Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Tammi 2022 15:45

*
Nykyään unohdetaan Jeesuksen tärkeän opetuksen että
pienemmän paikan palveleminen on taivaassa suuri asia.
Se on ilon asia myös taivaassa, sen enkelithän halajavat katsahtaa.

Nykyään Jumalan suoranaista ja konkreettista kutsumusta
ohitetaan ja otetaan itselleen jotain suurta esim. seurakunnan
virkaa koulutuksen kautta ja sitten asetetaan siihen virkaan
ollakseen suuri.

Mutta Jumala on sen viran varannut toiselle ihmiselle jonka
Jumala on jo valinnut profetian ja/tai näyn kautta.

Jumala voitelee ja varustaa ja lähettää hänet sille paikalle,
joka kuuluu hänelle. Nykyään siitä ei enää huomioida ja
ymmärtää että se on Herralle erittäin tärkeintä.

Nykyään valitsee lihan tahdon mukaan itselleen viran ja
sitten asettaa itsensä kanssa sille paikalle viran kanssa
ollakseen suuri ja luulee että on Jumalan käytössä.

Ja vielä ilman Jumalan kutsumusta. Richard Smithin
näkyä v. 1994 happopilvestä luettuani tajusin miten
vaara se on jos asettaa itsensä kanssa suureksi ja
samalla avaa oven riivaajille ymmärtämättä ja
vastaanottaa valheenhengen luullen Pyhäksi Hengeksi.

Se tulee tapahtumaan lopunajan viimeisinä päivinä.
Ylpeys on siitä että tahtoo olla jotain suuri. Ylpeys
sokaistaa niin ei näe asioita selkeästi ja on sokea
vastaanottamaan valheenhengen joka esittää muka
Pyhää Henkeä ja Hänen voitelua.

Pienenä ihmisenä palveleminen (ilman virkaa) on
taivaassa valtava ja suuri ilon asia. Mutta se ei riitä
sellaisille ihmisille jotka tahtovat olla jotain suuri.

Viran kanssa työtitteli on itselleen "arvokas nimike" ja
sille lankeaa pois totuudesta ylpeyden takia.

Ylpeys on todella vaara tulla sokeaksi koska se tahtoo
olla jotain suuri.

:?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2022 11:24

vaisuliini kirjoitti:*
Jeesus on lihaan tullut Sana 'Logos' [λογος], se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta.

Joh. 1:1 εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος

14 και ο λογος σαρξ εγενετο και εσκηνωσεν εν ημιν και εθεασαμεθα την δοξαν αυτου δοξαν ως


Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.




Mitä Jeesukseen, lihaan tulleeseen Sanaan 'Logos' tulee; se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta. Niin, sen ohessa Elävän Jumalan seurakunta on totuuden pylväs ja perustus. "Seurakunta" on Raamatun termi. Mutta se ei ole yksi sama asia kuin ihmisten seurakuntakäsitys. Tätä termiä ja sen määrittelyä tulisi lähestyä nöyrin ja Pyhän Hengen valaisemin silmin, mitä se tarkoittaa. Tämä seurakunta ei perustu "täydellisyyteen" vaan Jumalan Sanaan.


1Tim. 3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.


Joh. 17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;

19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.




VT:n mukaan Jumala kutsui kansaa seurakunnaksi (3Moos. 8:3). Jumala oli käskenyt kokoamaan KAIKKI SEURAKUNTA ilmestysmajan oven eteen (jakeet 3-4). Ilmestysmaja kuvaa meidän Herraa Jeesusta joka on ruumis ja seurakunta (jakeet 3-4). Ilmestysmajan oven eteen viittaa siihen että Jeesus on se ovi (Joh. 10:9). Palataan vielä seurakuntaan. Jeesuksen ruumis on seurakunta (Kol. 1:24, Ef. 4:12).

3Moos. 8:3 ja kokoa kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen."

4 Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja seurakunta kokoontui ilmestysmajan oven eteen.

5 Ja Mooses sanoi seurakunnalle: "Näin on Herra käskenyt tehdä."


Kol. 1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,


Ef. 4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,




Minä näen että Joh. 17:17-23 ja 3Moos. 8:3-5 ovat yksi sama "opetus". Ennen taivaaseen astumista lihaan tulleena Sanana 'Logos' Jeesus rukoili tämän seurakunnan puolesta. Jumala tulee oikaisemaan Hänen seurakunta Sanan mukaisesti. Jeesus on lihaan tullut Sana 'Logos' [λογος] joka tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta.

Mitä seurakuntaan tulee, jos ei ymmärrä seurakuntakäsitystä oikean Sanan valossa, ei voi ojentautua kohti Jeesusta joka on lihaan tullut Sana 'Logos', joka tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta joka koskee Herran tahdonmukaista seurakuntaa. Ja Hän on ruumis ja seurakunta, me olemme Hänen ruumis ja seurakunta, niinkuin Isä ja Jeesus on yhtä niin mekin olemme yhtä.


Jeesuksen opetuslasten kuoleman jälkeen
seurakunta väärentyi. Se oli ensimmäinen
luopumus Jeesuksesta joka on ruumis ja
seurakunta.

Jeesuksen tärkeä opetus pienen paikan
palvelemisesta unohtui ja sitten ihmiset tahtovat
tulla suureksi ottaakseen seurakunnan
viran itselleen koulutuksen kautta noin vaan ja
ilman Jumalan kutsumusta
profetian ja/tai näyn kautta.

Virasta tulee "työtitteli" ollakseen suuri,
se johtaa ylpeyteen.

Se sokaisee jos sydämessä ajattelee jotain suurta
seurakunnan viran takia.

Ylpeys on vaara tulla sokeaksi.
Jos se ei tee parannuksen teon,
sitten se avaa oven riivaajille ja
se vastaanottaa valheenhengen luullen
Pyhäksi Hengeksi.

Se luopumus jatkoi kasvaa ja on matkalla
kohti lopunajan kokonaista luopumusta
ennen Jeesuksen tuloa.

Tuomio alkaa ensin Herran huoneesta,
se tarkoittaa seurakuntaa joka on
luopunut Hänen tahdon mukaisesta
seurakunnasta.

1Piet. 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta;
mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu,
jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?


Se tarkoittaa että Jumalan tuomion aika tulee,
ja se alkaa Hänen omien lasten keskuudesta.
Jos tuomio koskee meitä uskovia,
mikä kauhea kohtalo niillään onkaan,
jotka eivät usko Herraan!

Jokunen vuosi sitten olin yksin evankelioimassa,
yksitellen ihminen kysyi multa aina sitä samaa kysymystä,
mikä niistä seurakunnista on oikea seurakunta.
Ja miksi niitä seurakuntia on monta jne.

He tahtoivat tulla uskoon mutta heitä vaivasi
että seurakunnat ovat "hajallaan". He näkevät
vain hajaannuksen seurakuntien välissä.

Yhtäkkiä Pyhä Henki kirkasti mulle ja toi mulle
sisäisen näyn niin näin Hänen kirjoituksia.
Se oli Joh. 17:17-23. Luin ne tekstit ja
se oli voimakas kokemus.

Tajusin että jos seurakunta ei olisi hajaannuksen
tilassa, "maailma uskoisi" (Joh. 17:21).
Hajaannus ei ole Herran tahdon mukaista,
tuomio alkaa siitä.

Joh. 17 luku puhuu totuudessa pyhittämisestä
ja seurakunnasta, ne molemmat ovat yhtä.

Ennen muuttoa yksi pastori ihmetteli
miksi en liittynyt hänen seurakuntaan
jäseneksi. Kävin siellä aktiivisesti.
Hän tuli ja kysyi miksen liity siihen.

Mulla oli mukana Raamattu. Halusin
näyttää hänelle Raamatun paikkoja.
Pastori luki ne ja selitin hänelle että
me olemme Hänen seurakunta.

Se tarkoittaa ettemme ole seurakunnattomia.
Sen jälkeen pastori antoi mun käydä siellä.

Kun Jeesuksen päivä lähestyy, ennen sitä
Pyhä Henki auttaa meitä kasvamaan ja
ojentautumaan Häntä kohtaan silloin
puhdistumme kaikista Sanan vastakohtaisista
asioista ja valmistaudumme morsiamina
Ylkää varten.

Koen että parannuksen teko alkaisi
ensin Herran huoneesta ja sitten Pyhä Henki
johdattaa omia uustestamentilliseen
seurakuntaan niin sitten maailma
uskoisi kun me kaikki olisimme yhtä niinkuin
Isä ja Poika on yhtä.

Jeesus on lihaan tullut Sana ja Logos,
se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista
ilmoitusta.

Ja Jeesus on myös ruumis joka on seurakunta
ja me olemme seurakunta.


Jeesus opetti pienen paikan palvelemisesta joka
on taivaassa suuri ilon asia.
Sen enkelithän halajavat katsastaa.

Sielunvihollisilla on kiire koska ne tietää että
Jeesuksen tulo lähestyy. Ne etsivät kenet voi niellä
ja etsivät kenellä on sydämessä suurta ja ylpeää
ajatusta ja kuka tahtoo tulla suureksi.

Älkää avatko ovea riivaajille, älkää kuunnelko
niitä jos ne puhuu esittämällä muka Pyhää Henkeä
että voima tulee ylhäältä.

Se on väärä voima joka toimii vain sellaisten
ihmisten kautta jos he tahtovat tulla suureksi
ja heillä on suurta ja ylpeää ajatusta sydämessä.

Jumala on varannut seurakuntaviran toiselle ihmiselle.
Hän on ensin ilmoittanut hänelle profetian ja/tai
näyn kautta että Hän kutsuu ja asettaa häntä
siihen virkaan seurakunnassa.

Hän voitelee ja varustaa ja asettaa hänet
siihen virkaan.

Mutta osa uskovista ohittaa Jumalan kutsumusta
ja ottaa sen noin vaan itselleen ja vanhempien käsien
kautta jotka tukevat hajaannusta ymmärtämättä.

Se joka ohittaa Jumalan kutsumusta ja ottaa
sen viran joka kuuluu toiselle ihmiselle.
Häntä odottaa toinenkin tehtävä tai virka.
Se seisoo yhä ja odottaa siihen asti kunnes
hän alkaa ymmärtää ja tekee parannuksen.

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja
kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät
pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa,
jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.


Tämä seurakunta ei perustu "täydellisyyteen" vaan Jumalan Sanaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2022 16:01

*
Logos [λογος] löytyy vielä muutamista Raamatun kohdista. Laitan tänne Suomenkielen ja kreikankielen Raamatun kohdat rinnakkain niin sinä voit huomata tämän sanan 'logos' [λογος].




Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana."

Jes. 2:3 και πορευσονται εθνη πολλα και ερουσιν δευτε και αναβωμεν εις το ορος κυριου και εις τον οικον του θεου ιακωβ και αναγγελει ημιν την οδον αυτου και πορευσομεθα εν αυτη εκ γαρ σιων εξελευσεται νομος και λογος κυριου εξ ιερουσαλημ





Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Hepr. 4:12 ζων γαρ ο λογος του θεου και ενεργης και τομωτερος υπερ πασαν μαχαιραν διστομον και διικνουμενος αχρι μερισμου ψυχης τε και πνευματος αρμων τε και μυελων και κριτικος ενθυμησεων και εννοιων καρδιας





Joh. 17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.

Joh. 17:17 αγιασον αυτους εν τη αληθεια σου ο λογος ο σος αληθεια εστιν





Ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili opetuslasten ja tulevien opetuslasten puolesta ja sanoi Herralle; 'Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi [λογος] on totuus' (Joh. 17:17). Jeesus rukoili opetuslasten ja tulevien opetuslasten puolesta ja myös seurakunnan ykseyden puolesta että he kaikki olisivat "yhtä" niinkuin Isä ja Poika on yhtä niin maailma ymmärtäisi ja uskoisi.

Jeesus rukoili ja sanoi; 'Minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat pyhitettyjä totuudessa' (Joh. 17:19).

Joh. 17:19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.

22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -

23 minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.





Mutta seurakunnan ykseys ei ole sama asia kuin ekumenia 'οἰκουμένη' vaan Raamattu puhuu Jeesuksen ruumiista, se on juuri seurakunta ja Hän on seurakunnan pää. Me Jumalan lapset olemme Hänen seurakunta ja seurakunnan jäseniä. Raamattu ei jäsenyydellä viita seurakunnan jäseneksi rekisteröitymiseen, vaan Jeesuksen ruumiiseen jossa me itse olemme jäseniä.

Niin Jeesus rukoili ja sanoi Herralle; 'Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi [λογος] on totuus' (Joh. 17:17). Siinä on se logos.

Seurakunta tulee siitä Raamatun termistä, mutta Raamattu ei puhu ihmistulkinnan mukaisesta seurakunnasta. Ihmisten käsitys tulee siitä että he tulkitsevat ja käsittävät sen, mutta Raamattu ei pyydä oman ymmärryksen nojalla itse tulkitsemista vaan uskomista mitä Raamatussa sanotaan. Niin Raamattua uskomalla saa ymmärryksen Raamatun opetukseen ja tällä tavalla Jumala kuljettaa nöyriä ja opettaa nöyrille tiensä.

Nöyrät ovat lampaiden esikuva. Paimen kaitsee lampaita. Ne nörtyvät Raamatun eteen ja Raamattua uskomalla he saavat ymmärryksen kaikkiin Raamatun opetuksiin joiden kautta tie aukeaa ja nöyrät kulkevat sitä tietä.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.


Me muodostamme kaikki yhdessä Kristuksen ruumiin joka on seurakunta. Kaikki me kuulumme Kristuksen ruumiiseen, seurakuntaan. Niin me olemme myös toinen toistemme jäseniä ja tarvitsemme toisiamme. Jeesuksen ruumis on seurakunta ja me olemme myös seurakunta.

Seurakunta pohjautuu myös Häneen joka on ruumis ja se on seurakunta. Ja seurakunta ei pohjaudu "täydellisyyteen" vaan Jumalaan Sanaan Logos, [λογος]. Sillä Hän on lihaan tullut Sana, Logos [λογος].




Hirvittää ajatus että oman ymmärryksen nojautuminen tulkiten raamattua ohjaa seurakuntia ekumenian pohjalla. Se on huolestuttavaa! :? Rukoillaan tämän asian puolesta!

:prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2022 17:29

*
Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset vs. Raamatun termin mukaiset opetukset:


Elätkö sinä ihmistulkinnan mukaisesta käsityksestä vai Raamatun termin mukaisesta opetuksesta? Oletko joskus tutkinut ihmistulkinnan mukaista käsitystä oikean Sanan valossa? Suosittelen lämpimästi omaperäistä tutkiskelua jonka kautta huomaat varmaan erotuksen. Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset tulevat siitä että he tulkitsevat oman ymmärryksen nojalla Raamattua ja käsittävät sen.

Mutta Raamatun termin mukaiset opetukset tulee siitä että pitäydytään Jumalan Sanoissa sellaisina niinkuin ne ilmoittaa näin. On päivänselvää että ne molemmat eivät puhu samoista asioista. Ihmistulkinnan mukaisen käsityksen kautta tie jota kuljetaan, ei pohjaudu Raamattuun. Raamatun termin mukaista opetusta tutkittuani huomasin itse selvästi erotuksen kuin ihmistulkinnan mukainen käsitys ja oli järkyttävää huomata se.

Raamatun termeistä älkäämme luopuko, koska ne näyttää tien Jeesuksen yhteyteen. Logos on kreikankielen sana ja se tarkoittaa Raamatun kokonaisvaltaista ilmoitusta. Jeesus on lihaan tullut Sana niin Joh. 1:1 ja 14 kohdissa logos löytyy. Se tarkoittaa että kaikki mitä Raamatussa sanotaan, pohjautuu Häneen itse. Hänestä lähtee opetus.

Mieluummin luopukaamme ihmistulkinnan mukaisista käsityksistä koska ne ei voi olla Raamatun kanssa samoilla linjoilla. Itsetutkiskelun kautta kukin varmaan huomaa päivänselvän erotuksen niinkuin olen itse tehnyt. Omaperäinen tutkiskelu kannattaa ja Pyhä Henki on paras Opettaja ja Hän auttaa siinä.

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen, että hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan. Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana [λογος].” Raamattu kansalle



Logos löytyy siinä Jes. 2:3 kohdasta. Kaikki Raamatun opetukset pohjautuu Häneen joka on ruumis ja se on seurakunta. Näen selvästi luopumuksen joka tulee ihmistulkinnan mukaisesta seurakuntakäsityksestä. Huolestuttavaa! :? Jeesuksen opetuslasten kuoleman jälkeen Raamatun termin mukainen seurakunta riistäytyi pois väärien ihmistulkintojen kautta ja se oli ensimmäinen luopumus mikä koskee Herraa Jeesusta ja se luopumus on matkalla kasvamalla kohti lopunajan lopullista luopumusta joka koskee Herraa Jeesusta.

Siksi olen huolissani. :? Tärkeintä on ymmärtää että Raamattu ei pyydä ihmisymmärryksen nojalla itse tulkitsemista Raamattua vaan uskomista mitä Raamatussa sanotaan niin Raamattua uskomalla Jumala avaa ymmärrystä Raamattuun ja sitten Raamattu avaa tien jota Jumala kuljettaa nöyriä. Se on ainoa oikea tie joka vie perille pelastukselle.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Helmi 2022 12:15

*
Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset:

Ihmistulkinnan mukaiset käsitykset ovat osa perinnäissääntöjä, joihin kiteytyy kirkolliset "pyhäpäivät". Ne kirkastaa ja korottaa itseään. Siinä ei ole meidän Herra Jeesus keskellä vaan toinen kristus jota Raamattu ei tunne ja juhlitaan ihmistulkinnan mukaisten käsitysten perusteella. Seurakuntakäsitys korottaa itseään, omineen kuppikuntineen, seurakunnan nimineen ja oppineen.


Matt. 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.

7 Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:

8 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;

9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.'"




Raamatun termin mukaiset opetukset:

Raamatun termin mukaiset opetukset kirkastavat ja korottavat meidän Herraa Jeesusta. Pääsiäinen puhtauden ja totuuden happamattomuudessa on uskovien juhlapäivä Raamatun termin mukaisen opetuksen perusteella. Hänen ruumis joka on seurakunta ja pää, kirkastuu Raamatun termin mukaisten opetusten perusteella niin maailma ymmärtäisi ja uskoisi.

1Kor. 5:7 Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu.

8 Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2022 21:26

*
Olen huomannut että meitä ei yhdistä yksi sama usko vaikka me seuraamme Herraa mutta osa seuraa eniten perinnäissääntöjä jotka tuntuvat hallitsevan heitä ja meitä ohjaa vain Jumalan Sanat.

Perinnäissäännöt heitä hallitaan, silloin se estää heitä tutkimasta Raamattua selkeältä pohjalta. Tutkiminen Raamatun kanssa tuntuu mutkaistavan heitä ja he etsivät vastausta Raamatusta kiertäen noudattamalla perinnäissääntöjä.

Jumalan Sanassa sanotaan että Sana on suora ja tasainen tie. Se on selkeä tie.

Mutta perinnäissääntöjä noudattaville uskoville tie ei ole suora, tasainen ja selkeä tie. Pakko sanoa että he eivät sovelias opettamaan eikä saarnaamaan. Mutta perinnäissääntöjä noudattavat uskovat eivät ymmärrä Jumalan Sanan merkitystä.

Suomisanakirja.fi:n mukaan perinnäissääntö tarkoittaa traditioa, perinnettä ja perinnäistapaa jota noudatetaan.

Perinnäissäännöt ovat niin kuin erämaavaellus. Perinnäissäännöillä näännytään. Perinnäissääntö vie maailman alkeisvoimien alle. Perinnäissäännöt hartioillaan vaellus muuttuu raskaaksi ja se näännyttää sielua. Siinä usko ei voi elävöityä eikä tule ravituksi. Erämaassa vaeltavan uskovan voimat niin kuin mehu, jota imetään pois niin voimat valuu pois. Lopultakin sielu nääntyy, uupuu ja väsyy.

Se jäi puhuttamaan mua ja sitten tajusin että siinä on vaara luopua elävästä uskosta Kristukseen joka on lihaan tullut Sana. Perinnäissääntö on niin kuin erämaa, se vie luopumaan uskosta Jumalan Sanaan joka on itse lihaan tullut Kristus Sanana. Sanassa sanotaan että ensin luopumus tapahtuu ennen Kristuksen tulemusta.

Sanassa sanotaan että perinnäissääntö ei voi tuoda esille palvelevaa Kristusta joka on lihaan tullut Sana, palvelemaan sinua vaan perinnäissäännöllä tekee Sanan tyhjäksi. Perinnäissääntöihin perustuvat juhlapäivät eivät voi tuoda esille palvelevaa Kristusta joka on lihaan tullut Sana eikä Hän voi sinua palvella perinnäissäännön tähden.

Mark. 7:13 Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöllänne, jonka olette säätäneet. Ja paljon muuta samankaltaista te teette."


Seurakunnan perinteellistä perinnettä ja perinnäistapaa noudattaessaan sielut uupuvat, nääntyvät ja väsyvät. He yhteen kokoontuessaan piristyvät ja näkevät toisiaan ilahtuessaan. Yhteinen kokoontuminen vaikuttaa heidän uskoon perinteellisesti ja lihassa he paisuvat. He ovat sielullisia.

Jumalan Sana joka on kaksiteräinen miekka, ei saa heissä aikaan mitään koska Jumalan Sanat eivät ole uskon kohde kuin perinnäissäännöt. Jumalan Sana ei saa heissä Kristuksen muotoa. He kyllä lukevat Raamattua mutta he tulkitsevat usein perinnäissäännöjen pohjalla Raamatun opetuksia. He ovat vedettömiä ja juurettomia Jumalan Sanaan.

Kristus on lihaan tullut Sana joka on täynnä armoa ja totuutta. Sanassa Jeesus sanoo että perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanan tyhjäksi. Se tarkoittaa että Kristuksen ei perinnäissäännöllä voi tuoda esille ihan ilmielävästi. Vain ainoastaan Jumalan Sanoilla tuodaan Hänet kokonaisesti esille.

Tulee se aika ja se on jo tämä aika, jolloin meidät erotetaan Jumalan Sanat heistä jotka noudattavat enemmän perinnäissääntöjä. Heille on tärkeintä pitää seurakunnan perinteellisyyden kuppikunnan ja uskonsuunnan mukaan. Se tarkoittaa että perinteinen oppi heitä yhdistää mutta ei Jumalan Sanojen pohjalta.

Sielulliset kristityt luulevat kasvaneensa uskossaan perinnäissäännöillä. Sanassa sanotaan että perinnäissäännöillä tehdään Jumalan Sanan tyhjäksi. Siinä ei voi kasvaa uskossaan. Sieluisten kristittyjen sydän paljastuu että perinnäissäännöt ovat uskon kohde eikä Jumalan Sanat. He luulevat että perinnäissäännöt perustuvat Raamattuun. Kun Ihmisen Poika tulee maan päälle; löytäneekö Hän uskoa maan päältä (Luuk. 18:8).

Luuk. 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"




Jotkut uskovista aina siteerasi tämän Raamatun kohdan luullessaan että tämä tietty Raamatun kohta (Room. 14:6) puolustaa perinnäissääntöjä noudattavia uskovia. Lukekaamme yhdessä huolellisesti rukoillen ymmärrystä mitä tämä luku tarkoittaa.

Room. 14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.



Roomalaiskirje:
14:1 Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3 Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.

4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

7 Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
8 Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.



Elävässä uutisessa sanotaan näin; ottakaa lämpimästi vastaan jokainen Kristuksen uskova, joka haluaa liittyä teidän joukkoonne, vaikka hänen uskonsa olisikin heikko. Älkää arvostelko häntä sen vuoksi että hänellä saattaa olla erilainen käsitys siitä mikä on oikein. Älkää esimerkiksi väitelkö kysymyksestä, voiko epäjumalille uhrattua lihaa syödä vai ei.

Te saatatte uskoa, ettei sen syöminen teitä vahingoita. Mutta toisten usko on heikompi: heidän mielestään se on väärin, ja he lopettavat kokonaan lihansyönnin ja syövät vihanneksia mieluummin kuin sellaista lihaa, josta eivät varmasti tiedä, onko se epäjumalille uhrattua vai ei. Ne, jotka syövät epäjumalille uhrattua lihaakin, eivät saa halveksia niitä, jotka eivät sitä syö.

Ja ne, jotka eivät syö, eivät saa tuomita niitä, jotka syövät. Jumala on heidätkin lapsikseen. He ovat Jumalan palvelijoita - eivät sinun. Hänelle he ovat vastuussa eivätkä sinulle. Anna Jumalan ilmaista heille, ovatko he oikeassa vai väärässä. Kyllä Jumala voi auttaa heitä menettelemään oikein.

Joidenkin mielestä on yksi päivä toista pyhempi, muutamien mielestä taas jokainen päivä kuuluu samalla tavoin Jumalalle. Tämäntapaisissa kysymyksissä jokaisen on ratkaistava itse oma kantansa. Jos valikoit päiviä, teet sen kunnioittaaksesi Herraa. Toinen syö kaikkea, toinen ei -- kumpikin haluaa elää Jumalan tahdon mukaan ja kiittää Herraa. Emme me voi elää emmekä kuolla niin kuin itse tahdomme. Elimmepä tai kuolimme, olemme Herran omat ja noudatamme Hänen tahtoaan.


Tässä kohdin ei puhu mitään juhlimisesta vaan epäjumalille uhratusta lihasta ja päivien valikoimisesta tehden sen kunnioittaakseen Herraa.





Jumalan Sana on niin kuin elävä vesilähde. Paimen paimentaa lampaita vetten äärellä lepäämään. Lampaat virkistyvät vetten äärellä. Jumalan Sanan kautta sielu virkistyy. Jumalan Sana elävöittää ja vahvistaa uskoa Herraan. Se on Jumalan Sanan laita.

Mun ei tartte kirjoittaa perehtyneesti Jumalan Sanaan josta olen jo paljon kirjoittanut. Sanassa Jeesus sanoo; "jos joku pitää Minun Sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa". "Kuolema" tarkoittaa hengellistä kuolemaa. Jumalan Sana on elävä ja pysyvä. Se elävöittää uskoa.

Joh. 8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."


1Piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.


Myös Sanan äärellä lihaan tulleena Sanana Kristus tulee palvelemaan meitä kun meitä ohjaa vain ainoastaan Jumalan Sanat. Olemme niin kuin lampaat jotka lepäävät nurmikolla vetten äärellä niin sielu virkistyy ja ammentaa voimaa.

Kristus ennen taivaaseen astumista sanoi Pietarille; ""Rakastatko sinä Minua?..... Kaitse Minun lampaita." ja "olenko Minä sinulle rakas?.... Ruoki Minun lampaitani" (Joh. 21:16-17). Kristus on Ylipaimen joka paimentaa lampaita. Hän joka on lihaan tullut Sana, paimentaa lampaita Sanan äärelle lepäämään ja virkistymään ja lampaat saavat ravituksi Sanoillaan.

Kristus Sanana tulee palvelemaan jotta uskovien usko elävöityy Sanan äärellä. Juuri siinä on Sanan suuri merkitys. Kristus on lihaan tullut Sana.





Lihaan tulleena Sanana Hän nostaa sinua pystyyn:

Sanassa sanotaan että Hän ei tule musertamaan särjettyä ruokoa ja tukahduttamaan heikosti savuavaa kynttilänsydäntä vaan Hän tulee nostamaan särjettyä ruokoa pystyyn ja sytyttää heikosti savuavaa kynttilänsydäntä palamaan kunnolla kunnes Hän saattaa oikeuden voittoon (Matt. 12:20).

Matt. 12:20 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon.


Jumalan Sana ei koskaan saata näännyttämään sielua ja viemään voimat pois eikä lätistämään maan tasalle ihan väkisin vaan nostaa nääntyneen ja väsyneen pystyyn.

Lukekaamme yhdessä 5Moos. 32:2-4 kohtia.

5Moos. 32:2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.

3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.

4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.



Ja Jumalan Sana pitelee sinua hellävaroen ja on voimallinen rakentamaan sinua. Jumalan Sana ovat lääkitseviä ja ne ovat makeat sielulle. Jumalan Sana ruokkii ja elävöittää uskoa. Sana virvoittaa nääntyneen ja väsyneen sielun ja antaa sielulle voimaa ja nostaa sielun pystyyn. Sanan kautta jaksaa vaeltaa eikä uuvu ja väsy. Usko elävöityy ja vahvistuu.

Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin?


Ap.t. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.


Sananl. 16:24 Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.


Jes. 40:29 Hän antaa väsyneelle väkeä ja voimattomalle voimaa yltäkyllin.

30 Nuorukaiset väsyvät ja nääntyvät, nuoret miehet kompastuvat ja kaatuvat;

31 mutta ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohottavat siipensä kuin kotkat. He juoksevat eivätkä näänny, he vaeltavat eivätkä väsy.




Jumalan Sana on itse Kristus, Hän tulee palvelemaan sinua. Kristus ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan sinua ja Hengellä Hän saa sinua vapaaksi kaikesta ja myös perinnäissäännöistä (Matt. 20:28). Sanassa sanotaan että Hän ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan Henkensä lunnaiksi monien puolesta.

Matt. 20:28 Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta.» Raamattu kansalle





Perinnäissäännöillä viedään erämaahan nääntymään mutta Jumalan Sanoillaan levätään vetten äärellä ja virkistytään.

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.

6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.


1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,


Jaak. 1:18 Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.





Osa kristityistä alkaa tajuta ja hylkää perinnäissäännöt ja kääntyy takaisin Jumalan Sanojen puoleen niin ehtii pelastua ennen Kristuksen tulemusta. En yleistä ketään enkä kohdista keneenkään tällä kirjoituksella. Tiedän että osittain kristityistä uskoo Jumalan Sanoihin mutta eivät tiedä että perinnäissäännöt eivät pohjaudu Raamattuun.



Mutta kyse on ajasta milloin he alkaisivat ottaa selkoa perinnäissäännöistä joiden avulla tutkiessaan asia paljastuu ettei pohjaudu Raamattuun.



Nyt olisi korkea aika ottaa selkoa perinnäissäännöistä tutkien ja rukoillen Herran apua ja ymmärrystä ennen Kristuksen tulemusta. Raamattua tutkiessaan saa lisää ymmärrystä ja silmät aukenevat ymmärtämään. Pyhä Henki auttaa. :bible:

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Touko 2022 06:28

*

Suomisanakirja.fi:n mukaan perinnäissääntö tarkoittaa traditioa, perinnettä ja perinnäistapaa jota noudatetaan.

He uskovat että Jeesus ristiinnaulittiin vasta pitkäperjantaina ja he uskovat että Jeesus astui taivaaseen vasta helatorstaina. He eivät asetu uskoaan Jumalan Sanaan vaan perinnäissääntöihin perustuviin päivämääriin joilla he pyhittävät itseään.

Mitä Jeesus rukoili ennen taivaaseen astumista? "Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus" ja "ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa" (Joh. 17:17, 19). Jeesus on täynnä armoa ja totuutta. Hän sanoi; "Minä olen tie ja totuus ja elämä" (Joh. 14:6).

Me joudumme valinnan eteen kumpaako me seuraamme joko perinnäissääntöjä tai Jumalan Sanoja. Jos valitsemme perinnäissääntöjä, silloin emme rakasta Jumalaa joka on antanut nämä Jumalan Sanat. Mitä Raamattu sanoo siihen?

Jos me sanomme rakastavamme Jumalaa mutta emme vaella Jumalan Sanojen mukaan vaan perinnäissääntöjen mukaan, silloin olemme valehtelijoita (1Joh. 2:4).

Jos me valitsemme Jumalan Sanoja joiden mukaan vaellamme, silloin Jumalan rakkaus tulee meissä todeksi, silloin se on jumalallinen rakkaus.

Se ei ole "sielullinen rakkaus" jota tavataan perinnäissääntöjä noudattavissa uskovissa. Uskosta osattomat ihmiset osaavat rakastaa sielullisella rakkaudella (Luuk. 6:32).

1Joh. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

1Joh. 2:5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

Luuk. 6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.




Jos asettuu uskoaan eniten perinnäissääntöihin ja perinnäissääntöihin perustuviin juhlapäiviin, silloin opettaa ja saarnaa edelleen niitä eikä Jumalan Sanoja.

Silloin he eivät ole sovelias saarnaamaan ja opettamaan koska eivät seuraa Kristusta Hänen olleena lihaan tulleena Sanana joka on täynnä armoa ja totuutta.



Jos asettuu uskoaan Jumalan Sanoihin ja niihen pohjautuvaan pääsiäisjuhlaan, silloin opettaa ja saarnaa edelleen Jumalan Sanoja ja niiden ohessa Pyhä Henki kirkastaa Kristusta niin Kristus tuodaan esille ja Hän kirkastuu.

Jos ei ole varma tarkoista päivämääristä, voidaan hyvin jättää mainitsematta perinnäissääntöihin perustuvat juhlapäivät. Ei ole väärin jos juhlitaan "vääränä päivänä" kunhan usko ei perustu siihen päivään eikä perinnäissääntöihin perustuviin juhlapäiviin vaan vain Kristukseen.

Perinnäissääntöihin perustuvien juhlapäiviä noudattamalla Kristus ei voi kirkastua koska Pyhän Hengen tehtävä on viedä joka kerta Jumalan Sanan yhteyteen ja kirkastaa Kristusta. Siksi Pyhä Henki ei koskaan ohita Jumalan Sanoja. Hän on lihaan tullut Sana joka on täynnä armoa ja totuutta. Hän sanoi; "Minä olen tie ja totuus ja elämä".

Silloin Ihmisen Poika tulee, löytäneekö Hän uskoa maan päältä? (Luuk. 18:8). Jeesus sanoi; "Pitäkää usko Jumalaan" (Mark. 11:22). Se on niin kuin antenni jolla pidetään oikeaan suuntaan. Jumalan Sanoilla pidämme uskoa Häneen päin.

Luuk. 18:8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2022 09:57

*
Ne väärät juhlapäivämäärät eivät voi todistaa Kristuksesta eikä ne voi kirkastaa Kristusta koska ne ei pitäydy Häneen.

Luin toista käännöstä, se on elävä uutinen ja sen mukaan ihmisten perinnäissäännöt eli perinteet tulee henkivalloista. Kannattaisi tutkia tämä Raamatun kohta rukoillen ja miettien niin Jumala antaa ymmärrystä tähän kohtaan. :)

Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

Kol. 2.8 Älkää antako kenenkään turmella uskoanne ja iloanne omilla teorioillaan, jotka liittyvät ihmisten perinteisiin ja keskittyvät maailmankaikkeuden henkivaltoihin eikä Kristukseen. Elävä uutinen

Jos juhlitaan muistaen Jeesusta vääränä päivänä joka ei pitäydy Kristukseen koska se väärä juhlapäivä tulee henkivalloista.

Ja jos seurakunta pitäytyy ihmisten perinnäissääntöihin eli perinteisiin, silloin on vaara saada väärä eksytyshenki ja väärä valheherätys.

Vakava paikka jos seurakunta ei pitäydy Kristukseen vaan ihmisten perinnäissääntöihin eli perinteisiin, silloin siellä ei ole Kristus vaan henkivaltoja. Ja siellä on väärä armo jota Raamattu ei tunne.

Jokunen aika sitten näin unta joulusta. Se uni puhutti mua. Näin unta että kristityt yrittävät pystyttää joulukuusen pystyyn mutta se ei pitäydy Kristukseen vaan ihmisten perinnäissääntöihin eli perinteisiin ja henkivaltoihin joita noudattaessaan kristityt yrittävät pystyyn mutta se ei pitäydy Kristukseen.

Näin unta että katseeni laskee lattiaan päin ja näin että joulukuusen neulat koko ajan putoilevat lattiaa päin. Se uni selitti mulle että se on omaavanhurskautta joka tulee ihmisten perinnäissäännöistä eli perinteistä.

Jeesusta seurataan vain ainoastaan puhtaiden ja väärentämättömien Sanojen mukaan. Ne Sanat todistavat Kristuksesta ja ne pitäytyvät Kristukseen. :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Touko 2023 11:48

*
Jumalan laki on väärinymmärretty

Ajattelen kirjoittaa mutta on vaikea löytää sopivat sanat joilla voisi avata ymmärrystä Jumalan lakiin. Olen huomannut että jos luetaan sanan, siinä ”laki” mainitaan ja leimataan heti sitä lakihenkiseksi, niin siinä syntyy väärinymmärrystä. Niin se koko juttu alkoi vaivata mua.



Pietari & Barnabas ja juutalaisten laki

Esim. Gal. 2:21 kohdassa sana ’laki’ mainitaan, siinä se puhuu vain juutalaisten laista.

Gal. 2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Niin siinä voi erehtyä luullen ”kokonaiseksi laiksi” joka tekee ihmisen ”lakihenkiseksi”.

Mutta itseasiassa se puhuu vain juutalaisten laista, kun silloin Pietari ja Barnabas lankesivat ulkokultaisuuteen, peläten innokkaita juutalaisten lain kannattajia. Koska he juutalaisten lain kannattajat pitivät ympärileikkausta pelastumisen ehtona.

Pietari aluksi söi yhdessä pakanuudesta kääntyneiden kristittyjen kanssa. Nämä eivät olleet ympärileikkauttaneet itseään eivätkä muutenkaan noudattaneet juutalaisten lakeja.

Sitten sinne tuli joitakin Jaakobin ystäviä. Pietari lakkasi silloin syömästä pakanoiden kanssa, sillä hän pelkäsi, mitä innokkaat juutalaisten lain kannattajat sanoisivat - hehän pitivät ympärileikkausta pelastumisen ehtona.

Ja Paavali näki, että heidän käytöksensä oli ristiriidassa sen kanssa. Siksi Paavali sanoi tuon Gal. 2:21 kohdan.

Kyseessä oli juutalaisten laki jota Gal. 2:21 tarkoittaa kuten siinä Gal. 2 luvussa kerrotaan näin.



Laki lähtee Kristuksesta

Laki mainitaan pari Raamatun kohdassa, niistä yhdessä kohdassa on mukana Logos [λογος] , itse Kristus lihaan tullut Sana.

Laki ei välttämättä tarkoita, että lain kautta tultaisiin lakihenkiseksi. Laki itseasiassa on ”Raamattu”.

Hepreankielen mukaan se ’torah’ tulee siitä että se on opetus, neuvo ja laki. Se tarkoittaa Raamattua. Myös Jesajassa puhutaan että laki lähtee Kristuksesta (Jes. 51:4).

Ja Jesajassa puhutaan että Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Herran Sana, siinä on Logos, itse Kristus lihaan tullut Sana (Jes. 2:3).

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille.

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana [Logos, λογος]".



Paavali

Paavali sanoi ettei olekaan ilman Jumalan lakia ja on Kristuksen laissa (1Kor. 9:21).

1Kor. 9:21 Ilman lakia oleville olen ollut kuin olisin ilman lakia voittaakseni ilman lakia olevia, vaikka en olekaan ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa.

Laki itseasiassa on Raamattu. Kun me ymmärrämme että Kristus on täynnä armoa ja totuutta. Hänestä lähtee laki ja vielä tämä tie on täynnä armoa ja totuutta jota me kuljemme. Jumala panee Hänen lakinsa meidän sydämiimme, se on ”Jumalan laki” meidän lihasydämissämme ja vaikuttaa meissä jotta Hänen hyvä tahto ja tekeminen tapahtuu. Mutta se ei tee meistä lakihenkiseksi.

Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Hebr. 10:16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".




Lakihenkisyys

Eri asia että lakihenkisyys tulee siitä, ettei ymmärrä Jumalan armoa ja yrittää itse suorittaa kaiken ja toteuttaa kaiken lihallisesti.

Siksi on vaarallista sanoa, että laki tekee ihmisen lakihenkiseksi ja samalla saattaa kaikki uskovat elämään ilman "lakia", joka itseasiassa on Raamattu, sillä laki lähtee Kristuksesta.



Kommentaariraamattu koetellen Sanalla

Luin joku päivä sitten kommentaariraamattua koetellen Sanalla ja samalla tutkien Raamattua. Minusta "laki", joka lähtee Kristuksesta, on ihana koska Kristus on täynnä armoa ja totuutta kun luin Matt. 5:17-20 kohtiin liittyvää kommentaariraamattua koetellen Sanalla ja turvautuen ensisijaisesti Raamattuun.

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.




Selitys / kommentaariraamattu (MATT. 5:17-20)

Jumala antoi lakinsa kansalleen, jotta se voisi rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikella ymmärryksellään. Läpi Israelin historian Jumalan ohjeita on käytetty väärin. Jeesuksen ajan uskonnolliset johtajat olivat vääristäneet ne hämmentäväksi sääntökokoelmaksi.

Kun Jeesus puhui Jumalan periaatteiden uudesta ymmärtämisestä, hän halusi tuoda ihmiset lain alkuperäisen tarkoituksen äärelle. Jeesus ei vastustanut itse lakia vaan sen väärinkäyttöä (Katso Joh. 1:17 ).

Joh. 1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Vanhassa testamentissa oli kolmenlaisia lakeja: puhtauslakeja, siviilioikeutta käsitteleviä lakeja ja moraalilakeja. Ne oli tarkoitettu uskonnon harjoittamiseen, yhteisten asioiden hoitamiseen ja hyvään elämään. Puhtauslait liittyivät israelilaisten jumalanpalvelukseen (katso esimerkiksi 3.Moos. 1:2-3).

Niiden päätarkoitus oli viitoittaa tietä Kristuksen luo. Siksi ne menettivät merkityksensä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen eivätkä enää sido meitä. Kuitenkin niihin liittyvät periaatteet palvoa ja rakastaa pyhää Jumalaa ovat yhä voimassa. Fariseukset syyttivät usein Jeesusta juuri näiden lakien rikkomisesta.

Jeesus osoitti esimerkillään, kuinka niitä voi toteuttaa käytännössä. Kymmenen käskyn kaltaiset moraalilait ovat Jumalan ajattomia käskyjä, joita tulee noudattaa edelleen. Moraalilait paljastavat Jumalan täydellisen hyvän tahdon ja luonteen. Jeesus noudatti niitä täydellisesti.

Matt. 5:19 = Jotkut olivat ammattilaisia toisten opettamisessa mutta sivuuttivat itse Jumalan lakien ytimen.

Jeesus teki selväksi, että kuuliaisuus laille on tärkeämpää kuin kyky selittää sitä. On helpompaa käskeä toisia noudattamaan lakia kuin elää itse sen mukaan.

Matt. 5:20 = Fariseukset pyrkivät noudattamaan lakejaan tunnollisesti ja pikkutarkasti.

Kuinka Jeesus voi odottaa omiensa olevan vielä vanhurskaampia? Vaikka hän näkee tekomme, sydän on hänelle kaikkein tärkein. Fariseusten lainkuuliaisuus on ulkonaista: he eivät antaneet Jumalan muuttaa sydäntään eivätkä asenteitaan. He näyttivät hurskailta mutta olivat kaukana taivasten valtakunnasta.

Jeesus puhui aivan toisenlaisesta vanhurskaudesta kuin lain noudattamisesta pilkulleen.Vanhurskaus ei perustu omiin ponnisteluihimme vaan Jumalan työhön meissä. Se on Jumalakeskeistä, ei itsekeskeistä.

Room. 10:4 = Jeesus täytti kahdella tavalla sen tarkoituksen, mitä varten laki oli annettu.

Hän täytti lain päämäärän (Matt. 5:17), sillä hänessä näkyy täydellisesti Jumalan tahto maan päällä.
Hän on lain loppu myös siinä mielessä, että laissa ei ole voimaa pelastaa ihmisiä mutta Hänessä on.
Jos kerran Jumala tiesi, etteivät ihmiset voisi pitää lakia, miksi hän sitten antoi sen?

Paavalin mukaan laki annettiin, jotta se osoittaisi ihmisille heidän syyllisyytensä (Gal. 3:19) ja sen, että he tarvitsevat Jumalan valmistamaa pelastusta Jeesuksessa. Laki on Kristuksen varjo.

Uhrijärjestelmä opetti ihmisiä niin, että kun todellinen uhri tulisi, he ymmärtäisivät sen tarkoituksen (Hepr. 10:1-4). Lain oli tarkoitus pysyä voimassa Jeesuksen saapumiseen asti.

Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.



Laki Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana

Fariseus kysyi Jeesukselta kiusaten; ’Opettaja, mikä on Mooseksen lain tärkein käsky?’ Jeesus vastasi: ’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, koko sydämestäsi, sielustasi ja mielestäsi. Se on ensimmäinen ja tärkein käsky. Toinen yhtä tärkeä on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi. Jos tottelet näitä käskyjä, noudatat koko lakia. Kaikki kaikki käskyt eli laki ja profeettojen opetukset juontavat juurensa näistä kahdesta käskyistä’.

Matt. 22:35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?”
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


Vielä Jeesus sanoi; ’Olkaa muille sellaisia kuin toivotte heidän olevan itsellenne. Tämä on Mooseksen lain ja profeettojen opetuksen sisältö pähkinänkuoressa’.

Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Roomalaiskirjeessä sanotaan; ’Jos rakastatte ihmisiä, silloin noudatatte myös Jumalan lakia ja täytätte kaikki Jumalan lain vaatimuksensa’ (Room. 13:8).

Ja ’Rakkaus ei tee toiselle mitään pahaa. Sen vuoksi se täyttää kaikki Jumalan lain vaatimukset’ (Room. 13:10).

Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.


Galatalaiskirjeessä puhutaan että koko Jumalan laki voitaisiin tiivistää yhdeksi käskyksi; ’Rakasta muita niin kuin itseäsi’.

Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Jaakobin kirjeessä sanotaan että jos täytätte Kuninkaallisen lain Raamatun [lain] mukaan; ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, niin te teette hyvin’.

Jaak. 2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Ja vielä Galatalaiskirjeessä sanotaan että me kannamme toistemme kuormat, silloin täytämme Kristuksen lain.

Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Se tarkoittaa että Kristuksesta lähtee LAKI, niin kuin Jes. 2.3 ja 51:4 sanoo lakia lähtevänsä Hänestä. Se ei kuitenkin tee meistä lakihenkisiksi.

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta lähtee laki, ja minä panen oikeuteni valkeudeksi kansoille.

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana [Logos, λογος]".





Armo ja totuus

Mutta Raamattu ei tunne sitä että Raamattu olisi pelkkää armoa ilman totuutta. Koska Raamatusta löytyy monta Raamatun paikkaa, missä armo ja totuus mainitaan. Se osoittaa että armo ja totuus on aina yhtä - erottamatta toisistaan.

Hämmästyttävintä on se että ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä on armo ja seuraavassa totuus. Armo puhuttaa ikään kuin se olisi pehmeä ja samalla voimakas välttämään kovaa iskua ja totuus puhuttaa että se tekee ihmisen vapaaksi pois kaikista mitkä pitää ihmisen kahleissa.

Lopulta tämä 1992 käännös vaikken lue tätä käännöstä mutta tämä on aika selkokielinen lause joka avaa ymmärrystä.

1Kor. 9:21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa