Uudesta Jerusalemista..

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja inka » 09. Touko 2011 13:01

Olen ymmärtänyt niin, että kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, niin kuolemaa ei enää ole, kuten Ilm. 21:4 sanoo:
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta, eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.
Kuitenkin Jes 65:17-20 sanotaan, että: 17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18. vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

Mitähän tuo Jesajan 65:20 tarkoittaa, kun ei kai Uudessa Jerusalemissa ole enää syntiä tai kirousta tai kuolemaakaan?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja toni t » 10. Touko 2011 12:41

inka kirjoitti:Olen ymmärtänyt niin, että kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan, niin kuolemaa ei enää ole, kuten Ilm. 21:4 sanoo:
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta, eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.
Kuitenkin Jes 65:17-20 sanotaan, että: 17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18. vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

Mitähän tuo Jesajan 65:20 tarkoittaa, kun ei kai Uudessa Jerusalemissa ole enää syntiä tai kirousta tai kuolemaakaan?


Jesaja. 65:17. Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
18. Vaan iloitkaat ja riemuitkaat ijankaikkisesti niissä, kuin minä luon; sillä katso, minä luon Jerusalemin iloksi ja hänen kansansa riemuksi.

Jumalan lapset tulevat asumaan ijankaikkisesti uudessa Jerusalemissa sillä siellä ei enään kuolemaa ole.

19. Ja minä tahdon iloita Jerusalemista ja riemuita minun kansastani; ja ei hänessä enään pidä kuultaman itkun ääntä eikä valituksen ääntä.

UUdessa Jerusalemissa ei ole enään mitään murhetta eikä hätää sillä siellä Jumalan lapset ovat ijankaikkisesti Jumalan luona.

20. Ei siellä pidä enään lapsia oleman, jotka ei päiviinsä ulotu, eikä vanhoja, jotka ei vuosiansa täytä; sillä sadan vuotiset lapset pitää kuoleman, ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman.

Tämä jae 20 on vertauskuvauksellista kirjoitusta. Koska uudessa Jerusalemissa ei ole kuolemaa ja siellä eletään ijankaikkista elämää niin siksi jae 20 kuvaa sitä että siellä ei ole lapsia jotka ei päiviinsä ulotu. Eli siellä ei ole lapsia jotka kuolevat. Jae 20 sanoo että siellä ei ole lapsia jotka eivät päiviinsä ulotu. Jae 18 sanoo että uudessa Jerusalemissa eletään ijankaikkisesti joten uuden Jerusalemin päivät ovat ijankaikkiset ja jokainen lapsi elää siellä ijankaikkisesti sillä sielä ei ole lapsia jotka eivät päiviinsä ulotu.

Siellä ei myöskään ole vanhoja jotka eivät vuosiansa täytä. Eli siellä ei ole ihmisiä jotka kuolevat ennen aikaisesti sillä uudessa Jerusalemissa ei ole enään kuolemaa vaan siellä eletään ijankaikkisesti.

"sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen"

Tämä on vertauskuvauksellista sillä kuolema eikä synti pääse uuteen Jerusalemiin sillä siellä ei ole kuolemaa ja syntiä ja siksi jae 20 sanoo että "sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen" . Luku 100 kuvaa mielestäni tässä siis sellaista mitä uudessa Jerusalemissa ei ole. Eli siellä ei ole kuolemaa ja siksi nuorin kuvainnollisesti kuolee sata vuotiaana. Siellä ei myöskään ole syntiä ja siksi synnin tekijä joutuu siellä vasta satavuotiaana kiroukseen koska siellä ei oikeasti syntiä ole ja voida syntiä tehdä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja JHK » 10. Touko 2011 15:08

Olin ajatellut tuosta kohdasta että se tarkoittaa tuhat vuotisen valtakunnan aikaa. Uudet taivaat ja maat vielä odottaisivat luomistaan. Mutta tulkinnassa on oma heikkoutensa. Pitää miettiä uudestaan.
JHK
 

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja Aino » 15. Touko 2011 22:45

Toni l kirjoitti: "Eli siellä ei ole kuolemaa ja siksi nuorin kuvainnollisesti kuolee sata vuotiaana. "

Ei ole kuolemaa ja kuitenkin joku kuolee?
Kun sanotaan selvästi että nuorin kuolee satavuotiaana ja synnintekijä joutuu kiroukseen niin miten se on sen vertauskuva ettei ole kuolemaa ei syntiä eikä kirousta??
Vertauskuvahan merkitsee symbolia, samaa vastaavaa yleisiin käsitteisiin perustuvaa asiaa. Sydän on rakkauden vertauskuva, risti on kristinuskon vertauskuva. Raamatun omassa selityksessä kymmensarvinen peto on kymmenen kuningasta käsittävän valtakunnan vertauskuva, eläimet tarkoittavat yksittäisiä valtakuntia tai hallitsijoita. Itse ymmärtäisin sanalliseksi vertauskuvaksi sille että nuorin kuolee satavuotiaana sen että ihminen on pitkäikäinen. Vertauskuva ei ole kerrotun vastakohta vaan sen kaltainen kuva.
Jos on kirjoitettu että kun joku kuolee (VT:n ihmiset elivät alkuaikoina myös hyvin vanhoiksi), se tarkoittaa ettei ole kuolemaa?
Olisiko Raamattuun kirjoitettu sellaista että se tarkoittaakin oikeasti aivan päinvastaista? Oletteko törmänneet vastaavaan toisissa Raamatun kohdissa ja jos olette niin missä?

Minäkin olen ymmärtänyt, että Pyhä Jerusalem jossa takaisin palannut Jeesus hallitsee pyhiensä kanssa olisi nyt olemassa oleva Jerusalem. Siitä mainitaan että sen läpi eivät vieraat kulje. Se siis pyhitetään eli erotetaan pyhälle kansalle. Sinne vaeltavat jäljelle jääneet pakanakansat saamaan opetusta, ja heitä hallitaan sieltä käsin rautaisella valtikalla eivätkä he enää opettele sotimaan. Jesaja kuvailisi siis tätä Jerusalemia ja sen hallitsemaa uutta valtakuntaa. Sekin siis luodaan ihmisten iloksi. Sitä ei hävitetä kun Johannes kuvailee miten antikristuksen hallitus tuhotaan ja tämä uusi Kristuksen ja pyhien hallitus astuu tilalle. Rauha vallitsee koska saatana kahlitaan syvyyteen tuhanneksi vuodeksi.
Sen jälkeen hänet päästetään irti ja hän saa hetkeksi villitä kansojen uudet sukupolvet kapinaan pyhien valtakuntaa vastaan. Kun hänetkin on tuhottu, Uusi Jerusalem lasketaan taivaasta (Ilm 21.) ja ikuinen rauha vallitsee, kristallivirta virvoittaa ja elämän puu tuottaa hedelmänsä. Jumala asuu ihmisten keskellä. Silloin vasta ei ole enää kuolemaa ja kirousta.
Voisi ehkä kuvailla että uudet taivaat ja uusi maa ovat silloin yhtä valtakuntaa.
Aino
 
Viestit: 14
Liittynyt: 02. Huhti 2011 11:18

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 16. Touko 2011 09:20

Mietin yks päivä ihan samaa tästä että on kuolema mutta ei oo kuitenkaan kuolemaa??
Aino täällä kirjoittaa näistä...
Merkillistä että näin toissayönä unta siitä että lasketaan uusi Jerusalem,käsitin että ei mene kauan...siinä unessa oli valkoinen pitkä rakennus,jossa ei kuitenkaan ollu ikkunoita eikä ovia :think2:
Unen alussa oli ihmisiä jotka ojenteli toisiaan..mutta heillä oli kaikilla jotain ongelmaa uskonelämässä.
Lumina*
 

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja JHK » 16. Touko 2011 11:41

Minulla on myös se käsitys että Uusi Jerusalem saapuu taivaista vasta tuhannen vuoden valtakunnan ajan loputtua. Yeshua hallitsee "vanhassa" Jerusalemissa, jonne Hän rakennuttaa Uuden temppelin. Tuona aikana maailmassa on edelleen "pakanoita" siinä mielessä on että ihmisiä jotka pitävät sydämessään synnistä kiinni. Valta on Kristuksella ja hänen papistollaan. Näin olen ymmärtänyt asioiden olevan.
JHK
 

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja toni t » 16. Touko 2011 13:10

Ei ole kuolemaa ja kuitenkin joku kuolee?
Kun sanotaan selvästi että nuorin kuolee satavuotiaana ja synnintekijä joutuu kiroukseen niin miten se on sen vertauskuva ettei ole kuolemaa ei syntiä eikä kirousta??
Vertauskuvahan merkitsee symbolia, samaa vastaavaa yleisiin käsitteisiin perustuvaa asiaa. Sydän on rakkauden vertauskuva, risti on kristinuskon vertauskuva. Raamatun omassa selityksessä kymmensarvinen peto on kymmenen kuningasta käsittävän valtakunnan vertauskuva, eläimet tarkoittavat yksittäisiä valtakuntia tai hallitsijoita. Itse ymmärtäisin sanalliseksi vertauskuvaksi sille että nuorin kuolee satavuotiaana sen että ihminen on pitkäikäinen. Vertauskuva ei ole kerrotun vastakohta vaan sen kaltainen kuva.
Jos on kirjoitettu että kun joku kuolee (VT:n ihmiset elivät alkuaikoina myös hyvin vanhoiksi), se tarkoittaa ettei ole kuolemaa?
Olisiko Raamattuun kirjoitettu sellaista että se tarkoittaakin oikeasti aivan päinvastaista? Oletteko törmänneet vastaavaan toisissa Raamatun kohdissa ja jos olette niin missä?



Jesaja. 65:17. Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
18. Vaan iloitkaat ja riemuitkaat ijankaikkisesti niissä, kuin minä luon; sillä katso, minä luon Jerusalemin iloksi ja hänen kansansa riemuksi.

Jumalan lapset tulevat asumaan ijankaikkisesti uudessa Jerusalemissa sillä siellä ei enään kuolemaa ole. Tässä siis sanotaan että uudessa Jerusalemissa joka on uudessa maassa jonka Jumala luo tuhat vuotisen valtakunnan jälkeen eletään ikuisesti. Se tarkoittaa ettei siellä voi olla kuolemaa ja sen todistaa myös muut Raamatun paikat.

Ilm.21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

Eli tuo kohta puhuu uudesta Jerusalemista joka luodaan uuteen maahan eli ei tähän maailmaan. Tuo kohta sanoo myös selvästi että Jumala luo uuden taivaan ja maan ja puhuu sen jälkeen ikuisesta riuemusta siellä olevassa Jerusalemissa.

19. Ja minä tahdon iloita Jerusalemista ja riemuita minun kansastani; ja ei hänessä enään pidä kuultaman itkun ääntä eikä valituksen ääntä.

Udessa Jerusalemissa ei ole enään mitään murhetta eikä hätää sillä siellä Jumalan lapset ovat ijankaikkisesti Jumalan luona.

20. Ei siellä pidä enään lapsia oleman, jotka ei päiviinsä ulotu, eikä vanhoja, jotka ei vuosiansa täytä; sillä sadan vuotiset lapset pitää kuoleman, ja sadan ajastaikaiset syntiset pitää kirotut oleman.

Tätä kohtaa ei tule tulkita yhden jakeen valossa sillä silloin mennään harhaan. Tätä kohtaa tulee lukea koko asiayhteyden valossa ja koko Raamatun ilmoituksen valossa koska koko Raamattu on totuus. Koska Jesaja ilmoittaa ensin että uudessa Jerusalemissa eletään iankaikkisesti niin siellä ei silloin voi olla enään kuolemaan. Siksi tässä ei tarkoiteta että siellä kuollaan joskus vaan tämä sata vuotta tarkoittaa tässä kuvainnollisesti sellaista mitä uudessa Jerusalemissa ei ole. Vain näin ajateltuna asia istuu samassa linjassa koko Raamatun ilmoituksen ja tuon Jesajan kohdan kokonais ilmoituksen kanssa.

Sata vuotias ei ole enään lapsi joten jo siinäkin valossa tulisi ymmärtää ettei tässä puhuta että lapsi kuolee. Jos sanotaan että no siinä tarkoitetaan Jumalan lapsia niin hekään eivät kuole enään edes tuhannen vuoden valtakunnassa koska Kristuksen seurakunta herää tuhannen vuoden valtakuntaan iankaikkiseen elämään.

Nyt töihin. Siunausta kaikille!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 19. Touko 2011 09:35

Lumina* kirjoitti:Mietin yks päivä ihan samaa tästä että on kuolema mutta ei oo kuitenkaan kuolemaa??
Aino täällä kirjoittaa näistä...
Merkillistä että näin toissayönä unta siitä että lasketaan uusi Jerusalem,käsitin että ei mene kauan...siinä unessa oli valkoinen pitkä rakennus,jossa ei kuitenkaan ollu ikkunoita eikä ovia :think2:
Unen alussa oli ihmisiä jotka ojenteli toisiaan..mutta heillä oli kaikilla jotain ongelmaa uskonelämässä.


Koska nyt menin mainitsemaan tästä unesta, niin kerron vielä että siinä oli totinen, vähän synkähkö mies joka työskenteli yksin pöytänsä ääressä ja nainen joka kulki toisen miehen mukana.Tämän "parivaljakon" mielestä yksintyöskentelevällä oli ongelma uskonelämässään ja tuon yksinäisen miehen mielestä nainen ei olisi saanu kulkea tuon miehen kanssa..tämä uni tuli taas mieleen kun luin korinttolaiskirjettä :? Ja sitten laskettiin se valkoinen rakennus joka oli pelkkää valkoista seinää. Ota näistä selvää tai sitten ei tarvi ottaakkaan...ne voi olla vaan unia unien joukossa :)
Luin aamulla 1 kor ja tää uni tuli taas mieleen.
Lumina*
 

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 20. Touko 2011 08:42

Joo...mä en oikein meinannu päästä jyvälle tuosta rakennuksesta :think2: Herätessäni ajattelin että se on Uusi Jerusalem :) ...sitten mietin että, ei kai se oo valkoiseksi kalkittu seinä :shock: ...mutta nyt tajusin että jos tuon unen oli tarkoitus jotain opettaa niin alku on puoluehenkeä jota on uskovissa ärsyttävän paljon, mutta lohdutus :se on vertauskuva Herran rakennuksesta joka kasvaa vielä "hohtavammaksi" Hengessä, Rakkaudella rakentaen,perustuksena Jeesus Kristus :)

Hepr. 11:1
Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
Lumina*
 

Re: Uudesta Jerusalemista..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 20. Touko 2011 23:45

Tuli illalla keskustelua tästä tuhatvuotisesta valtakunnasta...oon itte välillä ihan pihalla kun siitä on ainakin kahdenlaista opetusta.Luterilaiset vissiin opettaa että tuhatvuotista valtakuntaa/jaksoa ei oo,tai ei oo maan päällä ??? Tänään oon oikein koittanu perehtyä että miten se nyt oikein on ja lukenu esim.Petrin ja Tonin kirjoituksia.ilm 20 kertoo myös sen selvästi.Oon joskus sen käsittäny mutta tämäkin asia saa mut pahasti sekoilemaan kun juttelen jonku kans :-P Pitäis kai lopettaa tämä vaikeitten asioitten "opiskelu" joksikin aikaa ku ei tahdo olla aikaa..kiinnostaa kyllä :oops:
Lumina*
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron