Varhainen kristillisyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 17. Syys 2018 15:41

Ariel kirjoitti:Joonas, upeaa että ajatuksesi ovat muualla kuin siinä yhdessä aiheessa, ja vielä näin uppoutuneesti. Siunausta ja voimaa polullesi!


Kiitos rohkaisusta. Ajattelin että paras jättää se asia Herran käsittelyyn ja keskittyä etsimään Herran valtakuntaa niinkuin Hän itse käski. Jeesus kielsi murehtimisen joten sitäkin voidaan sanoa synniksi. Kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä. Täytyy yrittää rukoilla ja antaa tilaa Pyhälle Hengelle jolta myös usko tulee.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Iustus » 17. Syys 2018 22:56

Ariel kirjoitti:Joonas, upeaa että ajatuksesi ovat muualla kuin siinä yhdessä aiheessa, ja vielä näin uppoutuneesti. Siunausta ja voimaa polullesi!

Samaa mieltä! Lainkaan vähättelemättä muita Joonaksen kirjoitteluja vasta tämän aiheen äärellä koen, että minulla voisi olla jotain annettavaakin yhteiseen keskusteluun.

Oletko, Joonas, ehtinyt paljonkin lukea varhaisia tekstejä?
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Syys 2018 23:46

*
Joonas, mitä kuviin ja symboleihin tulee, miten voit tietää, oliko ne Jumalasta ja Jumalan tahdon mukaista?

Kai sinulle sopii, että kerron, kun kummisetä, joka oli luterilainen pappi, hankki minulle kuukausittain hengellistä sarjakuvalehtiä, joissa Jeesus esiintyi, koska olin kans lukutaidoton lapsi. Sarjakuvissa kerrottiin Jeesuksen maanpäällisestä vaelluksesta ja siitä, mitä Jeesus maanpäällisen vaelluksen aikana on tehnyt. Muistan vielä, miten en saanut mitään, vaikka yritin lukea ne kuvat ja pyysin äippää auttamaan ja kertomaan, mitä kuvissa kerrotaan. Siten teininä hommasin ensimmäisen Raamatun itselleni. Ja minusta tuntui selvästi, että sain heti "otteen" Jumalan Sanasta lukiessani Raamattua ja koin, miten ojentauduin uskossani. Tiedät itse, että Sana synnyttää Jumalan elävää aikaansaamaa uskoa. Kuvat ei voi synnyttää mitään, kuin ihmisvaraista uskoa.

Haluaisin vielä kertoa toisen jutun, jos sopii. Joku vuosi sitten yritin lukea Raamattua, koska minulla on keskittymis- ja lukihäiriöongelmat. Kaikin voimin painostin lukemaan ja koin lukemiseni työlääksi ja tökkiväksi, siten Jeesus ilmaantui minulle. Sain nähdä hengen silmin Jeesusta. Huomasin yllättäen ja ihmetellen että Jeesus oli juuri täsmällinen, mitä Raamattu ilmoittaa Hänestä. Jäin ihmettelemään, miten mahdollista se on, vaikka en täysin kunnolla ja selvästi lukenut. En ehtinyt kaikkea kunnolla lukenut, mikä koskee Jeesusta. Minulle Jeesus ilmaantui kaiken täsmällisyyden ja täydellisyyden kanssa itseään.

Siten tajusin, että kyse ei ole lukemisen taidosta, vaan minun uskosta, koska panin uskoni suoraan Jumalan Sanaan. Siinä se riitti ja riittää edelleen. Kuvan avulla ei voi edes ojentautua uskossa. Vain Sana, joka on totisesti itse Kristus lihaksi tulleena. Sen kautta aloin ymmärtää, että on kahdenlainen usko; Jeesuksen omavarainen usko ja ihmisvarainen usko. Ei ole yksi sama usko.

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Mutta sinun suojaksi sanon nyt tämän suoraan. Sanon sen, siksi olen huolissani, koska elämme nyt tätä luopumuksen aikaa, jolloin luopuu uskosta Jumalan Sanaan, joka on totisesti Kristus lihaan tulleena. Vaikka olet paljoa tutkinut varhaista kristillisyyttä, siitä tulisi koetella vain ainoastaan Jumalan Sanalla, koska Jumala on kirjoituttanut Raamattua meidän suojaksi ja pelastukseksi.

No siitä Jumalan säättämästä uskosta vielä. Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei oman ansion kautta, ettei yksikään kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä [Ef. 2:8-9].

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 02:43

Iustus kirjoitti:
Ariel kirjoitti:Joonas, upeaa että ajatuksesi ovat muualla kuin siinä yhdessä aiheessa, ja vielä näin uppoutuneesti. Siunausta ja voimaa polullesi!

Samaa mieltä! Lainkaan vähättelemättä muita Joonaksen kirjoitteluja vasta tämän aiheen äärellä koen, että minulla voisi olla jotain annettavaakin yhteiseen keskusteluun.

Oletko, Joonas, ehtinyt paljonkin lukea varhaisia tekstejä?


Olen lukenut jonkin verran, tosin osasta on aikaa jo monia vuosia ja tahtoisin lukea niitä uudelleen. Myös kirkkohistoriaa olen tutkiskellut. Se on tosi melko monitahoista ja erikirkkosuunnat antavat siitä hieman erilaisen kuvan. Enemmän olen tutkinut idän ortodoksien opetusta, jotka perehtyvät kaikkiin näihin sekä lisäksi paljon kristologiaan ja muuhun teologiaan sekä käytännän hengellisiin elämään liittyviin aiheisiin.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 03:13

vaisuliini kirjoitti:*
Joonas, mitä kuviin ja symboleihin tulee, miten voit tietää, oliko ne Jumalasta ja Jumalan tahdon mukaista?

Kai sinulle sopii, että kerron, kun kummisetä, joka oli luterilainen pappi, hankki minulle kuukausittain hengellistä sarjakuvalehtiä, joissa Jeesus esiintyi, koska olin kans lukutaidoton lapsi. Sarjakuvissa kerrottiin Jeesuksen maanpäällisestä vaelluksesta ja siitä, mitä Jeesus maanpäällisen vaelluksen aikana on tehnyt. Muistan vielä, miten en saanut mitään, vaikka yritin lukea ne kuvat ja pyysin äippää auttamaan ja kertomaan, mitä kuvissa kerrotaan. Siten teininä hommasin ensimmäisen Raamatun itselleni. Ja minusta tuntui selvästi, että sain heti "otteen" Jumalan Sanasta lukiessani Raamattua ja koin, miten ojentauduin uskossani. Tiedät itse, että Sana synnyttää Jumalan elävää aikaansaamaa uskoa. Kuvat ei voi synnyttää mitään, kuin ihmisvaraista uskoa.

Haluaisin vielä kertoa toisen jutun, jos sopii. Joku vuosi sitten yritin lukea Raamattua, koska minulla on keskittymis- ja lukihäiriöongelmat. Kaikin voimin painostin lukemaan ja koin lukemiseni työlääksi ja tökkiväksi, siten Jeesus ilmaantui minulle. Sain nähdä hengen silmin Jeesusta. Huomasin yllättäen ja ihmetellen että Jeesus oli juuri täsmällinen, mitä Raamattu ilmoittaa Hänestä. Jäin ihmettelemään, miten mahdollista se on, vaikka en täysin kunnolla ja selvästi lukenut. En ehtinyt kaikkea kunnolla lukenut, mikä koskee Jeesusta. Minulle Jeesus ilmaantui kaiken täsmällisyyden ja täydellisyyden kanssa itseään.

Siten tajusin, että kyse ei ole lukemisen taidosta, vaan minun uskosta, koska panin uskoni suoraan Jumalan Sanaan. Siinä se riitti ja riittää edelleen. Kuvan avulla ei voi edes ojentautua uskossa. Vain Sana, joka on totisesti itse Kristus lihaksi tulleena. Sen kautta aloin ymmärtää, että on kahdenlainen usko; Jeesuksen omavarainen usko ja ihmisvarainen usko. Ei ole yksi sama usko.

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Mutta sinun suojaksi sanon nyt tämän suoraan. Sanon sen, siksi olen huolissani, koska elämme nyt tätä luopumuksen aikaa, jolloin luopuu uskosta Jumalan Sanaan, joka on totisesti Kristus lihaan tulleena. Vaikka olet paljoa tutkinut varhaista kristillisyyttä, siitä tulisi koetella vain ainoastaan Jumalan Sanalla, koska Jumala on kirjoituttanut Raamattua meidän suojaksi ja pelastukseksi.

No siitä Jumalan säättämästä uskosta vielä. Jumala on säätänyt, että pelastuminen tapahtuu vain uskon kautta Jeesukseen - ei oman ansion kautta, ettei yksikään kerskaisi. Usko on Jumalan lahja ja usko on Jumalan aikaansaama työ ihmisessä [Ef. 2:8-9].

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

:hearts:


En tarkoittanut että pelkkä kuva auttaisi tai hyödyttäisi hengellisesti jos ei tiedä mihin kuva liittyy tai ketä luva esittää.

Jos esim näkee kuvan Kristuksesta joka kantaa lammasta harteillaan, niin se ei kerro mitään jos ei ole koskaan kuullut Kristukseta mitään. Tietenkin ihmiset saarnasivat sanaa ja opettivat sitä. Lukutaidoton kansa kykenee ymmärtämään puhetta. Ja kun kertomukset on ymmärretty niin silloin kuvallakin on merkitys. Silloin tietää että esim. tämä kuva esittää Kristusta joka on hyvä paimen joka antaa henkensä lammasten edestä.

Tai jos näkee kuvan jostain pyhästä eikä tiedä ketä se tarkoittaa niin kuva ei sano mitään. Mutta jos tietää ketä se esittää ja tietää hänen elämänsä niin silloin se voi herättää muistuttamaan miten tämä pyhä eli kaikessa Herralle ja miten hän nykyään on voittajana perillä.

Hengelliset kuvat ovat Raamatullisia jos ne ovat sitä. Eivät kaikki kuvat ja ikonit ole sitä. On olemassa myös kuvia ja ikoneja joita ei tunnusteta Raamatullisiksi. Esim jos kolminaisuuttaa kuvataan väärällä tavalla.

Jos pelastus tulee todellakin uskon kautta Jeesukseen. Eli usko on väline jonka kautta pelastutaan mutta sen kohde on Jeesus. Mutta usko ei ole ainoa väline vaan myös kaste ja teot. Mitä muutoin tarkoittaa Jaakob kirjoittaessaan: "ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta."(jaak.2:14)? Jos minä kirjoitan ja sanon että ihminen ei pelastu yksin uskosta niin se on harhaoppia ja ymmärrän tämän sillä minä en ole mikään apostoli tai suuri pyhä. Mutta Jaakob on suuri pyhä ja hän kirjoitti, että ihminen ei tule vanhurskaaksi yksin uskosta.

Samoin Paavali sanoi:"joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan"(room.2:6) ja vielä : "Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää." (Room.8:13)

On totta ettei pelastus tule meidän hyvien tekojemme kautta sillä kukaan ei kykene täyttämään täysin Jumalan tahtoa ja hyvittämään syntejään. Jeesus täytty Jumalan tahdon meidän puolestamme ja sovitti syntimme. Mutta tämän lunastuksen otamme vastaan uskolla - uskolla joka itsessäänkin on teko. Se on Jumalan lahja mutta niin ovat myös kaikki hyvät teot jota uskoon tuloon jälkeen teemme. Emme me voi kerskata mistään teoistamme sillä ne ovat kaikki Jumalan lahjaa.

Paavali sanoi että hän on tehnyt enemmäm kuin muut apostolit mutta ei kuitenkaan hän vaan Jumalan armo. Jos sanomme että ihminen pelastuu vain uskosta ilman katumusta osoittavia tekoja ja kastetta, niin silloin menemme jo epäraamatullisille linjoille.


Väärät profeetat eli väärät opettajat taputtelevat olalle ja tarjoavat syntiselle väärää rauhaa niinkuin israelin profeetat tekivät. Oikea profeetta ei taputtele eikä tarjoa synnin päälle rauhaa vaan parannusta. Jeesus itse sanoi:

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu t e k e e hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka t e k e e minun taivaallisen Isäni tahdon. (Matt.7:15-21)

Väärä profeetta näyttää lampaalta mutta ei ole sitä. Jos julistetaan kaiken kattavaa armoa ilman mitään parannusta niin miksi kukaan parannusta edes tekisi? Tiedän ettemme me itse kykene katumusta tekemään itsestämme emmekä lähestymään Jumalaa ellei hän sitä meille suo. Sen tähden meidän tulee pyytää Herraa avaamaan meidän sydämemme että voisimme tehdä elää parannuksessa ja voisimme elää Herralle.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 08:34

*
Joonas, okei ja ymmärrän. Mitä tekoihin ja siihen, että ilman tekoja usko on kuollut, tulee; varmaan sinä itse tiedät jo, että kaste ei voi pelastaa. Sinä et varmaan tarkoita, että kaste pelastaisi, vaan että uskosta tulee täydelliseksi tekojen kautta. Kuten pari hyvää esimerkkiä Aabrahamista.

Jaak. 2:21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;

Kuten esimerkiksi kun Jeesus tuossa Matt. 7:n loppuluvussa nostaa esille tärkeän opetuksen, että; 'Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.' Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu [Matt. 7:24-25]. Olen ymmärtänyt tuon kallion vertauskuvan, joka tarkoittaa Kristusta. Kristus on se kallioperustus, jonka päälle rakennetaan huoneensa.

Ja vielä siinä Matt. 7 loppuluvussa luetaan, että; 'Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri." [jakeet 26-27].

Se vertauskuvallinen opetus siitä hiekalle huoneen rakentamisesta voi tarkoittaa siitä, ettei rakenna perustuksen "Jeesuksen" päälle, koska hiekka on se "olematon perustus". Koska se ei tee Sanan mukaan, vaan oman mielipiteensä mukaan rakentaessaan huoneen hiekan päälle ja siinä hän ei rakenna Jeesuksen päälle.

Mitä tekoihin tulee; esimerkiksi seuraaminen on myös se teko, eli seurataan Jeesusta, on teko. Samoin rukoileminen, niin se osoittaa, että usko ei ole kuollut.

No palataan vielä kuvan juttuun. Uskon, että sinä tiedät jo siitä asiaa, kun kuvaa katsomalla tietää, että kuva kertoo Jeesuksesta, mutta usko ei voi asettua suoraan Raamatun ilmoittamaan Kristukseen, koska kuva ei kuvaa Häntä. Vain Sana kuvaa Häntä. Sana on itse lihaksi tullut Jeesus [Joh. 1:1-2, 14]. Kun kuvaa katsomalla usko ei tule suoraan Raamatun ilmoittaman Jeesuksen kohdalle. Eli yhdessä Raamatun kohdassa sanotaan, että Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat Jumalan Sanaan, joka on totisesti Jeesus lihaan tulleena.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Blum » 18. Syys 2018 13:47

PetriFB kirjoitti:Iustus:

Jos lähestymme uskoa Jeesukseen vertaamalla sitä miten 2000-luvulla elävien uskovien ymmärrys uskosta Jeesukseen poikkeaa ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen ymmärryksestä, niin silloin olemme kokonaan väärässä suunnassa. Kaikkina aikoina uskovien tulisi verrata uskoaan Raamatun sanan totuuteen, että onko se yhtäpitävä Raamatun sanan opetuksen kanssa. Jos vertaamme uskoamme johonkin muuhun kuin Raamatun sanan totuuteen, esimerkiksi vaikka ensimmäisen tai toisen vuosisadan kristittyihin, mutta emme Raamatun sanan totuuteen, niin olemme suuressa vaarassa eksyä.

Kristillisen opin ja uskon Herraan Jeesukseen tulee perustua yksin Raamatun sanan totuuteen, ei siihen miten ensimmäisen vuosisadan kristityt ovat asioita ymmärtäneet.

Ei ole varmaankaan niin, että alkuseurakunnan jälkeen kukaan ei omannut oikeaa Raamatullista oppia. Raamatullinen oppi löytyy ainoastaan Raamatusta ja sieltä sitä tulisi vain etsiä.

Kaikki nykyiset kristilliset nettisivut ja niiden opetus, kuin myös historian uskovien jälkeensä jättämät opetukset esim. kirjoissa tulee koetella vain ja ainoastaan Raamatun sanan kautta. Uskoa Jeesukseen ei koetella ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen uskomusten kautta, (jotka eivät ole saaneet Jumalan armoa Raamatun sanan kirjoittamiseen) vaan ainoastaan Raamatun sanan totuuden kautta. Raamattu on ainoa oikea lähde, joka kertoo meille siitä miten tulee uskoa Herraan Jeesukseen.


Kun nyt koettelen näitä sanoja vain ja ainoastaan Raamatun sanan kautta, huomaan, että ne eivät koetusta kestä. Raamattu itse ei eksplisiittisesti missään opeta, että Raamatun tulisi olla ainoa Jeesus-uskon auktoriteetti ja perusta. Näin ei tosiasiassa opeteta esim. tuossa lainatussa jakeessa Joh. 7:38, jossa ensinnäkin Petrin nk. "alkutekstin mukainen sanajärjestys" on vähintäänkin kyseenalainen, ja toiseksi vaikka Jeesus olisikin tuossa kohtaa sanonut, että häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo (ja millä tavalla asia totta kai onkin), hän ei sano, että häneen tulee uskoa VAIN niin kuin Raamattu sanoo. Toisin sanoen tähän mennessä esitetty yritys todistaa tuolla kohdalla Raamatun asemaa ainoana uskon perustana on osoittautunut pelkäksi argumenttivirheeksi.

Ongelma muodostuu myös siitä, että Raamattu itse ei missään kohtaa luettele, mitkä kirjat siihen kuuluvat. Tässäkin kohtaa täytyy siis uskon pitämiseksi kasassa ottaa jotakin ulkopuolista perustaa, mikä monille varmasti on kammottava ajatus, koska tämä näyttää avaavan mahdollisuuden omaksua uskoon kaikkea muutakin, mitä yksin Raamatussa ei sanota.

Ja vaikka Raamattu jossain luettelisikin kaikki kirjansa ja sanoisi ne ainoaksi uskon auktoriteetiksi, ei tämäkään olisi vielä objektiivisessa mielessä pätevä todistus opin puolesta. Tällöin toki eräänlainen sokea usko Raamattuun voisi olla mahdollista.

Usko Raamattuun uskon ainoana auktoriteettina on johtanut protestanttisen maailman ainutlaatuiseen hajaannukseen. Kun ei ole ollut magisteriumia eli kirkon erehtymätöntä opetusvirkaa eikä monin paikoin edes minkäänlaista virallista tunnustusta raamatuntulkinnan silmälaseina, tulos Raamatun lukemisesta itsekseen itse tulkinnan auktoriteettina toimien on ollut kaaos. Esimerkiksi luterilaiset ovat hiukan paremmin välttyneet hajaannukselta tunnustuskirjojensa tähden, mutta vapaissa suunnissa eroaminen toisista on ollut helppoa: ei ole tarvinnut kuin tulla erilaiseen tulkintaan jostain omasta mielestä keskeisessä raamatunkohdassa, ja tie hajaannukseen on valmis. Usein vakuutetaan Raamatun olevan selkeä kirja, jossa oppi on selkeästi ilmaistu. Kaikkien eri mieltä olevien voidaankin sitten sanoa esimerkiksi tulkinneen Raamattua oman järkensä päätelmillä, kun taas Jumalaa vaaditaan omalle puolelle todistajaksi väittäen, että Pyhän Hengen avaama totuus on vain siellä.

Kivulias totuus näyttää olevan, että Raamattu ei ole itsessään kenenkään ainoa "tunnustuskirja". Me kaikki joudumme tulkitsemaan, kaikki joudumme lukemaan joillakin silmälaseilla, joista emme vain voi päästä irti. Voimme toki väittää Jumalan vapauttaneen meidät niistä, mutta silloin syntyy todistustaakka: niin monet muutkin väittävät samoin.

Jos minun pitää valita, mitkä silmälasit otan avukseni raamatuntulkinnassa, vastaus on selvä. Varhaisen kirkon, apostoliset isät ja kirkkoisät, patristisen ajan varhaisine dogminmuodostuksineen, ensimmäiset kirkolliskokoukset ja vanhan kirkon uskontunnustukset. Ennen kuin minulle kyllin hyvin perustellaan, miksi "suuri luopumus" olisi tapahtunut apostolien ajan jälkeen (tuo julmat sudet -kohta ei todista, että sitä olisi mitenkään laajemmassa mittakaavassa tapahtunut), pidän epäuskottavana väitettä, että apostoleja ja Jeesusta kaikkein lähimmät kristityt olisivat erehtyneet opinmuodostuksessaan ja vasta joskus modernilla ajalla alkuseurakunnan kaltainen usko olisi löydetty uudelleen.
Blum
 
Viestit: 217
Liittynyt: 17. Syys 2014 00:02

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 15:02

*
No en kirjoituksella kohdista ketään. Haluaisin vain tuoda jutun, joka tuli mieleeni. Mitä tulkkaamiseen tulee, että yksikään ei turvautuisi mihinkään tunnustuskirjaan, vaan Jumalaan, joka avaa ymmärrystä Raamattuun. Siinä Jumalan tarkoitus, että tulisi olla riippuvainen Jumalasta ja annettaisiin Hänen olla Jumala. Hän avaa ymmärrystä Raamattuun.

Mutta jos lukee tunnustuskirjaa, usko vesittyy ja se johtaa luopumaan uskosta Jumalan Sanaan. Huomasin itse, että luopumuksen merkit alkoi nousta ja se luopumus lisääntyy. Se tarkoittaa, että usko on jo vesittynyt jonkun ihmistulkinnan kautta, johon uskoo ja siinä yksi huolestuttava piirre hälyttävästi on, se on eksytyksen henki, jolla ei näe enää totuutta totuudeksi ja pitää valhetta totuudeksi.

Rakkaus sydämessä totuutta [Raamattua] kohtaan kylmenee monessa, sanoo Raamattu. Se selittää, että joku ihmistulkinta saa sydämen kylmenemään totuutta kohtaan.

Väärentämätön Sana suojelee sydäntä rakkauden kylmenemiseltä, kun päättää lukea päivittäin Raamattua ja antaa ruokkia itseään Sanalla ja ottaa avoimin ja tutkivin mielin vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. Me elämme tätä luopumuksen aikaa, jolloin on erittäin tärkeä pitää huolen jokapäiväisestä Raamatun lukemisesta, niin rakkaus sydämessä totuutta kohtaan pysyy ja Jeesuksen tulemukseen asti.

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 15:08

vaisuliini kirjoitti:*
Joonas, okei ja ymmärrän. Mitä tekoihin ja siihen, että ilman tekoja usko on kuollut, tulee; varmaan sinä itse tiedät jo, että kaste ei voi pelastaa. Sinä et varmaan tarkoita, että kaste pelastaisi, vaan että uskosta tulee täydelliseksi tekojen kautta. Kuten pari hyvää esimerkkiä Aabrahamista.

Jaak. 2:21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;

Kuten esimerkiksi kun Jeesus tuossa Matt. 7:n loppuluvussa nostaa esille tärkeän opetuksen, että; 'Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.' Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu [Matt. 7:24-25]. Olen ymmärtänyt tuon kallion vertauskuvan, joka tarkoittaa Kristusta. Kristus on se kallioperustus, jonka päälle rakennetaan huoneensa.

Ja vielä siinä Matt. 7 loppuluvussa luetaan, että; 'Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri." [jakeet 26-27].

Se vertauskuvallinen opetus siitä hiekalle huoneen rakentamisesta voi tarkoittaa siitä, ettei rakenna perustuksen "Jeesuksen" päälle, koska hiekka on se "olematon perustus". Koska se ei tee Sanan mukaan, vaan oman mielipiteensä mukaan rakentaessaan huoneen hiekan päälle ja siinä hän ei rakenna Jeesuksen päälle.

Mitä tekoihin tulee; esimerkiksi seuraaminen on myös se teko, eli seurataan Jeesusta, on teko. Samoin rukoileminen, niin se osoittaa, että usko ei ole kuollut.

No palataan vielä kuvan juttuun. Uskon, että sinä tiedät jo siitä asiaa, kun kuvaa katsomalla tietää, että kuva kertoo Jeesuksesta, mutta usko ei voi asettua suoraan Raamatun ilmoittamaan Kristukseen, koska kuva ei kuvaa Häntä. Vain Sana kuvaa Häntä. Sana on itse lihaksi tullut Jeesus [Joh. 1:1-2, 14]. Kun kuvaa katsomalla usko ei tule suoraan Raamatun ilmoittaman Jeesuksen kohdalle. Eli yhdessä Raamatun kohdassa sanotaan, että Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat Jumalan Sanaan, joka on totisesti Jeesus lihaan tulleena.

1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

:pc:


Joo ei toki pelkkä kaste voi pelastaa niinkuin ei pelkkä uskokaan. Eikä pelkkä katumuskaan voi pelastaa. Nämä kaikki ovat vain välineita joilla lunastus otetaan vastaan. Mutta niitä kaikkia tarvitaan. Emmehän voi sanoa ettei kastetta tarvita? Tai että eihän katumusta tarivita? Tai että eihän uskoa tarvita? Tietenkin kaikkia nöitä tarvitaan.

Kuten Jaakob kirjoitti usko tulee täydelliseksi teoista.

Kristys vertasi miestä joka vain kuulee mutta ei tee mieheen, joka rakensi hiekalle ilman perustusta. Eli Kristuksen sanat ja niiden totteleminen ovat tämä perustus. Jos ei ole tottelemista niin ei ole myöskään perustusta. Jeesus ei sanonut että tämä kallio olisi vain usko Kristukseen ilman mitään tekoja. Kuollut usko päin vastoin on hiekkaperusta.

Jos maalaaja tekee kuvan esim. apostoli Paavalista niin se kuva kuvaa silloin apostoli Paavalia. Jos hän maalaa kuvan Kristuksesta niin se kuvaa Kristusta. Ei kuva ole valokuva eikä se ole sen tarkoituskaan. Tietysti hienoa olisi jos siihen aikaan olisi ollut kuvausvälineet ja nauhoitusvälineet, niin meillä olisi todellinen Kristuksen kuva ja ääni. Mutta vaikka meillä ei niitä ole niin on meillä hänen sanansa kirjoitettuna apostolien ja pyhien välityksellä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 15:36

Olen samoilla linjoilla Blumin kanssa. Kun ajatellaan, että Raamattu on ainoa uskon ojennusnuora niin se johtaa siihen että jokainen voi tulkita Raamattua niinkuin tahtoo ja se taas johtaa uskonnolliseen anarkiaan ja hajaannukseen mikä onkin protestanttisessa maailmassa tapahtunut. Jatkuvasti syntyy uusia suuntauksia. Voivatko ne kaikki todella olla täysin oikeassa koska sanovat pitäytyvänsä Raamattuun.

Apostoli Pietari varoitti sanoen: "tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä" (2.piet.1:20). Seurakunta on myäs rakennettu profeettojen ja apostolien perustukselle. Apostoleilla oli opetuslapsensa ja apostolien pois mentyä nämä pitivät huolta oikeasta opetuksesta.

On ylimielistä halveksya varhaisia kristittyjä ja seurakuntia ja niiden uskoa ja kirkolliskokouksia ja päätettyjä asioita. Vähintäänkin niitä tulisi pitää arvossa vaikka ei jokaisessa asiassa olisikkaan täysin samaa mieltä.

On hyödyllistä tutkia myös Raamatun ulkopuolisia kirjoituksia jotka ovat varhaisilta ajoilta. Toki näitä kirjoutuksia on monenlaisia. Osa niistä ovat tuomittu harhaoppisiksi ja osa on tunnustettu. Esim. Didakhe eli 12 opetuslapsen opetus on hyvin arvossa pidetty ja on saatettu kirjoittaa jo ennen Johanneksen evankeliumia. Osa kirkkoisistä olisi sisällyttänyt sen jopa Raamatun kanooniin mutta osa ei koska sen kirjoittajia ei tunneta. Mutta esim sitä lukemalla saamme kuvaa siitä miten alkuseurakunta vietti seurakuntaelämää jo esimmäisillä vuosisadoilla.

Kristus ilmestyi opetuslapsilleen 40 päivän ajan ylösnousemuksensa jälkeen. Hän opetti heitä lisää sinö aikana puhuen Jumalan valtakunnasta (apt.1:3).

Näitä hänen sanojaan ei ole kirjoitettu kaikkia ylös mutta apostolit tunsivat ne. Ennen ristiinnaulitsemistaan Kristus sanoi, että "Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa." (Joh.16:12). Apostoli Paavali myös sanoi Kristuksen sanoneen: "autaampi on antaa kuin ottaa". Kuitenkaan näitä sanoja ei ole kirjattu evankeliumeihin.

Mistä esim. Didakheen kirjoittajat olivat saaneet tiedon siitä miten seurakuntaelämää on vietettävä? Vaikka se ei olekaan meillä Raamatussa niin ainakin varhaiset kristityt pitivät sitä arvossa joten varmasti sillä on meillekin annettavaa. Lukevathan vapaiden suuntien kristityt joka tapauksessa Raamatun ulkopuolisoa kirjoitksia vaikka kuinka paljon. Luetaan opetuksia ja elämänkertoja ja kaikenlaisia kristillisiä kirjoituksia. Toki kaikki tulee koetella ja tiedämme että vain Raamattu on täysin Jumalan sanaa, mutta ei muitakaan kirjoituksia tulisi hylätä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 60 vierailijaa