Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Huhti 2019 15:09

tanu kirjoitti:Suomessa on perinteisesti aina vaalien suurimman (hallitus-)puolueen edustaja valittu pääministeriksi. En tiedä onko lain mukaan näin pakko olla, mutta
näin on aina toimittu. Siksi meillä esimerkiksi on ollut kokoomuksen pm kaksien viime vaalien jälkeen.


Perustuslakimme antaa mahdollisuuden vaikkapa jättää vaalit voittanut puolue hallituksen ulkopuolelle, mutta ei kai näin ole koskaan tapahtunut. Jos perussuomalaiset nousisi maamme suurimmaksi puolueeksi, niin sille annetaan tehtäväksi johtaa ensimmäisiä hallitusneuvotteluja. Ne neuvottelut eivät vie pitkää aikaa koska muut puolueet eivät suostu hallitukseen perussuomalaisten kanssa. Sitten hallitusneuvottelut aloittaa toiseksi suurimman äänimäärän saanut puolue. Näin olen ymmärtänyt sen käytännössä menevän.

Mitä tulee viimeisiin pääministereihimme, niin 2011 tehtävän sai kokoomuksen Jyrki Katainen ja 2015 keskustan Juha Sipilä. 2014 Aleksander Stubb valittiin kokoomuksen puheenjohtajaksi ja hän oli jonkin aikaa väistyneen Kataisen seuraaja. Tässä mielessä kokoomuksella oli yhden eduskuntakauden (2011-2015) aikana kaksi pääministeriä, mutta ei siis viime vaalien jälkeen vaan edellisen eduskunnan istuntokauden aikana.

Minua itseäni tuskin voidaan lukea "politiikasta kiinnostuneeksi henkilöksi" mutta mielestäni perussuomalaisten kannatus näyttää nousevan sitä nopeammin mitä voimakkaammin muut puolueet vastustavat perussuomalaisten politiikkaa. Ymmärrän tämän trendin (kehityssuunnan) varsin hyvin. En vielä tiedä käynkö äänestämässä, mutta jos käyn niin äänestän perussuomalaista. Pidän ihmisistä, jotka sanovat suoraan ja kiertelemättä mielipiteensä... pitkät jaaritukset minua harmittaa.
Jukka
 

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Juha » 08. Huhti 2019 22:53

Ei hallitus ole perussuomalaisilta ulossuljettu todellisuudessa. Kyllä kaikenlaisia kombinaatioita ollaan nähty, esim vuoden 2011 hallitus. Todennäköisesti "emme tee perussuomalaisten kanssa yhteistyötä" on pelkkää vaalipuhetta, jolla puoluejohtajat yrittävät saada epäröivät äänestäjänsä äänestämään itseään perussuomalaisten sijasta. Kaikki on mahdollista.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Huhti 2019 23:21

Juha kirjoitti:Ei hallitus ole perussuomalaisilta ulossuljettu todellisuudessa. Kyllä kaikenlaisia kombinaatioita ollaan nähty, esim vuoden 2011 hallitus. Todennäköisesti "emme tee perussuomalaisten kanssa yhteistyötä" on pelkkää vaalipuhetta, jolla puoluejohtajat yrittävät saada epäröivät äänestäjänsä äänestämään itseään perussuomalaisten sijasta. Kaikki on mahdollista.


Juuri noin, tismalleen.
Noudatin kirjoittaessani vain nimimerkki Tanun näkemystä. "Persut saattaa nousta jopa suurimmaksi puolueeksi, mutta koska kukaan ei suostu samaan hallitukseen heidän kanssaan, on seuraava pääministeri sdp:n Antti Rinne."

Hyvää yötä.
Jukka
 

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Juha » 08. Huhti 2019 23:27

Aivan joo. :D

Hyvää yötä.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Huhti 2019 21:17

*
Ok, Tanu. Yhden siskon mukaan muut puolueet ei edes halua yhteistyötä perussuomalaisten kanssa, mutta perussuomalaiset suostuvat yhteistyöhön kristilisten kanssa. On enää kaksi päivää, enkä vielä osannut päättää, ketä äänestän. Yhtä asiaa en vielä ymmärrä, että perussuomalainen ehdokas on itse kansanedustaja ja on kiireinen mies, vastasi mielellään yksityisviestiin, paitsi Päivi Räsänen. En ymmärrä.

No kokoajan kallistuin KD:n puolelle ajatellen kristillisiä arvoja ja taas minusta tuntuu, että KD ei voi saada arvot kuntoon, koska elämme tätä lopunaikaa ja siten kallistuin perussuomalaisen puolelle. Kokoajan kallistuin joko KD:n puolelle ja taas takaisin perussuomalaisen puolelle. Tosi vaikea päättää, ketä äänestän.

Voisitteko rukoilla minulle viisautta ja selkeää ohjausta, ketä minun tulisi äänestää? :prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Huhti 2019 09:20

*
Eilen pääkaupungissa saduin itse olemaan paikalla, missä kampanja poliisipiirityksen kanssa veti paljon ihmisiä. Minulla mieli teki jututtaa, mutten jututtanut mitään, koska en kuulu siihen vaalipiirin alueeseen. Sen takia en tullut pääkaupunkiin. Tulin pääkaupunkiin vain oman asian takia.

Siten illalla junalla palasin uuteen kotipaikkaan ja siitä lähtien kävellen kotiin päin huomasin kampanjan kannattajia valvovan vielä iltaan asti ja he kannustivat äänestämään ehdokasta. Heistä osa oli kännissä ja kannustivat äänestämään ehdokasta kovalla äänellä.

Tänään on vaalipäivä, varmaan on jännittävää seurata tv:ta, kuka pääsee eduskuntaan. No en ole vielä 100% varma, ketä tulisi äänestää. Nyt tällä hetkellä tutkin uudelleen kahden ehdokkaan FB-sivustoa miettien ja rukoillen. No presidentin kohdalla on helppo valita ja päättää, ketä äänestää, mutta pääministerin valinta on kymmenen kertaa vaikeampi, jos oman vaalipiirin alueella ei ole muita elävästi uskossa olevia ehdokkaita, kuin yksi, joka ei täytä vastauksilla kysymyksiin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 14. Huhti 2019 12:00

Mitä mieltä täällä ollaan mun toiminnasta? :crazy: :crazy: Mä täytän kohta 42-vuotta, olen saanut äänioikeuden aina 1995 saakka, ja en ole käynyt yhdessäkään äänestyksessä - koskaan.. :think2: Rukouksissa olen ollut mukana ja itsekin aivan yksin sen puolesta, ettei maailma menisi täysin hulinaksi, ja että Herran Sanaa voisi olla tarjolla samalla tapaa nytkin,kuin oli silloin kun minä sen ensimmäisen kerran kuulin jonkinlaisena versiona.. eräässä leikkikoulussa tietty..
pehmytpusu777
 

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Huhti 2019 18:21

Poikkesin tavanomaisesta linjastani ja kävin äänestämässä. Lienee pitää nyt myös kipaista hakemassa lähikaupasta jotan vehnästä ja juoda vaalikahveet. Jokohan kello 22 uutisissa on uuden eduskunnan paikkajako pääpiirteittäin selvillä? Pitäähän nyt nähdä pääsikö se edustaja läpi, jolle halusin ääneni antaa.
Jukka
 

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Huhti 2019 12:03

*
Pääsikö sinun äänestämäsi ehdokas eduskuntaan? :) No Laura Huhtasaari ja Mika Niikko pääsivät eduskuntaan. Se riittää minulle. :thumbup: Puolimatka ei näköjään päässyt. Se harmittaa. :(
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sopiva ehdokas - ehdolle eduskuntaan 2019

ViestiKirjoittaja Jukka » 16. Huhti 2019 09:54

vaisuliini kirjoitti:*
Pääsikö sinun äänestämäsi ehdokas eduskuntaan?

Pääsi.
vaisuliini kirjoitti:Puolimatka ei näköjään päässyt. Se harmittaa.

Hartaasti toivoinkin, ettei Puolimatka pääse. Hänellä on nimittäin suurempi tehtävä tässä maassa kuin politiikkaan osallistuminen.
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron