Kuka on neitsyt Maria

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 29. Syys 2018 01:03

Kuka neitsyt Maria sinusta on? Vapaissa suunnissa häntä ei juurikaan edes mainita vaikka hän itse sanoi Pyhässä Hengessä, että kaikki sukupolvet tulevat kutsumaan häntä autuaaksi. Myös Elisabet Sakarjan vaimo profetoi Pyhässä Hengessä, että neitsyt Maria on siunattu naisten joukossa. Vieläpä Elisabet kutsui häntä Herransa äidiksi. Herran äiti!

Onko hän sinun Herrasi äiti? Kuka hän sinusta on? Onko hän vain sisaresi? Mutta jos hän oli itse Herramme Kristuksen äiti niin miten hän on sinun sisaresi?
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 29. Syys 2018 23:44

Jos Jeesus Kristus on tosi Jumala niin silloin neitsyt Maria on Jumalan äiti. Se on kyllä aika suuri tehtävä...naisesta sanotaan että ei ole naisen soveliasta opettaa miestä. Mutta yksi nainen on tullut Jumalan armosta Jumalan äidiksi. Hän synnytti, imettti ja kasvatti lihaksi tulleen Jumalan.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 30. Syys 2018 02:38

Elisabet Johannes Kastajan äiti ymmärsi neitsyt Marian suuruuden. Elisabet itse oli raskaana ihmeen kautta ja tiesi että hänen lapsensa tulee olemaan suuri ja toimimaan Elian hengessä ja voimassa. Tästä huolimatta hän kysyy nähdessään Neitsyt Marian:

"Kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?" (Luuk.1:43)

Ja kun hän vain kuuli neitsyt Marian tervehdyksen niin Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä!

"Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä." (Luuk.1:41)

Apostolit laskivat kädet uskovien päälle jotta he saisivat Pyhän Hengen. Mutta kuka toinen pyhistä olisi vain tervehtinyt jotakuta ja tämä olisi täyttynyt Pyhällä Hengellä?!

Kun Neitsyt Maria vain tervehti Elisabetia niin myös Johannes Kastaja, joka oli vielä Elisabetin kohdussa, hyppäsi ilosta! Myös Johannes Kastajakin ymmärsi neitsyt Marian suuruuden vaikka hän oli vasta kohdussa!

"Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani." (Luuk.1:44)

Kun syntymätön Johannes Kastaja kuuli äitinsä kohdussa Neitsyt Marian äänen hän hypähti ilosta! Eikö se ole melkoinen ihme että kohdussa oleva pyhä lapsi hypähtää ilosta?? Ja miksi hän iloitsi? Koska kuuli Neitsyt Marian -Jumalan äidin - tervehdyksen.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 30. Syys 2018 06:33

Voi kun valitsitkin niistä lukuisista Marioista, joita Uudessa Testamentissa esiintyy, sen kaikkein arvoituksellisimman, ellei peräti kaikkein kiistellyimmän. Toiseksi kiistellyin olisi ollut Maria Magdalena, kolmanneksi kiistellyin taas Betanian Maria. Ja kuka mahtoi olla Room. 16:6 mainittu Maria? Kysymyksensä esittäessään nimim. Joonas ei päästä vastaajaa helpolla; kysymys on niin vaikea, että minun on mentävä yli siitä, missä aita on matalin ja vastattava "en tiedä."
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Syys 2018 09:22

*
Jeesuksen syntymä neitsyeen naisen, jonka kohtua ei ole vielä kosketettu, todistaa, että Jeesus on Pyhä. Aasin varsalla ei ole vielä ratsastettu, niin Jumala todistaa, että Jeesus on Pyhä, kun Hän sillä ikeenalaisen aasin varsalla ratsasti. Kun hautapaikka oli myös koskematon paikka, se todistaa, että Jeesus on Pyhä.

Luuk. 23:53 Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 01. Loka 2018 01:11

Seppo-Simeoni kirjoitti:Voi kun valitsitkin niistä lukuisista Marioista, joita Uudessa Testamentissa esiintyy, sen kaikkein arvoituksellisimman, ellei peräti kaikkein kiistellyimmän. Toiseksi kiistellyin olisi ollut Maria Magdalena, kolmanneksi kiistellyin taas Betanian Maria. Ja kuka mahtoi olla Room. 16:6 mainittu Maria? Kysymyksensä esittäessään nimim. Joonas ei päästä vastaajaa helpolla; kysymys on niin vaikea, että minun on mentävä yli siitä, missä aita on matalin ja vastattava "en tiedä."


Mutta eikö Raamattu kuitenkin selvästi kerro meille, että neitsyt Maria on Jeesuksen Kristuksen äiti. Eli hän on lihaantulleen Jumalan äiti. Häntä on myös kutsuttu todelliseksi Eevaksi alkukielessä "Hawwa" joka tulee sanasta "elämä". Aadam nimesi vaimonsa "Hawwaksi" sanoen että koska hänen tuli olla kaikeb elämän äiti. Mutta ensimmäisestä Eevasta tulikin kaiken kuoleman äiti. Mutta tästä toisesta Eevasta eli Mariasta tuli todellakin kaiken elämän äiti. Sillä hän synnytti Kristuksen eli Elämän. Herramme Kristus sanoi että hän on tie, totuus ja elämä.

Monesti vapaissa suunnissa unohdamme, että ei voi olla lihaan syntynyttä Jumalaa ilman neitsyt Mariaa! Täytiy olla joku todella pyhä ja todella nöyrä tyttö joka kykeni vastaanottamaan tämän yliluonnollisen suuren tehtävän.

Kunnioitamme kyllä Reinhard Ponkea, Niilo Yli-vainiota, Hudson Taylorya, Veli Taivaallista jne. mutta unohdamme kokonaan kaikkein tärkeimmän Jumalan palvelijan: Neitsyt Marian. Ilman häntä ei olisi koko lunastausta eikä Niil yli-vainiota eikä Reinhard Ponkea. Hän on myös ainoa ihminen, Krituksen lisäksi, josta Jumala antoi profetian jo Aadamille: naisen siemen tulee rikkipolkemaan käärmeen pään. Tämä nainen on neitsyt Maria ja hänet mainittiin jo siis ensimmäisessä profetiassa jonka ihmiskunnalle annettiin.

Raamatun mukaan häntä tulisi kutsua autuaaksi, mutta joissain piireissä hänet on täysin unohdettu.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Joonas » 01. Loka 2018 01:48

vaisuliini kirjoitti:*
Jeesuksen syntymä neitsyeen naisen, jonka kohtua ei ole vielä kosketettu, todistaa, että Jeesus on Pyhä. Aasin varsalla ei ole vielä ratsastettu, niin Jumala todistaa, että Jeesus on Pyhä, kun Hän sillä ikeenalaisen aasin varsalla ratsasti. Kun hautapaikka oli myös koskematon paikka, se todistaa, että Jeesus on Pyhä.

Luuk. 23:53 Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu.


Herra Kristus Jeesus on todellakin pyhä ja syntyi Neitsyt Mariasta. Olisiko siis järkevää ajatella että myöhemmin Maria menetti neitsyytensä ja yhtyi johonkin mieheen? Ja vieläpä olisi synnyttänyt lisää lapsia? Eikö Kristus olekkaan niin pyhä ettei se kohtu,joka häntä on kantanut, voi kantaa ketään toista?

Profeetta Hesekiel näki näyn temppelistä jonka itäinen portti oli suljettu:

"Niin Herra sanoi minulle: "Tämä portti on oleva suljettuna: sitä ei saa avata, eikä kenkään saa käydä siitä sisälle, sillä Herra, Israelin Jumala, on käynyt siitä sisälle. Se on oleva suljettu." (Hes.44:2)

Herra oli käynyt sisään tästä portista ja sen tähden tämä portti oli suljettu eikä kukaan saanut käydä siitä. Pyhä Jumalan Poika, Logos, kävi sisään tähän maailmaan Neitsyt Marian kautta, ja siksi Maria pysyy Neitsyeenä ikuisesti eikä kukaan voinut häneen yhtyä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja Seppo-Simeoni » 01. Loka 2018 05:04

Joonas kirjoitti:Mutta eikö Raamattu kuitenkin selvästi kerro meille, että neitsyt Maria on Jeesuksen Kristuksen äiti. Eli hän on lihaantulleen Jumalan äiti.

Toki Raamattu näin kertoo, kuten oikein sanoit. Oma tarkoitukseni olikin vain nöyränä myöntää, etten voi mitenkään tietää, mikä neitsyt Marian osa on tässä suuressa Jumalallisessa arvoituksessa. Kirjoituksista voi päätellä, että Maria itse oli yhtä ymmällään. Kysyessäsi "Kuka on neitsyt Maria" sinäkään et varmaan tarkoita Marian henkilötietoja, vaan kurkotat syvemmälle, koko lihaksi tulemisen suurta salaisuutta kohti. Sinulla, Joonas, on asioiden tutkiskelun lahja.
Ja hän tuli hengen vaikutuksesta pyhäkköön. (Luuk. 2:27)
Avatar
Seppo-Simeoni
 
Viestit: 32
Liittynyt: 29. Syys 2018 12:09

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Loka 2018 10:16

*
Joonas kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Jeesuksen syntymä neitsyeen naisen, jonka kohtua ei ole vielä kosketettu, todistaa, että Jeesus on Pyhä. Aasin varsalla ei ole vielä ratsastettu, niin Jumala todistaa, että Jeesus on Pyhä, kun Hän sillä ikeenalaisen aasin varsalla ratsasti. Kun hautapaikka oli myös koskematon paikka, se todistaa, että Jeesus on Pyhä.

Luuk. 23:53 Ja otettuaan sen alas hän kääri sen liinavaatteeseen. Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu.


Herra Kristus Jeesus on todellakin pyhä ja syntyi Neitsyt Mariasta. Olisiko siis järkevää ajatella että myöhemmin Maria menetti neitsyytensä ja yhtyi johonkin mieheen? Ja vieläpä olisi synnyttänyt lisää lapsia? Eikö Kristus olekkaan niin pyhä ettei se kohtu,joka häntä on kantanut, voi kantaa ketään toista?

Profeetta Hesekiel näki näyn temppelistä jonka itäinen portti oli suljettu:

"Niin Herra sanoi minulle: "Tämä portti on oleva suljettuna: sitä ei saa avata, eikä kenkään saa käydä siitä sisälle, sillä Herra, Israelin Jumala, on käynyt siitä sisälle. Se on oleva suljettu." (Hes.44:2)

Herra oli käynyt sisään tästä portista ja sen tähden tämä portti oli suljettu eikä kukaan saanut käydä siitä. Pyhä Jumalan Poika, Logos, kävi sisään tähän maailmaan Neitsyt Marian kautta, ja siksi Maria pysyy Neitsyeenä ikuisesti eikä kukaan voinut häneen yhtyä.


Joonas, millä tavalla sinun perustelu opetuksesi kanssa voi todistaa, että olisi raamatun mukainen opetus? Tiedätkö, että Jeesuksella oli veljiä, jotka syntyivät Jeesuksen jälkeen. Jeesuksen syntymän jälkeen Joosef yhtyi Marian kanssa, eikä Maria ollut enää neitsyt. Tiedätkö, että Pyhä Henki laski Marian päälle ja varjosi hänet, niin neitsyeenä Mariasta tuli raskaaksi.

Luuk. 1:35 Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Matt. 1:20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Jeesus on pyhä, syntyi Marian neitsyeen kohdun kautta. Hänelle ilmoitettiin, että hänen äiti odotti ja seisoi Jeesuksen veljen kanssa ulkopuolella. Mutta Jeesus kysyi, kuka on äiti ja veli? Jeesus osoitti sormella opetuslapsia ja sanoi; 'Katso, minun äitini ja veljeni!' 'Sillä jokainen, joka tekee Minun taivaallisen Isän tahdon, on äitini ja veljeni.'

Matt. 12:47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Joonas, en ole Marian "fani". ;) Hän oli vain palvelija, kuten me kaikki. Hän sanoi; 'Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan'.

Luuk. 1:38 Silloin Maria sanoi: "Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan." Ja enkeli lähti hänen tyköänsä.

Joonas, teen tällä kertaa asiasta selvemmäksi - sinun vuoksesi. :) Että katolinen oppi on harhaoppia. Älä seuraa sitä oppia, se ei ole kenellekään hyväksi. Jos se oppi tuodaan uskovien keskelle, se turmelee monen uskoaan. Vakava asia.

;gladly: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kuka on neitsyt Maria

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Loka 2018 10:27

Katolilainen Emil Anton kirjoitti blogissaan kirjoituksen nimeltään: Vähän Ratzingeria taas (28.11.2016). Antonin kirjoitus käsittelee myös Mariaa ja esittelee Marian Raamatun kontekstissa (asiayhteys), mutta pyrkii pukemaan Marian ylle katolisen asun, joka ei kuitenkaan ole Raamatun opetus. Katolinen hapatus ja harha pyrkii nyt tässä ajassa hyvin voimakkaasti eksyttämään todellisia Herran Jeesuksen opetuslapsia erilaisissa uskonyhteisöissä, mutta meidän on ymmärrettävä ja tunnistettava nämä harhat Jumalan sanan totuuden kautta ja pidettävä ne pois sydäntämme saastuttamasta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera.



Emil Anton lainaa entisen paavi Ratzingerin ajatuksia tuoden esille kuinka kristinuskon toinen sukupolvi ylisti Mariaa ja kuinka Luukkaalla on täytynyt olla kirkollinen peruste säilyttää sanat "siunattu sinä naisista siunatuin" (Luuk 1:42). Emil Anton jatkaa blogissaan kirjoittaen kuinka UT:n kaanonin välityksellä Luukkaan tallettamasta Marian ylistyksestä on tullut koko kirkon yhteistä omaisuutta. Anton yhä edelleen jatkaa kirjoittaen, että Marian ylistäminen on osa kirkon elämää ja tehtävää, eikä se olisi itsensä ellei se toteuttaisi sitä. Anton toi vielä esille blogissaan kuinka Marian sanat "tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi" (Luuk 1:48) ovat sekä profetia ja kutsu.



Kun tutkimme Raamatun sanan ilmoitusta ja apostolien kirjoituksia alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan, niin kukaan heistä ei kirjoittanut ja opettanut sanaakaan Mariasta (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa). Rooman katolinen kirkko on sen sijaan kehitellyt Mariasta seuraavanlaisia oppeja, joita ei löydy Raamatusta:



Katolinen katekismus 963. Edellä on jo puhuttu Neitsyt Marian asemasta Kristuksen ja Pyhän Hengen salaisuudessa. Nyt on aika tarkastella hänen asemaansa kirkon salaisuudessa. ”Neitsyt Maria … tunnustetaan ja häntä kunnioitetaan Jumalan ja Vapahtajan todellisena äitinä … ’Hän on Kristuksen jäsenten todellinen äiti …



Katolinen katekismus 966. ”Lopuksi tahraton Neitsyt, jonka Jumala oli varjellut kaikelta perisynnin tahralta, otettiin maallisen vaelluksen päätyttyä ruumiineen ja sieluineen taivaan kirkkauteen, ja Herra korotti hänet kaikkien kuningattareksi,



Katolinen katekismus 969. ”Siitä myöntymisestä lähtien, jonka Maria enkelin ilmestymisessä antoi uskossaan ja säilytti horjumattomasti ristin juurella, Marian äitiys armon taloudessa jatkuu keskeytyksettä aina kaikkien valittujen lopulliseen täydellistymiseen asti. Marian taivaaseenottaminen ei nimittäin katkaise hänen osuuttaan pelastustehtävässä: toistuvilla esirukouksilla hän jatkuvasti hankkii meille iankaikkiseen pelastukseen vieviä lahjoja … Tämän vuoksi kirkko rukoilee autuasta Neitsyttä avuksi kutsuen häntä uskovien puolustajaksi, tukijaksi, auttajaksi ja välittäjäksi.”



Rooman katolinen kirkko opettaa Mariasta muun muassa seuraavia harhaoppeja: Maria on Kristuksen jäsenten äiti, eli Herran Jeesuksen opetuslasten äiti; Marian kuoleman jälkeen hänet otettiin taivaaseen ruumiineen ja sieluineen sekä Maria korotettiin kaikkien kuningattareksi; Maria hankkii esirukoustensa kautta pelastukseen vieviä lahjoja (Marian esirukoukset toimivat pelastuksen välittäjinä).



Edellä oleva harhaopetus Marian esirukouksista on sama asia kuin Marian palvonta, koska Herra Jeesus on ainoa pelastuksen välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä. Jos Jeesuksen rinnalle asetetaan Maria pelastuksen välittäjäksi, niin se on sama asia kuin Marian palvonta, vaikka katolilaiset koittavat kieltää etteivät he palvo Mariaa. Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen välittäjänä oleminen kuuluu osana Jumalan palvontaan, koska Jumala pelastaa ihmisen uskon kautta Herraan Jeesukseen.



Mariaa ei otettu taivaan kirkkauteen ruumiineen hänen kuolemansa jälkeen, koska Raamatun opetuksen mukaan ihminen on maasta (luotu maan tomusta) ja siksi ihmisen kuollessa hänen pitää jälleen tuleman maaksi. Maria ei myöskään ollut synnitön, sillä Raamattu sanoo kaikkien Jumalan luomien ihmisten olevan syntisiä ilman poikkeuksia (Jeesus oli ainoastaan synnitön).



Katolisen kirkon opetus Mariasta on harhaoppia, jonka alkuperä on katolisen kirkon traditiossa, ei Raamatun sanan totuudessa. Katolinen kirkko opettaa, että Raamattua ja kirkon traditiota on pidettävä arvossa yhtä alttiisti ja kunnioittavasti (kat. katekismus 2005, kohta 82), eli toisin sanoen katolinen kirkko opettaa Raamatun ja kirkkonsa tradition olevan samanarvoisia. Herra Jeesus kumoaa sanassaan katolisen kirkon traditio opetuksen sanoessaan: "Joka uskoo minuun (Jeesukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat." (Joh 7:38). Herran Jeesuksen sanat tarkoittavat sitä että Jumalan sana (Raamattu) on uskon ainoa ohjenuora ja auktoriteetti uskossa Jumalaan ja Herraan Jeesukseen. Katolisen kirkon traditio-opilla ei ole minkäänlaista Raamatun arvovaltaa, vaan se on eksyttäväinen harhaoppi.



The New American Bible for Catholics Revised Edition Luke 1: 24 cried out in a loud voice and said, “Most blessed are you among women, and blessed is the fruit of your womb

Luuk 1:42 Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! (1992)

Luke 1:42 And she spake out with a loud voice, and said, Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb. (KJV)

Luuk 1:42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! (33/38)

Uusi katolinen käännös sanoo Marian olevan kaikkein siunatuin. 1992 käännös sanoo Marian olevan naisista siunatuin. KJV kääntää jakeen tarkasti alkutekstin mukaan, jossa sanotaan Marian olevan siunattu naisten joukossa. Luukkaan evankeliumissa luvussa 1 ja jakeessa 24 alkutekstin mukaisesti sanotaan Marian olevan siunattu naisten joukossa. 1992 käännös ja uusi katolinen raamatunkäännös kääntävät väärin sanoen Marian olevan naisista kaikista siunatuin. Näiden väärien käännösten kautta pyritään vahvistamaan katolisen kirkon harhaoppeja Mariasta.

Luke 1:48 For he hath regarded the low estate of his handmaiden: for, behold, from henceforth all generations shall call me blessed. (KJV)

Luuk 1:
42 Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
...............
48 sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.

Raamattu ei anna tässä kohden Marialle ylempiarvoista asemaa yli muiden naisten tai ihmisten, vaan sanoo hänen olevan siunattu naisten joukossa, siitäkin huolimatta, että hän sai armon synnyttää Jeesuksen. Kun Raamatunkäännöksissä sanotaan kaikkien sukupolvien ylistävän Mariaa autuaaksi, niin alkutekstissä sanotaan kaikkien sukupolvien sanovan (kutsuvan) Mariaa siunatuksi. Yksikään toinen UT:n Raamatun kirjoittaja ei kutsu Mariaa autuaaksi tai siunatuksi. Miksi asia on näin Raamatussa? Siksi ettei Mariaa alettaisi palvoa ja hänestä tehtäisi sellaisia harhaoppeja kuin mitä esim. katolinen kirkko on tehnyt, koska Herra Jeesus on UT:n keskipiste ei Maria.

Kun tutkimme Jumalan sanaa alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan, niin yksikään näistä Raamatun kirjoittajista ei kirjoittanut sanaakaan Mariasta Jeesuksen äidistä (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa). Koska asia on näin, niin se tarkoittaa sitä ettei Marialla ole Jumalan sanassa mitään muuta asemaa kuin toimia Jeesuksen synnyttäjänä ja äitinä, jonka tähden häntä kutsutaan siunatuksi, mutta Marialla ei ole sellaista asemaa kuin mitä katolinen kirkko hänestä väärin opettaa.

Koska yksikään UT:n kirjoittaja alkaen Roomalaiskirjeestä Ilmestyskirjaan ei mainitse sanallakaan Mariaa (paitsi ainoa poikkeus Ilm 12 luvussa), toisin sanoen ei opeta Mariasta yhtään mitään, niin se tarkoittaa ettei seurakunnan tehtävä ole pitää Mariaa Raamatun sanan keskipisteessä yhdessä Jeesuksen kanssa, eikä meitä ole kutsuttu ylistämään Mariaa autuaaksi (siunatuksi), niin kuin katolinen kirkko opettaa, vaan niin kuin Raamattu opettaa ja meidän on annettava yhtä vähän huomiota Marialle kuin mitä Raamattu antaa. Toki voimme tuoda esille sen että Maria on siunattu vaimojen joukossa, mutta se ei ole Raamatun sanan keskipiste, vaan toteamus johon yhdymme sydämestämme.

Apostoli Paavali ei kirjoittanut kirjeissään sanaakaan Mariasta Jeesuksen äidistä. Paavali ei edes maininnut sanoja Maria on siunattu vaimojen joukossa. Paavali ei millään tavallaan ylistänyt Mariaa kirjeissään, vaikka Paavali oli Jumalan valitsema apostoli kirjoittamaan ison osan tärkeää UT:n opetusta kaikkien aikojen kaikille seurakunnille ja uskoville. Uskon sen, että Paavali sydämessään varmaankin piti Mariaa siunattuna, mutta Pyhä Henki Paavalissa ei nähnyt Mariaa millään tavalla tärkeänä evankeliumille ja sanan opetukselle, koska hän ei sanallakaan kirjoita Mariasta.

Luukkaan evankeliumi muistuttaa meitä, että Maria on siunattu vaimojen joukossa, mutta Raamattu ei anna Marialle sellaista asemaa Raamatussa, että meidän tulisi kääntyä Marian puoleen tai etsiä häneltä jotakin tai olla Marian kanssa tekemisissä. Maria oli syntinen ihminen niin kuin mekin ja hän on kuollut, eikä hänellä ole minkäänlaista osaa pelastus- ja sovitustyössä, koska Herra Jeesus on ainoa Välimies ja Välittäjä ihmisten ja Jumalan väillä. Meidän tulee hylätä katolisen kirkon harhaopit ja pysyä Raamatun sanan totuudessa uskon kautta Herraan Jeesukseen, sillä vain Hänen veressään, kuolemassa ja ylösnousemuksessa on pelastus ja syntien anteeksiantamus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa

cron