Kuka on neitsyt Maria

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 01. Loka 2018 11:03

Mihin kirkkokuntaan kuulut, PetriFB?
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Loka 2018 11:16

Seppo-Simeoni kirjoitti:Mihin kirkkokuntaan kuulut, PetriFB?


Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra lisäsi seurakuntaan* joka päivä niitä jotka pelastuivat. (alkutekstin mukaan käännetty) Toivo Koilon Uusi Testamentti

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Apt 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

1 Tess 2:14 Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, sillä tekin olette kärsineet omilta kansalaisiltanne samaa kuin he juutalaisilta,


Raamatun opetuksen mukaan kuulun Jumalan (Herran) seurakuntaan maailmanlaajuisesti sekä omalla paikkakunnallani, koska kun Jumala armossaan pelasti minut, niin Hän lisäsi minut seurakuntaansa antamalla sisimpääni Pyhän Henkensä, jossa minut kastettiin Jumalan seurakuntaan. Raamatun opetuksen mukaan Jumalalla ei ole mitään muuta seurakuntaa, kuin yksi seurakunta - Jumalan (Herran) seurakunta. Olen kuulunut kahteen erilaiseen herätysliikkeeseen, mutta nykyään en enää kuulu herätysliikkeisiin, enkä mihinkään kirkkokuntaan.

Kuulutko sinä Jumalan seurakuntaan? Kuulutko sinä johonkin kirkkokuntaan?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 01. Loka 2018 11:32

PetriFB kirjoitti:Kuulutko sinä Jumalan seurakuntaan? Kuulutko sinä johonkin kirkkokuntaan?

Olen luterilainen.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 01. Loka 2018 16:12

Vaisuliini,

Sana veljet Raamatussa ei viittaa aina lähimpiin veljiin jotka ovat syntyneet samoista vanhemmista. Jeesuksen veljien on sanottu olevan Joosef veljen poikia. Juutalaiset elivät hyvin voimakkaissa perhesuhteissa ja siksi veljiksi kutsuttiin myöa sukulaisia.

Tottakai tiedän että Pyhä Henki tuli Neitsyt Marian ylle ja tämä tuli raskaaksi.

Varhaisten lähteiden mukaan Joosef ei suinkaan kihlannut neitsyt Mariaa elääkseen tämän kanssa aviollista elämää vaan ollakseen hänen huoltajansa. Neitsyt Maria oli jo varhaisella iällään orpo ja Joosef oli hyvin vanha mies. Neitsyt Maria oli tunnettu pyhästä ja siveästä elämästään ja siksi hänet kihlattiin Joosefille, että hän voisi jatkaa pyhää elämää. Nuoren tytön ei ollut soveliasta elää yksin orpona.

Herra Jeesus ei milloinkaan kieltänyt neitsyt Marian olevan äitinsä vaan hän tarkoitti että jokainen joka tekee Jumalan tahdon on hänen veljensä, sisarensa ja äitinsä , eli hänen läheisensä. Kuitenkin hänen varsinainen äitinsä lihankin mukaan on neitsyt Maria.

Neitsyt Maria jos kuka oli kuuliainen Jumalalle ja otti vastaan tämän suuren tehtävän sanoen enkeli Gabrielille: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan."

Kun Herra Jeesus oli naulittu ristiin niin hän sanoi apostoli Johannekselle että pitäisi huolta äidistään niinkuin omasta äidistään. Tämä siksi että Marialla ei ollut muita lapsia jotka olisivat pitäneet hänestä huolta. Joosef oli kuollut ja hänen ainoa poikansa oli jättämässä tämän maailman. Siksi Herra käski apostoli Johanneksen pitää hänestä huolta.

Neitsyt Maria olis todellakin Jumalan palvelijatar mutta voimmeko sanoa, "vain palvelijatar kuten me kaikki?? Olemmeko me todella neitsyt Marian veroisia? Minusta tässä olisi hieman nöyrtymisen paikka. Meillä vapaissa suunnissa on tämä ongelma että ajattelemme, etä me olemme aivan kuin Aabraham ja Johannes Kastaja ja neitsyt Maria ja apostoli Paavali!! Missä on nöyryys?! Minä en ainakaan koe olevani näiden pyhien ihmisten veroinen. Minä olen syntinen ja tarvitsen Herran armoa joka päivä. Ei niin ettei nämä pyhätkin olisi olleet syntisiä, mutta pyhityselämssä on eroja. Toiset ovat toisia pyhempiä ja elävät Jumalaa lähempänä kuin toiset. Jumalan valtakunnassa todellakin on hierarkia jota me länsimaissa vierastamme. Toinen tähti eroaa toisesta kirkkaudessaan. Toinen saa palkaksi kymmenen kaupunkia ja toinen viisi.

Minä en kannata katolista näkemystä neitsyt Mariasta sillä katolilaisuuden mukaan neitsyt Maria syntyi ilman perisyntiä. Tähän oppiin eivät yhdy ortodoksiset seurakunnat eivätkä mitkään vapaat seurakunnat.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Loka 2018 16:59

*
Joonas, kyllä Raamatussa mainitaan Jeesuksen biologisista veljistä. Sinä huolestutat minua. :shock: :?

Gal. 1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.

Joh. 7:2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.
3 Niin hänen [Jeesuksen] veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
5 Sillä hänen [Jeesuksen] veljensäkään eivät häneen uskoneet.
6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.

Joonas, kyllä Marialla oli muita lapsia. Joosef oli Marian kihlamies ja yhtyi Mariaan, niin Maria synnytti lapsia Jeesuksen jälkeen. Maria oli ihan tavallinen ja syntinen ihminen. Kun Jeesuksen syntymä neitsyeen Marian kautta todistaa, että Jeesus on Mariaa pyhempi ja Maria oli tavallinen palvelijatar, kuten me kaikki.

Nyt en ehdi kirjoittaa siitä, että Marian kohdussa Jeesuksen Pyhyys ja Jumaluus ei keskenään sotkeutunut, kun Maria oli syntinen ihminen. Minulla alkaa kohta iltakurssi, joten morotukset!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 01. Loka 2018 19:10

Tämä Jaakob, Herran veli, on ilmeisesti Jaakob Alfeuksen Poika. Tämän Alfeuksen toiseksi kutsumanimeksi on nähty myös Kloopas.

Jotkut kyllä ovat toista mieltä mutta missään ei sanota, että Jeesuksen veljet tarkoittaisivat veljiä samasta äidistä. Toki he olivat biologisia veljiä, mutta ilmeisesti serkkuja Joosefin kautta.

Ei tämä ole mitään uutta tulkintaa tai uutta oppia, näin on ajateltu jo hyvin varhaisilta ajloilta. Uusi ajattelutapa päin vastoin on se, että Neitsyt Maria olisi myöhemmin Joosefiin ja saanut lisää lapsia hänestä. Mutta onko tämä järkevää ajattalle näin?

Neitsyt Maria toki oli syntinen kuten kaikki ihmiset. Hän itse kutsui Herraa pelastajakseen. Eli myös hän tarvitsi pelastusta. Mutta hän eli silti katumuksessa ja parannuksessa ja lähellä Herraa. Hän eli pyhityksessä enemmäm kuin moni muu. Miten muuten Jumala olisi valinnut hänet tähän suureen tehtävään? Ei kuka tahansa neitsyt soveltuisi lihaan tulleen Jumalan äidiksi. Kyllä tämäm henkilön täytyi olla hyvin nöyrä ja pyhä ihminen. Ei siis ihan niin kuin kuka tahansa meistä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Mariini » 01. Loka 2018 22:08

Minä en kyllä voi uskoa Hes. 44 kohdan temppelin itäisestä portista tarkoittavan symbolisesti Marian kohtua. Koko ajatus on ihan absurdi ja
minua lähinnä naurattaa ajatus naisen kohdusta Herran temppeliin ja sen porttiin verrattavana asiana.

Hesekiel 44 kertoo, että Herra on käynyt itäisestä portista temppeliin sisälle, eivätkä muut saa mennä siitä portista.

Kukaan ikinä koskaan ei voisi päätyä kenekään kohtuun samasta portista, kuin Jeesus. Sehän se ihme siinä oli.
Jos ja kun Maria synnytti uudelleen, ne siemenet eivät menneet kohtuun samasta portista. Koko asia saa varsin kieroutuneita ja naurettaviakin piirteitä,
jos aletaan vatvomaan Mariaa tai Marian kohtua temppelin porttina.

Minä en usko että Maria olisi ollut pyhempi kuin muut tai että Marian kohdusta olisi tullut niin pyhä paikka, ettei omalla aviomiehellä
olisi ollut asiaa koskea omaan vaimoonsa. Mikään liha ei pyhity eikä peri Jumalan valtakuntaa. Tämmöiset väittämät minusta vääristävät sen, millä
tavalla uskovasta tulee pyhä. Vaikka Jeesuksen syntymä oli ainutkertainen tapahtuma, en usko että Jeesus Marian kohdussa pyhitti Marian lihaa niin, että
hänen olisi pitänyt olla koskematon lopun ikänsä ollakseen jotenkin pyhempi.

Raamattu ei myöskään kerro mitään mistään Marian orpoudesta tai siitä, että Josef olisi nainut Marian vain siksi, että Maria olisi voinut elää nunnan
elämää avioliitossa. En muista, että Raamatussa olisi yhtäkään tällaista esimerkkiä avioliiton tarkoituksesta. Siitä tosin on esimerkki, että orpo tyttö Ester
oli kasvatti isänsä Mordokain hoivissa. Kaiketi Josefkin olisi voinut ottaa Marian kasvatti tytökseen.
Tästä voisi joku keksiä vielä harha-opetuksen että naiset tulevat pyhemmiksi, kun kieltäytyvät seksistä avioliitosta. Kas kun sehän voisi saastuttaa.
Tässä tulee ristiriita 1. Kor 7:5 kanssa.

Matt. 1:24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Kyllä tuon kohdan luettua on aivan järkevää ajatella, että Josef yhtyi Mariaan Jeesuksen syntymän jäkeen ja sen johdosta Maria synnytti lisää lapsia.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 01. Loka 2018 22:57

Neitsyt Mariaa on kuvattu tuokisi temppelin itä-portiksi. Herra asui 9kk neitsyt Marian kohdussa. Siksi häntä on kutsutty myöskin toiseksi taivaaksi, sillä Herra asuu taivaassa. Häntä on kutsuttu myöskin palavaksi pensaaksi jota jumalallinen tuli ei kuluttanut. Häntä on kutsuttu myäskin tikkaisi jotka uskon isä Jaakon näki maan ja taivaan välillä.

Olisiko todella järkevää ajatella, että neitsyt Maria saastutti itsensä yhtymällä johonkin mieheen sen jälkeen kun oli synnyttänyt itse Herran Kristuksen?
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Mariini » 01. Loka 2018 23:27

Joonas kirjoitti:Neitsyt Mariaa on kuvattu tuokisi temppelin itä-portiksi. Herra asui 9kk neitsyt Marian kohdussa. Siksi häntä on kutsutty myöskin toiseksi taivaaksi, sillä Herra asuu taivaassa. Häntä on kutsuttu myöskin palavaksi pensaaksi jota jumalallinen tuli ei kuluttanut. Häntä on kutsuttu myäskin tikkaisi jotka uskon isä Jaakon näki maan ja taivaan välillä.

Olisiko todella järkevää ajatella, että neitsyt Maria saastutti itsensä yhtymällä johonkin mieheen sen jälkeen kun oli synnyttänyt itse Herran Kristuksen?


Missä Raamatussa on kuvattu Mariaa temppelin portiksi? Tarkoitatko, että Maria on toinen taivas, koska Jeesus kasvoi Marian kohdussa?
Maria ei ole mikään taivas eikä temppeli eikä temppelin portti.

Onko aviomiehen kanssa yhtyminen sinun mielestäsi itsensä saastuttamista? Onko se siis syntiä, jolla saastuttaa itsensä?
Naisten siis kannattaisi ottaa Mariasta mallia, olihan hän pyhempi, kuin muut vaimojen joukossa pidättäytyessään mieheltään? On siis hyvä mennä naimisiin, jotta
saa huolehtijan ja elättäjän, mutta seksi kannattaa unohtaa, koska siitä tulee likaiseksi?
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 02. Loka 2018 00:59

Mariini,
Ei seksi ole avioliitossa syntiä. Paitsi toki sitäkin voi avioliitossakin harrastaa Jumalan tahdon vastaisesti...mutta ilmestyskirjassa kerrotaan joukosta jotka seurasivat karitsaa mihin vain tämä meni. Näiden suusta ei oltu tavattu valhetta eivätkä he olleet saastuttaneet itseään naisten kanssa.

Joka tapauksessa Raamatusta käy selvästi ilmi että parempi on elää naimattomana Jumalan valtakuntaan nähden.

Nämä näkemykset mitä kirjoitin ovat pyhien ihmisten näkemyksiä jotka ovat eläneet koko elämänsä rukouksesda ja paastossa ja sanan tutkiskelussa. Ei vain joidenkin konttoriteologien näkemyksiä vaan erämaaisien ja seurakunnan opettajien ja muinaisten teologien näkemyksiä.

Neitsyt Marian on nähty olevan ainaisesti neitsyt jo varhaisilta kristilkisen seurakunnan ajoilta.

Ei neitsytvMaria todellakaan ole mikään kuka tahansa nainen. Eihän ole niinkuin joku meistä. Ei Johanne Kastajakaan ollut kuin joku meistä. Itse Herra Kristus sanoi, että Johannes Kastaja on suurin naisista syntyneistä. Mutta kuitenkin Johannes Kastaja hypähti ilosta vasta ollessaan äitinsä kohdussa kun kuuli vain neitsyt Marian tervehdyksen. Kyllä pyhitys elämässä on eroja. Toiset ovat pyhityksessä pidemmällä kuin toiset. Jos apostoli Paavali pyhitti elämänsä Jumalalle ilman avioliittoa ja lapsia, niin kuinka paljon ennemmin itse Jumalan äiti?
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 48 vierailijaa