KRISTINUSKO JA MERKITTY IHO
Tutkiessani eri pakanauskontoja ja kristinuskon historiaa huomasin yllättäen, että on olemassa monia samoja vastaavia yhtäläisyyksiä myös ihmisten tatuoinneissa, sekä niiden esittämistä kuvissa ja eri symboleissa.
Olemme huomanneet sen, että tatuoinnit ovat nykyään suurinta muotia. Tatuoinnit ovat lisääntyneet viime vuosina räjähdysmäisesti. Siitä on tullut monille vain eräs tapa koristeita siinä missä kampaajalla ja parturissa käyntikin. Vaikka en itse välitä mitenkään erityisesti tatuoinnista, niin en silti väheksy ja tuomitse niitä ihmisiä joilla on tatuointeja, vaan haluan pitää heitä kaikkia rakkaina lähimmäisinäni. Jumala rakastaa kuitenkin jokaista ihmistä riippumatta siitä, onko heillä tatuointeja vai ei. Haluan painottaa tätä asiaa kirjoitukseni aluksi ja toivon, ettei tulisi mistään asiasta sen takia mitään väärinymmärrystä.
Tunnen sydämessäni, että monet tatuoinnit edustavat myös eri symboleja ja voimia joita ihmiset eivät ollenkaan ymmärrä tai huomaa, puhumattakaan niiden esittämästä jumalankielteisyydestä, epäjumalanpalvonnasta ja vierasta henkivalloista joiden muutamien ihmisten tatuoinnit esittävät. Tatuoinneilla on yritetty suojautua myös pahoja henkivaltoja vastaan eri kulttuureissa jo vuosituhansien ajan. On myös yritetty niiden avulla saada siunausta ja muistutettu korkeimman läsnäolosta ihmisille. On pelottavaa ajatella, että ihmiset määrätyn tatuoinnin ottaessaan sallisivat samalla sen esittämien henkien, uskontojen sekä uskomusten tulon samalla omaan ruumiiseensa.
Minun pitää kertoa teille, että en elä ja ojentaudu uninäkyjeni mukaan, mutta olen nähnyt muutamia unia jotka ovat olleet kuin vertauskuvia ja varoituksia siitä, että tatuoinnit ja ihmiseen laitettavat merkit voisivat tehdä tietä myös pedolle sekä sen merkille. Tunnen sydämessäni tehtäväkseni varoittaa teitä tästä asiasta. Tatuointeja on käytetty myös ennenkin ihmisten merkitsemiseen mm. sotilaat, prostituoidut, vangit, rikolliset ja natsi-saksan keskitysleirivangit.
Kysymykseni kuuluu: Miellytämmekö tatuoinneilla omaa lihaamme tai muita ihmisiä, vai Jumalaa ja Hänen tahtoansa? Siihen kysymykseen on monien hyvin vaikea vastata.
Tarkoitukseni ei ole ketään tuomita, syyttää tai hyljeksiä. Vain Jumala ja Hänen sanansa tuomitsevat ihmisen, en minä. Maailma muuttuu, mutta Jumalan sana ei. Mitä Raamattu kertoo mm. ihopiirroksista, kuvista ja uskovan ihmisen ruumiista?
Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra. 3.Moos.19:28.
Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Room.12:1-2.
Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 2.Moos.20:4.
Niin varokaa, ettette unhota Herran, teidän Jumalanne, liittoa, jonka hän on tehnyt teidän kanssanne, ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, mitään sen muotoista kuvaa, jota Herra, sinun Jumalasi, on kieltänyt sinua tekemästä. 5.Moos.4:23.
Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? 1.Kor.6:19.
Kristinusko ja tatuoinnit, Ilkka 21.09.2010:
Alkukantaisissa pahan hengen ja noituuden vaivaamissa kulttuureissa ihopiirrokset ja viiltely ovat yleisiä. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Sidommeko itsemme uudestaan koristautumalla, pukeutumisella ja esiintymisellä jonkin trendin mukaisella tavalla?
Monet katuvat tatuointejaan ja niitä poistetaan yhä useammin, vaikka ihoon saattaa jäädä kuitenkin jälki. Tatuoinnin poisto on kallista. Poistoon tarvitaan 4-10 käsittelykertaa ja kerta maksaa 50-600 euroa.
Tässä tulee mukaan myös ympäristönäkökulma: mitä enemmän tuote tai palvelu maksaa, sitä enemmän se kuormittaa ympäristöä.
Haluaako ihminen salata jotakin tai mennä jonkin taakse piiloon, kun hän peittää itseään tatuoinnein? Voiko kristitty tatuoida esimerkiksi ristin iholleen? Kristityn ruumis on Pyhän Hengen temppeli, josta on pidettävä hyvää huolta. Tatuoinnin puolustamisessa on kuvaavaa vastaus, että "ruumiini ei ole äitini, ei Jumalan vaan minun ruumiini".
SOFI
Nurmo