arkkuhautaus vai tuhkaus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 08. Touko 2011 01:41

Tässä olisi tämmöinen aihe jota olen kovasti miettinyt viime vuosina. Kaupungeissa on yleistynyt ihmisten keskuudessa vainajien tuhkaaminen. Mutta mitä Raamattu sanoo tähän asiaan? Onko vainajien polttaminen jota kutsutaan tuhkaamiseksi/tuhkaukseksi yhtä Raamatullinen hautaamistapa kuin perinteinen arkkuhautaus? Puhutaan myös hautarauhasta ja vainajien kunnioittamisesta. Ihmisiähän kuolee tulipaloissa ja sodissa voi ihmisen ruumis kadota kokonaan ja ihminen voi hukkua, eikä ruumista löydetä koskaan. Osaisiko joku selventää tätä asiaa? Kuinka juutalaiset hautaavat vainajat?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Touko 2011 00:07

Onko sillä niin kauheasti väliä, mikään ei erota meitä Jumalan rakkaudesta. Juutalaisten tapa on ollut haudata ruumiit; ennen vanhaan siihen liittyi muutama pidempi prosessi, ensin ruumiin annettiin hajota n. vuosi, jonka jälkeen luut haudattiin lopulliseen paikkaansa, näin siis Jeesuksen aikana. En osaa sanoa nykyään. Ruumiin polttaminen on symbolisesti hieman kyseenalaista, siitä syntyy mielleyhtymä iankaikkisen tulen kanssa. Hautaus on raamatullisempi perinne, tosin ei sitäkään missään käsketä...
JHK
 

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Touko 2011 00:21

Kiitos vastauksestasi, osasit hyvin tuon asian selittää. Olen aika pitkälle samaa mieltä kanssasi. Tuo polttaminen on tosiaan symbolisesti hieman arveluttavaa ja erittäin pakanallinen tapa saattaa ihminen haudan lepoon niin kuin tavataan sanoa. Syyksi ilmoitetaan, että tuhkauurna vie vähemmän tilaa hautausmailla. Hyvin arveluttavaa on kaikenkaikkiaan tuo vainajan polttaminen tulessa. Jotenkin epäkunnioittavaa vainajaa kohtaan. Minusta tuntuu, että se on väärin. Ehkä joku tietää kertoa vielä jotakin?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 09. Touko 2011 06:49

Olen minäkin miettinyt hautaustapaa, mutta en ole nähnyt syytä Raamattuun perustuen, miksei polttohautaus tulisi kyseeseen. Jokatapauksessa ruumiimme ns. häviää, maatuu kuoleman jälkeen. Polttohautaus ei siis liene mitenkään epäraamatullinen.
Muuten tästä kuolemasta tulikin mieleen eräs paikka Raamatusta ja se, että käydään katsomassa ja pidetään huolta lähimmäisistä heidän eläessään. En ole juuri haudoilla käynyt läheisteni kuoltua. Se on henkilökohtainen ja kulttuurisidonnainen tapa, miten haudataan, mitä vainajalle tehdään, kunhan siihen ei sekoita joistain uskonsuunnista peräisin olevia pakanallisia tapoja. Mutta seuraavaa jaettava voi miettiä;

1.Tess.4:13 "Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla."

Edellisessä on mietittävää vähän muutenkin, jos ajatellaan mihin siirrymme kuoleman jälkeen. Muistaakseni siitä on käyty keskustelua foorumilla. Mutta summa summarum, hautaustapa uskovien keskuudessa on minun näkemykseni mukaan kulttuurisidonnainen ja en pidä syntinä/vääränä polttohautausta.

Siunausta kaikille :hugehug: :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Touko 2011 13:24

Kiitos sinullekin Jukka-Pekka kirjoituksestasi tästä mieltäni askarruttaneesta aiheesta. Natsit aikoinaan keskitysleireillä "häärivät" noiden krematorioiden parissa ja nyt ne samat/samanlaiset polttouunit ovat ev.lut.kirkon käytössä. Ei se oikein hyvältä tunnu mutta ehkäpä asia on noin kuten sinäkin sanoit, että ei siinä kuitenkaan olisi mitään epäraamatullista vaikka se pahalta kuulostaakin.

Toivotan sulle ja perheellesi sydämestäni oikein hyvää lomaa ja Jumalan siunausta.

Kiitos Herra Jeesus, että saan tuoda tuon Jukka-Pekan esirukouspyynnön sinulle. Auta ja armahda tuota pariskuntaa tahtosi mukaan. Suojele ja varjele myös Jukka-Pekkaa perheineen. Kiitos Herra Jeesus. Amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Tammi 2016 20:00

Minä vasta nyt kuulin, että kaikki uskovat eivät hyväksy polttohautausta. Ja löytyihän täältäkin aiheesta keskustelua :thumbup: Itse en ole koskaan ajatellut, että polttohautaus olisi jotenkin huonompi.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Tammi 2016 20:36

Aamu-Usva kirjoitti:Minä vasta nyt kuulin, että kaikki uskovat eivät hyväksy polttohautausta. Ja löytyihän täältäkin aiheesta keskustelua :thumbup: Itse en ole koskaan ajatellut, että polttohautaus olisi jotenkin huonompi.


Kaikkiko? :shock:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 09. Tammi 2016 21:26

Siis kaikki uskovat eivät hyväksy ei tarkoita, että kukaan uskova ei hyväksyisi. Se tarkoittaa että on joitain uskovia, jotka eivät hyväksy :thumbup:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja RNH » 09. Tammi 2016 22:04

JHK kirjoitti:Onko sillä niin kauheasti väliä, mikään ei erota meitä Jumalan rakkaudesta. Juutalaisten tapa on ollut haudata ruumiit; ennen vanhaan siihen liittyi muutama pidempi prosessi, ensin ruumiin annettiin hajota n. vuosi, jonka jälkeen luut haudattiin lopulliseen paikkaansa, näin siis Jeesuksen aikana. En osaa sanoa nykyään. Ruumiin polttaminen on symbolisesti hieman kyseenalaista, siitä syntyy mielleyhtymä iankaikkisen tulen kanssa. Hautaus on raamatullisempi perinne, tosin ei sitäkään missään käsketä...


Mä olenkin jo pikkutytöstä asti miettinyt tuota hautausta esim. kammioihin. Nimittäin espanjassa tyttösenä ihmettelin sikäläisellä hautausmaalla sitä kun siellä oli monessa kerroksessa, ainakin neljässä-viidessä kerroksessa hautoja. Siis niin kuin kivinen seinä jossa oli monia hautalokeroita. Muistan miettineeni sitä että kuinka ne ruumiit koskaan maatuu. Samaa olen ihmetellyt nyt aikuisena, kun Jeesuksen aikaan haudattiin myös kammioihin. Ehkä ne vainajat on siirretty espanjassakin myöhemmin maahan, en tiedä?

Minäkään en ole pitänyt polttohautausta pahana, joskaan omalle kohdalle en sitä haluaisi vaan ihan perinteisen arkkuhautauksen.

Sana sanoo että maasta olemme tulleet ja maaksi pitää meidän jälleen tuleman. Tuhkaus kyllä nopeuttaa tätä prosessia. En todellakaan pitäisi sitä syntinä millään tapaa jos joku haluaa ruumiinsa tuhkattavan. Kun ruumis on kuollut ja henki palannut sinne mistä se on tullutkin, eli Jumalan luokse ja sielu odottaa ylösnousemusta, ei liene sillä maallisen tomumajan kohtalolla niin väliä. Käsitykseni mukaan sielu nukkuu eikä mitään mistään tiedä.
RNH
 
Viestit: 39
Liittynyt: 27. Marras 2015 15:45

Re: arkkuhautaus vai tuhkaus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2016 12:00

*
Jaa ok Aamu-Usva. Jos kuolen ennen Jeesuksen tulemusta niin minä en haluaisi että minut laskeudutaisiin uurnan kanssa kirkon hautausalueelle koska kirkko on saatanan pimeyden valtakunta. Haluaisin että tuhkani sirotettaisiin suoraan metsään. Toivottavasti ilman lupaa se onnistuisi hyvin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7930
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron