Hengellinen taustasi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Hengellinen taustasi?

Evankelisluterilaisuus
2
18%
Katolisuus
0
Ei ääniä
Ortodoksisuus
0
Ei ääniä
Helluntaisrk
0
Ei ääniä
Vapaasrk
1
9%
Baptistit
2
18%
Karismaattiset seurakunnat
0
Ei ääniä
Muu kristillinen yhteisö
0
Ei ääniä
Universaali Kristuksen ruumis (ei tiettyä yhteisöä)
6
55%
Ei mikään yllämainituista
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä : 11

Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 07. Maalis 2018 23:35

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaiseksi miellätte oman hengellisen taustan? Täällä on niin erilaisia näkemyksiä, että olisi mielenkiintoista nähdä tällaisen kyselyn tulos. Tässä ei varmaankaan näy kuka on äänestänyt milläkin tavalla?
Viimeksi muokannut Ariel päivämäärä 08. Maalis 2018 09:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Maalis 2018 01:15

Ariel kirjoitti:Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaiseksi miellätte oman hengellisen taustan? Täällä on niin erilaisia näkemyksiä, että olisi mielenkiintoista nähdä tällaisen kyselyn tulos. Tässä ei varmaankaan näy kuka on äänestänyt milläkin tavalla?


Olet oikeassa, äänestystulokset ovat täysin nimettömiä, ja ne ei näy edes ylläpidolle.

Mitä tarkoitat hengellisellä taustalla?

Enimmäiseksi kuulin Jeesuksesta ja evankeliumista pyhäkoulussa, sitten isältäni (helluntailainen) ja äidiltäni (seurakunnaton tai ev.lut), sen jälkeen koulussa uskonnontunneilla, sen jälkeen rippikoulussa, ja kasteessa toisaalta minut liitettiin ev.lut kirkon jäseneksi jonka jäsen olin ilman vakaumusta ja uskoa vuosia jne. Uskoon tulin vasta kun olin eronnut ev.lut kirkosta mutta hapuilin jo Jumalan suuntaan monesti ennen uskoontuloani.

Mikä näistä siis olisi hengellinen taustani en oikein osaa vastata.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Maalis 2018 07:50

Minun oli melko helppo vastata.

Äitini suku on uskovia luterilaisia suurelta osin, mutta äitini erosi nuorena kirkosta ja sukunsa kauhuksi liittyi helluntaiseurakuntaan. Sitten hän tapasi isäni, joka oli löytänyt jo 70-luvun alkupuolella virallisten seurakuntien ulkopuolella kokoontuvat uskovat. Äitinikin erosi helluntaiseurakunnasta ja molemmat olivat sitten meidän lapsien ollessa pieniä uskovia ulkopuolella uskonsuuntien.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Maalis 2018 07:53

Kun tulin itse uskoon 14 vuotta sitten niin en liittynyt mihinkään seurakuntaan, vaan tulin liitetyksi Kristuksen ruumiiseen, jonka koen riittävän seurakunnakseni. Näillä perusteilla valitsin siis äänestyksessä muun kristillisen yhteisön. Mietin myös vaihtoehtoa "ei mikään näistä".
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 08. Maalis 2018 08:40

Tarkoitan sitä mihin yhteisöön kokee eniten kuuluvansa. Tai että mikä on opetuksiltaan ja toiminnaltaan lähinnä omaa linjaa. Tarkoitan eniten tätä hetkeä. Tällaiset gallupit tietysti ovat aina vähän jäykkiä, ja todelisessa elämässä voi olla epämääräisempiä tilanteita joissa on vaikea sanoa selkeää vastausta, mutta jos näistä jokin pitäisi valita itseäsi kuvaamaan niin mikä se olisi?
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Maalis 2018 08:55

Minun vastaukseni pysyy samana edelleen, eli en kuulu mihinkään, mutta koen kuuluvani muuhun kristilliseen yhteisöön, jonka muodostavat kaikki uskovat "seurakunnissa" ja niiden ulkopuolella.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 08. Maalis 2018 09:23

Aamu-Usva kirjoitti:Minun vastaukseni pysyy samana edelleen, eli en kuulu mihinkään, mutta koen kuuluvani muuhun kristilliseen yhteisöön, jonka muodostavat kaikki uskovat "seurakunnissa" ja niiden ulkopuolella.


Mielenkiintoinen vastaus. Minä en ehkä ihan tarkoittanut tuota määritteellä ”muu kristillinen yhteisö” sillä minun on hankala mieltää kaikkia maailman uskovia yhdeksi yhteisöksi. Mutta kun asiaa mietin, niin miksei niinkin voisi ajatella. Ajattelen itse yhteisöllä jotain tiettyä porukkaa joka kokoontuu yhdessä tekemään seurakunnalle ominaisia asioita. Mutta jokainen voi tulkita nuo vaihtoehdot miten itse haluaa ja vastata sen mukaisesti.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Ariel » 08. Maalis 2018 09:27

HUOMIO! Tein lisäyksen ”Universaali Kristuksen ruumis (ei tiettyä yhteisöä)”

Näköjään aiemmat vastaukset katosivat samalla, joten pahoittelen että täytyy vastata uudelleen.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Maalis 2018 09:42

Ariel kirjoitti: Mielenkiintoinen vastaus. Minä en ehkä ihan tarkoittanut tuota määritteellä ”muu kristillinen yhteisö” sillä minun on hankala mieltää kaikkia maailman uskovia yhdeksi yhteisöksi. Mutta kun asiaa mietin, niin miksei niinkin voisi ajatella. Ajattelen itse yhteisöllä jotain tiettyä porukkaa joka kokoontuu yhdessä tekemään seurakunnalle ominaisia asioita. Mutta jokainen voi tulkita nuo vaihtoehdot miten itse haluaa ja vastata sen mukaisesti.


Itse tälläsin ruksin ensimmäiseen vaihtoehtoon syystä, että olin luterilaisen kirkon jäsen tullessani uskoon Tampereella, Aleksanterin puiston penkillä istuessani ja käsittääkseni siellä raamatunpaikkoja lukenut henkilö kuului myös luterilaiseen yhteisöön.

Kirjoitit: "Minun on hankala mieltää kaikkia maailman uskovia yhdeksi yhteisöksi. Mutta kun asiaa mietin, niin miksei niinkin voisi ajatella." Hyvä että punnitset asiaa tuollakin tavalla. Jeesus nimittäin sanoi tästä asiasta näin: "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen" Joh 10:16.
Jukka
 

Re: Hengellinen taustasi?

ViestiKirjoittaja rpe » 08. Maalis 2018 10:58

Peruslutku tai ekumeeninen protestantti, herättäjäyhdistys/krs/STI tyylinen kummajainen.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa

cron