Kuka on neitsyt Maria

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 02. Loka 2018 01:54

PetriFB kirjoitti:Katolilainen Emil Anton kirjoitti blogissaan kirjoituksen nimeltään: Vähän Ratzingeria taas (28.11.2016). Antonin kirjoitus käsittelee myös Mariaa ja esittelee Marian Raamatun kontekstissa (asiayhteys), mutta pyrkii pukemaan Marian ylle katolisen asun, joka ei kuitenkaan ole Raamatun opetus. Katolinen hapatus ja harha pyrkii nyt tässä ajassa hyvin voimakkaasti eksyttämään todellisia Herran Jeesuksen opetuslapsia erilaisissa uskonyhteisöissä, mutta meidän on ymmärrettävä ja tunnistettava nämä harhat Jumalan sanan totuuden kautta ja pidettävä ne pois sydäntämme saastuttamasta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.



Emil Anton lainaa entisen paavi Ratzingerin ajatuksia tuoden esille kuinka kristinuskon toinen sukupolvi ylisti Mariaa ja kuinka Luukkaalla on täytynyt olla kirkollinen peruste säilyttää sanat "siunattu sinä naisista siunatuin" (Luuk 1:42). Emil Anton jatkaa blogissaan kirjoittaen kuinka UT:n kaanonin välityksellä Luukkaan tallettamasta Marian ylistyksestä on tullut koko kirkon yhteistä omaisuutta. Anton yhä edelleen jatkaa kirjoittaen, että Marian ylistäminen on osa kirkon elämää ja tehtävää, eikä se olisi itsensä ellei se toteuttaisi sitä. Anton toi vielä esille blogissaan kuinka Marian sanat "tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi" (Luuk 1:48) ovat sekä profetia ja kutsu.



Kun tutkimme Raamatun sanan ilmoitusta ja apostolien kirjoituksia alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan, niin kukaan heistä ei kirjoittanut ja opettanut sanaakaan Mariasta (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa). Rooman katolinen kirkko on sen sijaan kehitellyt Mariasta seuraavanlaisia oppeja, joita ei löydy Raamatusta:



Katolinen katekismus 963. Edellä on jo puhuttu Neitsyt Marian asemasta Kristuksen ja Pyhän Hengen salaisuudessa. Nyt on aika tarkastella hänen asemaansa kirkon salaisuudessa. ”Neitsyt Maria … tunnustetaan ja häntä kunnioitetaan Jumalan ja Vapahtajan todellisena äitinä … ’Hän on Kristuksen jäsenten todellinen äiti …



Katolinen katekismus 966. ”Lopuksi tahraton Neitsyt, jonka Jumala oli varjellut kaikelta perisynnin tahralta, otettiin maallisen vaelluksen päätyttyä ruumiineen ja sieluineen taivaan kirkkauteen, ja Herra korotti hänet kaikkien kuningattareksi,



Katolinen katekismus 969. ”Siitä myöntymisestä lähtien, jonka Maria enkelin ilmestymisessä antoi uskossaan ja säilytti horjumattomasti ristin juurella, Marian äitiys armon taloudessa jatkuu keskeytyksettä aina kaikkien valittujen lopulliseen täydellistymiseen asti. Marian taivaaseenottaminen ei nimittäin katkaise hänen osuuttaan pelastustehtävässä: toistuvilla esirukouksilla hän jatkuvasti hankkii meille iankaikkiseen pelastukseen vieviä lahjoja … Tämän vuoksi kirkko rukoilee autuasta Neitsyttä avuksi kutsuen häntä uskovien puolustajaksi, tukijaksi, auttajaksi ja välittäjäksi.”



Rooman katolinen kirkko opettaa Mariasta muun muassa seuraavia harhaoppeja: Maria on Kristuksen jäsenten äiti, eli Herran Jeesuksen opetuslasten äiti; Marian kuoleman jälkeen hänet otettiin taivaaseen ruumiineen ja sieluineen sekä Maria korotettiin kaikkien kuningattareksi; Maria hankkii esirukoustensa kautta pelastukseen vieviä lahjoja (Marian esirukoukset toimivat pelastuksen välittäjinä).



Edellä oleva harhaopetus Marian esirukouksista on sama asia kuin Marian palvonta, koska Herra Jeesus on ainoa pelastuksen välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä. Jos Jeesuksen rinnalle asetetaan Maria pelastuksen välittäjäksi, niin se on sama asia kuin Marian palvonta, vaikka katolilaiset koittavat kieltää etteivät he palvo Mariaa. Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen välittäjänä oleminen kuuluu osana Jumalan palvontaan, koska Jumala pelastaa ihmisen uskon kautta Herraan Jeesukseen.



Mariaa ei otettu taivaan kirkkauteen ruumiineen hänen kuolemansa jälkeen, koska Raamatun opetuksen mukaan ihminen on maasta (luotu maan tomusta) ja siksi ihmisen kuollessa hänen pitää jälleen tuleman maaksi. Maria ei myöskään ollut synnitön, sillä Raamattu sanoo kaikkien Jumalan luomien ihmisten olevan syntisiä ilman poikkeuksia (Jeesus oli ainoastaan synnitön).



Katolisen kirkon opetus Mariasta on harhaoppia, jonka alkuperä on katolisen kirkon traditiossa, ei Raamatun sanan totuudessa. Katolinen kirkko opettaa, että Raamattua ja kirkon traditiota on pidettävä arvossa yhtä alttiisti ja kunnioittavasti (kat. katekismus 2005, kohta 82), eli toisin sanoen katolinen kirkko opettaa Raamatun ja kirkkonsa tradition olevan samanarvoisia. Herra Jeesus kumoaa sanassaan katolisen kirkon traditio opetuksen sanoessaan: "Joka uskoo minuun (Jeesukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (Joh 7:38). Herran Jeesuksen sanat tarkoittavat sitä että Jumalan sana (Raamattu) on uskon ainoa ohjenuora ja auktoriteetti uskossa Jumalaan ja Herraan Jeesukseen. Katolisen kirkon traditio-opilla ei ole minkäänlaista Raamatun arvovaltaa, vaan se on eksyttäväinen harhaoppi.



The New American Bible for Catholics Revised Edition Luke 1: 24 cried out in a loud voice and said, “Most blessed are you among women, and blessed is the fruit of your womb

Luuk 1:42 Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! (1992)

Luke 1:42 And she spake out with a loud voice, and said, Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb. (KJV)

Luuk 1:42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! (33/38)

Uusi katolinen käännös sanoo Marian olevan kaikkein siunatuin. 1992 käännös sanoo Marian olevan naisista siunatuin. KJV kääntää jakeen tarkasti alkutekstin mukaan, jossa sanotaan Marian olevan siunattu naisten joukossa. Luukkaan evankeliumissa luvussa 1 ja jakeessa 24 alkutekstin mukaisesti sanotaan Marian olevan siunattu naisten joukossa. 1992 käännös ja uusi katolinen raamatunkäännös kääntävät väärin sanoen Marian olevan naisista kaikista siunatuin. Näiden väärien käännösten kautta pyritään vahvistamaan katolisen kirkon harhaoppeja Mariasta.

Luke 1:48 For he hath regarded the low estate of his handmaiden: for, behold, from henceforth all generations shall call me blessed. (KJV)

Luuk 1:
42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
...............
48 sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.

Raamattu ei anna tässä kohden Marialle ylempiarvoista asemaa yli muiden naisten tai ihmisten, vaan sanoo hänen olevan siunattu naisten joukossa, siitäkin huolimatta, että hän sai armon synnyttää Jeesuksen. Kun Raamatunkäännöksissä sanotaan kaikkien sukupolvien ylistävän Mariaa autuaaksi, niin alkutekstissä sanotaan kaikkien sukupolvien sanovan (kutsuvan) Mariaa siunatuksi. Yksikään toinen UT:n Raamatun kirjoittaja ei kutsu Mariaa autuaaksi tai siunatuksi. Miksi asia on näin Raamatussa? Siksi ettei Mariaa alettaisi palvoa ja hänestä tehtäisi sellaisia harhaoppeja kuin mitä esim. katolinen kirkko on tehnyt, koska Herra Jeesus on UT:n keskipiste ei Maria.

Kun tutkimme Jumalan sanaa alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan, niin yksikään näistä Raamatun kirjoittajista ei kirjoittanut sanaakaan Mariasta Jeesuksen äidistä (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa). Koska asia on näin, niin se tarkoittaa sitä ettei Marialla ole Jumalan sanassa mitään muuta asemaa kuin toimia Jeesuksen synnyttäjänä ja äitinä, jonka tähden häntä kutsutaan siunatuksi, mutta Marialla ei ole sellaista asemaa kuin mitä katolinen kirkko hänestä väärin opettaa.

Koska yksikään UT:n kirjoittaja alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan ei mainitse sanallakaan Mariaa (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa), toisin sanoen ei opeta Mariasta yhtään mitään, niin se tarkoittaa ettei seurakunnan tehtävä ole pitää Mariaa Raamatun sanan keskipisteessä yhdessä Jeesuksen kanssa, eikä meitä ole kutsuttu ylistämään Mariaa autuaaksi (siunatuksi), niin kuin katolinen kirkko opettaa, vaan niin kuin Raamattu opettaa ja meidän on annettava yhtä vähän huomiota Marialle kuin mitä Raamattu antaa. Toki voimme tuoda esille sen että Maria on siunattu vaimojen joukossa, mutta se ei ole Raamatun sanan keskipiste, vaan toteamus johon yhdymme sydämestämme.

Apostoli Paavali ei kirjoittanut kirjeissään sanaakaan Mariasta Jeesuksen äidistä. Paavali ei edes maininnut sanoja Maria on siunattu vaimojen joukossa. Paavali ei millään tavallaan ylistänyt Mariaa kirjeissään, vaikka Paavali oli Jumalan valitsema apostoli kirjoittamaan ison osan tärkeää UT:n opetusta kaikkien aikojen kaikille seurakunnille ja uskoville. Uskon sen, että Paavali sydämessään varmaankin piti Mariaa siunattuna, mutta Pyhä Henki Paavalissa ei nähnyt Mariaa millään tavalla tärkeänä evankeliumille ja sanan opetukselle, koska hän ei sanallakaan kirjoita Mariasta.

Luukkaan evankeliumi muistuttaa meitä, että Maria on siunattu vaimojen joukossa, mutta Raamattu ei anna Marialle sellaista asemaa Raamatussa, että meidän tulisi kääntyä Marian puoleen tai etsiä häneltä jotakin tai olla Marian kanssa tekemisissä. Maria oli syntinen ihminen niin kuin mekin ja hän on kuollut, eikä hänellä ole minkäänlaista osaa pelastus- ja sovitustyössä, koska Herra Jeesus on ainoa Välimies ja Välittäjä ihmisten ja Jumalan väillä. Meidän tulee hylätä katolisen kirkon harhaopit ja pysyä Raamatun sanan totuudessa uskon kautta Herraan Jeesukseen, sillä vain Hänen veressään, kuolemassa ja ylösnousemuksessa on pelastus ja syntien anteeksiantamus.


Mutta salli minun kysyä herra PetriFP, että eikö sinun mielestäsi meidän kristittyjen tule ylistää neitsyt Mariaa autuaaksi, vaikka hän itse sanoi Pyhässä Hengessä, että kaikki sukupolvet tulevat näin tekemään?

Eikö neitsyt Maria ole sinusta meisän uskovien äiti? Jos hän on Kristuksen, meidän Jumalamme, äiti, niin eikö hän ole myös meidän äitimme? Jos hän ei ole äitimme niin mitä hän sitten on meille? Sisarko? Olemmeko me sitten suurempia kuin itse Jumala ja Kristus onkin siskon poikamme???!!

Miten sanot ettei neitsyt Marialla ollut mitään osaa sovitustyössä? Jumala ei mitenkään olisi voinut syntyä ihmiseksi, jos ei olisi ollut tarpeeksi pyhää ja nöyrää tyttöä joka vapaaehtoisesti suostuisi tähän tehtävään. Neitsyt Marialla on osa sovitustyössä, sillä hänen kauttaa Pelastajamme Herra Jeesus Kristus syntyi maailmaan.

Siunattu naisten joukossa todellakkn tarkoittaa, että hän on siunatumpi kuin nämä muut naiset. Ei niin että he kaikki ovat yhtä siunattuja.

Ja Neitsyt Maria on kiistatta muiden pyhien tavoin taivaassa Herran luona. Mitä he siellä tekevät? Tietenkin palvovat Jumalaa. Mutta mitä itse Kristus tekee? Hän rukoilee meidän puolestamme. Miksi olisi niin uskomatonta, että myäs Herran luo menneet pyhät rukoilisivat meidän puolestamme? Jos he rukoilivat meidän puolestamme ollessaan maan päällä, niin eivätkö he enää rukoile kun ovat saavuttaneet täydellisyyden?? Eivätkö he tiedä mitä täällä tapahtuu? Jos he tiesivät maan päälliset tapahtumat ollessaan maan päällä niin kuinka paljon ennenmmin nyt kun ovat tulleet täydellisiksi hengiksi? Heidän tietonsa oli ennen vajavaista mutta nyt täydellistä. Mikseivät he siis voisi saada tierää jos heiltä pyydetään esirukousapua? Ovatko he kuolleita? Herra ei ole kuolleiden vaan elävien Jumala!!

Vai mitä tarkoittaa Raamattu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri."
(Hepr.12:22-24)

Me vapaissa suunnissa ajattelemme että uskoontultuamme olemme tulleet vain Jumalan tykä Kristuksen kautta. Tämä ei ole koko totuus. Ei Kristus ole yksin taivaassa. Olemme tulleet myös kymmenenien tuhansien enkelie tykö, ja myös täydellisiksi tulleiden vanhurskaiden henkien tykö, ja juhlajoukon ja seurakunnan tykö. Emme me ole yksin.

Jumalan maailmassa on enkeleitä ja on täydelliseksi tulleita pyhiä. Mikseiväy he siis voisi rukoilla puolestamme? Eivätkä he rakasta meitä ja ole puolellamme?

Lunastuksen välimies on yksi: Jeesus Kristus. Mutta esirukousväittäjiä on monia jo täällä maanpäällä.

Se on totta että katolinen kirkko on väärässä siinä että Maria olisi syntynyt ilman perisyntiä. Näin eivät varhaisimmat ortodoksikirkot opeta.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Juha » 02. Loka 2018 04:12

Joonas kirjoitti:Kuka neitsyt Maria sinusta on? Vapaissa suunnissa häntä ei juurikaan edes mainita vaikka hän itse sanoi Pyhässä Hengessä, että kaikki sukupolvet tulevat kutsumaan häntä autuaaksi. Myös Elisabet Sakarjan vaimo profetoi Pyhässä Hengessä, että neitsyt Maria on siunattu naisten joukossa. Vieläpä Elisabet kutsui häntä Herransa äidiksi. Herran äiti!


On selvä asia että Marialla oli suuri ja tärkeä tehtävä synnyttää Herramme Jeesus. Mutta ilmaisut "autuas" tai "siunattu" eivät ole mitenkään Marian yksinoikeus Raamatussa.

Ilm. 20:6 kirjoitti:Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.


Jer. 17:7 kirjoitti:Siunattu on se mies, joka turvaa Herraan, jonka turvana Herra on.


Daavid ylistää autuaaksi sitä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:

Room. 4:6-8 kirjoitti:niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"


Jaakob ylistää autuaiksi niitä, jotka ovat koetukset kestäneet ja kärsineet:

Jaak. 5:10-11 kirjoitti:Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä. Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen.


Jeesuksen mielipide autuaista:

Luuk. 11:27-28 kirjoitti:Niin hänen tätä puhuessaan eräs nainen kansanjoukosta korotti äänensä ja sanoi hänelle: "Autuas on se kohtu, joka on kantanut sinut, ja ne rinnat, joita olet imenyt". Mutta hän sanoi: "Niin, autuaat ovat ne, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sitä noudattavat".


Miksi Maria oli autuas?

Luuk. 1:48-49 kirjoitti:sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,


Marian "autuus" perustui siihen että Jumala teki suuria tekoja hänelle. Maria itse ylisti Jumalaa (Minun sieluni suuresti ylistää Herraa) Luuk. 1:46 ja niin myös meidän tulisi tehdä. Ylistää Herraa siitä että Hän teki suuria tekoja Marian kautta/Marialle.


Onko hän sinun Herrasi äiti? Kuka hän sinusta on? Onko hän vain sisaresi? Mutta jos hän oli itse Herramme Kristuksen äiti niin miten hän on sinun sisaresi?


Kutsuihan Daavidkin Jeesusta Herrakseen vaikka Jeesus oli samanaikaisesti Daavidin jälkeläinen. (Matt. 22:41-45).


Elisabet Johannes Kastajan äiti ymmärsi neitsyt Marian suuruuden. Elisabet itse oli raskaana ihmeen kautta ja tiesi että hänen lapsensa tulee olemaan suuri ja toimimaan Elian hengessä ja voimassa. Tästä huolimatta hän kysyy nähdessään Neitsyt Marian:

"Kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?" (Luuk.1:43)

Ja kun hän vain kuuli neitsyt Marian tervehdyksen niin Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä!

"Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä." (Luuk.1:41)

Apostolit laskivat kädet uskovien päälle jotta he saisivat Pyhän Hengen. Mutta kuka toinen pyhistä olisi vain tervehtinyt jotakuta ja tämä olisi täyttynyt Pyhällä Hengellä?!

Kun Neitsyt Maria vain tervehti Elisabetia niin myös Johannes Kastaja, joka oli vielä Elisabetin kohdussa, hyppäsi ilosta! Myös Johannes Kastajakin ymmärsi neitsyt Marian suuruuden vaikka hän oli vasta kohdussa!

"Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani." (Luuk.1:44)

Kun syntymätön Johannes Kastaja kuuli äitinsä kohdussa Neitsyt Marian äänen hän hypähti ilosta! Eikö se ole melkoinen ihme että kohdussa oleva pyhä lapsi hypähtää ilosta?? Ja miksi hän iloitsi? Koska kuuli Neitsyt Marian -Jumalan äidin - tervehdyksen.


Elisabet tai Johannes Kastaja eivät ymmärtäneet Marian suuruutta, vaan he ymmärsivät kuinka merkittävä asia se on kun Herra Jeesus oli syntymässä. Kaikki ilo kohdistui Jeesukseen, jota Maria odotti ja Jumalan suuriin tekoihin! On todella surullista jos huomio käännetään Jeesuksesta Mariaan… Maria itkisi, jos tietäisi miten paljon historiassa on menty harhaan ja nostettu häntä jalustalle Jeesukseen sijaan. https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/ ... ria-itkee/

Kun Raamatussa ollaan pelastushistoriallisesti merkittävien tapahtumien äärellä, ei ole mitenkään tavatonta että ihmisiä täyttyy Pyhällä Hengellä. Jumala lausuu Henkensä kautta profetaalisia sanomia, lohduttaa ja rohkaisee. Vie asioita eteenpäin.

Väitänpä myös että kun Johannes Kastaja hypähti Elisabetin kohdussa, se ei johtunut Mariasta itsestään, vaan siitä että Maria odotti Jeesusta. Maria kun oli Jeesuksen äiti ja hänen läsnäolonsa tarkoitti sitä että myös Jeesus oli läsnä paikalla.

Mutta eikö Raamattu kuitenkin selvästi kerro meille, että neitsyt Maria on Jeesuksen Kristuksen äiti. Eli hän on lihaantulleen Jumalan äiti. Häntä on myös kutsuttu todelliseksi Eevaksi alkukielessä "Hawwa" joka tulee sanasta "elämä". Aadam nimesi vaimonsa "Hawwaksi" sanoen että koska hänen tuli olla kaikeb elämän äiti. Mutta ensimmäisestä Eevasta tulikin kaiken kuoleman äiti. Mutta tästä toisesta Eevasta eli Mariasta tuli todellakin kaiken elämän äiti. Sillä hän synnytti Kristuksen eli Elämän. Herramme Kristus sanoi että hän on tie, totuus ja elämä.


Raamattu ei missään kohdin kutsu Mariaa toiseksi (tai uudeksi) Eevaksi. Herraa Jeesusta kutsutaan kyllä uudeksi Adamiksi (1. Kor. 15:45-47). "Uuden Eevan" titteliä ei anneta kenellekään. Eihän Maria ollut edes synnitön. Kun Raamattu puhuu syntisestä ihmisestä niin puhutaan aina Aadamista/ihmisestä (yksikkönä). Ei puhuta Aadamista ja Eevasta, vaan pelkästä Aadamista. Adam tarkoittaa sanana ihmistä. (1. Kor. 15:21-22). Raamattu puhuu kyllä Eevasta elämän äitinä, mutta Marialle ei tällaista nimeä anneta, vaikka hän synnyttikin Jeesuksen. On parempi pitäytyä niissä termeissä mitä Raamattu itsessään tarjoaa.

Raamatun mukaan häntä tulisi kutsua autuaaksi, mutta joissain piireissä hänet on täysin unohdettu.


Kuka hänet on unohtanut? Kyllä Maria tulee esille aina kun hänestä luemme evankeliumeita lukiessamme. Evankeliumien jälkeen hän kuitenkin katoaa. Mielestäni on kohtuullista puhua Mariasta jokseenkin yhtä paljon kuin häntä Raamatussa tuodaan esille. Maria hoiti tehtävänsä ja hyvin hoitikin. Mutta ei hänellä ole sen jälkeen, ainakaan Raamatun mukaan, minkäänlaista roolia pelastuksessa tai kristillisessä uskonelämässä.

Herra Kristus Jeesus on todellakin pyhä ja syntyi Neitsyt Mariasta. Olisiko siis järkevää ajatella että myöhemmin Maria menetti neitsyytensä ja yhtyi johonkin mieheen? Ja vieläpä olisi synnyttänyt lisää lapsia? Eikö Kristus olekkaan niin pyhä ettei se kohtu,joka häntä on kantanut, voi kantaa ketään toista?

Profeetta Hesekiel näki näyn temppelistä jonka itäinen portti oli suljettu:

"Niin Herra sanoi minulle: "Tämä portti on oleva suljettuna: sitä ei saa avata, eikä kenkään saa käydä siitä sisälle, sillä Herra, Israelin Jumala, on käynyt siitä sisälle. Se on oleva suljettu." (Hes.44:2)

Herra oli käynyt sisään tästä portista ja sen tähden tämä portti oli suljettu eikä kukaan saanut käydä siitä. Pyhä Jumalan Poika, Logos, kävi sisään tähän maailmaan Neitsyt Marian kautta, ja siksi Maria pysyy Neitsyeenä ikuisesti eikä kukaan voinut häneen yhtyä.


UT:ssa on useita viitteitä VT:hen, mutta mikään niistä ei yhdistä Mariaa Hes. 44:2:een. Opetus siitä että Hes. 44:2 viittaisi Mariaan, ei nouse Raamatusta, vaan Raamatun ulkopuolelta, sen tarkoitus on vain pönkittää ihmisten keksimiä perinnäissääntöjä.

Ei kenenkään pyhyys kärsi siinä kolausta, jos hän harjoittaa Jumalan luomassa avioliitossa seksiä. Opetus siitä että seksi avioliiton sisällä olisi jotenkin saastuttavaa tai likaista, on epäraamatullista. Seksi avioliiton sisällä on täysin puhdasta ja Jumalan luoma asia. Seksi on Jeesuksen sanojen perusteella jopa lähtöoletus avioliitossa:

Mark. 10:7-8 kirjoitti:Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa. Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.


Jos ei koskaan harrasta seksiä, kuinka voi tulla yhdeksi lihaksi? Seksitön suhde ei Raamatun valossa täytä avioliiton määritelmää.

Varhaisten lähteiden mukaan Joosef ei suinkaan kihlannut neitsyt Mariaa elääkseen tämän kanssa aviollista elämää vaan ollakseen hänen huoltajansa. Neitsyt Maria oli jo varhaisella iällään orpo ja Joosef oli hyvin vanha mies. Neitsyt Maria oli tunnettu pyhästä ja siveästä elämästään ja siksi hänet kihlattiin Joosefille, että hän voisi jatkaa pyhää elämää. Nuoren tytön ei ollut soveliasta elää yksin orpona


Missään Raamatussa ei sanota että Joosef oli vanha tai että Maria oli orpo, saatika että olisivat eläneet selibaattisuhteessa koko ajan:

Matt. 1:24-25 kirjoitti:Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.


Kun Herra Jeesus oli naulittu ristiin niin hän sanoi apostoli Johannekselle että pitäisi huolta äidistään niinkuin omasta äidistään. Tämä siksi että Marialla ei ollut muita lapsia jotka olisivat pitäneet hänestä huolta. Joosef oli kuollut ja hänen ainoa poikansa oli jättämässä tämän maailman. Siksi Herra käski apostoli Johanneksen pitää hänestä huolta.


Raamattu ei sano etteikö Marialla ollut muita lapsia. Se miksi hän halusi Johanneksen pitävän äidistään huolta, ei meille kerrota.

Jotkut kyllä ovat toista mieltä mutta missään ei sanota, että Jeesuksen veljet tarkoittaisivat veljiä samasta äidistä. Toki he olivat biologisia veljiä, mutta ilmeisesti serkkuja Joosefin kautta.


Alkukielen sana tarkoittaa kirjaimellisesti ja tavanomaisimmassa merkityksessään veljeä. Minkä vuoksi sanaa ei voisi tulkita sen ensisijaisessa ja tavanomaisimmassa merkityksessä?

Jos haluttiin sanoa että Jeesuksen veljet olivat "serkkuja", niin miksi alkukieli käyttää sanaa "adelphos" (veli), eikä sanaa "anepsios" (serkku), jota käytetään esim. Kol. 4:10?

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... A15&ent=80
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... 10&ent=431


Eikö neitsyt Maria ole sinusta meisän uskovien äiti? Jos hän on Kristuksen, meidän Jumalamme, äiti, niin eikö hän ole myös meidän äitimme? Jos hän ei ole äitimme niin mitä hän sitten on meille? Sisarko? Olemmeko me sitten suurempia kuin itse Jumala ja Kristus onkin siskon poikamme???!!


Kysymys oli Petrille mutta vastaanpa minäkin tähän.

Raamatussa Mariaa ei kutsuta uskovien äidiksi. Raamatussa ei ole käsitettä "hengellinen äiti". Jumalasta uskovien Isänä kyllä puhutaan. Jeesuksesta puhutaan Herrana. Toisista uskovista puhutaan veljinä ja sisarina Herrassa. Ei muuta. Maria on minulle toisin sanoen siis sisar Herrassa. Apostolit veljiä Herrassa. Tämä siis jos pitäydytään Raamatun kielenkäytössä ja termeissä.

Ja Neitsyt Maria on kiistatta muiden pyhien tavoin taivaassa Herran luona. Mitä he siellä tekevät? Tietenkin palvovat Jumalaa. Mutta mitä itse Kristus tekee? Hän rukoilee meidän puolestamme. Miksi olisi niin uskomatonta, että myäs Herran luo menneet pyhät rukoilisivat meidän puolestamme? Jos he rukoilivat meidän puolestamme ollessaan maan päällä, niin eivätkö he enää rukoile kun ovat saavuttaneet täydellisyyden?? Eivätkö he tiedä mitä täällä tapahtuu? Jos he tiesivät maan päälliset tapahtumat ollessaan maan päällä niin kuinka paljon ennenmmin nyt kun ovat tulleet täydellisiksi hengiksi? Heidän tietonsa oli ennen vajavaista mutta nyt täydellistä. Mikseivät he siis voisi saada tierää jos heiltä pyydetään esirukousapua? Ovatko he kuolleita? Herra ei ole kuolleiden vaan elävien Jumala!!

Vai mitä tarkoittaa Raamattu:

"vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri."
(Hepr.12:22-24)


Minun tietääkseni kukaan ei ole taivaassa vielä, vaan vasta tuomionpäivän jälkeen tuomitaan helvettiin tai taivaaseen.

Raamattu mainitsee että Henki rukoilee (Room. 8:26) ja että Jeesus rukoilee (Room. 8:34) meidän puolestamme. Missään ei sanota että Maria rukoilee tai että kuolleet veljet ja sisaret Herrassa rukoilevat. Kuolleilla ihmisillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä maan päällä tapahtuu.

Saarn. 9:5-6 kirjoitti:Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu. Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.


Joissain kirkkokunnissa on sellaista oppia että pyydetään rukouksia niin Marialta kuin kuolleilta pyhimyksiltä. Missä kohtaa Raamattu kehottaa tai antaa luvan yrittää ottaa yhteyttä kuolleisiin?

3. Moos. 19:31 kirjoitti:Älkää kääntykö vainaja-ja tietäjähenkien puoleen; älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.


5. Moos. 18:11-12 kirjoitti:joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi.


Jes. 8:19 kirjoitti:Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 02. Loka 2018 05:38

Juha,

Ei tietenkään ainoastaan neitsyt Maria ole autuas. On monia muitakin autuaita joista esim Herramme Jeesus Kristus kertoi autuaaksi julistuksessaan. Mutta neitsyt Maria kuitenkin profetoi Pyhässä Hengessä että kaikko sukupolvet tulevat ylistämään häntä autuaaksi. Voimmeko siis moittia niitä kristittyjä, jotka ylistävät neitsyt Mariaa autaaksi?

Neitsyt Maria todellakin oli autuas siksi, että hän palveli Herraa ja että Herra armahti häntä ja valitsi hänet armossaan armonsa välikappaleeksi. Ei neitsyt Mariaa itsessään autuaaksi tai siunatuksi ylistetä. Hänen autuutensa perustuu Jumalan armoon. Ja hänen asemansa perustuu Kristukseen ei häneen itseensä.

Toki meidän tulee ylistää Jumalaa siitä, että Hän teki suuria neitsyt Marian kautta. Mutta myös neitsyt Mariaa ylistetään autuaaksi eikä se ole mitenkään pois Jumalan kunniasta vaan päin vastoin. Joka kunnioittaa Jumalan valittua kunnioittaa itse Jumalaa.

Daavid kutsui Kristusta Herrakseen vaikka tämä olikin saman aikaisesti hänen jälkeläisensä. Eli hän antaa jälkeläiselleen suuremman kunnian kuin vain jälkeläinen. Nyy kuitenkin jotkut kristityt antavat neitsyt Marialle päin vastoin pienemmän kunnian kutsuen häntä vain sisareksi. Ehkä tämä johtuu länsimaisesta hierarkian kammoksumisesta. Kaikkien meidän on oltava saman arvoisia. Ei sovi että kukaan olisi toisen yläpuolella. Mutta Jumalan valtakunnassa on hierarkia. Ei kaikkilla ole samaa kirkkautta.

Tietenkin pyhä Elisabet ja Johannes Kastaja ymmärsivät Kristuksen olevan neitsyt Marian kohdussa ja siksi kunnioittivat tätä. Elisabethan sanoi: "Kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni' (Luuk.1:43)

Neitsyt Marian asema siis tietenkin perustuu itse Kristukseen. Kun kunnioitamme neitsyt Mariaa niin kunnioitamme itse Kristusta. Samoin kun Vanhan Liiton päivinä ihmiset kunnioittivat liiton arkkia. Ei arkki itsessään ollut mitään mutta koska se edusti Jumalan kunniaa niin jopa sen näkeminen saattoi tappaa.

Ei tietenkään Johannes Kastajan hypähdys Elisabetin kohdussa johtunut neitsyt Mariasta itsestään vaan Kristuksesta.

En sanonut, että Raamatussa neitsyt Mariaa kutsutaan toiseksi Eevaksi, vaan näin ovat tehneet pyhät jotka ovat eläneet ennen meitä.Monet pyhät kristityt jo varhaisilta ajoilta, jotka ovat eläneet elämänsä kokonaan Kristukselle paastossa, rukouksessa ja sananpalveluksessa , ovat nähneet monien asioiden VT:ssa symbolisoivan neitsyt Mariaa.

Ei seksi avioliitossa ole likaista, mutta ei kristikunta ole nähnyt sitä soveliaakso ajatukseksi, että Jumalan synnyttäjä olisi myöhemmin yhtynyt johonkin mieheen. Onhan muitakin naimattomina eläneitä pyhiä naisia ollut. Miksei neitsyt Maria olisi kyennyt selibaattiin??

Perimätieto eli suullinen perimä, kertoo seikkaperäisemmin neitsyt Marian elämän vaiheista. Ei Raamatussa ole kerrottu kaikkea mitä noina päivinä tapahtui. Edes itse Herran Kristuksen kaikkia tekoja ei olla meille kirjoitettu ylös, kuten apostoli Johannes sanoi. Eli Kristus teki paljon muutakin kuin mitä Raamatussa on kerrottu. Ja hän myös opetti muutakin kuin mitä Raamatussa on kerrottu. Esim. Apostoli Paavali sanoi, että Kristus sanoi: autuaampi on antaa kuin ottaa. Mutta missä hän tämän sanoi?

Jeesuksen ns. veljet on jo varhaisilta ajoilta nähty olevan Jeesuksen serkkuja. Myös muualla Raamatussa veli-sana ei aina tarkoita varsinaista veljeä.

Kyllä Raamatussa puhutaan myäs muista isistä kuin Taivaallisesta Isästä. Paavali sanoi olevansa monien uskovien isä. Ja apostoli Johannes kirjoitti lapsille, nuorille ja isille. Toki hän tarkoitti näillä termeillä hengellisiä lapsia, nuoria ja isiä. Ja huomaa, että Itse Herra Kristus sanoi apostoli Johannekselle, että neitsyt Maria on hänen äitinsä. Jos hän oli apostoli Johannekselle äiti, niin eikö ole sitä meille? Ja jos itse Kristus kutsui neitsyt Mariaa äidikseen, niin emmekö me kutsu häntä äidiksi?

Kun uskova ihminen kuolee ei hän kuole. Herra itse sanoi tämän. Joka uskoo häneen ei koskaan kuole. Ja vaikka olisi kuollut, niin hän elää. Herra sanoi ryövärille, että tänään tuöet olemaan kanssani paratiisissa. Eli ryöväri meni Sinä päivänä paratiisiin Herran kanssa. Samoin kaikki uskovat jotka poistuvat tästä ajasta menevät Herran luo suoraan. Toki ruumis jää maan päälle ja muuttuu mullaksi, mutta henki menee paratiisiin Herran luo. Ruumiin ylösnousemus tapahtuu myöhemmin. Eli kyllä pyhät ovat Herran luona paratiisissa eivätkä ole kuolleet.

Olen samaa mietä kanssasi että kuolleisiin ei pidä ottaa yhteyttä ja se on syntiä ja sen Raamattu kieltää. Mutta Herra itse sanoi, että ei Jumala ole kuolleiden Jumala. Ne jotka pyytävät esirukouksia pyhiltä eivät pyydä niitä kuolleilta vaan eläviltä. Vainajahenget ja meediot ovat aivam eriasia kuin seurakunnan pyytämät rukoukset eläviltä pyhiltä hengiltä.

Tuo paikka mihin viittasit saarnaajan kirjasta tarkoittaa todella kuolleita. Ihminen joka kuolee ilman uskoa Kristukseen todellakin kuolee. Mutta uskova ei koskaan kuole. Meiltä vapailta suunniltä monesti puuttuu ymmärrys kuolemanjälkeisestä. Ei se ole kuolema vaan voitto. Apostoli Paavali sanoi, että hänelle elämä on Kristus ja kuolema on voitto. Varhaisia kristittyjä vainottiin ankarasti ja yksi syy mistä heitä syytettiin oli, että he elivät liikaa tuonpuoleisessa.

Vanhemmat kirkot kiinnittävät myös paljon huomiota tulevaan aikaan ja pyhiiin ja enkeleihin ja Kristukseen jotka ovat taivaassa. Heidät nähdään kokoajan olevan läsnä seurakunnan elämässä.

Kysyn vielä sinulta, että mitä sitten ovat nuo heprealaiskirjeessä mainitut enkelit ja täydelliseksi tulleet vanhurskaat henget joiden työ olemme tulleet?
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Loka 2018 07:26

*
Joonas, saisinko kysyä, elätkö missä planeetoilla? Jos sinun usko perustuu toisenlaiseen opetukseen, niin sinun usko on jo turmeltunut sen opetuksen kautta.

Nyt ymmärrän, miksi Jumala pidätti vastaamasta sinun rukoukseen.

Anteeksi, minä luulen tietäväni syyn ja sanon tämän sinun vuoksesi suoraan, miksi Jumala ei vastannut sinun rukoukseen ja näen, että Jumala todella rakastaa sinua, siksi pidätti vastaamasta sinun rukoukseen ja koska Jumala ei halua sinun eläväsi eksyksissä toisenlaisen opetuksen mukaan, joka ei kuitenkin löydy Raamatusta.

Vuoksesi sanon, että tee parannuksen ja hylkää se opetus, johon eksyit uskomaan ja palaa Raamatun äärelle, niin sinä raikistuisit ja ojentautuisit uskossasi Raamatun ilmoittamaa Kristusta kohtaan, niin sinulla olisi raamatullinen usko.

Usko pois, Maria ei ole pyhä, eikä Raamattu opeta, että Marian neitsyt kohtu kantoi Jeesusta, että olisi pyhä, vaan siksi Jeesuksen Pyhyys ja Jumaluus ei keskenään kohdussa sotkeutunut, kun Maria oli syntinen ja tavallinen ihminen, kuten me kaikki.

Raamatun opetuksen mukaan Maria synnytti esikoisen, joka on itse Jeesus. Sanassa lukee; ”esikoinen”, se tarkoittaa, että Maria vasta synnytti lapsia esikoisen jälkeen.

Luuk. 2:7 Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.

Sinä huolestutat minua. Ottaisithan ensin se malka, joka on sinun silmässäsi, minkä me näemme ja koemme kokoajan ristiriitaiseksi sinun opetuksiasi Raamatun kanssa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja anjou » 02. Loka 2018 08:59

Ei vapaissa suunnissa eikä luterilaisuudessa Marialla ole mitään erityisasemaa mutta suhtautuuhan Raamattu Mariaan positiivisesti. Olihan hän valittu erityiseen tehtävään. Siunattu naisten joukossa. Tehtävän tärkeyden voi ymmärtää vain äiti joka on itse synnyttänyt lapsia. Paavali olikin hieman naisvihamielinen ja kirjoitti heistä väheksyvästi.
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Loka 2018 09:23

*
Anjou, saisinko kysyä, missä Raamatun kohdassa Paavalin naisvihamielinen kirjoitus synnyttävistä äideistä esiintyy? En ole kuullut tuollaista juttua, paitsi sitä, että Paavali kirjoitti rakkaudellisesta Jumalan asettamasta alamaisuudesta sanomalla, että mies on vaimon pää siinä alamaisuudessa, että miehen tehtävänä perheen päänä on myös palvella vaimoaan ja lapsiaan sekä turvata ja taata heille turvallinen perhe-elämä.

Paavalin mukaan miehen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin Jeesus rakasti seurakuntaa. Eli naisen osa vaimona on antautua miehelleen niin vaimoaan rakastetaan ja hänestä pidetään hyvää huolta niinkuin Jeesus seurakuntaa rakastaa ja pitää siitä hyvää huolta ja Jeesus on seurakunnan pää niin mies on vaimon pää, siihen kuuluu palveleminen ja huolenpito. Alamaisuus on tasa-arvoisuutta miehen kanssa. Paavalin mukaan miehen ensisijainen tehtävä on rakastaa vaimoaan niinkuin Kristus rakasti seurakuntaa. Jos sitä tarkoitat, Anjou.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja anjou » 02. Loka 2018 09:50

En puhunut mistään Paavalin synnyttäviin äiteihin kohdistuvasta puheesta. Mutta Paavalin lähtökohta oli ajan patriarkaalisuus. Perheestään huolta pitävä isä joka antaa jopa henkensä perheen puolesta on tärkeä pohja perheelle. Samoin vaimon kunnioittava suhtautuminen ja rakkaus mieheen.

Seurakunnan osalta en puutu miehen rooliin. Lähisukulaisissanikin on paljon miespastoreita. Mutta työelämässä pitää nykyään olla tasa arvo. Tästä kai ollaan samaa mieltä.
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Loka 2018 10:03

*
Ok, kiitos, että oikaisit väärinymmärryksen pois, Anjou. Voisitko laittaa tänne Raamatun kohdan, missä Paavalin naisvihamielinen kirjoitus esiintyy? Kohta pitää mennä kaupungille omille asioille. Morotus!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja anjou » 02. Loka 2018 10:13

Kuvaamasi perhemalli on hieno ja ihanne. Mies suojaa. Ehkä 40 v perheenäitinä ja työäitinä olleena en ymmärrä Paavalin puheita herkästä heikosta astiasta joka istuu alistuvana hellan vieressä ja odottaa lupaa kysyä mieheltä. Tämä vähän karrigoidusti.
Itse en ole kokenut sitä.

Muuten vaisuliini olen pitänyt siitä kun puhut aina niin kauniisti miehestäsi.
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja toni t » 02. Loka 2018 11:07

Joonas: Ja huomaa, että Itse Herra Kristus sanoi apostoli Johannekselle, että neitsyt Maria on hänen äitinsä. Jos hän oli apostoli Johannekselle äiti, niin eikö ole sitä meille? Ja jos itse Kristus kutsui neitsyt Mariaa äidikseen, niin emmekö me kutsu häntä äidiksi?


Jeesus ei missään kohden kutsu Mariaa äidikseen, vaikka Maria olikin Hänen ruumiinsa synnyttäjä.

Joh. 19:25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
19:27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.

Johannes kirjoittaa Mariasta Jeesuksen äitinä, mutta Jeesus itse kutsui Mariaa vaimoksi.

Toinen vastaava kohta:

Joh. 2:3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä."
2:4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
2:5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää."

Jeesus ei tarkoituksella kutsunut Mariaa äidikseen, vaan vaimoksi (maallisen kasvatti isänsä vaimo). Johannes on se, joka sitten kertoo (tarkentaa), että Maria oli Jeesuksen äiti, ei vaimo. Pointti on se, että Jeesus ei kutsunut Mariaa äidikseen. Miksi näin? Ensinnäkin Jeesus on ollut jo ennen Mariaa, Hän on ollut iankaikkisesti ja luonut kaiken. Jeesus on ollut todellisuudessa jo ennen Mariaa ja on isossa kuvassa myös syy Marian olemassaoloon ollen Hänen Luojansa! Toiseksi Jeesus itse halusi viestiä sitä, ettei todellinen perheenjäsenyys ole lihallista, vaan hengellistä ja siksi Hän vastaa myös näin:

Luuk.8:19 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat häntä tapaamaan, mutta eivät väentungokselta päässeet hänen tykönsä.
8:20 Niin hänelle ilmoitettiin: "Sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat nähdä sinua."
8:21 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sen mukaan tekevät."
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa