inka kirjoitti:Olen ymmärtänyt niin, että kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, niin kuolemaa ei enää ole, kuten Ilm. 21:4 sanoo:
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta, eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.
Kuitenkin Jes 65:17-20 sanotaan, että: 17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18. vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
Mitähän tuo Jesajan 65:20 tarkoittaa, kun ei kai Uudessa Jerusalemissa ole enää syntiä tai kirousta tai kuolemaakaan?
Jesaja. 65:17. Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
18. Vaan iloitkaat ja riemuitkaat
ijankaikkisesti niissä, kuin minä luon; sillä katso, minä luon Jerusalemin iloksi ja hänen kansansa riemuksi.
Jumalan lapset tulevat asumaan ijankaikkisesti uudessa Jerusalemissa sillä siellä ei enään kuolemaa ole.
19. Ja minä tahdon iloita Jerusalemista ja riemuita minun kansastani; ja ei hänessä enään pidä kuultaman itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
UUdessa Jerusalemissa ei ole enään mitään murhetta eikä hätää sillä siellä Jumalan lapset ovat ijankaikkisesti Jumalan luona.
20. Ei siellä pidä enään lapsia oleman, jotka ei päiviinsä ulotu, eikä vanhoja, jotka ei vuosiansa täytä; sillä sadan vuotiset lapset pitää kuoleman, ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman.
Tämä jae 20 on vertauskuvauksellista kirjoitusta. Koska uudessa Jerusalemissa ei ole kuolemaa ja siellä eletään ijankaikkista elämää niin siksi jae 20 kuvaa sitä että siellä ei ole lapsia jotka ei päiviinsä ulotu. Eli siellä ei ole lapsia jotka kuolevat. Jae 20 sanoo että siellä ei ole lapsia jotka eivät päiviinsä ulotu. Jae 18 sanoo että uudessa Jerusalemissa eletään ijankaikkisesti joten uuden Jerusalemin päivät ovat ijankaikkiset ja jokainen lapsi elää siellä ijankaikkisesti sillä sielä ei ole lapsia jotka eivät päiviinsä ulotu.
Siellä ei myöskään ole vanhoja jotka eivät vuosiansa täytä. Eli siellä ei ole ihmisiä jotka kuolevat ennen aikaisesti sillä uudessa Jerusalemissa ei ole enään kuolemaa vaan siellä eletään ijankaikkisesti.
"sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen"
Tämä on vertauskuvauksellista sillä kuolema eikä synti pääse uuteen Jerusalemiin sillä siellä ei ole kuolemaa ja syntiä ja siksi jae 20 sanoo että "sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen" . Luku 100 kuvaa mielestäni tässä siis sellaista mitä uudessa Jerusalemissa ei ole. Eli siellä ei ole kuolemaa ja siksi nuorin kuvainnollisesti kuolee sata vuotiaana. Siellä ei myöskään ole syntiä ja siksi synnin tekijä joutuu siellä vasta satavuotiaana kiroukseen koska siellä ei oikeasti syntiä ole ja voida syntiä tehdä.