Hengellinen taustasi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Hengellinen taustasi?

Evankelisluterilaisuus
2
18%
Katolisuus
0
Ei ääniä
Ortodoksisuus
0
Ei ääniä
Helluntaisrk
0
Ei ääniä
Vapaasrk
1
9%
Baptistit
2
18%
Karismaattiset seurakunnat
0
Ei ääniä
Muu kristillinen yhteisö
0
Ei ääniä
Universaali Kristuksen ruumis (ei tiettyä yhteisöä)
6
55%
Ei mikään yllämainituista
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä : 11

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 08. Maalis 2018 13:10

Jukka kirjoitti:
Ariel kirjoitti: Mielenkiintoinen vastaus. Minä en ehkä ihan tarkoittanut tuota määritteellä ”muu kristillinen yhteisö” sillä minun on hankala mieltää kaikkia maailman uskovia yhdeksi yhteisöksi. Mutta kun asiaa mietin, niin miksei niinkin voisi ajatella. Ajattelen itse yhteisöllä jotain tiettyä porukkaa joka kokoontuu yhdessä tekemään seurakunnalle ominaisia asioita. Mutta jokainen voi tulkita nuo vaihtoehdot miten itse haluaa ja vastata sen mukaisesti.


Itse tälläsin ruksin ensimmäiseen vaihtoehtoon syystä, että olin luterilaisen kirkon jäsen tullessani uskoon Tampereella, Aleksanterin puiston penkillä istuessani ja käsittääkseni siellä raamatunpaikkoja lukenut henkilö kuului myös luterilaiseen yhteisöön.

Kirjoitit: "Minun on hankala mieltää kaikkia maailman uskovia yhdeksi yhteisöksi. Mutta kun asiaa mietin, niin miksei niinkin voisi ajatella." Hyvä että punnitset asiaa tuollakin tavalla. Jeesus nimittäin sanoi tästä asiasta näin: "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen" Joh 10:16.


Tuo on selvä asia, mutta hankaluus tulee tuosta yhteisön määritelmästä. Kun minulle tulee sanasta yhteisö mieleen jokin yhtenäinen porukka joka tekee asioita yhdessä. Mutta laveasti käytettynä sillä voi varmaan tarkoittaa myös universaalia ryhmää. Nyt vaihtoehtona on kuitenkin myös erikseen tuo universaali vaihtoehto, joka näyttääkin tällä hetkellä saaneen eniten rukseja.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Juhani » 08. Maalis 2018 13:37

Anteeksi eriävä mielipiteeni. Koen tällaiset gallupit ja tiedustelut uskovia erottavana tekijänä, kuin jako eri kuppikuntiin. Toisessa ketjussa oli juuri Petrin hyvä kirjoitus uskovien yhteydestä ykseyteen. Mikä sitten on tämän tiedustelun perimmäinen tarkoitus?

Itse olin vuosi sitten pakana eli en ollut uskossa. Nyt kuulun Kristuksen ruumiiseen.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 08. Maalis 2018 16:10

Juhani kirjoitti:Anteeksi eriävä mielipiteeni. Koen tällaiset gallupit ja tiedustelut uskovia erottavana tekijänä, kuin jako eri kuppikuntiin. Toisessa ketjussa oli juuri Petrin hyvä kirjoitus uskovien yhteydestä ykseyteen. Mikä sitten on tämän tiedustelun perimmäinen tarkoitus?

Itse olin vuosi sitten pakana eli en ollut uskossa. Nyt kuulun Kristuksen ruumiiseen.


En tiedä mikä on tässä asia mistä olet eri mieltä, kun eihän gallupit kerro muuta kuin sen minkälainen tilanne on todellisuudessa. Jos uskovat olisivat ykseydessä niin ei siitä tarvitsisi enää kirjoittaa. Haluan tällä kyselyllä vain selvittää mihin täällä olevat tuntevat kuuluvansa, ja perimmäisenä tarkoituksena on ehkä nähdä että kun keskustelussa tulee esille paljon erimielisyyksiä eri aiheista, niin ollaanko myös ”paperilla” eri puolueita vai voidaanko silti sanoa kuuluvansa samaan yhteisöön.

Lisään tähän vielä, että ei se jos sanoo kuuluvansa johonkin nimeltä mainittuun yhteisöön tai taustaan, tarkoita että ei samalla ajattelisi että itse ja kaikki muut uskovat kuuluvat Kristuksen ruumiiseen. Voi olla helppoa ja kätevää sanoa, että hengellinen tausta on luterilainen tai helluntailainen, jos uskoo näiden liikkeiden tavoin, niin ei tarvitse sen pidemmin selventää millä tavoin uskoo raamattuun.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 12. Maalis 2018 23:55

Tähän asti äänestäneistä suurin osa on klikannut kuuluvansa Kristuksen universaaliin ruumiiseen. Saanko kysyä teiltä, että onko teillä kuitenkin jokin tietty porukka keiden kanssa kokoonnutte säännöllisesti, vai oletteko ilman hengellistä yhteyttä?
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Maalis 2018 09:18

Minulla on tällä konseptilla ollut säännöllinen uskovien yhteys, mutta ei ole enää. Minusta Turun srk:n kokoukset ovat hyviä, mutta olen vain jäänyt niistä pois oman maallistumiseni takia. Ne ovat sellaisia kokouksia, että niissä ei viihdy ihan vain lämpimikseen. Niissä ei ole mitään viihdettä ja rukoushetket ovat pitkiä.

Nykyään käyn vain satunnaisesti joissain kokouksissa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Juhani » 13. Maalis 2018 11:12

Anteeksi Aamu-Usva, mutta nyt en oikein tajua. Pitäisikö sitten rukoushetkiä lyhentää ja viihdettä lisätä??
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Maalis 2018 11:58

Ei missään tapauksessa. Tarkoitin, että nuo kokoukset ovat hengellisiä ja hyviä, mutta sellaisina eivät kovin maallistuneiden uskovien makuun.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Maalis 2018 13:33

*
No tämän osion postaukseen en halua vastata, mutta haluaisin kirjoittaa uskovien keskinäisestä kanssakäymisestä. Kun sitä laiminlyödään seurakunnan se joku systeemi, joka keskitytään vain kokouksiin. Niin siellä ei tunne kuuluvan ja kokee olevan ulkopuolinen, kun ei tunneta toisiaan mitään. Tällä tavalla syrjitään sellaisia uskovia, jotka jäävät ulkopuolelle ja se saa heidät maallistumaan.

Tunnen sieltä Turusta hengellisen johtajan. FB:ssa sain häneltä aina ohjat pois esimerkiksi PP:n kohdalta. Kysyin miksi ja selvää saatuani havaitsin, että hän on erehtynyt jostain asiasta, josta hän on täysin varma. Sain oikaistettua mutta en tiedä, menikö se hänelle perille, kun hän ei sanonut mitään. Kun FB:ssa nostin kirjoittamani aiheen esille, jota hän joskus kehui ja joskus laittoi oman hengellisen linkin. Mutta koin, että jokin puuttuu. Kun rupattelin hänen kanssa ja tuntui, että henki ei ollut täysin mukana tässä asiassa, siis keskinäisessä kanssakäymisessä.

Kun olin itse raamattupiirin vetäjä. Kun ensin me kahvittelimme ja jäimme juttelemaan kahvitauolla ja vaihdoimme kuulumisia. Siten me lauloimme vuorostamme. Siten rukoilimme ja pyysimme, että Pyhä Henki ohjaa ja auttaa meitä tässä raamattupiirissä. Siten raamattupiiri alkoi. Se meni mukavasti. Ja siten rukoushetki alkoi. Me yhdessä rukoilimme. Samoin raamattupiirin jälkeen keskinäinen kanssakäyminen jatkui ja myös vapailla ajoilla. Uskovien keskinäinen kanssakäyminen on se avain, joka vaikuttaa kaikkeen, niin sen verran jaksetaan paremmin keskittyä kokouksiin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7933
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Maalis 2018 22:50

*
Tänään minä tutkin ajatuksiani sydämelläni muistaen havaitsemani seurakunnan tapausta. Vielä uskovien keskinäisestä kanssakäymisestä... On sellainen seurakunta, jossa on sairaita uskovia, jotka ovat seurakunnan pitkäaikaisia jäseneitä, joihin ei uskalleta tutustua. Ja on sellaisia uskovia, jotka pysyvät samana vakiporukkana, johon on vaikea päästä mukaan. He ovat seurakunnan pitkäaikaisia jäseneitä, jotka vaeltavat näön perusteella, eivätkä he ole halukkaita tutustumaan uusiin uskoviin. Ne ovat seurakunnan keskinäisen kanssakäymisen esteelliset ongelmat.

Mietin tänään, jos annetaan Jumalan johdattaa seurakuntaan, jossa Kristuksen Henki on läsnä. Siellä varmaan kaikki esteelliset ongelmat murtuvat pois. Ei kukaan uusista uskovista koe olevansa ulkopuolinen enää. Mutta jos on sellainen seurakunta, joka on ihmisten asettama, siellä ei ole varmaan Kristuksen Henki ja siellä koetaan olevansa ulkopuolella ja uudet uskovat jäävät ulkopuolelle ja siten he maallistuvat pois. :think:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7933
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Juhani » 14. Maalis 2018 10:59

Kävin äsken eräässä seurakunnan kokouksessa, jossa oli mielestäni lämmin ilmapiiri. Kokouksen alussa kehoitettiin ensin kaikkia kättelemään vierustovereitaan. Kokouksen aikana kysyttiin onko uusia ja kehoitettiin nostamaan käsi ylös. Kaikki uudet toivotettiin tervetulleeksi ja kehoitettiin täyttämään pikku lappunen sekä jättämään halutessaan yhreystiedot. Kokouksen lopuksi kehoitettiin kaikkia jotka haluavat jäädä keskustekemaan ja rukoikemaan, siirtymään alttarin eteen.
Noin kerran kuussa on uusille kahvi- ja keskustelutilaisuus, johon uudet uskovat tulevat. Siellä keskustellaan vapaasti asioista ja pyritään kaikia uusia uskovat liittymään seurakunnan toimintaan mukaan sekä lähialueella oleviin pienryhmiin. Lähialueen pienryhmät löytyvät Google Mapsista pieninä punaisina pisteinä, jonka yhteystiedot löytyvät seurakunnasta. Helppoa ja yksinkertaista.

Miten teillä on tapana ohjata uudet uskovat seurakunnan yhteyteen ja miten pidätte heistä huolta?
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa

cron