arkkuhautaus vai tuhkaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 10. Tammi 2016 12:41

Omalle maalle tuhkat voi sirotella miten vain tahtoo, mutta jos on jonkun toisen omistamasta metsästä kyse, niin silloin sirotteluun tulee olla metsänomistajan lupa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2016 13:05

*
Niin joo tiedän siksi sanoin että toivottavasti ilman lupaa onnistuisi hyvin. :) TV:ssa oli elokuvia joissa tuhkat sirotettiin johonkin lempipaikkaan ja vielä ilman sellaista hautaustilaisuutta ja ilman pappia, vain ystävät ja sisarukset. Koskettavat elokuvat joita katsoin ja silloin ajattelin elättäen toivoa että ilman lupaa onnistuisi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Tammi 2016 13:53

RNH kirjoitti:Mä olenkin jo pikkutytöstä asti miettinyt tuota hautausta esim. kammioihin. Nimittäin espanjassa tyttösenä ihmettelin sikäläisellä hautausmaalla sitä kun siellä oli monessa kerroksessa, ainakin neljässä-viidessä kerroksessa hautoja. Siis niin kuin kivinen seinä jossa oli monia hautalokeroita. Muistan miettineeni sitä että kuinka ne ruumiit koskaan maatuu. Samaa olen ihmetellyt nyt aikuisena, kun Jeesuksen aikaan haudattiin myös kammioihin. Ehkä ne vainajat on siirretty espanjassakin myöhemmin maahan, en tiedä?


Kiitos RNH sinulle kirjoituksestasi. Minulle nousi siitä heti mieleeni vaikuttava ja ihmeellinen uninäkyni jonka näin aamuyöllä noin vuonna -06 tai -07, en enää muista kovin tarkasti mutta joka tapauksessa olin tuolloin useana päivänä tutkinut ilmestyskirjaa ja ihmetellyt suuresti sitä kaikkea mitä siellä meille kerrotaan ja sitten sain tuon uninäkyni josta olen täällä foorumillakin hiukan kertonut jo aikaisemmin ja joka siis koski ilmestyskirjassa kerrottuja tapahtumia.

Menen kuitenkin nyt vain siihen uninäkyni alkuun kun näin ikään kuin kultaiset kammiot jotka muistuttivat hautakammioita joidenka päätyjä siinä katselin ja noita hautakammioita (se oli aivan kuin seinä, aivan kuten sinäkin RNH kerroit mitä olit siellä Espanjassa nähnyt) oli rivissä ja päällekkäin, en muista kuinka monta niitä oli mutta ne näyttivät olevan ikään kuin kultaa joka oli kuitenkin kuin lasin kaltaista, sitä on vaikea kuvailla koska en ole koskaan aikaisemmin nähnyt vastaavaa. Ja muistaakseni jokaisen kultaisen hautakammion päädyssä oli sinetti johon oli kirjoitettu jotain ja sinetit olivat kuin puhdasta kultaa. Ja samaan aikaan kuulin äänen joka kertoi minulle mistä tässä kaikessa on kysymys, hyvinkin tarkasti ja minulle kerrottiin myös ymmärtääkseni eri aikakausista mitä on ollut, mikä on nyt (eli tuolloinhan oli n. -06 tai ehkä -07) ja mitä vielä tulee tapahtumaan (tästä hiukan alempana lisää). Ja näin myös jotain joka oli kuin ihmisen kaltainen, miespuolinen, ja oli ymmärtääkseni enkeli ja puettu pitkään valkeaan vaatteeseen mutta en mene nyt kaikkiin yksityiskohtiin sen enempää miltä hän näytti ja voi olla että en välttämättä muistakaan enää oikein kaikkia yksityiskohtia mitä näin mutta toisaalta en ymmärräkään kaikkea mitä tuossa kohtaa näin.

Eli siinä pääpiirteissään mitä näin tuolloin tuon uninäkyni alussa ja kerrottakoon nyt sitten samalla että tuo kaikki mitä minulle kerrottiin tuossa näyn alussa otettiin muististani pois, heti kun olin herännyt en muistanut enää mitä minulle oli juuri äsken tuolloin kerrottu tuossa uninäkyni alussa, muistin vain nuo asiat mitä tuossa yllä kerroin ja myös kaiken muun muistin ja muistan yhä suhteellisen hyvin mitä näin tuon alun jälkeen, se oli aika pitkä uninäky kaiken kaikkiaan. Kyllä minua tietenkin harmitti (ja hiukan harmittaa edelleenkin) kun en enää juuri sanaakaan muistanut mitä minulle oli juuri tuossa alussa kerrottu, mutta sen kuitenkin hämärästi muistin että eri aikakausista siinä muun muassa kerrottiin mitä on ollut, mikä on nyt ja mitä vielä tulee tapahtumaan.

Ja siitä tuo unessa saamani näky siis sitten jatkui vielä aika pitkälti ja näin erilaisia asioita (osin luultavasti myös vertauskuvallisesti) jotka tulevat kaiketi jollain tapaa toteutumaan suuren ahdistuksen ajassa, sen aika näyttää ja jos elän vielä silloin kun nuo ilmestyskirjassa kerrotut tapahtumat alkavat maailmassa tapahtumaan, mutta en siis nyt kerro tuota alkua pitemmälti. Mutta kiitos siis sinulle RNH kun kerroit noista näkemistäsi hautakammioista joista heti palautui mieleeni tuo mitä tuossa juuri kerroin. Siunausta päivääsi ja kaikkien muidenkin päivään!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja rpe » 10. Tammi 2016 14:01

vaisuliini kirjoitti:*
Jaa ok Aamu-Usva. Jos kuolen ennen Jeesuksen tulemusta niin minä en haluaisi että minut laskeudutaisiin uurnan kanssa kirkon hautausalueelle koska kirkko on saatanan pimeyden valtakunta.


Monista kommenteistasi, arvon vaisuliini näkee, että olet hurskas ja jumalinen ihminen, joka suorastaan "kylpee" hurskaudessa, mutta tämä hipoo jo hyvin lähelle tekopyhyyden vaikeasti määriteltyä rajaa. Mihin enää Kristusta tarvitset, kun oma "raamatullisuus" selittää ja pelastaa?
Onneksi tälläkin palstalla on tämänkin arvion kirkosta omaan arvoonsa jättäviä. Sanon tämän näin jyrkästi, että äkkijyrkät kommentit eivät alkaisi elämään omaa elämäänsä ikäänkuin "raamatullisina" totuuksina, mitä kenelläkään meistä ei puhtaana ole! Ehkä sinäkin tunnustat kristittyjä muuallakin kuin tämän palstan piirissä ja ennenkaikkea eri kristillisissä yhteisöissä, ja näin tehdessäsi harrastat ekumeniaa, mikä on nimenomaan omavanhurskaista ja ylpeää teologiaa/vastaan suuntautunutta ajattelua. Silti siunaavin terveisin!
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2016 14:34

rpe kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Jaa ok Aamu-Usva. Jos kuolen ennen Jeesuksen tulemusta niin minä en haluaisi että minut laskeudutaisiin uurnan kanssa kirkon hautausalueelle koska kirkko on saatanan pimeyden valtakunta.


Monista kommenteistasi, arvon vaisuliini näkee, että olet hurskas ja jumalinen ihminen, joka suorastaan "kylpee" hurskaudessa, mutta tämä hipoo jo hyvin lähelle tekopyhyyden vaikeasti määriteltyä rajaa. Mihin enää Kristusta tarvitset, kun oma "raamatullisuus" selittää ja pelastaa?
Onneksi tälläkin palstalla on tämänkin arvion kirkosta omaan arvoonsa jättäviä. Sanon tämän näin jyrkästi, että äkkijyrkät kommentit eivät alkaisi elämään omaa elämäänsä ikäänkuin "raamatullisina" totuuksina, mitä kenelläkään meistä ei puhtaana ole! Ehkä sinäkin tunnustat kristittyjä muuallakin kuin tämän palstan piirissä ja ennenkaikkea eri kristillisissä yhteisöissä, ja näin tehdessäsi harrastat ekumeniaa, mikä on nimenomaan omavanhurskaista ja ylpeää teologiaa/vastaan suuntautunutta ajattelua. Silti siunaavin terveisin!


Pyydän anteeksi ajattelemattomuudeni koska kirjoituksellani vastasin Aamu-Usvan kommenttiin enkä tullut ajatelleeksi että kirjoitukseni saattaa loukkaa myös sinua. Mitä ulkokultaisuuteen tulee, jos sydän on kaukana Jeesuksesta ja Hänen Sanasta, itseasiassa on ulkokultainen ja se kunnioittaa opittuja ihmiskäskyjä vain huulilla.

Koska se tapahtuu inhimillisen ihmisviisauden varassa ja inhimillisellä ihmisviisaudella ylpeilemistä Jumala on vastaan mutta Jumala antaa nöyrille armoa joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi kaikkeen totuuteen ja Jumalan tuntemiseen niin nöyrtykäämme yksin Sanaa kohtaan kaikessa totuudessa ottamalla vastaan rakkautta totuuteen voidaksemme pelastua.

En tarkoita sinua vaan että haluaisin vain tarkentaa mitä ulkokultaisuuteen tulee ja lisäksi me olemme hiomattomia lähes jokaisessa asiassa niin minäkin kans. Daavid poimi purosta viisi sileää kiveä niin puro kuvaa Kristusta ja purossa kivet hiovat toisiaan niin me Kristuksessa hiomme toisiamme ja tällä tavalla reagoimme helposti eikä hiominen tunnu kivalta.

Olkoon Jumalan anteeksiantamus ja keskinäinen rauha keskenämme niin kasvamme Kristuksessa ulos hiomalla toisiamme kunnes meistä tulee sileät jalokivet ja pääsemme 'kristus'-keskeisyyteen. Näin hiotut jalokivet kirkastavat Kristusta ja Kristus kirkastuu seurakuntana. Sinähän kuulut Kristuksen seurakuntaan. Ja sinä olet rakas uskonveli tai sisar. Ymmärrän reaktioasi niin pyydän vilpittömästi anteeksi rakas Rpe.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja rpe » 10. Tammi 2016 15:07

Juu, en minä henk koht loukkaannu yleensä foorumikommenteista, mutta nopea tunnepurkaus johtui osittain myös omasta temperamentistani, koska jotkut asiat tuppaavat joskus tulemaan aika lähelle. Suuri ja anteeksiantava on Jumalamme, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!Tosi kaunis analogia ja kielikuva hiomattomista kivistä jne sinulla :thumbup:

Talvi ja toivottavasti hiihtoterveisin kirkon jäsen rpe
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2016 15:24

rpe kirjoitti:Juu, en minä henk koht loukkaannu yleensä foorumikommenteista, mutta nopea tunnepurkaus johtui osittain myös omasta temperamentistani, koska jotkut asiat tuppaavat joskus tulemaan aika lähelle. Suuri ja anteeksiantava on Jumalamme, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!Tosi kaunis analogia ja kielikuva hiomattomista kivistä jne sinulla :thumbup:

Talvi ja toivottavasti hiihtoterveisin kirkon jäsen rpe


:thumbup: Toivottavasti hyvä hiihtokeli pysyy pitempään... :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja RNH » 10. Tammi 2016 21:48

pekka kirjoitti:
RNH kirjoitti:Mä olenkin jo pikkutytöstä asti miettinyt tuota hautausta esim. kammioihin. Nimittäin espanjassa tyttösenä ihmettelin sikäläisellä hautausmaalla sitä kun siellä oli monessa kerroksessa, ainakin neljässä-viidessä kerroksessa hautoja. Siis niin kuin kivinen seinä jossa oli monia hautalokeroita. Muistan miettineeni sitä että kuinka ne ruumiit koskaan maatuu. Samaa olen ihmetellyt nyt aikuisena, kun Jeesuksen aikaan haudattiin myös kammioihin. Ehkä ne vainajat on siirretty espanjassakin myöhemmin maahan, en tiedä?


Kiitos RNH sinulle kirjoituksestasi. Minulle nousi siitä heti mieleeni vaikuttava ja ihmeellinen uninäkyni jonka näin aamuyöllä noin vuonna -06 tai -07, en enää muista kovin tarkasti mutta joka tapauksessa olin tuolloin useana päivänä tutkinut ilmestyskirjaa ja ihmetellyt suuresti sitä kaikkea mitä siellä meille kerrotaan ja sitten sain tuon uninäkyni josta olen täällä foorumillakin hiukan kertonut jo aikaisemmin ja joka siis koski ilmestyskirjassa kerrottuja tapahtumia.

Menen kuitenkin nyt vain siihen uninäkyni alkuun kun näin ikään kuin kultaiset kammiot jotka muistuttivat hautakammioita joidenka päätyjä siinä katselin ja noita hautakammioita (se oli aivan kuin seinä, aivan kuten sinäkin RNH kerroit mitä olit siellä Espanjassa nähnyt) oli rivissä ja päällekkäin, en muista kuinka monta niitä oli mutta ne näyttivät olevan ikään kuin kultaa joka oli kuitenkin kuin lasin kaltaista, sitä on vaikea kuvailla koska en ole koskaan aikaisemmin nähnyt vastaavaa. Ja muistaakseni jokaisen kultaisen hautakammion päädyssä oli sinetti johon oli kirjoitettu jotain ja sinetit olivat kuin puhdasta kultaa. Ja samaan aikaan kuulin äänen joka kertoi minulle mistä tässä kaikessa on kysymys, hyvinkin tarkasti ja minulle kerrottiin myös ymmärtääkseni eri aikakausista mitä on ollut, mikä on nyt (eli tuolloinhan oli n. -06 tai ehkä -07) ja mitä vielä tulee tapahtumaan (tästä hiukan alempana lisää). Ja näin myös jotain joka oli kuin ihmisen kaltainen, miespuolinen, ja oli ymmärtääkseni enkeli ja puettu pitkään valkeaan vaatteeseen mutta en mene nyt kaikkiin yksityiskohtiin sen enempää miltä hän näytti ja voi olla että en välttämättä muistakaan enää oikein kaikkia yksityiskohtia mitä näin mutta toisaalta en ymmärräkään kaikkea mitä tuossa kohtaa näin.

Eli siinä pääpiirteissään mitä näin tuolloin tuon uninäkyni alussa ja kerrottakoon nyt sitten samalla että tuo kaikki mitä minulle kerrottiin tuossa näyn alussa otettiin muististani pois, heti kun olin herännyt en muistanut enää mitä minulle oli juuri äsken tuolloin kerrottu tuossa uninäkyni alussa, muistin vain nuo asiat mitä tuossa yllä kerroin ja myös kaiken muun muistin ja muistan yhä suhteellisen hyvin mitä näin tuon alun jälkeen, se oli aika pitkä uninäky kaiken kaikkiaan. Kyllä minua tietenkin harmitti (ja hiukan harmittaa edelleenkin) kun en enää juuri sanaakaan muistanut mitä minulle oli juuri tuossa alussa kerrottu, mutta sen kuitenkin hämärästi muistin että eri aikakausista siinä muun muassa kerrottiin mitä on ollut, mikä on nyt ja mitä vielä tulee tapahtumaan.

Ja siitä tuo unessa saamani näky siis sitten jatkui vielä aika pitkälti ja näin erilaisia asioita (osin luultavasti myös vertauskuvallisesti) jotka tulevat kaiketi jollain tapaa toteutumaan suuren ahdistuksen ajassa, sen aika näyttää ja jos elän vielä silloin kun nuo ilmestyskirjassa kerrotut tapahtumat alkavat maailmassa tapahtumaan, mutta en siis nyt kerro tuota alkua pitemmälti. Mutta kiitos siis sinulle RNH kun kerroit noista näkemistäsi hautakammioista joista heti palautui mieleeni tuo mitä tuossa juuri kerroin. Siunausta päivääsi ja kaikkien muidenkin päivään!


Kiitos Pekka! Siunausta myös sinulle ja läheisillesi :hugehug:

Mielenkiintoinen tuo sinun uninäkysi. Ehkäpä joskus kirjoitat sen niiltä osin kuin muistat tänne foorumille kokonansa... tai sitten et :) Ymmärrän hyvin jos kuka ei tahdo uniansa ja näkyjänsä julkisesti kertoa.
RNH
 
Viestit: 39
Liittynyt: 27. Marras 2015 15:45

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja onefortruth » 14. Tammi 2016 12:02

Saako tähän vielä lisätä kysymyksen tuosta elinten luovutuksesta? Vai pitäiskö laittaa oma keskustelu asiasta? Tätä oon usein vain miettinyt että kuinka siihen suhtautua.
Muuten en kyllä antaisi tuhkata itseäni. Mutta en tiedä mitä sitten mahtaa tulla käymään tässä maailmanajassa mulle, niin siltä osin jää kyseenalaiseksi, kuinka käy.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Tammi 2016 12:30

*
Saisiko kysyä mikset anna tuhkata itseäsi Onefortruth? Kuulin muuan eräältä kaverilta jonka mukaan tulevaisuudessa perinteinen arkkuhautaus saattaa loppua niin siitä lähtien polttohautaus on pakollinen koska hautausalue täyttyy.

Onneksi me elämme tässä ajassa niin jokainen saa päättää joko perinteinen arkkuhautaus tai polttohautaus. Mutta luterilainen kirkko perii hautausmaksua vainajan lähiomaisilta jos lähiomaiset asuvat muualla Suomea niin peritään myös hautaushuoltomaksua joka on todella kallis. Kirkko ei itse maksa kaiken vaan vainajan lähiomaiset.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa

cron