa
tapa, traditio, perinne.


Katso myös: traditio , perimätapa , kansantapa , perinne


[url]https://www.suomisanakirja.fi/perinnäistapa[/url]

Jeesuksen omien sanojen mukaan Jumalan Sanat ei saa tilaa ihmisissä perinnäissäännön takia. Koska Jumalan Sanat vain ainoastaan saa ihmisissä tilaa, silloin se tuodaan esiin Jeesuksen ilmieläväksi.

En tiedä miksi url ei onnistu linkittämään tämän suomisanakirjan linkin hmmm...
Googleen hakusana=> suomisanakirja.fi niin se aukeaa googleella ja sitten suomisanakirja.fi:n hakuun=> perinnäistapa, se aukeaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Joulu 2021 06:02

*
Herättyäni (uni karkasi) minulle tuli yhtäkkiä ajatus. Se sanoo;

Jeesus näkee sinun sydämesi ja saattaa nähdä että jos siellä on enemmän joulun aihetta eikä siellä ole tilaa Hänelle.
Hän saattaa sanoa sinulle nämä samat sanat mitä Hän on sanonut fariseuksille ja kirjanoppineille.

Matt. 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.
7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:
8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"

Tätä olisi tärkeintä ymmärtää, että jos Vapahtajan syntymää julistetaan, siinä otetaan tuon joulun päivämäärän ja muistetaan Hänen syntymää tuon päivämäärän mukaan ja juhlitaan sen kunniaksi. Silloin se perustuu jouluun. Ja siinä joulu saa enemmän tilaa kansassa kuin Jumalan Sanat. Se juhla muokkautuu joulujuhlaan. Se saa kansassa aikaan.

Koska Jeesuksen syntymä perustuu jouluun joka on muokkautunut joulujuhla. Joulua katsotaan että se merkitsee Jeesuksen syntymää mutta siinä on enemmän joulun aihetta.

Kyllä Jeesuksen syntymää julistetaan, mutta se muokkautuu aina perinteisen joulun mukaan. Siinä joulu kuitenkin saa enemmän tilaa kansassa.

Siinä joulu saa kunniaa itselleen koska se on alkanut tuosta päivämäärästä jota katsotaan että Jeesuksen syntymä perustuu tuohon päivämäärään. Myös se saa sydämen penseäksi koska joulu on sydämen keskeisin kohde.

Jos Jeesuksen syntymä ei perustu tuon joulun päivämäärään, vaan se on ympärivuotinen ilosanoma, niin kaikki ihmiset sen kuulevat.

Sitten Jumalan Sanat saa tilaa kuulijoissa ja Jeesus tulee kuulijoissa kirkastetuksi eli keskipisteeksi ilosanoman kautta, että on tullut Vapahtaja joka on tänne maan päälle syntynyt, pelastamaan kaikki Häneen uskovat ihmiset ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta tuomalla pelastuksen.

Jumalan Sanat saa tilaa, se tuodaan Jeesuksen esiin ilmieläväksi.


Klo 4.50 :wtf: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa