rpe kirjoitti:pannabullan "kärsimisen" jälkeen lähes ex kommunikoituna, mutta...
Voisiko asiaa ajatella siten, että esim apostolisten isien kirjoitukset, kuten Kleemensin kirje, didakhe ja Ignatioksen kirjeet ovat vastaavia totuuden etsijöiden pohdiskeluja Jumalan valtakunnasta, kuten on esim tämäkin palsta sillä erotuksella, että he
a) eivät pitäneet vielää esim Paavalin kirjeitä jumalallisina auktoriteetteina sellaisenaan
b) heidän Raamattunsa oli septuaqinta
c) he olivat pääsosin apostolien oppilaita ja ystäviä ja oppivat heiltä, mitä on kristillinen oppi
d) heidän käsityksensä esim kirkon virasta (piispa, pappi diakoni) oli opittu apostoleilta
e) heillä oli pääosin lapsikaste, jossa liittyi usein koko perhekunnan kristilliseen yhteisöön ja jota pidettiin pääsääntöisesti pelastuksen ehtona.
Miksi siis he ovat niin pielessä ja me 2000 luvun kristityt niin kovin oikeassa omassa Raamatuntulkinnassamme. Mehän lopulta tulkitsemme kaikki Raamattua, jokainen oman taustamme ja teologiamme läpi ja siksi ajatus, että pitäydytään Sanassa tai sanassa on ihan kaunis ja kiva, mutta aika usein varsin ongelmallinen. Siksi minusta Joonaksen pohdinnat ovat tälle palstalle kovin mielenkiintoisia. Oma "raamatullisuus" kun ei ole mitta-asteikollinen, vaan laadullinen määritelmä, ainakin minusta.
Millä perustelet etteivät he pitäneet apostolien opetuksia jumalallisina auktoriteetteina?
Apostoliset isät ja kirkkoisät selvästi pitivät UT:n kirjoitulsia jumalallisina ja viittasivat niihin niin usein että pelkästään niistä viittauksista voitaisiin koota lähes koko UT uudelleen.
Minä uskon että UT on Pyhän Hengen inspiroima ja samoin kun Hän inspiroi kirjoittajat Hän myös johdatti seurakuntaan kokoamaan kaanonin. Vaikka ortodoksi ja katolinen kirkko sisällyttää kaanoniin muutaman kirjan lisää ei se ainakaan minua häiritse. Kyllä minä voin niitäkin lukea.
Kaanon oli jo pitkälti tunnettu seurakunnissa ennen sen virallista kokoamista. Väärät opit kyllä karsittiin.
Eivät vanhemmatkaan kirkot vesitä kaanonia vaan päin vastoin pitävät UT:ta inspiroituna ja kaanonin kokoamista Jumalan johdatuksena.pohjois-afrikan