PetriFB kirjoitti:Ensimmäiseksi on ymmärrettävä tekstin asiayhteys, joka kertoo Herran Jeesuksen tulemuksesta.
Toiseksi Matt 24 ja 25 kertovat asioista, jotka liittyvät Herran Jeesuksen tulemukseen. Matt 24 ja 25 eivät ole toisistaan erillään, vaan puhuvat samasta asiasta.
Niin, tästä asiasta olen aivan samaa mieltä. Itse asiassa, meidän ei tule erottaa sitä laajemmasta asiayhteydestä, eli koko Matt evankeliumista ! Meidän ei myöskään tule tutkia tätä kohtaa Matt ulkopuolella, koska kysymys on yhden kirjoittajan esityksestä - jos lähdemme levittelemään sitä laajemmalti, niin se on samaa kuin yhdistelisi mielensä mukaan vaikkapa Lutherin, Wilkersonin ja Risto Santalan tekstejä.
Joten katsotaan siis todellakin, mitä JEESUS opettaa asiasta.
Matt 24:
"30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
32 Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
34 Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt 24:30-34).
Eli ensinnäkin, Jeesuksen ennustus meni mönkään, eli tietääkseni viimeinen tuomio ei tullut kuulijoiden eläessä...
Toiseksi, jakeen 31 sisältö ei missään muodossa puhu valittujen ottamisesta pois maan päältä. Jos nyt katsotaan tarkemmin mitä saman luvun myöhempi vertaus sanoo:
"48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin
sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.""
Eli tässä aivan samoin, valittuja ei viedä pois maan päältä, vaan isäntä PALAA taloonsa, ja vain ulkokullatut heitetään ULOS pimeyteen.
Sitten Matt 25 ja neitsyet:
"11 Ja myöhemmin
toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12 Mutta
hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'."
Tässäkin sanotaan selkeästi, että tyhmät neitsyet pääsivät aivan hääjuhlan portille ihan omin avuin, ja pystyvät jopa kommunikoimaan Jeesuksen kanssa. Näin ollen, Jeesus omineen on edelleen samassa paikassa kuin tyhmätkin neitsyet.
Jatketaan:
"14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun
mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
...
19
Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa."
Ja sitten lampaat ja vuohet:
"31 Mutta kun
Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle."
Eli läpi koko lukujen 24-25 näemme, ettei täältä kukaan minnekään lähde !!! Jeesus PALAA maan päälle tuomitsemaan ja Hänen omiensa kanssa hääjuhlaa viettämään.
Se, onko Matteus väärässä, Jeesus väärässä, vai vaikkapa Joh ilmestys väärässä, jääköön lukijan ratkaistavaksi.
Mutta meidän on tulkittava tuota neitsyiden kertomusta kuten PetriFB sanoi, sen valossa mitä asiayhteys (Matteus) kertoo. Ja siltä pohjalta tiedämme, että kertomuksen tulkintaa ei pidä yhdistää Matteukselle vieraaseen ajatukseen siitä, että seurakunta lähtisi maan päältä. Sen sijaan, Jeesuksen Matt esittämät kertomukset ovat tarkasti linjassa juutalaisten odotusten kanssa eli että Messias saapuu tumitsemaan kansat ja hallitsemaan Israelia.