Todistus Kristuksen todellisuudesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Joonas » 14. Kesä 2018 21:20

Raamatun mukaan ihmiset tuomitaan sen mukaan ovatko uskoneet Kristukseen vai eivätkö. Minua vaivaa tällainen kysymys että miten Jumala saattaa vaatia meiltä ihmisiltä uskoa johonkin johon ei ole mitään todisteita? Kristitty saattaa uskoa Raamattuun lujasti ja samoin muslimi saattaa uskoa Koraaniin. Ateisti taas on varma ettei Jumalaa olekaan. Hindulaiset ovat lujasti uskossa omaan uskontoonsa. Miten Jumala voi vaatia kaikkia uskomaan samaan uskoon kun ei ole mitään todisteita? Minä esim. uskon Kristukseen mutta minulla on ongelmia ja rukoilen Jumalalta apua, mutta apua ei tule. No minun tulee toki vain uskoa vaikka ei Jumala vastaisikkaan. Samoin voi ajatella muslimi. Hän uskoo vaikka ei saisikkaan apua Jumalalta. Samoin kaikissa uskonnoissa. Miten siis voin tietää että juuri Raamattu on totta? Raamatussa on paljon lupauksia siitä että Jumala vastaa rukouksiin. Minä toivon että Jumala olisi, mutta olen niin kauan rukoillut ja oikeastaan tuhlannut elämäni odottaen Jumalan apua. Mieityttää että tuhlaanko elämäni turhaan kun ei Jumalasta tunnu olevan mitään todisteita. Jos luen raamattya paljon ja rukoilen niin toki uskoni vahvistuu. Mutta näin on kaikissa uskonnossoissa. Myös ateisti vahvistuu aatteissaan jos lukee paljon ateistista materiaalia. Mutta on käytännössä mitään todisteita? Minä olen lujast7 uskonut nuoruuteni Jumalaan ja odottanut häneltä rukousvastausta mutta ei ole mitään vastausta tullut. Kuitenkin jos luopuisin tai jos tekisin hieman kompromissia uskossani niin voisin saada sen mitä on olen rukoillut. Mutta kristittynä se tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa aikaa mahdollisuuksia ole lähes lainkaan.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Kesä 2018 21:32

Ongelmana tällaisissa kipuiluissa on mielestäni se että laitetaan itse ehdot millä tavalla tai minkälaisia todisteita halutaan Jumalasta saada. Ja usein ne eivät ole linjassa sen kanssa miten raamatussa kerrotaan että Jumala antaa meille todisteet itsestään. Esimerkiksi mitään ulkoisia asioita Jumala ei ole luvannut antaa todistukseksi itsestään. Jumala on kyllä luvannut antaa todisteet, mutta se ei ole sellaista mitä voisi ottaa esiin ja näyttää muille. Lähinnä ne on sisäisesti koettavia asioita, sitä että ymmärtää synnin ja siitä seuraavan tuomion ja kokee sitten vapauden siitä. Tietysti voidaan saada myös paljon vahvistuksia esimerkiksi raamatun lupausten kanssa yhtäpitävien rukousvastausten muodossa, mutta ne eivät ole perusta eikä usko kestä niiden varassa.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Joonas » 14. Kesä 2018 22:25

Mutta voidaanko todella ajatella että vain sisäinen todistus riittää? Eikö ole mitään konkreettisa todisteita? Siis kaikissa uskonnoissa ihmiset voi sanoa että he sisäiseti kokevat että heillä on totuus. Mutta eikö tulisi olla jotain konkreettiasia ja historiallisa todisteita?

Koraanin ymmärrän vääräksi siitä konkreettisesta syystä, että siinä annetaan väärää informaatiota kristinuskosta. Siis Koraanin kirjottajalla on ollut väärä käsitys kristinuskosta. Esim.
Pyhään Kolminaisuuteen ei kuulu pyhä neitsyt Maria kuten Koraanin kirjoittaja luuli. Jehovan todistajien oppi taas on täysin epäraamatullinen ja ristiriitainen kun kieltävät Kristuksen jumaluuden mutta kuitenkin väittävät Raamattua Jumalan sanaksi. Ateismissa on se vika, että mistä maailma sitten on tullut, ellei ole Luojaa? Ja evoluutio vasta hullulta kuulostaa eikä siihenkään ole mitään todisteita päin vastoin todellisuus todistaa sitä vastaan.

Mutta onko Raamattu sitten totuus? Ehkä suurimpia konkreettisia todisteita mitä voisin ajatella ovat ensimmäiset opetuslapset jotka lähes kaikki kuolivat Kristuksen tähden. Jos he olisivat keksineet kristinuskon jostain ihmeen syystä niin miksi he olisivat kuolleet sen tähden. Tämä antaa ymmärtää, että se Jeesus Nasaretilainen, jota he seurasivat todella nousi kuolleista ja ilmestyi heille ja antoi myös voiman. Sillä miten nämä yksinkertaiset 120 opetuslasta olisivat voineet vaikuttaa sen ajan maailmaan niin paljon, ellei Jumala todella olisi ollut heidän kanssaan? Sen ajan ihmiset olivat hyvin uskonnollisia ja heillä oli monia jumalia ja uskontoja ja monet tutkivat filosofiaa. Miten niin monet ihliset kääntyivät kristityiksi jos kristinusko oli vain näiden opetuslasten keksintö? Ja miten he kestivät kaikki ne Neron ja muiden valtiaiden vainot joita he kärsivät? Apostoliset isät eli opetuslasten opetuslapset olivat myös lujia uskossaan. Johanneksen opetuslapsi Polykarpos, joka ei ollut koskaan tavannut Kristusta, mutta joka oli tavannut Apostoli Jphanneksen, poltettiin roviolla. Hänellä olisi ollut mahdollisuus välttää tuo kuolema mutta hän ei suostunut.

Ja miten vainottu kristinusko tuli yhtäkkiä vapautetuksi valtionuskonnoksi ellei siinä ollut Jumalan käsi vaikuttamassa? Silloin oli vain yksi seurakunta ja yksi usko ja yksi kaste.

Nyt me eletään aikaa 2000 vuotta myöhemmin ja seurakunta on pirstaloitunut satoihin eri ryhmiin ja monet sanovat että vain heillä on oikea totuus. Miten esim protestanteilla voisi ainoastaan olla totuus kun 1500 Kristuksen ylösnoumusemuksen jälkeen ei protestanttista kirkkoa edes ollut?

Historia tuntuu siis todistavan eniten. Mutta kun nykyaikaa katsoo niin missä on Raamatun mukainen yksi kirkko? Missä on yksi uskoa ja yksi kaste?

Myös luomakunta todistaa siitä että on oltava joku luoja..
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Kesä 2018 22:49

Monet muslimit ja muiden uskontojen edustajat antavat myös henkensä uskonsa puolesta. Ja monet uskonnot ovat suuresti vaikuttaneet maailmaan ja saaneet valtavaa kannatusta. Nämä eivät ole mitenkään poikkeuksellisia todistuksia.

Ero on siinä että raamattu antaa sellaisia lupauksia sisäisestä kokemuksesta Jumalan yhteydessä mitä muut teokset eivät anna. Eli ne eivät edes lupaa sitä mitä raamattu lupaa. Vaikka muslimit tai jehovan todistajat, niin he tekevät vain uskontonsa määräämiä ulkoisia rituaaleja ja käskyjä ja vain uskovat että sen kautta he pelastuvat viimeisenä päivänä. Ei heidän uskontonsa lupaa sen suurempaa sisäistä kokemusta, mutta raamattu lupaa.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Joonas » 14. Kesä 2018 23:11

Mutta kyllä muslimit sanovat konevansa rauhaa uskostaan. Toki Ateistikin voi kokea rauhan kun uskoo ettei ole mitään kuoleman jälkeen. Tällainen rauha toki ei ole todellista. Ja monet muslimit kun ovat tulleet kristityksi kertobat miten heidän uskonsa ei ollut heille mitään antanut. Ehkä heidän rauhansa on yvteisön tuomaa rauhaa kun heidän yhteiskunnissaan kaikki uskovat islamiin ja se on arkipäivässä kokoajan läsnä.

Mutta kun islamin uskoiset kun kuolevat uskonsa tähden niin he toimivant päin vastoin kuin kristityt. He tappavat itsensä tappaen muita samalla esim itsemurhapommi-iskuissa. Kristityt sen sijaan ovat kuolleet Kristuksen tähden ilman että olisivat halunneet ketään muuta satuttaa väkivallalla. Ja islam on levinnyt sotilaallisesti aivan eri tavalla kuin kristinusko.

Minusta historia todistaa ja sen täytyykin todistaa jos uskomme historiallisiin asioihin. Siis Kristus ja apostolit ovat historiallisia henkilöitä jotka ovat ihan oikeasti eläneet. Emme me usko johonkin keksittyyn tarinaan.

Toki sisäinenkin todistus on tärkeä tai ehkä tärkeämpikin, mutta jos sisäinen todistus horjuu, niin tarvitaemme ulkoisia todisteita.

Jos ei olisi mitään todisteita siitä että Raamatun tapahtumat ovat historiallisia, tai jos ei olisi mitään todisteita seurakunnan hiatoriasta niin silloin voisimme vain vedota sisäiseem todistukseen. Mutta sisäiseen todistukseen voivat vedota muutkin vaikka he olisivat väärässä. On olemassa oikeaa rauhaa ja vääränlaista rauhaa.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Kesä 2018 23:16

Muslimit voivat kyllä sanoa kokevansa mitä tahansa, ja niin myös kaikki muut uskontojen edustajat. En kirjoittanut siitä mitä ihmiset sanovat kokevansa, vaan mitä heidän uskon perustus lupaa. Islamissa ei ole annettu sellaisia lupauksia joita raamattu antaa, siitä mitä Jumala antaa todistukseksi uskosta. Eikä myöskään niillä uskonnoilla jotka vääristävät raamatun sanomaa ja mitätöivät ne todelliset lupaukset jotka sieltä löytyy.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Kesä 2018 23:19

En siis tarkoittanut minkälaista tahansa sisäistä kokemusta tai rauhan tunnetta, vaan juuri niitä tiettyjä kokemuksia jotka Jumala sanassaan on luvannut. Pyhän Hengen voimaa, eli Jumalan valtakuntaa sisäisesti meissä. Se juuri on kestävämpää kuin mikään ulkoinen, tai mikään ihmisen sielullinen tunne tai kokemus.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Joonas » 14. Kesä 2018 23:31

Niin se on varmasti totta, että sisäinen Jumalan valtakunnan kokeminen sydämessä on suurin todistus minkä voi saada. Pietari tunnusti Jeesuksen Kristukseksi Jumalan Pojaksi ja Kristus sanoi, että sitä ei ollut ilmoittanut hänelle liha eikä veri vaan Jumala.

Islamin uskossa ei ole sellaisia lupauksia kuin Raamatussa ja islamin uskon kirjoitukset ovat muutenkin järjettömiä ja ristiriitaisia. Jo pelkän järjen käyttö estää uskomasta niihin. Koraanissa käsketään uskoa Moosekselle annettuun Tooraan ja Jeesukselle annettuun Evankeliumiin, mutta sitten he kuitenkin väittävät Raamattua väärennetyksi. Mihinkään väärennökseen ei ole mitään todisteita vaan päin vastoin. Ja olisi mahdotonta kenenkään väärentää kaikkia niitä käsikirjoituksia ja kopoita täysin samanöaosiksi väärennetyiksi versioiksi.

Islamin uskosta siis olen varma ettei se voi pitää paikkaans mutta välillä usko meinaa horjua kun olen kokenut juurikin sisäisesti, että Jumala tahtoo minulle vastata, ja monia ulkoisiakin todisteita olen saanut. Mutta odotusaika aika on venynyt niin pitkäksi että näyttää mahdottomalta, että Jumala voisi tehdä sitä mitä olen kokenut hänen luvanneen.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Ariel » 14. Kesä 2018 23:37

Pitkä odotusaika oikeastaan todistaa enemmän raamatun puolesta kuin vastaan, koska siellä kerrotaan enemmän pitkistä odotusajoista kuin ”pikavoitoista”. Esimerkkinä Mooses, Joosef, Hanna, ja monia muita.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Todistus Kristuksen todellisuudesta

ViestiKirjoittaja Joonas » 14. Kesä 2018 23:57

No se on kyllä totta. Monet pyhät ovat joutuneet odottamaan Jumalan lupauksia kauan.

Vielä tuosta ulkoisesta todistuksesta, että Apostoli Pietarikin sanoi: "Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa. " (2.piet.1:16)

Apostolit, jotka ensin sanaa julistivat, he olivat itse nähneet ja koskettaneet Kristusta ja kuulleet hänen äänensä konkreettisesti. He olivat kulkeneet hänen kanssaan kolme vuotta ja olivat nähneet hänen tekevän monia ihmeitä ja olivat nähneet hänen kirkastuneen pyhällä vuorella. Heillä ei siis ollut ainoastaan sisäistä todistusta vaan myös hyvin vahva ulkoinen todistus.

Myös Apostoli Johannes kirjoitti:

"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta - ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille - minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme" (1.joh.1.1-3)

Apostolit okivat itse nähneet ja kuulleet ja olleet konrkeettisesti historiallisen Kristuksen kanssa. Me emme toki voi palata menneisyyteen että voisimme nähdä mitä he näkivät ja kuulla, mitä he kuulivat, mutta voimme uskoa sen mitä he ja heidän opetuslapset ovat meille kirjoittaneet.

Mutta on todistuksia myös historiassa. Jo uskomme platonin eläneem ja hänen ajastaan on historiallisia todisteita, niin vielä varmemmat todisteet on Kristuksesta ja hänen opetuslapsistaan ja uuden testamentin seurakunnan synnystä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron