Kristinusko ja merkitty iho

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja Juhani » 03. Kesä 2018 15:47

KRISTINUSKO JA MERKITTY IHO

Tutkiessani eri pakanauskontoja ja kristinuskon historiaa huomasin yllättäen, että on olemassa monia samoja vastaavia yhtäläisyyksiä myös ihmisten tatuoinneissa, sekä niiden esittämistä kuvissa ja eri symboleissa.

Olemme huomanneet sen, että tatuoinnit ovat nykyään suurinta muotia. Tatuoinnit ovat lisääntyneet viime vuosina räjähdysmäisesti. Siitä on tullut monille vain eräs tapa koristeita siinä missä kampaajalla ja parturissa käyntikin. Vaikka en itse välitä mitenkään erityisesti tatuoinnista, niin en silti väheksy ja tuomitse niitä ihmisiä joilla on tatuointeja, vaan haluan pitää heitä kaikkia rakkaina lähimmäisinäni. Jumala rakastaa kuitenkin jokaista ihmistä riippumatta siitä, onko heillä tatuointeja vai ei. Haluan painottaa tätä asiaa kirjoitukseni aluksi ja toivon, ettei tulisi mistään asiasta sen takia mitään väärinymmärrystä.

Tunnen sydämessäni, että monet tatuoinnit edustavat myös eri symboleja ja voimia joita ihmiset eivät ollenkaan ymmärrä tai huomaa, puhumattakaan niiden esittämästä jumalankielteisyydestä, epäjumalanpalvonnasta ja vierasta henkivalloista joiden muutamien ihmisten tatuoinnit esittävät. Tatuoinneilla on yritetty suojautua myös pahoja henkivaltoja vastaan eri kulttuureissa jo vuosituhansien ajan. On myös yritetty niiden avulla saada siunausta ja muistutettu korkeimman läsnäolosta ihmisille. On pelottavaa ajatella, että ihmiset määrätyn tatuoinnin ottaessaan sallisivat samalla sen esittämien henkien, uskontojen sekä uskomusten tulon samalla omaan ruumiiseensa.

Minun pitää kertoa teille, että en elä ja ojentaudu uninäkyjeni mukaan, mutta olen nähnyt muutamia unia jotka ovat olleet kuin vertauskuvia ja varoituksia siitä, että tatuoinnit ja ihmiseen laitettavat merkit voisivat tehdä tietä myös pedolle sekä sen merkille. Tunnen sydämessäni tehtäväkseni varoittaa teitä tästä asiasta. Tatuointeja on käytetty myös ennenkin ihmisten merkitsemiseen mm. sotilaat, prostituoidut, vangit, rikolliset ja natsi-saksan keskitysleirivangit.

Kysymykseni kuuluu: Miellytämmekö tatuoinneilla omaa lihaamme tai muita ihmisiä, vai Jumalaa ja Hänen tahtoansa? Siihen kysymykseen on monien hyvin vaikea vastata.

Tarkoitukseni ei ole ketään tuomita, syyttää tai hyljeksiä. Vain Jumala ja Hänen sanansa tuomitsevat ihmisen, en minä. Maailma muuttuu, mutta Jumalan sana ei. Mitä Raamattu kertoo mm. ihopiirroksista, kuvista ja uskovan ihmisen ruumiista?

Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra. 3.Moos.19:28.
Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Room.12:1-2.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 2.Moos.20:4.
Niin varokaa, ettette unhota Herran, teidän Jumalanne, liittoa, jonka hän on tehnyt teidän kanssanne, ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, mitään sen muotoista kuvaa, jota Herra, sinun Jumalasi, on kieltänyt sinua tekemästä. 5.Moos.4:23.
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 1.Kor.6:19.


Kristinusko ja tatuoinnit, Ilkka 21.09.2010:
Alkukantaisissa pahan hengen ja noituuden vaivaamissa kulttuureissa ihopiirrokset ja viiltely ovat yleisiä. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Sidommeko itsemme uudestaan koristautumalla, pukeutumisella ja esiintymisellä jonkin trendin mukaisella tavalla?

Monet katuvat tatuointejaan ja niitä poistetaan yhä useammin, vaikka ihoon saattaa jäädä kuitenkin jälki. Tatuoinnin poisto on kallista. Poistoon tarvitaan 4-10 käsittelykertaa ja kerta maksaa 50-600 euroa.

Tässä tulee mukaan myös ympäristönäkökulma: mitä enemmän tuote tai palvelu maksaa, sitä enemmän se kuormittaa ympäristöä.

Haluaako ihminen salata jotakin tai mennä jonkin taakse piiloon, kun hän peittää itseään tatuoinnein? Voiko kristitty tatuoida esimerkiksi ristin iholleen? Kristityn ruumis on Pyhän Hengen temppeli, josta on pidettävä hyvää huolta. Tatuoinnin puolustamisessa on kuvaavaa vastaus, että "ruumiini ei ole äitini, ei Jumalan vaan minun ruumiini".

SOFI

Nurmo
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 05. Kesä 2018 23:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Yhdistin ketjut
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Kesä 2018 17:14

Risto Santala, vanhan hebreankielen opettaja, nuhdellessaan juutalaisia nuoria ihopiirroksista 1980-luvulla, sanoi ainoan hyväksytyn piirroksen olevan, että piirtää käteensä "Jahven oma". Luultavasti hän viittasi Jesajan kirjan ennustukseen, jossa sanotaan Jesurusta (Israelista)

"Mikä sanoo: "Minä olen Herran oma", mikä nimittää itsensä Jaakobin nimellä, mikä piirtää käteensä: "Herran oma", ja ottaa Israelin kunnianimeksensä", Jes. 44:5.

Huomasin juuri, ettei kaikissa laitoksissa käytetä ilmaisua "mikä/kuka piirtää käteensä Herran oma", mutta esimerkiksi ruotsalaisessa laitoksessa vuodelta 1917 se käännetään näin: " Då skall den ene säga: »HERREN tillhör jag», och den andre skall åberopa Jakobs namn, och en tredje skall skriva på sin hand: »HERRENS egen» och skall bruka Israel såsom ett ärenamn."

Minä olen tällainen vanhanaikainen ukonkäppyrä, joka en suosittele kenellekään lävistyksiä tai ihopiirroksia (tatuointeja). Ne eivät mielestäni ole sopivia kenellekään. Aloituksessa lainattu SOFI vetoaa asiassa Mooseksen lain säädöksiin. Hän näyttää siis elävän maailman alkeisvoimien alla, lain orjuudessa, ei Kristuksen hankkimassa vapaudessa. Se on raskasta elämää se sellainen.

Lisätäänpäs tähän vielä 17:22, että tuo aloituskirjoitus näyttää ensin aivan muulta kuin lainalaiselta kirjoitukselta ja siinä jopa vedotaan Galattalaiskirjeen kohtaan 5:1 "Vapauteen Kristus vapautti meidät, älkää antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen" (suunnilleen noin se menee, tuo kohta). Mutta sitten kirjoittaja kuitenkin ottaa ohjeeksi Mooseksen lain. Sanon tämän jälleen kerran, että meidän täytyy vapautua kahdesta asiasta: synnin vallasta ja lain orjuudesta, voidaksemme elää vanhurskasta ja pyhää elämää Jumalan yhteydessä... hyvää sunnuntaiehtoota kaikille lukijoille.
Jukka
 

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja Juhani » 03. Kesä 2018 20:57

Kiitos vastauksestasi Jukka!

Yksi kohta jäi minua vaivaamaan ja halusin tarkistaa sen. KR 33/38 Raamatun käännös sanoo (Jes.44:5):
Mikä sanoo: "Minä olen Herran oma", mikä nimittää itsensä Jaakobin nimellä, mikä piirtää käteensä: "Herran oma", ja ottaa Israelin kunnianimeksensä. KR 33/38.

Muut käännökset sanovat:
Tämän pitää sanoman: Herran minä olen, ja se pitää Jakobin nimellä kutsuttaman, ja tämän pitää itsensä omalla kädellänsä Herralle kirjoittaman, ja pitää nimitettämän Israelin nimellä. Biblia 1776

One shall say, I am the LORD’s; and another shall call himself by the name of Jacob; and another shall subscribe with his hand unto the LORD, and surname himself by the name of Israel. The Bible KJV

Dieser wird sagen: Ich bin des HERRN! und jener wird genannt werden mit dem Namen Jakob; und dieser wird sich mit seiner Hand dem HERRN zuschreiben und wird mit dem Namen Israel genannt werden. Die Bible 1545


Dieser wird sagen: »Ich bin des HERRN«. Und jener wird genannt werden mit dem Namen »Jakob«. Und ein anderer wird in seine Hand schreiben: »Dem HERRN eigen«, und wird mit dem Namen »Israel« genannt werden. Die Bible 2017

Ymmärtääkseni tässä ei ole kyseessä omaan käteensä piirtämisestä, vaan omalla kädellä piirtämisestä eli ei ainakaan mistään tatuoinnista. Tarkoitukseni ei ole alkaa mitään hiuksia halkomaan, vaan nämä eri käännökset kiinnostavat yksinkertaisesti vain minua.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja Jukka » 04. Kesä 2018 06:18

Juhani kirjoitti:Kiitos vastauksestasi Jukka!

Yksi kohta jäi minua vaivaamaan ja halusin tarkistaa sen. KR 33/38 Raamatun käännös sanoo (Jes.44:5):
Mikä sanoo: "Minä olen Herran oma", mikä nimittää itsensä Jaakobin nimellä, mikä piirtää käteensä: "Herran oma", ja ottaa Israelin kunnianimeksensä. KR 33/38.

Muut käännökset sanovat:
Tämän pitää sanoman: Herran minä olen, ja se pitää Jakobin nimellä kutsuttaman, ja tämän pitää itsensä omalla kädellänsä Herralle kirjoittaman, ja pitää nimitettämän Israelin nimellä. Biblia 1776

One shall say, I am the LORD’s; and another shall call himself by the name of Jacob; and another shall subscribe with his hand unto the LORD, and surname himself by the name of Israel. The Bible KJV

Dieser wird sagen: Ich bin des HERRN! und jener wird genannt werden mit dem Namen Jakob; und dieser wird sich mit seiner Hand dem HERRN zuschreiben und wird mit dem Namen Israel genannt werden. Die Bible 1545


Dieser wird sagen: »Ich bin des HERRN«. Und jener wird genannt werden mit dem Namen »Jakob«. Und ein anderer wird in seine Hand schreiben: »Dem HERRN eigen«, und wird mit dem Namen »Israel« genannt werden. Die Bible 2017

Ymmärtääkseni tässä ei ole kyseessä omaan käteensä piirtämisestä, vaan omalla kädellä piirtämisestä eli ei ainakaan mistään tatuoinnista. Tarkoitukseni ei ole alkaa mitään hiuksia halkomaan, vaan nämä eri käännökset kiinnostavat yksinkertaisesti vain minua.


Useita hyviksi tunnustettuja käännöksiä on ja niitä kelpaa rinnan lukea. Esimerkiksi Novumissa seurataan muistaakseni kuutta käännöstä ja sen kahdessa kommentaarissa selvitetään kreikankielen alkutekstin merkitysvivahteita. Esille tuomastani jakeesta on siis useampi käännösvaihtoehto ja minäkin olisin sillä kannalla, ettei kohdassa ole kyse ihopiirroksesta omaan käteen, mutta niin se on kuitenkin tulkittu ja käännetty useampaan laitokseen. Tätäkään puolta ei tule ohittaa, varsinkaan kun Antikristus monessa asiassa jäljittelee Raamatun opetuksia ja vaatii omaa merkkiään ihmisen käteen ja otsaan - mikä se sitten onkaan? Painoarvoa esittämälleni kohdalle antoi aikanaan se, että Risto Santala nosti opetuksessaan hebrean kielellä sen juutalaisille esiin. Kotona hän esimerkiksi keskusteli vaimonsa kanssa sillä vanhalla aramean kielellä, jota Jeesuksen aikana puhuttiin Israelissa.

Sitten vielä Juhani: tämä on keskustelupalsta ja on mielestäni oikein hyvä, että tuot esille aiheita joista voidaan keskustella ja jakaa näkemyksiämme.

Jumalan siunausta ja varjelusta päivääsi.
Jukka
 

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2018 21:27

*
Hei, haluaisin sanoa, että oli surullista huomata, että jotkut kristityt uskovat, että tatuoinnin yhteydessä henkivallat kulkeutuvat, vaikka Sanassa henkivallat ei esiinny, vaan ihon koristeleminen. Se on demonologinen oppi, jota pidetään raamatullisena opetuksena, vaikka Sanan asiayhteydessä henkivallat eivät esiinny. Puolustuskannalla minulle sanottiin, että se ei kuulu demonologiseen oppiin, vaan esim. age new kuuluu siihen demonologiseen oppiin.

En ymmärrä, miksi lähdettiin keksimään omin päin, että tatuointi on kanavoitu henkivaltoihin, vaikka Sanan asiayhteydessä ei esiinny mitään, kuin vain ihon koristeleminen. Mutta puolustuskannalla minulle sanottiin, että Paavalin mukaan saatanan juonensa eivät ole meille tuntemattomat. :shock: :?

2Kor. 2:11 ettei saatana pääsisi meistä voitolle; sillä hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat.

Mitä oikeastaan Paavali tarkoitti sillä jutulla, että saatanan juonensa ei ole tuntemattomia? Näen, että se luku on irrottautumaton kokonaisvaltainen opetus, jonka mukaan Paavali puhui saatanan juoneista, mutta mitä oikeastaan Paavali tarkoittaa? Osaisiko joku selittää tämän?

No siitä, miksi Jumala on säätänyt kiellon, eli Jumala kieltää ottamasta tatuoinnin, koska se liittyy eniten terveysriskeihin ja tatuoinnin myrkyllisiin haitta-aineisiin, jotka eivät koskaan häviä, vaan pysyvät kehon sisällä kaiken elinaikaa. Niistä haitta-aineista voi olla seuraukseksi sairauksia. Siksi Jumala on säätänyt tuon kiellon. Tuohon aikaan Jumala on säätänyt kiellon, koska ihon koristelemisen yhteydessä on ollut riski saada ihotulehduksia, eikä siihen ole ollut antibioottikuuria.

3Moos. 19:28 Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2018 23:34

*
No palataan 2Kor. 2:11 jakeeseen vielä. Tarkistin äsken sitä Uutta Testamenttia. Se on Aapeli Saarisalon suomennostyötä kääntänyt Toivo Koilon kanssa. Niin, siinä on lisäselitys, jonka mukaan saatanan tarkoituksena on tuhota seurakunta [Ef. 6:11]. Vielä toista Uurnas Saarivaaran Raamattua korjauksin ja selityksin tarkistin kans ja siinä on lisäselitys, jonka mukaan 2Kor. 2:1-11 ks. selitys 1Kor. 5:1-5. Eli se jae 2Kor. 2:11 liittyy 1Kor. 5:1-5 jakeisiin.

1Kor. 5:lla on tuo otsikko, jossa luetaan: Korinttolaisten keskuudessa oli ilmaantunut haureutta, jonka johdosta apostoli heitä nuhtelee ja päättää erään sukurutsaiden miehen hyljättäväksi saatanan haltuun, että hänen sielunsa pelastuisi 1-5.

1Kor. 5:1 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.

2 Ja te oliette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi,että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

3 Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on

4 - sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen -

5 Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan tuomioksi,että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

-----------------------

Paavali ei todella tarkoita, että tatuoinnin yhteydessä olisi henkivaltojen kanssa tuossa jakeessa 2Kor. 2:11.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja Joonas » 22. Elo 2018 02:43

toni t kirjoitti:
John kirjoitti:
toni l kirjoitti:Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella, sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen ja tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi.

Meidän ei tule palvella Jumalaa julistamalla evankeliumia chickin sarjakuvatraktaattien kautta.


Mitä meidän sitten pitäisi Chickin sarjakuvista ajatella? Tulkita ne vain uskoville tarkoitetuksi viihteeksi? Tai heittää roskikseen?


Evankeliumia Herrasta Jeesuksesta ei tule julistaa sarjakuvin. Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa sillä se on syntiä. Jokainen päättäköön itse mitä tekee sarjakuvilla joissa Jumalan sanan opetuksen vastaisesti koitettu kuvata Herraa Jeesusta. Itse heittäisin roskikseen. Tämä on sellainen asia jossa nykyinen yleinen kristikunta uskoo suurelta osin katollisen kirkon perinnäissääntö opetuksen mukaan ei Raamatun.


Missä Raamatussa sanotaan, että Jeesuksesta Kristuksesta ei saa tehdä kuvaa? Onko sinulla joku oma teologia? Vt:ssä sanotaan, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa , sillä kukaan ei ole häntä nähnyt. Mutta kun Jumala syntyi neitsyt Marian kautta ihmiseksi niin ihmiset näkivät hänet. Sen tähden ei ole vain luvallista vaan myös suotavaa tehdä hänestä kuvia. Hengellisillä kuvilla voi olla vähintäänkin yhtä suuri merkitys kuin kirjoituksilla. Mutta nuo kyseiset traktaatit ovat melko kyseenalaisia...
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Elo 2018 10:15

*
No palataan vielä 2Kor. 2:11 kohtaan. Minulle väitettiin, että Paavali tarkoittaisi sillä kohdalla henkivaltoja, jotka olisivat yhteydessä tatuoinnin kanssa. Paavali ei siitä tarkoittanut.

Mutta mitä epäjumaliin kuuluvaan uhrilihaan tulee; niin Paavali omin käsin kirjoitti, että 'syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden'. On aika ristiriitaista väittää, että saatanan aikeet eli juonet olisi Paavalille tuntemattomia, eli henkivallat olisi yhteydessä tatuoinnin kanssa, paitsi hän kirjoitti, että syökää kaikki lihaa, epäjumaliin kuuluvaa uhrilihaa.

'Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi' [1Kor. 10:31].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Elo 2018 11:22

*
Vielä toinen juttu... Se on henkivaltojen tavoite saada kristityt uskomaan demonologisiin oppeihin, kuten myös sukukirousoppiin ja se on henkivaltojen tavoite saada kristityt luopumaan uskosta terveellisen Sanan opetukseen. Henkivaltojen tavoite on tehdä kristityistä sairashenkisiksi demonologisten oppien kautta, joiden perään lähdetään juoksemaan lopunajassa [1Tim. 4:1]. Demonologia tulisi pysyä erossa, eikä se pohjaudu Raamattuun.

1Tim. 4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

Olisi tärkeintä ojentautua kohti Raamatun ilmoittamaa Kristusta - terveellisten Sanan opetuksien kautta, kuten kokonaisvaltaisten täydentävien Raamatun kohtien kanssa täydentävästi soveltumalla jokaisen Sanan opetuksen kanssa täydentävästi - jättämättä ollenkaan ristiriitaista opetusta.

Se on tervehenkinen opetus terveellisen Sanan opetuksen valossa.

2Tim. 1:13 Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

1Tim. 6:3 Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kristinusko ja merkitty iho

ViestiKirjoittaja pekka » 22. Elo 2018 13:26

vaisuliini kirjoitti:Demonologia tulisi pysyä erossa, eikä se pohjaudu Raamattuun.


Kiitos Vaisuliini sinulle kirjoituksestasi.

Arvelisin, että kaikki näitä kirjoituksia lukevat eivät tiedä mitä demonologia tarkoittaa niin ajattelin selvennykseksi laittaa tähän alle lainauksen mitä tuo demonologia tarkoittaa (Wikipedian mukaan):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Demonologia

"Demonologia on oppi pahoista hengistä eli demoneista. Demonologia syntyi keskiaikaisten ja varhaisen uuden ajan teologien pyrkimyksistä kerätä ja järjestää Saatanaan ja demoneihin liittyviä käsityksiä. Myöhemmin demonioppi on vaikuttanut okkultismiin. Demonologiaa tunnetaan myös muissa uskonnoissa.

Demonologia nykyajan kristinuskossa

Periaatteessa demonologia kuuluu angelologian tavoin luterilaisen kirkon oppiin, joskaan se ei ole keskeisellä sijalla[1]. Vuodesta 1886 alkaen Suomessa luterilainen kirkko on väittänyt, että kaste ei poistakaan demoneja vauvoista.

Katolinen kirkko kuitenkin väittää harjoittavansa demonien poistamista niiden valtaamista ihmisistä myös Suomessa. Ensin kuitenkin "suljetaan pois" muut vaihtoehdot kuten painajaiset, harhat ja päihteet. Katolinen kirkko sertifioi demonologeja (eksorkisteja), mutta sertifiointi vaatii katolisuuden laajaa tuntemusta ja vuosien koulutusta.

Koska demoneita yleensä pidetään pelkkänä taikauskona, kristillisten demonologien rooli on pienentynyt dramaattisesti valistusajan alusta lähtien. Eksorkismista eli demonien poistamisesta käytetään termiä manaus."



Jumalan siunausta ja varjelusta sinulle Vaisuliini ja kaikille muillekin tähän kauniiseen päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron