Sana "uskonnollinen"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja tanu » 02. Loka 2018 21:20

Uskonnot ovat ihmisen omaa keksintöä. Ne perustuvat jumalalle kelpaamiseen omien tekojen kautta.
Tällainen uskonnollisuus ja suorittaminen ei ketään pelasta, vaan johtaa lopulta kadotukseen eli perkeleen syliin.

Usko Jeesukseen on Jumalan teko ja ainoastaan se johtaa pelastukseen. Mitään omia tekoja ei vaadita.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Kerppo » 02. Loka 2018 22:56

Muaddib kirjoitti:Sanan "uskonto" ja sen vastakohtana "elävä suhde jumalaan" tms. on lapsellinen kielipeli jolla oma uskonto yritetään kohottaa muiden uskontojen yläpuolelle. Tosin jokainen ulkopuolinen näkee helposti läpi moisesta höpöhöpöstä. Sinulla voi olla henkilökohtainen suhde Jeesukseen - samoin hindugurulla voi olle henkilökohtainen suhde Vishnu- Jumalaan. Uskonto on uskontoa, ei se muuksi muutu nimeä vaihtamalla. ;)


Uskonto on nimen omaan näiden gurujen ja muiden uskonnollisten johtajien seuraamista. Nämä johtajat väittävät (ja ehkä itse uskovatkin), että heillä on yhteys johonkin jumalaan. Myös kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat vain uskontoja, sillä niissäkin seurataan vaan näitä uskonnollisia johtajia (saarnaajia tai pastoreita ym.). Raamatullinen usko ja seurakunta eivät toimi näin, vaan jokaisella on yhteys Jumalaan, ja jokaisella on hengellisiä armolahjoja, niin että seurakunnan kokouksessa on jokaisella jotain annettavaa. Tällaisessa kokouksessa ulkopuolinenkin tajuaa, että tässä on kyse elävästä suhteesta elävään Jumalaan.

1. Korinttolaiskirje 14
24 Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion,
25 hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä.
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Muaddib » 03. Loka 2018 08:01

Uskonto on nimen omaan näiden gurujen ja muiden uskonnollisten johtajien seuraamista (esim. Jeesus Nasaretilainen). Nämä johtajat väittävät (ja ehkä itse uskovatkin), että heillä on yhteys johonkin jumalaan (esim. Jeesus Nasaretilainen). Myös kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat vain uskontoja, sillä niissäkin seurataan vaan näitä uskonnollisia johtajia (saarnaajia tai pastoreita ym.)(Kuten Jeesus Nasaretilainen ja apostolit Paavali ja Pietari)

Minä en näe mitään eroa kristinuskon ja antamasi uskonnon määritelmän kanssa. ;)
Muaddib
 

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 03. Loka 2018 09:27

Muaddib kirjoitti:Uskonto on nimen omaan näiden gurujen ja muiden uskonnollisten johtajien seuraamista (esim. Jeesus Nasaretilainen). Nämä johtajat väittävät (ja ehkä itse uskovatkin), että heillä on yhteys johonkin jumalaan (esim. Jeesus Nasaretilainen). Myös kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat vain uskontoja, sillä niissäkin seurataan vaan näitä uskonnollisia johtajia (saarnaajia tai pastoreita ym.)(Kuten Jeesus Nasaretilainen ja apostolit Paavali ja Pietari)

Minä en näe mitään eroa kristinuskon ja antamasi uskonnon määritelmän kanssa. ;)


Siinäpäs se vissi ero onkin ketä seuraamme, ihmistäkö joka astuu Galifiksi Galifin paikalle, vai miestä jonka itse Jumala on lähettänyt, eli Hänen poikaansa Jeesusta Kristusta.

Mark. 1:17 Ja Jeesus sanoi heille: "Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia".

1. Joh. 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Loka 2018 09:51

*
Mutta Jeesus ei ole uskonto. Hän on Pelastaja.

-Uskonto orjuuttaa, Jeesus vapauttaa.
-Uskonto on taakoittavaksi kuormitukseksi, Jeesus nostaa Hänen tuntemisen rinnalla, jonka kautta saa sielulle levon.
-Uskonto orjuuttaa maailman alkeisvoimien alla, Jeesus vapauttaa pois maailman alkeisvoimien alta Hänen tuntemisen kautta.

5.Mooseksen kirja:
32:1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

Niiden Raamatun kohtien mukaan Jeesus kastepisaran lailla tulee nostamaan särkyneen ruokon pystyyn ja saa heikosti savuavaa kynttilänsydäntä palamaan kunnolla - Kristuksen tuntemisen rinnalla, kun kansa vapautuu pois aikeisvoimien alta. Jeesuksessa ei ole yhtään vääryyttä.

Juuri Sana sadepisarana ei riko yhtäkään ihmistä. Kastepisarana Sana valuu hellävaroen, niinkuin sadepisaroilla kostuttaa ruohikkoa ja sadekuuroilla sataa nurmikkoa päin, nurmikko ei lysähdä, vaan virkoaa ja nousee pystyyn ja kasvaa ylöspäin. On Sanan laita ja Kristus on lihaan tullut Sana ja Hänestä on lähtöisin opetus, joka saa ojentautumaan terveellä tavalla Kristusta kohtaan [5Moos. 32:1-4].

Hänen "vapauttavan totuuden" tuntemisen rinnalla tie ei ole enää mutkaistunut ja tällä tavalla vapautuu alkeisvoimien alta ja ojentautuu iloiten kohti Kristusta päin, että on löytänyt Hänet. Hänen tuntemisen kautta Hänen sisäinen rauha löytyy. Hän on sellainen, joka nostaa särjyneen ruokon pystyyn ja saa heikosti savuavaa kynttilänsydäntä palamaan kunnolla ja vie oikeuden voittoon niin pakanat panevat toivonsa Hänen nimeensä. Pienimmästä suurimpaan ei kukaan sano toisilleen 'Tunne Herra', sillä kaikki tuntevat Hänet josta lähtee se opetus joka saa ojentautumaan - ei uskonto.

Maanpäällisen vaelluksen aikana Jeesus tuomitsi fariseusten uskonnollisuuden, joka on ulkokultaisuudeksi kunnioittaen huulillaan Jumalaa, muttei ole sydän kiinni Jeesuksessa [Hänen Sanassa ja Sanan opetuksessa]. Jumalanpelko on vain opitut ihmiskäskyt, jotka sitoivat heidät noudattamaan maailman alkeisvoimien alla, eikä tällä tavalla voi ojentautua uskossa Raamatun ilmoittamaa Kristusta kohtaan - siinä Hänen tuntemisen rinnalla.

Jeesus kehotti opetuslapsia varomaan ja kavaltamaan uskonnollista hapatusta, koska Jeesus ei ole sellaista opetusta antanut sitomaan itseään noudatettavaksi maailman alkeisvoimien alle, vaan Jeesuksesta on lähtöisin opetus, joka vapauttaa, nostaa pystyyn ja saa ojentautumaan terveellä tavalla Kristuksen tuntemisen rinnalla.

Jeesus keskusteli juutalaisten kanssa ja sanoi heille; "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani, ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."

Jeesus ei ole uskonto, se on ihmisten nimitys, millä katsotaan siitä uskonnoksi tajuamatta, että se on ihmisten tulkittu uskonto, joka orjuuttaa maialman alkeivoimien alle. Sana on Jeesus lihaan tulleena - täynnä armoa ja totuutta. Totuus on tekevä vapaiksi Jeesuksen tuntemisen rinnalla. Hänen opetus ei ole taakka, vaan kevyt ja sovelias, niin saa levon sielulle.

Matt. 11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Välttäkäämme uskonnollista hapatusta ja uskontoa, joka orjuuttaa maailman alkeisvoimien alle.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Blum » 03. Loka 2018 11:32

Ymmärrättekö te tanu, Kerppo, taivaltaja ja vaisuliini, että teidän esittämänne määrittelyt sanalle uskonto ovat teidän omianne eivätkä mitään yleisiä totuuksia? Tai jos väitätte, että omat määrittelynne ovat yleispäteviä ja tosiasiallisia, olisi teidän kyettävä perustelemaan, miksi. Miksi meidän pitäisi käsittää sana uskonto nimenomaan seuraavin tavoin:
- Se on ihmisen keksimä
- Se perustuu jumalalle kelpaamiseen omien tekojen kautta
- Se orjuuttaa
- Se on (vain) uskonnollisten johtajien seuraamista

Esimerkiksi Kielitoimiston sanakirja määrittelee sanan ihan eri tavalla (ja tämä määritelmä vastannee valtaosan ihmisistä käsitystä uskonnosta paljon paremmin): "usko (3) ja siihen liittyvä pyhyyden kokemus yleismaailmallisena ilmiönä, joka us. on muotoutunut oppijärjestelmäksi ja ilmenee erilaisina (yhteisöllisinä) tapoina ja (palvonta)menoina".

Muaddibilla oli myös pointtinsa sen suhteen, että vähänkin objektiivisemmin katsottuna kristinusko näyttää kuuluvan uskonnon kategoriaan. Me tietenkin korostamme, että uskomme on Jumalasta lähtöisin, että seuraamme Sitä Ainoaa Todellista Herraa emmekä ketä tahansa johtajaa, ja että meidän uskomme ei suinkaan orjuuta, vaan vapauttaa taakkojen alta (vaikka uskoisin keskimääräiselle ihmiselle orjuuttavana pitämiseen riittävän jo esim. sen, että me puhumme synnistä ja helvetistä). Pointti on siinä, että totta kai me "laatikon sisäpuolella" voimme ja haluamme nähdä kristinuskon erityisenä, mutta on mielestäni typerää yrittää väittää, että objektiivisemmin katsottuna kristinuskon ja muiden uskontojen ero olisi jotenkin erityisen ilmeinen. Kun olin juuri tullut uskoon, minua syvästi hämmensivät nämä puheet, että kristinusko ei ole uskonto ja että uskonto orjuuttaa mutta Jeesus pelastaa. Lähdin tähän kielipeliin itsekin vähäksi aikaa mukaan, mutta pitkään aikaan en ole enää vastustanut sanan uskonto käyttöä kristinuskosta tai itseni kutsumista uskonnolliseksi.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Loka 2018 12:36

*
Blum, toivottavasti tällä kertaa osaan avata ymmärrystä kirjoituksellani. Mitä maalliseen sanastoon tulee, se ei tunne sitä sanaa "elävä usko". Maallisen sanaston kautta katsotaan Jeesusta uskonnoksi. Oikeastaan uskonto ja elävä usko on kaksi eri asiaa ja täysin eri asia. Mitä uskontoon tulee; siitä tulee se itsesuoritus - oman ansion kautta pelastukseksi, mutta se ei kuitenkin vie perille pelastukseen. Mitä elävään uskoon tulee; elävä usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä - uskonlahjaksi, ettei yksikään kerskaisi ja se vie pelastukseen perille.

Maallinen sanasto on aika köyhä sanavarasto, joka ei katso mitään selkeää erotusta sanan 'uskonto' ja Jumalan aikaansaaman uskon väliltä. Maallisen sanaston mukaan kaikki uskonnot mukaan ottaen Jeesuksen katsotaan uskonnoksi ja se on samantekevää maallisen sanaston mukaan. Se vetää kaikki ihmisiä eksymään köyhän maallisen sanaston takia. Ihmisten takia on pakko sanoa suoraan se selkeä erotus.

Kaikki uskonnot kahlitsevat, mutta Jumalan aikaansaama usko ei kahlitse, vaan vapauttaa ja vie pelastukseen perille.

Image
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Blum » 03. Loka 2018 13:37

vaisuliini kirjoitti:*
Blum, toivottavasti tällä kertaa osaan avata ymmärrystä kirjoituksellani. Mitä maalliseen sanastoon tulee, se ei tunne sitä sanaa "elävä usko". Maallisen sanaston kautta katsotaan Jeesusta uskonnoksi. Oikeastaan uskonto ja elävä usko on kaksi eri asiaa ja täysin eri asia. Mitä uskontoon tulee; siitä tulee se itsesuoritus - oman ansion kautta pelastukseksi, mutta se ei kuitenkin vie perille pelastukseen. Mitä elävään uskoon tulee; elävä usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä - uskonlahjaksi, ettei yksikään kerskaisi ja se vie pelastukseen perille.

Maallinen sanasto on aika köyhä sanavarasto, joka ei katso mitään selkeää erotusta sanan 'uskonto' ja Jumalan aikaansaaman uskon väliltä. Maallisen sanaston mukaan kaikki uskonnot mukaan ottaen Jeesuksen katsotaan uskonnoksi ja se on samantekevää maallisen sanaston mukaan. Se vetää kaikki ihmisiä eksymään köyhän maallisen sanaston takia. Ihmisten takia on pakko sanoa suoraan se selkeä erotus.

Kaikki uskonnot kahlitsevat, mutta Jumalan aikaansaama usko ei kahlitse, vaan vapauttaa ja vie pelastukseen perille.

Image


Tämä on tätä edellä olevan toistoa. Yksi kysymys riittää: Millä perusteilla sana uskonto pitäisi ymmärtää sellaiseksi kuin kuvaat? Minusta tuossa sanassa itsessään ei ole mitään, joka veisi ajatukset omaan suorittamiseen tai kuolleeseen ulkokultaisuuteen.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Loka 2018 14:05

*
Okei, Blum.

No haluaisin kertoa sen, minkä olen huomannut. Että ihmisten mukaan se sana 'uskonto' on itsestään selvää, koska he sanoivat, että pitää kokeilla toista uskontoa tai sitä uskontoa. Heille kaikki uskonnot ovat vapaasti itse valittavissa ja he pitävät Jeesusta "vastenkohtaisena uskontona" heidän luonteelle. Se paljastuu, että he eivät tiedä, että kaikki uskonnot, jotka vaikuttavat helpolta tieltä, ovat petollisia ja itsesuorittavia oman ansion kautta - omin käsin, eikä ne kaikki ole pelastukseksi.

Ja myös heille Jeesuksen tunteminen jää kokonaan pois, samoin he ovat vaille pelastusta. Jeesus on Herran Pelastus ja Pelastaja ja Häneen uskomalla saa uskonlahjan ilman omaa ansiota, ettei yksikään kerskaisi.

Uskonto vetää ihmisiä eri puoleen siinä kokeilumielessä. Mutta Jumala itse vetää ihmistä ja avaa ihmisen sydämessä aikaansaaman uskon uskonlahjaksi. Siksi ihmisten kannalta katson oikeaksi sanomaan, että Jeesus ei ole uskonto.

Muuten täällä foorumissa on se osio, josssa on aiemmin keskusteltu ehkä samasta asiasta. Muistaakseni osion nimi on "kristinsusko ei ole uskonto", jos halutaan vilkaista sitä postausta.

Blum, en aja 'uskonto' sanan etua, enkä sitä vakaumusta, vaan ihmisten takia, jotka etsivät sitä oikeaa pelastusta. Kaikki uskonnot ovat pimeydestä. Siunausta sinun päivään!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Loka 2018 14:38

1 Aik 16:25
25 Sillä Herra on suuri ja sangen ylistettävä, hän on peljättävä yli kaikkien jumalain.
26 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat.

Ps 96:
4 Sillä Herra on suuri ja sangen ylistettävä, hän on peljättävä yli kaikkien jumalain.
5 Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat.


Kaikilla kansojen epäjumalilla tarkoitetaan myös niitä uskontoja, joilla kansat harjoittavat epäjumalanpalvelusta, koska kansojen epäjumalissa ja epäjumalanpalveluksessa on kyse juuri uskonnon harjoittamisesta, uskomuksista tai uskosta uskontojen oppeihin, joka saatanallisen eksytyksen kautta johdattaa ihmisen iankaikkiseen kadotukseen. Tällä perusteella tanu, Kerppo, taivaltaja ja vaisuliini olivat ihan oikeilla jäljillä.

Herran Jeesuksen uskovan tulee kertoa siitä mikä on ero ja erotus koskien epäjumalanpalveluksen uskontoja ja uskoa Raamatun Jumalaan. Täällä on jo todella hyvin kuvattu tätä eroa, joten tyydyn lyhykäisesti toteamaan, että usko Raamatun Jumalaan on Jumalan lahjoittama pelastuksen lahja (iankaikkinen elämä) ilman ihmisen omia tekoja, Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta ja ansiosta, mutta uskonnossa ihmisen täytyy omien tekojen kautta saavuttaa uskonnon lupaama palkkio, mikä se sitten onkaan eri uskonnoissa, mutta joka lopulta johtaa iankaikkiseen kadotukseen ilman Raamatullista parannuksentekoa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron