Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Tammi 2021 12:40

*
Image

Raamatun termien merkitys määritetään silloin, mitä Sanassa tarkoittaa. Raamatun termit ovat arvovaltaisia, painoarvoisia ja auktoriteettisiä sanoja. Ne on Jumalan kirjoituttamia Hänen kaikessa ja suuressa viisaudessaan. Ihmisten tulkatut opit ja Raamatun termit ovat väliltä selvästi eroa.

Jos ei nöyrry Raamatun termeihin ottaakseen selvää, mitä ne termit tarkoittaa vaan omaan erehtyväiseen ja luonnolliseen ymmärrykseen nojautuessaan tulkkaa Raamattua niin tulkatuista opeista tulee sydämessä "rakas arvoista" jota seuratessaan kuljetaan sitä tietä, jota Raamattu ei alun perin tarkoita.

Ja heidän ymmärtämättään ne ihmisten tulkatut opit ovat Raamatun mukaan ylpeydeksi ja laittomuudeksi irti pois Jumalan lain yhteydestä. Koska erehtyväinen ja luonnollinen ymmärrys ohjaa itseään pois Jumalan lain yhteydestä.

Nykyään ylenkatsotaan Raamatun termien auktoriteettista arvovaltaisuutta, ja selitetään pois puolustaen ihmisten tulkattuja oppeja ja sanotaan että juuri ne tulkatut opit tarkoittaa niillä Raamatun termeillä, mutta oikeastaan se osoittaa että on luopunut pois Raamatun termeistä ja ihmisten tulkatut opit laittomuuden pohjalla pääsee valtaan sydämessä niin rakkaus kylmenee Jumalan lain pohjalla olevia kirjoituttamia termejä kohtaan.

Näin luopumus on jo alkanut ja ihmisten tulkatut opit on seurakunnassa käytännöllistä saarnaten, opettaen ja julistaen. Koska ei viitsi nöyrtyä Raamatun termeihin ja ottaa selvää, onko asia näin. Haluttomuus puolesta paljastaa että on jo luopunut Raamatun termeistä jotka ovat Jumalan kirjoituttamia Hänen kaikessa ja suuressa viisaudessaan. Oikea tie kulkeutuu Jumalan kirjoituttamien termien kautta ja tällä oikealla kulkee vain nöyrät jotka nöyrtyvät Raamatun termien edessä.

Jumalattomuus on yksi Raamatun termeistä ja Daniel joka oli Jumalan mies, tunnusti jumalattomuutensa. Se osoittaa että se on monisuuntainen termi joka ei koske vain ainoastaan uskosta osattomia ihmisiä vaan myös uskovia. Jumalaton / jumalattomuus tarkoittaa että ei vaella suoraan Jumalan tahdon mukaan Jumalan lain pohjalla.

Dan. 9:4 Minä rukoilin Herraa, Jumalaani, tunnustin ja sanoin: "Oi Herra, sinä suuri ja peljättävä Jumala, joka pidät liiton ja säilytät laupeuden niille, jotka sinua rakastavat ja noudattavat sinun käskyjäsi.
9:5 Me olemme syntiä tehneet, olemme väärin tehneet, olleet jumalattomat ja uppiniskaiset; me olemme poikenneet pois sinun käskyistäsi ja oikeuksistasi

Niin mitä jumalattomuuteen tulee; Jumalan ilmestyy jumalattomuutta vastaan joka pitää totuutta vääryyden vallassa (Room. 1:18). Koska ristin sanoma eli ristin evankeliumi ei ole enää Jumalan voima johon se perustuu vaan se on vääryyden vallassa. Koska pelastussuunnitelman ohessa Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne jotka uskovat Hänen Sanaan mutta se on vääryyden vallassa, silloin se perustuu ihmisten viisauteen korottaakseen itseään ja kompastuakseen omaan nerokkuuteen eikä siinä Jumalaa voi kirkastaa että se olisi Jumalan pelastussuunnitelma ristin evankeliumin kautta. Se on nimittäin jouluevankeliumi joka tekee Jumalan voiman voimattomaksi.

Room. 1:18 Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

Sanoma Jumalan Pojan syntymästä ei rajoitu mihinkään mitään ja se ei ole jouluevankeliumin julistamista mutta joku saattaa ajatella että se on jouluevankeliumi niin silloin sydän paljastuu että jouluevankeliumi on omassa sydämessä enemmän rakas arvoisempi joka tulee ihmisten tulkinnasta ja se on Raamatun mukaan laittomuudeksi, "laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus". Sitä olisi tärkeintä ymmärtää.

Jumala koettelee rakkauttamme ja uskonkuuliaisuuttamme, pohjautuuko se ihmisten tulkinnan mukaisiin oppeihin tai Jumalan kirjoituttamiin termeihin jotka ovat Jumalan lain pohjalla. Sitten karsittuaan Jumala valmistaa nöyrille tien joka vie maanalaiseen seurakuntaan.

Joten nöyrrytään Jumalan kirjoituttamien termeiden edessä niin ne on terveelliset sanat ja ne valaisee silmiään ja antaa ymmärrystä ja vie pelastukseen perille (2Tim. 2:13, Ps. 19:9, Ps. 119:130, 1Piet. 2:2). Jos ylenkatsotaan Jumalan kirjoituttamien termien auktoriteettista arvovaltaisuutta, viimeisenä päivänä ylenkatsotut sanat tuomitsee (Joh 12:48). Raamattu avautuu kun se on enemmän rakas arvoisempi kuin ihmisten tulkitut opit (Joh. 12:48, 14:21).

2.Tim. 1:13 Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Ps. 19:9 Herran asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen. Herran käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.

Ps. 119:130 Kun sinun sanasi avautuvat, niin ne valaisevat ja antavat yksinkertaiselle ymmärrystä.

1.Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2021 09:27

*
Laittomuus toi mieleeni itsepetoksen ja olettamuksen. Mietin, voiko itsepetos ja olettamus kuulua laittomuuteen? Matt. 24:12 kohdan mukaan sanoo; "sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus". Kun laittomuus on jo päässyt valtaan sydämessä ja rakkaus kylmenee Jumalan lakia (Raamattua) kohtaan, se tarkoittaa lopullista luopumusta.

Mutta mietin, kuuluuko itsepetos ja olettamus laittomuuteen jos eletään itsepetoksessa pettäen itseään ja omaatuntoaan ja annetaan olettamaan ja käsittämään näin että ihmisten tulkatut opit olisi täysin yhteensopivaksi Raamatun opetuksen kanssa kun samalla puolustaa ihmisten tulkattuja oppeja.

:think2:

Kun se on jo päässyt valtaan sydämessä, se tarkoittaa että ihmisten tulkatut opit ovat sydämessä enemmän "rakas arvoista" kuin Jumalan laki, johon sisältyy Jumalan kirjoituttamat termit ja sanat; ja ihmisten tulkatut opit on kans laittomuutta ohjaakseen väärää tietä. Olisi tärkeintä ymmärtää että Jumalan laki, johon sisältyy Jumalan kirjoituttamat termit ja sanat ovat auktoriteettista ja arvovaltaista.

Jumalattomuus -termi tarkoittaa ettei vaella suoraan Jumalan tahdon mukaan Jumalan lain (Raamatun) pohjalla. Se termi koskee uskosta osattomia ihmisiä ja myös uskovia jotka eivät elä Jumalan tahdon mukaan mutta pitää totuutta vääryyden vallassa, sen takia Jumalan viha ilmestyy jumalattomuutta vastaan (Room. 1:18). Sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

Se ylenkatsoo Jumalan kirjoittaman lain auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta (Joh. 12:48) Se haalitaan itselleen opettajia omaksi mielikseen, kun korvat on jo käännetty pois totuudesta tarujen puolelle (2Tim. 4:3-4). Tarut on Paavalin kirjoittama termi; se ei tarkoita juutalaisten taruja. Se tarkoittaa että lopunajan viimeisinä päivinä Raamatun sanoma ei kiinnosta vaan ihmisten järjenpäätelmien mukaista saarnaa ja opetusta. Hengen hedelmää siinä ei ole yhtään paitsi sielullisuutta.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.



Kun jos ymmärretään että Jumalan laki on auktoriteettinen ja arvovaltainen, Jumalan kirjoituttamana. Näin vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Kun jos ymmärretään että se on Jumalan kirjoituttama laki ja se on auktoriteettinen ja arvovaltainen niin se avautuu ja valaisee silmät ja antaa ymmärrystä (Ps. 19:9, Ps. 119:130, Joh. 14:21). Raamatun mukaan Jumalan Sana on kuin kaksiteräinen miekka, niin sen lailla se tunkeutuu, niin liha kärsii ja siinä saa aikaan hengen hedelmää.

Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Tammi 2021 12:54

*
Jumalan Sana pääsee nöyrissä lihaksi ja Kristuksen muotoa, se on kaksiteräisen miekan lailla joka tunkeutuu läpi ja saa aikaan hengen hedelmää kun nöyrät ymmärtävät Jumalan kirjoituttaman lain auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta että tällä tavalla Jumala kuljettaa omia oikealle tielle ja valmistaa heille tien joka vie maanalaiseen seurakuntaan.

Mutta olen tavannut sellaisen jutun että "sovitustyö yksin riittää". Jos sydämessä ihmisten tulkatut opit ovat enemmän "rakas arvoista" kuin Jumalan kirjoituttama laki, siinä Jumala ei pääse kuljettamaan oikealle tielle koska on opetettu, että sovitustyö yksin riittää. Mutta se Herran tie on vielä kulkematta eikä siinä näy mitään että kulkisivat seuraten Herraa Jumalan lain pohjalla.

Mutta jos ihmisten tulkatut opit laittomuutena pääsee valtaan sydämessä, kylmenee rakkaus Jumalan kirjoituttamaa lakia kohtaan, se tarkoittaa lopullista luopumusta, silloin sovitustyö on tehotonta koska on jo luopunut uskosta Herraan ja sydämen keskeisin ei ole Jumalan viittaama tie Hänen lain pohjalla.

Lopunajan laittomuuteen, joka tarkoittaa lopullista luopumusta, kuuluu sunnuntain lepopäivä, pitkäperjantain pääsiäinen, joulu, jouluevankeliumi, kolminaisuusoppi, sakramenttioppi ja muu oppi. Ne ohjaa sydämen luopumaan uskosta Herraan ja Hänen tahdon mukaiseen viittamaan tiehen Jumalan lain pohjalla. Silloin sovitustyö ei riitä koska sydän ei ole täysin mukana. Ei voi aina turvautua loputtomasti sovitustyöhön jos ei aio seurata Herraa ja sitä tietä Jumalan lain pohjalla.

Ne on ihmisten tulkatut opit jotka tulee siitä ihmisten luonnollisesta ja erehtyväisestä ymmärryksestä joka on ohjannut tulkitsemaan Raamattua. Se on ylpeydeksi, jota Herra on vastaan koska siinä Jumala ei pääse kuljettamaan oikealle tielle. Ylpeys sokaisee silmiään ja menettää kyvyn erottamaan, mikä on oikea tie ja mikä on väärä tie.

On ainoa tapa pelastua, on hylättävä kaikki opit jotka ovat alkuisin järjen päätelmistä ja palattava Raamatun pariin ja nöyrtyä Jumalan lakiin (Raamattuun) rukoillen ymmärrystä ja siitä mitä Herra tahtoo opettaa. Se on oltava aina sydämen keskeisin niin silloin Raamattu avautuu, valaisee silmät ja antaa ymmärrystä ja siinä huomataan että siinä on se tie, jota Herra kuljettaa nöyriä.

Matt. 4:4 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.'"



Mutta miksi nuo Jeesuksen varoittamat sanat on? Se ei jää historiaan vaan siksi ne on uuden liiton uskoville varoitukseksi. Kun Jeesus tuomitsi ulkokultaisuuden joka tuli siitä että väärä jumalanpelko on opitut ihmiskäskyt jotka teki fariseukset ja kirjanoppineet ulkokultaisiksi. Se on uuden liiton uskoville varoitukseksi että ihmisten tulkatut opit ei saisi olla sydämen läheisin väärä jumalanpelko tai muuten ne tekee ulkokultaiseksi. Ne ei vie kohti Jeesusta.

Ef. 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,



Tarvitsisen uskovia seurakuntana Jumalan lain pohjalla vaikka ollaan vajavaista ja epätäydellistä niin silloin pääsen itse rakentumaan Kristuksessa armolahjojen välityksellä seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Jumala koettelee rakkauttamme ja uskonkuuliaisuuttamme, pohjautuuko se Jumalan lakiin niinkuin kultaa tulessa koetellaan ja puhdistetaan. Sitten karsittuaan Herra valmistaa nöyrille tien joka vie maanalaiseen seurakuntaan.

Yksi ilta sitten satuin katsomaan yhtä tv7-ohjelmaa. Iranilainen pariskunta tuli uskoon ja muutti Amerikkaan paosta. Myöhemmin vaimo sanoi miehelle; "muutetaan takaisin Iraniin". Mies katsoi vaimoa ihmetellen. Mies sanoi vaimolle että jos muutetaan takaisin Iraniin, se tietää kuolemaa. Vaimo sanoi; "uneliaisuus on vainoa pahempi". Vaimo myös sanoi että kaikki amerikkalaiset uskovat ovat uneliaisuuden vallassa. Sitten he ovat muuttaneet takaisin Iraniin, he ovat onnellisia siitä että usko pysyy elävänä vainon edessä.

Niin epäilen että amerikkalaisia uskovia ei ehkä ohjaa Jumalan laki vaan ihmisten tulkatut opit jotka johtaa heitä uneliaisuuden valtaan. Jumalan Sana puhdistaa ja myös ylpeitä ajatuksiaan pois ja varjelee myös rakkauden kylmenemiseltä pois. On tärkeintä pidättäytyä Jumalan Sanoihin sellaisina kuin ne on ilmoitettu sillä tällä tavalla Jumala kuljettaa suoraan omin käsin Jumalan Sanojen kautta ilman noita turhia lisättyjä oppeja jotka ovat tulkittuja Raamatusta ja ne ei ole mikään auktoriteettista kuin yksin Jumalan Sanat koska ne on auktoriteettiset Jumalan kirjoituttamat Sanat.

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Image
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2021 14:03

*
Jumalan auktoriteettiset ja arvovaltaiset termit "avaa" sen tien joka on yksi ja oikea tie, sitä Jumala kuljettaa vain nöyriä. Eli termien kautta joka vie oikealle ja yhdelle tielle, tie on nöyryyteen. Siinä tiellä riisutaan pois ylpeyden henki jonka ohessa aina pusketaan vuohen lailla turvautuen oikeassa olemiseen oman luonnollisen ja erehtyväisen ymmärryksen nojalla. Se tie Jumalan auktoriteettisten ja arvovaltaisten termien kautta ei vie erimielisyyteen, eikä riitautumaan ja jakaantumaan, vaan yksimielisyyteen Kristuksessa.

Filip. 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Room. 15:4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
15:5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
15:6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
15:7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.

1Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.






Muuten se "hullutus" on niistä termeistä vaikeampi termi. Se termi "hullutus" on yhteensä 6 kpl, eli 1Korinttolaiskirjeen 1, 2 ja 3 luvussa. Se on vain kuusi kappaletta 1.Korinttolaiskirjeessä. Se oli tosi vaikeaa minulle. Yritin perehtyä rukoillen apua ja ymmärrystä ja miettiä. Välillä järki nousi kohti päätäni ja sitten järjen ääni puhui ja se alkoi tuntua sotivan Raamatun kanssa, sitten sain järjen riisuttua pois. Pidin huolen että annan valtaa Pyhälle Hengelle niin Hän pääsee ohjaamaan sen termin kanssa. Se ei ollut helppoa mutta ei aina...

Mitä hullutus -termiin tulee; ristin sanoma (evankeliumi) on Jumalan voima (Room. 1:16 ja 1Kor. 1:18). Se on Jumalan voima - pelastukseksi jokaiselle joka uskoo. Siis se perustuu Jumalan pelastussuunnitelmaan ja Jumalan lahjaan. Mutta se on pahennukseksi juutalaisille ja hullutukseksi niille jotka eivät usko ja joutuvat kadotukseen.

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. Koska juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta.

1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

1Kor. 1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

1Kor. 1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,





Sanoma (evankeliumi) rististä on pahennus juutalaisille ja hullutus niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta voima meille, jotka pelastumme uskon kautta. Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.” Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailmanajan älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat.

Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta, mutta me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta. Kristus on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hullutus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi" (1Kor. 1:17-25). Ristiinnaulittu Kristus on siis Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

Niin se osoittaa että ristin sanoma eli evankeliumi on Jumalan voima, joka perustuu Jumalan pelastussuunnitelmaan ja Hänen lahjaan, siinä ei kerskata itsensä kautta - se on Jumalan lahja - ei tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (Ef. 2:8-9). Niin kerskauksenaan on yksin itse Herra.

1.Kor. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,

28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra."





Mutta Paavali kirjoitti korinttolaisille kirjeen ja sanoi; "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi". Koska se perustuu Jumalan pelastussuunnitelmaan ja Jumalan lahjaan, jotta ei kerskata itsensä kautta - se on Jumalan lahja - ei tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (Ef. 2:8-9). Niin kerskauksenaan on yksin itse Herra.

1.Kor. 2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,

4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Tammi 2021 11:09

*
Meillä kaikilla on sama Raamattu. Ortodoksin ja vapaakirkon uskovilla on sama Raamattu, helluntailaisilla, jehovantodistajilla, joilla on UM-käännös joka on tullut samasta Raamatusta ja luterilaisilla on sama Raamattu. Mutta heidän tulkatut opit ovat tavallaan se tie, jota he kulkevat.

Vuonna 1996 elokuussa en osannut arvata mikä minua odottaa, vaikka ennen sitä olen saanut ensin unen, jossa oli pyhä teltta, Jumalan ilmaantuminen pyhässä teltassa ja Herra puhui muutoksesta ja käski minun muuttaa ja odotti että suostun siihen. Unen jälkeen muutaman kuukauden päästä astuin sisälle niin yhtäkkiä vedettiin rinnastani esille sisäisen hengen ja sitten täytyin hyvin voimakkaasti Pyhällä Hengellä.

Sitten hämmentyneenä näin miten tekstit avasi ilmaan ja sitten luettuani ne tekstit haihtui hitaasti pois ja sitten taas tekstit minun eteen avasi ja luin ne tekstit ja sitten taas ne haihtui pois ja seuraavan kerran taas tekstit avasi ilmaan ja haihtui pois, yhteensä 7 kertaa eri taholta minua kohtaan. Se oli silloin perjantaina. Ne kaikki tekstit oli suoraan Raamatusta. Sitten tajusin kohtaneeni ilmielävää Jumalaa Hänen olleena Sanana. Hän on tie.

Jos joku julistaa lapsikasteoppia, hän julistaa toista tietä. Jos joku julistaa pitkäperjantain pääsiäistä. Hän julistaa sitä toista tietä. Jos joku julistaa jouluevankeliumia, hän julistaa sitä toista tietä. Jos joku julistaa toista seurakuntakäsitettä, hän julistaa sitä toista tietä. Jos joku julistaa kolminaisuusoppia, hän julistaa sitä toista tietä. Jos joku julistaa sunnuntain lepopäivää, hän julistaa sitä toista tietä. Koska se on heidän oma tulkattu oppi joka on ylpeydestä.

Jos joku luulee sen opin tulleensa nöyrästä ihmisestä joka on saanut tämän opin ja luullaan, että se olisi täysin Raamatun mukainen oppi, mutta se on ylpeydestä. Nöyryys ei ole sitä, että olisi saanut ymmärryksen Herralta tulkitsemaan Raamattua. Nöyryys ei ole sitä, että tulkattu oppi on auktoriteettinen ja arvovaltainen niinkuin se on rakas arvoinen omassa sydämessä. Nöyryys ei ole sitä, että tulkattu oppi avaa oikean tien jota tulee kulkea. Tie on itse ilmielävä Jeesus. Hän on tie, jota tulee kulkea ja seurata.

Jumala kuljettaa nöyriä ja opettaa nöyrille tiensä. Nöyryys on se, että nöyrrytään Jumalan Sanan eteen ja Sana avaa tien. Se on ainoa ja oikea tie, jota tulee kulkea. Minulle tuli ajatus ja näin mielessäni kuvan. Näin miten mennään kulkemaan Raamatun Sanasta läpi sille tielle. Se on yksi ainoa ja oikea tie. Siinä tiellä ei ole mitään varaa tulkita mikä vie hajaantumaan ja lahkoutumaan tulkatun opin mukaan.

Raamattu ei tarvitse tulkitsemista mitään vaan uskomista, mitä Sanassa sanotaan, niin sen kautta Jumala kuljettaa sille ainoalle ja oikealle tielle. Siinä ei synny mitään muita erilaisia oppeja. Se on se nöyryys. Jumalan Sana puhdistaa myös ylpeitä ajatuksiaan mitkä vie hajaantumaan ja lahkoutumaan tulkatun opin mukaan (Joh. 15:3).

Paavali kirjoitti galatalaisille kirjeen ja sanoi; "Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista" (Gal. 1:11). Eli Paavali ei ole mitään tulkitsenut Raamattua.

Paavali kirjoitti korinttolaisille kirjeen ja sanoi; "Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi" (1Kor. 1:17). Eli Paavali ei ole mitään tulkitsenut Raamattua.

Paavali kirjoitti korinttolaisille kirjeen ja sanoi; "Niinpä, kun tulin luoksenne, veljet, en tullut julistamaan teille Jumalan salaisuutta suurenmoisin puhein tai viisauden keinoin. Olin näet päättänyt olla teidän luonanne tuntematta mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. Olin luonanne heikkouden vallassa, hyvin pelokkaana ja vapisevana. Puheeni ja julistukseni ei ollut inhimillisen viisauden suostuttelevia sanoja vaan Hengen ja voiman osoittamista, jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisviisauteen vaan Jumalan voimaan" (1Kor. 2:1-5). Eli Paavali ei ole mitään tulkitsenut Raamattua.

Raamattu ei pyydä tulkitsemaan mitään vaan uskomaan niin siinä tie vie ja se on se ainoa ja oikea tie, jota tulee kulkea. Silloin kun Jeesus oli vielä maan päällä ja sanoi; "Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne" (Joh. 15:20) Siinä ei sano mitään että tulisi ottaa vaarin tulkatusta opista vaan Sanasta, mitä Sanassa sanotaan, siitä tulee ottaa vaarin.

Kuten kaikki Raamatun Sanat ja termit ovat Jumalan kirjoituttamia ja ne kaikki on auktoriteettista ja arvovaltaista. Ne vie sille ainoalle ja oikealle tielle - uskomalla, mitä Sanassa sanotaan. Se on nöyryyttä.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja Uskon » 28. Tammi 2021 18:41

Ensimmäinen viesti ja nimimerkkini on "Uskon".

Rauhaa Kristuksessa kaikille.

Laitan tähän ensimmäiseen viestiin pari linkkiä liittyen tiedonhakuun Raamatusta.

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... &kirjat=kr
Koivuniemi Raamattuhaku

ja

https://raamattu.uskonkirjat.net/servle ... site.Bible
Kolme eri Raamattua rinnakkain

sekä

https://biblehub.com/
Useita Raamatunkäännöksiä mm. Biblia
Uskon
 
Viestit: 110
Liittynyt: 28. Tammi 2021 18:23

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja Juhani » 28. Tammi 2021 23:31

vaisuliini kirjoitti:*
Meillä kaikilla on sama Raamattu. Ortodoksin ja vapaakirkon uskovilla on sama Raamattu, helluntailaisilla, jehovantodistajilla, joilla on UM-käännös joka on tullut samasta Raamatusta ja luterilaisilla on sama Raamattu. Mutta heidän tulkatut opit ovat tavallaan se tie, jota he kulkevat.
.


Anteeksi, mutta olen asiasta eri mieltä ja tämä asia pitää mielestäni oikaista. Meillä kaikilla EI OLE samanlaisa Raamattuja (Raamatunkäännöksiä). Mielestäni ainakin jehovantodistajien Raamattu on erilainen kuin Raamattu 33/38. Sitä ei kai käy kieltäminen?

J.K. Voisitko täsmentää mitä tarkoitat sanoilla "julistaa toista tietä"?

:pc: Siunausta!
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2021 11:55

*
Anteeksi minun puolestani että selitin aika huonosti, Juhani. :)

Raamattu käyttää termiä nöyryydestä. Se on auktoriteettinen ja arvovaltainen Jumalan kirjoituttama termi. Kuvitellaan että ulko-ovi tarvitsee avainta, niin pääsee sisälle. Ilman avainta ei voi päästä sisälle. Se pätee myös Raamatun lukemiseen. Nöyryys on siis tavallaan niinkuin avain, niin Sana avaa. Minä näin kuvan mielessäni, miten nöyrrytään auktoriteettisen ja arvovaltaisen Sanan eteen, niin Sana avaa tien, joka vie nöyrät sille tielle. Se on ainoa ja yksi tie. Se on nöyryyden kautta. Se ei tarkoita alistumista vaan tervettä nöyryyttä.

Auktoriteettinen ja arvovaltainen Raamattu ei pyydä tulkitsemista vaan uskomista, mitä Sanoissa sanotaan. Minä näin kuvan mielessäni, miten nöyryyden kautta mennään "läpäisemään" auktoriteettisesta ja arvovaltaisesta Raamatusta sille tielle, joka on oikea ja ainoa tie. Terve nöyryys viittaa Raamatun kertomuksen mukaan lampaisiin, jotka seuraavat paimenta.

Ylpeys on auktoriteettinen ja arvovaltainen Jumalan kirjoituttama termi. Se tarkoittaa että se nousee kohti päätään ja se on ylpeydestä. Se ei nöyrry Raamatun eteen vaan antaa nousta kohti päätään ja tulkitsee Raamattua käyttämällä päätä, se on ylpeydestä. Sitä verhoudutaan nöyryydeksi mutta asia ei ole näin koska se ei ymmärrä Sanan (Raamatun) auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta.

Kun se antaa nousta kohti päätään, se tarkoittaa "itse ohjaamista" ilman Jumalaa. Siinä ohjaa tulkaten Raamattua ilman Jumalaa ja se on ylpeydestä. Siksi Jumala on ylpeitä vastaan (Jaak. 4:6). Terve nöyryys on se asia, että Jumala pääsee kuljettamaan omia jotka kulkevat nöyrästi terveellä tavalla Sanan mukaisesti.

Nöyrät ymmärtävät Sanan (Raamatun) auktoriteettisuutta ja arvovaltaisuutta, niin pitäytyvät Sanaan sellaisena kuin se on ilmoitettu, paitsi ylpeät. Tällä tavalla nöyrät korottavat Jumalaa niin Jumala kirkastuu ja kirkastaa nöyrissä. Mutta ylpeät luulevat olevansa nöyriä tulkaten Raamattua ja tietämättään korottavat vain itseään ja julistavat tulkittuja oppeja, silloin se on toinen tie, jota Raamattu ei tarkoita. Koska ihmisten tulkitut opit ovat tavallaan auktoriteettista ja arvovaltaista ja rakas arvoista omassa sydämessään kuin Raamattu, ne ohjaa sille tielle joka on toinen tie.

Jos joku julistaa lapsikasteoppia, se on toinen tie. Jos joku julistaa pitkäperjantain pääsiäistä, se on toinen tie. Jos joku julistaa jouluevankeliumia, se on toinen tie. Jos joku julistaa toista seurakuntakäsitettä, se on toinen tie. Jos joku julistaa kolminaisuusoppia, se on toinen tie. Jos joku julistaa sunnuntain lepopäivää, se on toinen tie. Koska se on heidän oma tulkattu oppi joka on ylpeydestä. Ihmisten tulkatut opit vie hajaantumaan ja lahkoutumaan ja riitautumaan tulkatun opin mukaan. Siksi heitä on ortodoksin ja vapaakirkon uskovia, helluntailaisia, jehovantodistajia, luterilaisia jne.

Terveen nöyryyden kautta se on yksi ja oikea tie, se ei vie hajaantumaan ja lahkoutumaan. Näin nöyrät löytävät yksimielisyyden Kristuksessa. No laitan vielä pari kuvaa tänne. Ehkä kuvien avulla se avaa ymmärrystä. :)

Fil. 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

1Kor. 1:10 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

1Piet. 3:8 Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.

Room. 15:5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,

Image
Nöyryys on siis tavallaan niinkuin avain, niin Sana avaa tien.

Image
Vasemmalla puolella ylpeyden kautta tulkaten
Raamattua se on toinen tie. Oikealla puolella
nöyryyden kautta Sana avaa tien,
se on Jeesuksen tie.



Siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2021 11:38

Uskon kirjoitti:Ensimmäinen viesti ja nimimerkkini on "Uskon".

Rauhaa Kristuksessa kaikille.

Laitan tähän ensimmäiseen viestiin pari linkkiä liittyen tiedonhakuun Raamatusta.

https://www.koivuniemi.com/raamattu?til ... &kirjat=kr
Koivuniemi Raamattuhaku

ja

https://raamattu.uskonkirjat.net/servle ... site.Bible
Kolme eri Raamattua rinnakkain

sekä

https://biblehub.com/
Useita Raamatunkäännöksiä mm. Biblia


Rauhanmorotus, Uskon! :wave:

Okei, kiitos linkeistä! En ole aiemmin nähnyt tuota biblehub:n linkkiä. Saatan kokeilla sitä. Siunausta sinulle! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon tulee perustua Jumalan voimaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2021 12:00

vaisuliini kirjoitti:Termi: seurakunta

Seurakunta on Raamatun termi jota tulisi ymmärtää oikein mitä Herra tarkoittaa. Seurakunta koostuu Jumalan uudestisyntyneistä lapsista. Me olemme ruumis ja ruumiin jäsenet vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis niin on Kristuskin. Me kaikki olemme yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, se on se seurakunta. Me olemme yksi ruumis Kristuksessa, se ei tarkoita että maailmassa pitäisi olla yksi seurakunta.

Se tarkoittaa että Kristuksessa me kaikki olemme yhtä niinkuin Isä ja Poika ovat yhtä. Me olemme Kristuksen ruumis, se on se seurakunta ja Kristuksen ruumis on seurakunta. Kuvitellaan esimerkiksi että Helsinki on suuri alue, tarvitaan ehkä 3 seurakuntaa koska se on niin suuri alue, mutta me olemme yhtä Kristuksessa. Mutta se termi ei tarkoita rekisteröitynyttä seurakuntarakennusta. Se tarkoittaa Kristusta joka on seurakunta ja me olemme seurakunta. Yhteinen ja keskinäinen kokoontuminen on seurakuntayhteyttä (Hepr. 10:25). Kristus on seurakunnan keskeisintä, seurakunnan päänä ja kirkkaudeksi.

1Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
14 Sillä eihän ruumiskaan ole yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta.

Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

1Kor. 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Kol. 1:24 Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta,

25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. RK


Minusta tuntuu että korona olisi pannut poikki niin sellaiset seurakunnat, joita ihmisten tulkatut opit ohjataan ilman Jumalaa, peruuntuivat ja rajoittuivat koronan takia niinkuin se olisi tarkoitus ja niinkuin Herra olisi nähnyt sen hyväksi ja sitten koronan kautta avataan tien joka vie sille opin muodolle - Raamatun pohjalla pienen joukon kanssa seurakuntana ja siinä uskonkuuliaisuus ojentaudutaan kohti Kristusta. Silloin siinä ei läiminlyödä keskinäistä ja yhteistä kokoontumistamme, niinkuin muutamien on tapana, kun näemme tuon päivän lähestyvän (Hepr. 10:25).

Room. 6:17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,

Äsken tämä ajatus tuli ja jäi puhuttamaan minua. :think2:

Shabbat shalom! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron