Kirjoittaja Iustus » 26. Tammi 2019 16:08
Puhe Mariasta Jumalan äitinä ei tarkoita, että Maria olisi Isän tai Pyhän Hengen äiti tai että Jeesus olisi saanut jumaluutensa Marialta. Ne, jotka käyttävät termiä "Jumalan äiti" tai "Jumalan synnyttäjä", tarkoittavat sillä nimenomaan sitä, että hän, jonka Maria synnytti, on lihaksi tullut Jumala. Marian kohdussa kasvoi Jeesus, ei pelkästään Jeesuksen ruumis, ja Maria synnytti Jeesuksen, ei ainoastaan Jeesuksen ruumista, ja tämä Jeesus on sekä ihminen että Jumala. Muussa tapauksessa tapauksessa kohtaamme tosi vakavia ongelmia. Tässä muutama esimerkki:
1. Jos Maria synnytti vain Jeesuksen ruumiin, tällöin Jeesus ei ollut vielä Marian kohdussa läsnä, vaan Jeesus "muutti asumaan" ruumiiseensa vasta myöhemmin. Silloinhan Jumalan Poika ei olisi syntynyt ihmiseksi, vaan hän olisi asuttanut jo valmiiksi syntyneen ihmisruumiin, mikä vastaisi enemmän jonkinlaista ruumiin haltuunottoa, vähän niin kuin käänteinen riivaus, jossa pahan hengen sijaan ruumiiseen asettuisikin hyvä Kristus. Tällöin myös Jeesuksen inhimilisyys olisi ollut vain näennäistä. Ruumis ei ollut Jeesus, vaan hän ainoastaan käyttti ruumista jonkinlaisena "ajoneuvona."
Tämä antaisi myös hyvin väärän kuvan ihmisyydestä. Gnostilaiset esimerkiksi opettivat, että ihmisruumis on vain asunto tai vankila, josta sielun, joka varsinaisesti on itse ihminen, tulisi vapautua. Ruumiillisuus ja aineellisuus nähtiin pahana, kun taas hengellinen ja aineettomuus nähtiin hyvänä. Tätä vastaan kristityt opettavat, että aineellisuus ja ruumiillisuus on hyvä. Ihminen ei ole ainoastaan henki, vaan hän on ruumis, sielu ja henki. Me emme elä ruumiissa vaan ruumiilla. Iankaikkisuudessa ei eletä henkiolentoina, vaan ihmisinä, joilla on uusi, kirkastettu ruumis. Ihmisyyttä ei voi erottaa ruumiillisuudesta. Jos Jeesus ei alusta asti ollut osa sitä ruumiista, joka Maria kohdussa sikisi ja kasvoi, me teemme sellaisen eron Jeesuksen ja hänen ruumiinsa välille, joka ei ole yhteensopiva sen kanssa, mitä Raamatun mukaan on olla ihminen. Voimmeko silloin edes puhua, että Jeesus syntyi ihmiseksi?
2. Asian voi nähdä myös toisin, jolloin kohtaisimme toisenlaiset ongelmat. Joku voi todeta, että Maria todella synnytti Jeesuksen, mutta ainoastaan ruumiillisen Jeesuksen. Tällöin erotamme Jeesuksen inhimillisyyden ja jumalallisuuden toisistaan niin vahvasti, että nämä ovat kuin kaksi eri "Jeesusta": Inhimillinen, syntynyt Jeesus ja jumalalllinen, syntymätön, Jeesus. Näin ollen kaikki ruumiillisuuteen liittyvät ominaisuudet, kuten se, että Jeesus väsyi, hänen tuli nälkä, hän koki kipua, hän kuoli jne. ovatkin vain ruumiillisen Jeesuksen ominaisuuksia, koska eihän Jumala, joka on henki, voi tällaisia kokea. Samalla tavalla kaikki jumalalliset ominaisuudet, kuten esim. vetten päällä kävely, ruokkimisihme, ilmestyminen lukittujen ovien takana jne. olisivat vain "jumalallisen Jeesuksen" tekoja. Kuitenkin Raamattu puhuu vain yhdestä Jeesuksesta, joka teki ja koki kaikkea edellä mainittua. Kun Jeesus väsyi, voimme todeta, että Jumala väsyi, koska Jeesus on sekä ihminen että Jumala. Ja kun Jeesus käveli vetten päällä, voimme sanoa, että ihminen käveli vetten päällä, koska Jeesus on sekä ihminen että Jumala. Kun Jeesus syntyi, voimme sanoa, että Jumala syntyi, koska Jeesus on sekä ihminen että Jumala.
Itse pitäydyn siihen historialliseen kristinuskoon, joka toteaa Marian olleen Jumalan synnyttäjä, en siksi, että haluaisin korottaa Marian Jumalan rinnalle tai häntä ylemmäksi tai tehdä hänestä palvonnan kohteen, vaan koska haluan arvostaa Kristusta tosi Jumalana ja tosi ihmisenä. Jeesus ei syntynyt näennäisesti, hän ei tullut näennäisesti ihmiseksi eikä hän inhimillisyytensä ja jumalallisuutensa puolesta ole kaksi persoona, vaan hän on yksi Kristus, neitsyt Mariasta syntynyt ja ihaksi tullut Jumalan Poika.