Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoin

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Maalis 2019 12:43

*
Ristin teologia VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoin - ristiinnaulitusta Jeesuksesta

Puheeni ja julistukseni ei ollut inhimillisin viisauden suostuttelevia sanoja vaan Hengen ja voiman osoittamista,
jotta teidän usko ei perustuisi ihmisviisauteen vaan Jumalan voimaan 1Kor. 2:4-5 RK

1Kor. 1:17 Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

18 Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

19 Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen.”

20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailmanajan älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi?

21 Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat.

22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta,

23 mutta me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta. Hän on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

25 Jumalan hullutus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.

26 Katsokaa omaa kutsumistanne, veljet. Ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa eikä monta jalosukuista.

27 Mikä maailman mielestä on hullutusta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailman mielestä on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen voimakkaat häpeään.

28 Mikä maailmassa on syntyperältään alhaista ja halveksittua, mikä ei ole mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen mitättömäksi sen, mikä on jotakin,

29 ettei mikään liha voisi kerskailla Jumalan edessä.

30 Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi,

31 jotta tapahtuisi, niin kuin on kirjoitettu: ”Joka kerskaa, kerskatkoon Herrasta.” RK



Raamattu todistaa, että viisain puhein ei voi julistaa ristin sanomaa, tai muuten ristin sanoma mitätöidään tehottomaksi, ettei Jumala pääse vaikuttamaan kuulijassa Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä. Koska se tapahtuu pään tasolla, kuten aiemmin kirjoitin, että Jumala on vastaan ylpeitä, koska se ei turvaudu kokosydämisesti Herraan, vaan oman ymmärryksen nojalla eli oman pään tasolla toimii ilman Herran apua.

Niin Jumala antaa vain nöyrille armoa, koska terveen nöyryyden kautta Jumala voi toimia nöyrien välityksellä. Terveen nöyryyden kautta oma ajatus on yhtä Jumalan Sanan opetuksen kanssa ja nöyrillä on Kristuksen sama mieli. Ylpeiden mielipiteet menevät aina Sanan yläpuolelle tehdessään Jumalan Sanat tyhjäksi. Siksi Jumala on vastaan ylpeitä, jotka toimivat oman ymmärryksen nojalla eli oman pään tasolla.



Mitä julistamiseen ja evankelioimiseen tulee, meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka saa aikaan kuulijoissa aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Älkää häpeä todistaa Jeesuksesta Jumalan Sanan mukaan, sillä se on Jumalan voima. Toisten mielestään sanoma rististä on hullutukseksi, mutta niille, jotka uskovat sanomaan, on pelastukseksi.

1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. 33/38

1Kor. 1:18 Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. RK

Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.

Evankelioiminen Jumalan voimassa saa aikaan ihmisessä Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä, - ei ihmisten viisauden varassa, joka mitätöidään evankeliumin voimaa.



Omalla pään tasolla eli oman ymmärryksen nojalla on ylpeydestä, jota Herra on vastaan [Snl. 3:5, Jaak. 4:6, 2Kor. 10:5].

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Koska se ei ole Jumalan avaama ymmärrys. Oman pään tasolla evankelioiminen on siis turhaa, koska meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka saa kuulijoissa aikaan Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä.



No se yksi Raamatun kohta pysäytti minua ikäänkuin "naama seinään päin". Se on 1Kor. 1:17

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. 33/38

1Kor. 1:17 Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. RK

Niin aloin tutkia siihen Raamatun kohtaan liittyvät kohdat 1Kor. 1:18-31 ja 1Kor. 2:4-5. Niin aloin ymmärtää, että pään tasolla, joka on Raamatun mukaan ylpeydestä, koska se mitätöidään ristin sanomaa, eikä Jumala voi vaikuttaa kuulijoissa Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä, koska meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan [1Kor. 2:5].

Koska Jumalan voima saa aikaan kuulijoissa Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä, niin se on totisesti Jumalan teko ja lahja heissä eli se on uskon lahja ihmisille Jumalalta. Raamatun mukaan Jumala on vastaan ylpeitä, koska ylpeät oman ymmärryksen nojalla eli oman pään tasolla ohjaavat sitä ristin sanomaa julistaessaan ilman Jumalan voimaa. Huh, miten vakavaa tämä juttu on. :shock: :?

Ristin teologia oman pään tasolla julistetaan ja se perustuu ihmisten viisauteen, ilman Jumalan voimaa. :o :? Keskustellessani muutaman uskovan kanssa huomasin, että heidän mielestään oman pään tasolla eli oman ymmärryksen nojalla ymmärrys on siinä tapauksessa Jumalasta lähtöisin, mutta olen eri mieltä heidän kanssa, koska Raamatun kokonaisen ydinasian mukaan Raamatussa on täynnä opetuksia nöyristä ja opetusta ylpeistä, joita Jumala on vastaan.

Koska terveen nöyryyden kautta Jumalan voima toteutuu nöyrien välityksellä, kun nöyrät turvautuvat kokosydämisesti Jumalaan ja nöyrien ajatukset ovat täysin yhtä Jumalan Sanan opetuksen kanssa, eli nöyrillä on Kristuksen mieli.

Ylpeät oman ymmärryksen nojalla eli oman pään tasolla ohjaavat itse kaiken ilman Jumalan voimaa ja se ymmärrys ei ole todella lähtöisin Jumalasta, vaan heiltä itsestään ohjaten itseään kaikissa asioissa ja samoin evankelioimisessa. Siksi Raamatun mukaan Jumala on vastaan ylpeitä. Ylpeiden mielipiteet menevät aina Jumalan Sanan totuuden yläpuolelle tehdessään Jumalan Sanat tyhjäksi ja Jumalan voimaa tehottomaksi siinä evankelioimisessa.

Miten osataan erottaa väliltä, mistä se ymmärrys tulee, joko oman pään tasolta eli oman ymmärryksen nojalta vai se ymmärrys on Jumalan avaama ymmärrys? Että terveen nöyryyden kautta ei nojaudu omaan ymmärrykseen, vaan turvautuu kokosydämisesti Jumalaan, joka avaa ymmärrystä.

En jaksa ymmärtää ylpeitä uskovia, joille terve nöyryys on iso pala ja kova paikka. Minusta se ei ole liian iso pala nieltäväksi, kuin oma ylpeys. En yhtään ymmärrä ylpeitä uskovia. :wtf: Luulen tietäväni, miksi ylpeille terve nöyryys on kova paikka ja iso pala, koska heidän ihmisviisaus johtaa aina loukkaukseen, kun hänen viisautta arvioidaan.

No mitä evankelioimiseen tulee; Paavali pidättäytyi ihmisviisaudesta, joka mitätöidään Jumalan voimaa tehottomaksi siinä evankelioimisessa eli evankeliumin julistamisessa. Koska evankelioiminen eli evankeliumin julistaminen ei tapahdu ihmisviisauden varassa. Siksi Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta. Niin silloin se olisi Jumalan teko ja lahja kuulijoissa, ettei yksikään kerskaisi ja silloin se olisi uskon lahja kuulijoille Jumalalta.



Paavali kirjoitti omin käsin - näin:

Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta. Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa.

Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen. Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta. Siinä kaikki mitä Paavali omin käsin kirjoitti [Gal. 1:11-20].

Paavalin julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista

Niin siksi Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka voi mitätöidä Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Julistaminen ei tapahdu inhimillisellä ihmisviisaudella, koska Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta, - ei inhimillisen ihmisviisauden kautta ja silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä - niin ihmiset eivät kerskaisi.

Paavalin joka oli Pyhässä Hengessä, julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista joka tapahtuu ihmisviisauden varassa. Siksi meidän usko perustuu vain ainoastaan Jumalan voimaan - Sanassa. Paavali löydettyään Kristuksen sisäisen tuntemisen sanoi: ‘Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja’ [1Kor. 11:1].


:prayer4:

Rukoillaan, että osataisiin erottaa väliltä oman pään tasolla ymmärrystä ja terveen nöyryyden kautta Jumalan avaamaa ymmärrystä, jonka kanssa Jumala antaa Sanat evankelioitavaksi, niin Jumalan voima toteutuu kuulijoissa ja saa heissä Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä.

Mitä evankelioimiseen tulee; ristin teologiaa tulee välttää ja Raamatun tuntemisen rinnalla oma ajatus olisi täysin yhtä Jumalan Sanan opetuksen kanssa. :bible: Kiitos.

PS. Minua saa muistaa rukouksin, itselläni on vaikea ADHD:n takia. Kiitos.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja Jukka » 25. Maalis 2019 07:57

Huomenta Vaisuliini!
Olipa jälleen pitkä aloitus. Kirjoituksesi sisälsi niin paljon asioita, etten oikein päässyt selvyyteen mistä pääasiassa halusit herättää keskustelua? Sen toki olen teksteistäsi vuosien varrella ymmärtänyt, että teologiaan eli jumaluusoppiin suhtaudut pääosin kielteisesti tai mahdollisesti täysin kielteisesti. Tällä kerralla ohitan tuon puolen aloituksestasi, mutta tahdon herättää keskustelua eräästä toisesta asiasta, joka tuotiin esille lainaamassasi raamatunpaikassa (1.Kor. 1:21).

"Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat."

Tuossa apostoli opettaa, että maailma ei oppinut tuntemaan Jumalaa Jumalan viisauden avulla. Oletko koskaan pohtinut mitä tuolla tarkoitetaan? Voisimme(ko) hetken miettiä tuota ja vasta sitten Korinttolaiskirjeen ensimmäisen luvun pääsanomaa joka on ristin hullutus.

Nyt menen hetkeksi nukkumaan, kun en yöllä päässyt. Herran siunausta ja varjelusta päivääsi + kaikille lukijoille.
- - - - -

Jälkikirjoitus: Tuolla tekstisi lopussa toteat, että evankelioimisessa tulisi välttää ristin teologiaa ["Mitä evankelioimiseen tulee; ristin teologiaa tulee välttää..."] Mielestäni kaikki teologia ei suinkaan opeta väärin Jeesuksesta ja hänen lunastustyöstään. On myös tervettä opetusta vaikka vieroksuisimmekin tuota teologia-termiä.
Jukka
 

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Maalis 2019 11:36

*
Jukka, pahoitteluni postaukseni epäselvyydestä. Minun olisi pitänyt hiljentyä Herran edellä ja kuunnella Häntä.

No otetaan yksi asia kerrallaan, niin jyvälle pääsemällä ymmärrät, mitä meinaan ajaa tällä jutulla. :) Niin haluaisin ensin esittää kysymystä, oletko huomannut, että Raamatussa on täynnä opetuksia nöyristä ja opetusta ylpeistä, joita Jumala on vastaan?

Jos olet huomannut, niin Raamatun kokonaisen ydinasian mukaan nöyristä ja ylpeistä Raamatussa puhutaan. Jumala hyötyy eniten paljon terveestä nöyryydestä, jonka kautta Jumala voi toimia ja toteuttaa omaan tahtoaan niissä asioissa.

Mutta oman pään tasolla ylpeät toteuttavat omaa "aivoitusta" ilman Jumalan voimaa, niin Jumala on vastaan ylpeitä. Esimerkiksi evankelioiminen ristin teologialla ja teologisin sanoin. Mutta huomasin, että sinä ajattelet toisin teologiasta. Niin palataan teologiaan vielä, mitä teologialla tarkoitan. Aiemmin sinä kerroit täällä veljestäsi, joka opiskeli teologiaa. Juuri siitä tarkoitan ja tällä postauksella ajan tätä teologian juttua.

Se on täysin vastenkohtainen sille "Hengen ja voiman osoittamisin sanoin", joilla evankelioidaan. Paavali pidättäytyi ihmisviisaudesta, joka mitätöidään ristin sanomaa, koska meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, jolla Jumala synnyttää kuulijoissa Hänen aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä. Niin silloin se on uskon lahja ja teko Jumalalta heissä, ettei yksikään kerskaisi.

Ristin teologia on täysin turhaa, koska se ilman Jumalan voimaa toimitaan. Gal. 1:11 kohdan mukaan evankelioiminen ei ole ihmismielen mukaista.

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Tämä kohta todistaa, että viisain puhein ei voi julistaa ristin sanomaa, tai muuten ristin sanoma mitätöidään tehottomaksi, ettei Jumala pääse vaikuttamaan kuulijassa Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä.

Raamattu tuo esille nöyrien ja ylpeiden puolet Sanan valoon - minun silmieni eteen. :bible: :idea: :wtf: Että nöyrien ajatus on täysin yhtä Jumalan Sanan opetuksen kanssa, ikäänkuin heillä on Kristuksen mieli, niin tällä tavalla Jumalan voima voi toteuttaa ristin sanomalla ja saa aikaan kuulijoissa Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä - Jumalan uskon lahjaksi ja teoksi.

Ylpeiden ajatukset mielipiteillä menevät aina Sanan totuuden yläpuolelle, tällä tavalla Jumalan voima menee tehottomaksi, koska ylpeiden evankelioiminen tapahtuu ihmisten viisauden varassa. Siksi Raamatun mukaan meidän usko ei perustu ihmisviisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Pääsetkö, Jukka, jo jyvälle, mitä tällä jutulla meinaan tarkoittaa ja ajan? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja Juhani » 26. Maalis 2019 01:42

2 Timoteukselle, Luku 3
1 Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
2 Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
3 rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
4 pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. 2.Kor.12:9.
ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista. 1.Kor.2:4.

Monet kerskaavat omalla ihmisviisaudellaan ja omalla tietämyksellään, unohtaen rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään sekä noudattaa Hänen tahtoaan, luottaen ylpeydessään vain omaan itseensä. Minäkin olen ollut yksi heistä ja haluan tehdä siitä yhä edelleen parannusta.

Ehkä ei ole aina niin tärkeää löytää kaikkia viisauden sanoja, vaan Hänen voimansa ja tahtonsa.Tehdä nöyrästi vain se, mitä Hän haluaa meidän tekevän. Silloin Herra johtaa vaellustamme Pyhän Henkensä kautta voimaa ja viisautta antaen.

Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan. Snl.19:2

Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot. Sak.4:6.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Maalis 2019 19:55

Nöyryydestä tulee mielen, että voiko joku joskus ajatella itsestään että on nöyrä?
Jos ajattelee olevansa nöyrä, niin onko silloin aina oikeasti ylpeä? Siis ylpeä nöyryydestään.)
Raamatussa sanotaan: "Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen (Kol.2:18)..." Mitähän tällä tarkoitetaan? Toisaalla myös puhutaan siitä, kuinka erilaisilla ihmissäädöksillä on viisauden maine itsevalitun nöyryyden tähden, mutta niiden noudattaminen on oikeasti arvotonta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 26. Maalis 2019 20:15

Minä pohdin nöyryyttä sydämmen nöyryydellä ja enemmän niin ,että siihenkin uskova kasvaa Hengen kasvatuksessa eli Henki kasvattaa ja ihminen itse valitsee rakastaako nöyryyttä vai onko olemus ylpeä ja sielukas jne.
Se ihmisen minuus ..halajaako ja oikeasti rakastaako tai rakastuuko aina uudelleen siihen nöyryyteen vai onko se maallinen ja päteminen maallisin termein jotenkin ylevämpää antamaan kenties suuremman kunnian itselle tai pönkittämään itseä.
Loppupelissä kun Jumalan asioissa touhutaan niin ihminen on VAIN työmies ja mitään ihminen ei voi ,ellei Jumala anna sitä ja jos alkaa liikaa mopo keulia niin kenties Jumala hieman vähentää sitä työtä ,jos se alkaa luisumaan luciferimaiseen oman vallan pönkittämiseen ja pönöttämiseeen niin voi loppua kokonaan ja kenties suurin syy ,ettei ihminen riko itseään.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Maalis 2019 20:33

Onko se ihan ihmisen itse valittavissa, että onko ylpeä vai nöyrä? Aika usein sellainen ylpeä ulkokuori kätkee alleen niin suurta heikkoutta ja pienuuden kokemusta, että voiko ylpeänä esiintyvä sittenkin olla aika nöyrä? Vai onko ihminen aina sitä millaiselta hän vaikuttaa? Joillain ihmisillä on kyky saada toiset aina puolustuskannalle hyökkäävyydellään ja toiset taas lempeydellään tuntuvat kaivavan kovimmastakin tyypistä esiin nöyryyden.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Maalis 2019 22:58

*
No haluaisin kertoa ihan lyhyesti vielä. Terveen nöyryyden kautta Jumalan Sana on uskon ensisijainen kohde. Niin siinä näkyy uskonkuuliaisuus Jumalan Sanan kohdalla ja usko on ihan elävä. Koska Jumalan Sana puhdistaa ylpeitä ajatuksia pois ja sydämen rakkaus pysyy ja vaeltaa Jumalan armossa.

Oman ymmärryksen nojalla eli omalla pään tasolla ohjaa itseään oman aivoituksen mukaan ilman Jumalaa, sydämen rakkaus kylmenee. Koska Jumalan Sana ei ole uskon ensisijainen kohde. Se on sielullinen uskova ja vaeltaa lihallisessa viisaudessa.

Täällä olen aiemmin kirjoittanut sotapäälliköstä spitaaliin sairastuneesta Naemaksesta, joka ennen peseytymistä ajatteli asiaa etukäteen ihan toisin päin. Naeman tuli hevosineen ja vaunuineen ja lahjoineen sinne ja seisahtui Elisan talon oven eteen. Elisa lähetti hänen luokseen sananviejän ja käski sanomaan; 'Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa niin ruumiisi paranee entiselleen, ja sinä puhdistut'.

Naeman kuuli sananviejän viestin ja loukkasi, lähti pois suuttuneena ja sanoi; 'Minä ajattelin hänen edes tulevan luokseni, seisovan ja huutavan Herran Jumalan nimeä, heiluttavan kättään sairaan paikan yllä ja näin poistavan spitaalin'. Koska hän koki peseytymistä loukkaukseksi ja siksi suuttui.

Se on vähän sama asia, että peseytyminen on nöyrtyminen - terveellä tavalla, siis terve nöyryys. Koska hän omalla pään tasolla ohjasi itseään. Naemanin palvelijat menivät hänen perille ja saivat hänet kiinni. He sanoivat hänelle; 'Isäni, jos profeetta olisi käskenyt sinun tehdä jotakin suurenmoista, etkö tekisi sitä? Saati sitten nyt, kun hän sanoi sinulle vain: 'Peseydy ja puhdistu!'.

Naemas päätti nöyrtyä ja sukelsi, niin puhdistui täysin. Huomaatko, että Naemas puhdistui nöyryyden kautta? Niin se pätee myös siihen, että Jumalan Sanaan tulee nöyrtyä - terveellä tavalla, niin Jumala pääsee johdattamaan häntä, - ei oma aivoitus itseään ohjaa enää. Se Naemaksen opetus pätee siihen, että Jumalan Sana puhdistaa ylpeitä ajatuksiaan pois, joka tulee lihallisesta ihmisvisaudesta [Joh. 15:3].

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan kautta, jonka olen teille puhunut. RK

2Kor. 10:5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

---------------

2Kor. 1:12 Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Maalis 2019 00:19

Olen harmissani, etten päässyt aikaisemmin vastaamaan, vaikka tarkoitukseni oli ja on ainakin jonkin aikaa paneutua enemmän palstan kirjoituksiin sekä osallistumaan keskusteluihin ja herättämään niitä.

Pari seikkaa tahdon nyt sanoa. Ne ovat ikävä kyllä miinusmerkkistä palautetta, mutta kirjoitan ne miinukset myös itselleni. Palstalla ei tällä haavaa synny aitoja keskusteluja vaan enemmänkin kirjoittajat harrastavat muiden kirjoittamien tekstien lainaamista ja jättävät omat kommentit sikseen. Lisäksi lainaukset ovat usein "luvattoman pitkiä ja rönsyileviä" - myös raamatunpaikkojen kopioimiset. Kirjoittajat pyrkivät mielestäni ennemminkin saarnaamaan kuin herättämään esille ottamistaan aiheista keskustelua.

Sinua Vaisuliini arvostan palstalla eritoten aktiivisuudestasi ja tavastasi käyttää omanlaisia ilmaisuja. Myönnän, että aika ajoin minulla on ongelmia päästä sisälle kirjoituksiisi. Ymmärrän tätä puolta kuitenkin aika hyvin, koska minullakin on, varsinkin väsyneenä, sanasokeutta eli en tahdo löytää oikeita sanajärjestyksiä ja sijamuotoja. Itse haluaisin oppia sanomaan asioita lyhyesti ja ytimekkäästi (josta mielestäni Aamu-Usva on hyvä esimerkki, mutta onhan täällä muitakin). Tällaisella foorumilla meidän tulisi erottaa toisistaan keskustelut ja opettaminen, ne ovat eri asioita. Toki omat näkemykset saa tuoda esille vaikka ei opettaja olisikaan...

No niin, tuli purettua vähän sydäntä. Älköön kukaan mielipiteestäni ottako nokkiinsa. :lol:

Mitä tuohon teologiaan tulee niin toistan aikaisemmin sanomani, että minun mielestä ei kaikki teologia suinkaan ole hylättävää. Siinä olen kyllä Vaisuliinin kanssa samaa mieltä, että Jumalan sana ei avaudu ihmisälyn ja järjen keinoin. Raamattu pysyy suljettuna kirjana ellei Jumala sitä ihmiselle avaa. Tämä koskee myös uskovaisia. Näistä enemmän toisella kertaa, ettei nyt omasta kirjoituksestani tulisi turhan pitkä.
Jukka
 

Re: Teologisin sanoin VS Hengen ja voiman osoittamisin sanoi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Maalis 2019 00:51

*
Jukka, sopisiko esittää muutama kysymystä? Mitä teologiaan tulee, onko Raamattu ja evankelioiminen teologia? Miten käsität ne laittamani Raamatun kohdat lukien mukaan Raamatun täydennyksen kanssa, joka osoittaa nöyrien ja ylpeiden välistä erotusta, kun Raamatun mukaan Paavali katsoi Kristuksen tuntemisen kaikki tappioksi ja roskaksi. Eli se koski teologista fariseusta, nimittäin teologiaa [Filip. 3:8].

1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Paavali kirjoitti omin käsin - näin:

Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista. Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta. Olettehan kuulleet entisestä elämästäni juutalaisuudessa, kuinka kiihkeästi minä vainosin Jumalan seurakuntaa ja hävitin sitä.

Edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet ikäiseni heimostani ja kiivailin muita enemmän isieni perinnäissääntöjen puolesta. Mutta Jumala joka jo äitini kohdusta saakka oli erottanut minut ja kutsunut armossaan, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, jotta julistaisin evankeliumia Hänestä pakanakansojen keskuudessa.

Niinpä en alun pitäenkään kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo jotka ennen minua olivat apostoleja vaan menin Arabiaan ja Palasin taas Damaskoon.

Sitten kolmen vuoden kuluttua menin Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen [Pietariin] ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. Muita apostoleja en nähnyt, näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen. Jumalan edessä vakuutan että se mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta. Siinä kaikki mitä Paavali omin käsin kirjoitti [Gal. 1:11-20].

Paavalin julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista

Niin siksi Paavali pidättäytyi inhimillisestä ja lihallisesta ihmisviisaudesta, joka voi mitätöidä Jumalan voiman siinä evankeliumin julistamisessa. Julistaminen ei tapahdu inhimillisellä ihmisviisaudella, koska Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu uskon kautta, - ei inhimillisen ihmisviisauden kautta ja silloin usko on totisesti Jumalan teko ihmisissä - niin ihmiset eivät kerskaisi.

Paavalin joka oli Pyhässä Hengessä, julistamansa evankeliumi ei ollut ihmismielen mukaista joka tapahtuu ihmisviisauden varassa. Siksi meidän usko perustuu vain ainoastaan Jumalan voimaan - Sanassa. Paavali löydettyään Kristuksen sisäisen tuntemisen sanoi: ‘Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja’ [1Kor. 11:1].

No minua askarruttaa teologinen evankelioiminen, niin voisitko avata ymmärrystä, miksi kaikki teologia ei ole pois hylättävää? Raamatun mukaan meidän usko evankelioimisen ohessa ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan, joka saa kuulijoissa aikaan Jumalan aikaansaamaa uskoa ja uudestisyntymistä, niin silloin se on Jumalan uskon lahja, ettei yksikään kerskaisi.

Voisitko avata, mitä termi "teologia" on ja miten määritellään teologian mukaan? Minusta teologia tarkoittaa ihmisviisaudella tulkittua teologiaa. Se on aika isoksi törmäykseksi Paavalin opetuksen kanssa, kun hänen mukaan hän ei saanut opittavaa keneltään lihan puolelta, vaan hän sai sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.

Jumalan Kirjoitukset ei ole teologia, vaan Herran ilmoitus. En näe siinä samaa asiaa. Toivottavasti tällä kertaa osaan avata ymmärrystä. Jos en, niin pahoittelen, koska johtuu kakkoskielestä, jota en osaa hallita. :)

Hyvää yötä Raamatun Kristus kanssasi. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa

cron