Sana "uskonnollinen"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Blum » 03. Loka 2018 16:06

Kyse on todellakin vain kielipelistä, sanoilla kikkailusta. Jos mennään esimerkiksi tuolla Kielitoimiston määritelmällä, on kristinusko tai Raamatun sanan totuuden mukainen usko Herraan Jeesukseen myös uskonto. Minusta ei ole mitenkään ongelmallista myöntää sitä, että kristinuskolla on joitain yhteisiä piirteitä muiden uskontojen kanssa (esim. usko Jumalaan ja yliluonnolliseen, rituaaleja/toimituksia, oppijärjestelmä yms.), tämä on mielestäni pelkästään rehellisyyden nimissä tunnustettava tosiasia. Ja mikä parasta: tämän tunnustaminen ei estä a) sitä, että kristinuskon ja muiden uskontojen välillä on merkittäviä eroja, eikä b) sitä, että kristinuskoa pidetään ainoana oikeana uskontona.

PetriFB kirjoitti:uskonnossa ihmisen täytyy omien tekojen kautta saavuttaa uskonnon lupaama palkkio, mikä se sitten onkaan eri uskonnoissa


Rohkenen epäillä, että et ole tutustunut kaikkiin maailman uskontoihin? Tämä ajatus suorittamisen liittymisestä jotenkin keskeisesti sanaan uskonto tai kaikkiin maailman uskontoihin kristinuskoa lukuun ottamatta on aina kiva heittää, mutta onko sen tueksi todisteita?
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 03. Loka 2018 16:59

PetriFB sanoi näin: »Tällä perusteella tanu, Kerppo, taivaltaja ja vaisuliini olivat ihan oikeilla jäljillä.»

Tästä voinee epäsuorasti päätellä, että Blum, Muaddib ja minä olemme väärillä jäljillä. :think2:
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Kerppo » 03. Loka 2018 19:56

Muaddib kirjoitti:Uskonto on nimen omaan näiden gurujen ja muiden uskonnollisten johtajien seuraamista (esim. Jeesus Nasaretilainen). Nämä johtajat väittävät (ja ehkä itse uskovatkin), että heillä on yhteys johonkin jumalaan (esim. Jeesus Nasaretilainen). Myös kaikki kristilliset kirkkokunnat ovat vain uskontoja, sillä niissäkin seurataan vaan näitä uskonnollisia johtajia (saarnaajia tai pastoreita ym.)(Kuten Jeesus Nasaretilainen ja apostolit Paavali ja Pietari)

Minä en näe mitään eroa kristinuskon ja antamasi uskonnon määritelmän kanssa. ;)


Et siis näe mitään eroa Jumalan seuraamisen ja ihmisen seuraamisen välillä? Jeesus on Jumala, ja kun seuraan Jeesusta, minulla on elävä suhde Jumalaan. Jos haluat määritellä sanan uskonto niin että kaikki Jumalaan uskominen on uskontoa, niin määrittele pois. Minä kuitenkin haluan tehdä eron Jumalan seuraamisen ja ihmisten seuraamisen välille, enkä voi käyttää niistä samaa sanaa, koska niillä on eroa kun yöllä ja päivällä.
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Loka 2018 20:14

*
Mitä 'uskonto' maalliseen sanaan ja elävään uskoon tulee; on selvä erotus niiden väliltä. Nikean uskontunnustuksen mukaan tunnustetaan ja se on ihmistulkinta suoraan Raamatusta lainaten, mutta Nikean uskontunnustus on auktoriteetti ja painoarvo, kuin Raamattu. Tein joku päivä sitten postauksen kahteen FB-ryhmään. Postauksen aiheena oli; 'Kristus on Herra. Onko Hän sinun Herra?' Toisessa FB-ryhmässä ei tykästynyt siihen postaukseen, mutta yksi laittoi siihen Nikean uskontunnustuksen. Siten toisessa FB-ryhmässä tykästyttiin tuplasti ja enemmän siihen postaukseen, he sanoivat; 'Amen, Jeesus on minun Herra.'

On selvä ero, mihin heidän usko perustuu. Nikean uskontunnustus on heidän auktoriteetti ja painoarvo. Toisen FB-ryhmän uskovien usko perustuu yksin Raamattuun. Raamattu on heidän auktoriteetti ja painoarvo.

Jeesus on Herra. Onko Hän sinun Herra? :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 03. Loka 2018 20:58

Muistuipa mieleeni laulun sanat joihin yhdyn.

"Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan ,
Se on enemmän kuin osaamme me ajatellakkaan.
Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan.
Johon tarttumalla elää uskallan. "

Jeesus on minunkin Herra
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 04. Loka 2018 06:49

Henki kasvattaa kyllä ulos väärästä ymmärryksestä ...jos ihminen ei kasva ulos niin silloin touhuaa omalla voimallaan.Kasvattaja on siis Kristus Jeesus meidän Herramme ja minunkin Herra.Hän antaa tiedon.Siinä kikkailut unohtuu.
Kellä on palava Rakkaus Totuuteen ja kellä ei .Kuka antaa lihan viisaudelle avaimet ja kuka ei .
Uusi liitto on Hengen liitto ja me annamme avaimet Jumalalle siinä liitossa ..kaikessa mitä olemme ja mitä teemme.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 04. Loka 2018 07:00

Suotta otin koko asian esille. En vain nähnyt ennalta, millaiseksi kuurojen vuoropuheluksi kaikki muodostuisi. Tällainen keskustelu on turhaa.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Kerppo » 04. Loka 2018 08:36

Seppo-Simeoni kirjoitti:Suotta otin koko asian esille. En vain nähnyt ennalta, millaiseksi kuurojen vuoropuheluksi kaikki muodostuisi. Tällainen keskustelu on turhaa.


Olenko siis kuuro, kun en ole kanssasi samaa mieltä?
Kerppo
 
Viestit: 17
Liittynyt: 28. Kesä 2015 23:21

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Loka 2018 12:05

Minulle usko viittaa raamatulliseen uskoon Herraan Jeesukseen ja kaikki muut sen ulkopuolella ovat uskontoja. Niin islam, hindulaisuus, new age, sakramentaalinen kristinusko (eli siis sellainen että uskotaan että [vauva]kasteessa tullaan uskoon ja erilaisilla "toimituksilla" [esim. ehtoollinen] jotenkin ylläpidetään tätä "uskoa"). Ja kaikki muut uskonnot mitä en maininnut tässä.

En itse tunne ketään kristittyä joka ajattelisi eri tavalla siinä mitä tarkoittaa usko ja uskonto kuin mitä itsekin ajattelen.

Vain usko Jeesukseen pelastaa.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Sana "uskonnollinen"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Loka 2018 13:07

taivaltaja kirjoitti:Muistuipa mieleeni laulun sanat joihin yhdyn.

"Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan ,
Se on enemmän kuin osaamme me ajatellakkaan.
Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan.
Johon tarttumalla elää uskallan. "

Jeesus on minunkin Herra


Juha kirjoitti:Minulle usko viittaa raamatulliseen uskoon Herraan Jeesukseen ja kaikki muut sen ulkopuolella ovat uskontoja. Niin islam, hindulaisuus, new age, sakramentaalinen kristinusko (eli siis sellainen että uskotaan että [vauva]kasteessa tullaan uskoon ja erilaisilla "toimituksilla" [esim. ehtoollinen] jotenkin ylläpidetään tätä "uskoa"). Ja kaikki muut uskonnot mitä en maininnut tässä.

En itse tunne ketään kristittyä joka ajattelisi eri tavalla siinä mitä tarkoittaa usko ja uskonto kuin mitä itsekin ajattelen.

Vain usko Jeesukseen pelastaa.


Amen, juuri näin. :thumbup:
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa

cron