Kristinusko ja merkitty iho

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja John » 14. Kesä 2011 14:00

toni l kirjoitti:Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella, sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen ja tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi.

Meidän ei tule palvella Jumalaa julistamalla evankeliumia chickin sarjakuvatraktaattien kautta.


Mitä meidän sitten pitäisi Chickin sarjakuvista ajatella? Tulkita ne vain uskoville tarkoitetuksi viihteeksi? Tai heittää roskikseen?
John
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Kesä 2011 15:29

John kirjoitti:
toni l kirjoitti:Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella, sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen ja tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi.

Meidän ei tule palvella Jumalaa julistamalla evankeliumia chickin sarjakuvatraktaattien kautta.


Mitä meidän sitten pitäisi Chickin sarjakuvista ajatella? Tulkita ne vain uskoville tarkoitetuksi viihteeksi? Tai heittää roskikseen?


Evankeliumia Herrasta Jeesuksesta ei tule julistaa sarjakuvin. Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa sillä se on syntiä. Jokainen päättäköön itse mitä tekee sarjakuvilla joissa Jumalan sanan opetuksen vastaisesti koitettu kuvata Herraa Jeesusta. Itse heittäisin roskikseen. Tämä on sellainen asia jossa nykyinen yleinen kristikunta uskoo suurelta osin katollisen kirkon perinnäissääntö opetuksen mukaan ei Raamatun.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 14. Kesä 2011 22:19

Kuulin joskus siskoltani, joka on kätilö, että suuret alaselän tatuoinnit voivat estää puudutuksen käytön synnytyksessä. En tiedä, jos lääketiede on kehittynyt muutaman vuoden takaisesta. Ennen selkään annettavaa kipulääkettä ei voinut antaa "tatuoinnin läpi". Joihinkin tatuointeihin liittyy terveysriskejä, jos ne jätetään hoitamatta. Missään "hämäräpaikassa" ei tulisi tatuointia ottaa, koska niistä voi saada tulehduksen. Tatuointi vaatii myös hoitoa, jotta se paranee hyvin, ei haalistu eikä tule mitään komplikaatioita.

Olen joskus miettinyt tatuoinnin ottamista. En ole kuitenkaan ottanut, koska en ole löytänyt mieleistäni kuvaa. Olen nähnyt paljon tatuointeja, joissa on joku idea ja tarina. Olen lukenut jostain lehtijutuista, että "kun ottaa yhden tatuoinnin, niihin tulee side". Silloin tatuoinnin ottaminen on väärin, jos syntyy riippuvuussuhde. On myös kännispäin otettuja tatuointeja, joissa ei yleensä ole mitään järkeä. Veljeni otti itselleen syntymäpäivälahjaksi tatuoinnin, jonka saa helposti piiloon. En näe siinä huonoa, jos tatuointi on suurimman aikaa piilossa, koska kantajalleen sillä pitäisi olla jokin "arvo" tai idea. Tatuointi näkyy (jos sen haluaa näyttää), olkoon se mikä kuva tahansa. En itse ottaisi tatuointia jonkun muotivirtauksen tai toisen mielipiteen mukaan. Näin aivan just lehdessä jutun tatuoinneista, jossa sisarukset olivat ottaneet "sisartatuoinnin". Siinä oli mielestäni tavallisesta poikkeava idea, joka oli tatuointi-mittakaavassa hyvä.

Jos tatuoinnin haluaa ottaa, niin paras paikka olisi sellainen, jossa sen saa piiloon. Ruoka-alalla (kahvila, ravintolat...) ei pidetä suuria tatuointeja sekä monia lävistyksiä hyvänä/ siistinä. Siitä ei puhuta nuorille ehkä tarpeeksi, ja heiltä sulkeutuu joitain työpaikkoja tatuointien ja lävistysten vuoksi. Tästä olisi hyvä puhua opettajien kouluissa, koska nuoret eivät mieti aina nenäänsä pidemmälle asioita.

Meikkaamisen ja hiusten värjäämisen suhteen olen sitä mieltä, ettei siitä saa tulla jumalaa. Hiukset ovat uusiutuvat luonnonvara, joka kasvaa. En näe sävyteshampoiden tai vastaavien käytössä mitään huonoa. Meikkaan jonkin verran. Esiintymiseen meikkaan melko usein, koska haluan olla huoliteltu. En koe, että siistit vaatteet, siististi leikattu tukka ja sopiva meikki olisi keneltäkään pois. Kerran kävi aika hauska asia, että menin aikanaan kahvilatöihin aika rajussa meikissä. Olin menossa töiden jälkeen suoraan keikalle, jossa piti olla värikästä päällä, ja koska minulla ei ollut kovin värikkäitä (siihen sopivia) vaatteita, meikkasin. En olisi ehtinyt meikata töiden jälkeen, ja yksi vakioasiakas kommentoi "Tuo sopii sinulle. Voisit meikata noin useamminkin". Se oli minulle yksi osoitus siitä, että meikkaamattomuus tai yliöveri meikki (kuten tuossa tilanteessa) miellyttää aina jonkun silmää/ kauneuskäsitystä.

Hyvät hoitoaineet hoitavat ihoa, meikkaa sitten tai ei. Samalla tavoin huono ruokavalio ja tupakointi vaikuttaa ihoon. En näe meikkaamista sen suurempana tai pienempänä asiana kuin korujen käyttöä tai kauniita vaatteita. Mitäs mieltä lävistyksestä tulisi olla???
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Kesä 2011 01:08

Kiitos kirjoituksestasi. Kirjoitan vain lyhyesti. Minusta nuo tatuoinnit ja lävistykset ovat hyvin maallisia asioita, ei niillä ole mitään virkaa uskovan ihmisen elämässä eli ne eivät voi olla Jumalan tahto. En kuitenkaan tuomitse ketään ihmistä vaikka menisi tuommoisia "lihaansa" laittamaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja John » 15. Kesä 2011 15:07

No voiko ylipäätään mitään Chickin materiaalia käyttää evankelioimis ja opetustarkoitukseen, kuten esim. tätä (tässä ei ole piirretty Jumalaa, ainakaan en huomannut että olisi):

http://www.chick.com/reading/comics/011 ... linone.asp

Tai esim. tällaisten diakuvasarjojen avulla? Voiko sellaisia ylipäätään tehdä vaikka Raamattu ei erikseen käske jos ei piirrä Jumalaa ja Jeesusta? Itse ainakin pidän kovasti näistä Petri Paavolan tekemistä diaesityksistä, vaikka Raamattu ei erikseen käskekään käyttää kuvaesityksiä julistetun sanan rinnalla:

http://www.kotipetripaavola.com/Jumal ... uunnitelma

Anyway, pointtini oli vain että torjuessani tatoinnit en itse käytä pietarilaiskirjettä, vaan korinttolaiskirjeen kohtaa siitä että olemme Jumalan temppeli jonka tuhoaminen on syntiä, koska asia on mielestäni ilmaistu suoremmin, mutta ei siitä sen enempää.
John
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Kesä 2011 17:09

John kirjoitti:No voiko ylipäätään mitään Chickin materiaalia käyttää evankelioimis ja opetustarkoitukseen, kuten esim. tätä (tässä ei ole piirretty Jumalaa, ainakaan en huomannut että olisi):

http://www.chick.com/reading/comics/011 ... linone.asp

Tai esim. tällaisten diakuvasarjojen avulla? Voiko sellaisia ylipäätään tehdä vaikka Raamattu ei erikseen käske jos ei piirrä Jumalaa ja Jeesusta? Itse ainakin pidän kovasti näistä Petri Paavolan tekemistä diaesityksistä, vaikka Raamattu ei erikseen käskekään käyttää kuvaesityksiä julistetun sanan rinnalla:

http://www.kotipetripaavola.com/Jumal ... uunnitelma

Anyway, pointtini oli vain että torjuessani tatoinnit en itse käytä pietarilaiskirjettä, vaan korinttolaiskirjeen kohtaa siitä että olemme Jumalan temppeli jonka tuhoaminen on syntiä, koska asia on mielestäni ilmaistu suoremmin, mutta ei siitä sen enempää.


Jos piirtää esimerkiksi sarjakuvan siitä kun Petri julistaa evankeliumia joillekkin niin ei siinä ole mitään pahaa. Eli piirretään mies joka kertoo puhekuplissa Jeesuksesta. Piirroksilla ei kuitenkaan ole mitään apua uskon syntymisen kannalta sillä Jumala on säätänyt niin että usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. evankeliumi on ilosanoma Pelastajasta Herrasta Jeesuksesta joka pelastaa ihmisen synnin ja saatanan orjuudesta ja siksi evankeliumista itsestään ei voi tehdä sarjakuvaa sillä Herraa Jeesusta tulee julistaa vain totuuden eli Jumalan sanan kautta ei valheellisten kuvien kautta. Totuuteen ei myöskään saa liittää valhetta.

Eli evankeliumista itsestään ei saa tehdä sarjakuvaa mutta Petrin evankelioimis päivästä voi tehdä sarjakuvan jos haluaa. ;gladly:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Tatuoinnin ottaminen uskovana

ViestiKirjoittaja AuMaT » 16. Loka 2012 12:19

Raamattuhan sanoo "...älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra." 3. Moos. 19:28 ja "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." Room. 12:2 Kysynkin mitä mieltä olette, kuuluuko tatuointien ottaminen uskovan elämään ja onko se oikein teidän mielestä?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 13. Syys 2017 00:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: ketju yhdistetty
"Minä olen tie, totuus ja elämä." Herramme Jeesus Kristus
AuMaT
 
Viestit: 24
Liittynyt: 16. Kesä 2012 16:49

Re: Tatuoinnin ottaminen uskovana

ViestiKirjoittaja Eetu » 16. Loka 2012 12:32

Rock-levyn nimi kertoo vastauksen:

http://fi.wikipedia.org/wiki/No_Piercing%2C_No_Tattoo

Jos Jumala haluaisi, että meillä on tatuointeja, hän olisi kyllä varmasti pistänyt minunkin pohkeeseeni jonkin gepardin kuvan tai kyynelen kuvan silmäkulmaan.

Tässä mies, joka ei ole vielä lukenut Raamatusta tatuointiaiheisia kohtia:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Brian_Welch

Olen tajunnut että jokaisella uskovalla on oma aikataulunsa sen suhteen, miten he alkavat tajuta Raamattua. Ehkäpä Brian Welch joku päivä menee parturiin ja lopettaa tatuointien ottamisen, molemmat ovat jäänne hänen rokkimenneisyydestään.

Viiltelin itseäni teini-iässä (noh olin 18), pitkä tarina olisi kertoa se, mutta nykyäänhän on myös arpitatuointeja, mikä on todella naurettavaa, koska itselläni on käsivarret täynnä arpia, enkä suosittelisi kenellekään mitään ihme arpitatuointia, sitten saa kesät kulkea pitkähihaisissa ja vastailla ihmisten kysymyksiin, olenkin miettinyt hyvää vastakysymystä: Miksi ikkunassa on verhot?

Fyysisellä veljelläni on pohkeessa tiikeri. Hän otti sen villissä nuoruudessaan, sanomista tuli mm. rautakaupassa töissä ollessa, hän sanoi minulle kerran kun itsekin mietin tatuoinnin ottoa, että ei kannata ottaa.

Mielestäni tatuointien ottaminen on tämän maailman menon rakastamista. Itselläni oli myös huulilävistys villissä nuoruudessa. Nyt olen mies, eikä miehellä pidä olla mitään killuttimia naamassa. Parta on ainoa asia, jonka annan joskus rehottaa, kun haluan hieman machoilla. Parturit joutuvat työttömäksi jos uskovat miehetkin kasvattavat pitkät hiukset, voimme erottautua tämän maailman menosta myös hiustyylillä, itse ajattelin seuraavaksi mennä parturoitavaksi ja pyytää kolmen millin siilitukan ni ei kulu shampoota liikaa.

Ehkä voisimmekin yhdessä tuumin aloittaa rakkaudellisen kampanjan ja kehottaa kaikessa rakkaudessa pitkätukkaisia miehiä menemään parturiin, ja jos joku uskova miettii tatuoinnin ottamista, voihan hänelle myös sanoa että eikös jokaisella jo ole semmoinen.

Ja loppuun vielä vastaus, mielestäni teit oikein. On oikein nostaa kissa pöydälle vaikka se osuisi ja kolahtaisi lähimmäistä ohimoon (sori huonot kielikuvat). Ihmiset suuttuvat niin monista asioista, isäni heitti minut melkein ulos kun jäin jumittamaan siinä, miksi heidän hyllyssään on yhtäkkiä pieni mariankuva. Lopulta asia selvisi että se on vain sukulaiselta saatu matkamuisto, pyysin kyllä anteeksi jumitustani, olisin voinut vain kerran kommentoida asiasta enkä jäädä jankkaamaan siitä.
Viimeksi muokannut Eetu päivämäärä 16. Loka 2012 12:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Eetu
 

Re: Tatuoinnin ottaminen uskovana

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Loka 2012 12:33

Kiitos kysymyksestäsi. Minusta se on vain pelkkää turhuutta ja hössötystä ja niin edelleen.

2. Piet. 1:4

joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Tatuoinnin ottaminen uskovana

ViestiKirjoittaja AuMaT » 16. Loka 2012 13:10

Kiitos teille vastauksista. :)

Aloin googlettamaan asiaa ja löysin tälläisen sivuston missä käsitellään asiaa Raamatun valossa. Ymmärrykseni mukaan jos Raamatussa lukisi (kummalla puolella tahansa joko ut tai vt) että on ok ottaa jopa Raamatun lauseita tatuoituna ihoon niin se olisi silloin ok mutta kun Raamattu ei missään näin kehoita joten edes Raamatun jae tatuoinnin eivät ole Jumalan tahdon mieleisiä. ;)

http://www.kotipetripaavola.com/Raamattujatatuoinnit.html
"Minä olen tie, totuus ja elämä." Herramme Jeesus Kristus
AuMaT
 
Viestit: 24
Liittynyt: 16. Kesä 2012 16:49

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron