Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Mariini » 22. Loka 2018 19:06

Kahvin vaikutukset ovat yksilöllisiä. Toisille se voi tehdä hyvää, koska olemme yksilöitä.
Meillä on erilaiset geenit ja kroppa ja kehoon liittyvät vaivat ja toiminnot.
Tutkimuksissa on näyttöä myös kahvin positiivisista terveysvaikutuksista, niinkuin diabetes riskin pienentymistä
ja maksakirroosin ja maksasyövän riskin pienentymistä.

Koska tutkimustuloksissa on molempiin suuntiin näyttöä, ei ole niin varmaa, että kahvi on ainoastaan huonoksi jokaiselle.

Ihmisten on itse löydettävä omat syömiset ja juomiset, jotka ovat hyödyksi ja haitaksi.
Kahvin tai teen juomisen väittäminen synniksi tuo tarpeettomia taakkoja toisten niskaan.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 22. Loka 2018 19:18

Mariinin kanssa samoilla linjoilla kahvi yms asioissa .Muuten yleisesti nyrkkisääntönä ,ettemme anna minkään orjuuttaa itseämme eli emme ole minkään orja ,mutta kahvissakin siis todella on hyviä puolia kuten suklaassakin tai oikein imelässä hunajassa .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Loka 2018 19:47

*
Ok, Mariini. Totta, astmaatikkona voin sanoa, että kahvi lievittää astmaa myös. Mutta missä rajassa riippuvuus kulkee? Odotan tuossa FB:ssa, että joku voisi tuoda esiin, mitä kreikan- ja/tai hepreankielessä juominki tarkoittaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Loka 2018 21:18

*
Hei Mariini, olet oikeassa. FB:ssa selitettiin minulle, mitä on ero siitä juomingista. Nyt ymmärrän eron. :thumbup:

Laitan tänne ihan varmuuden vuoksi selityksen, koska kaikilla yksilöillä voi olla eri käsitys siitä juomingista ja juoppoudesta.

Selitys:
Juominki voisi olla vaikkapa se tapahtuma, kun pyydät ystäviä kylään, tai menette ravintolaan, ja syötte, juotte, juttelette, laulatte, iloitsette. Varsinkin, jos alkoholia on, niin kai siitä tahtomattaankin vähän rentoutuu ja humaltuu, vaikkei oikeasti ryyppäisikään. Juominki ei viita siihen, että yksinään juo nauttien, vaan juominki viittaa siihen, että on monta ihmistä viettämässä ryyppy-juhlaa. Pelkkä ateriointi, eli ruoan syöminen ja saada mahansa täyteen ei ole juominki. Juominki on kun jollaintavallla juominen on tärkeässä asemassa, eli on tarkoitus juoda ja iloita, viettää juhlaa.

Juoppous voi hyvin viittaa siihen, että on riippuvainen alkoholipitoisesta juomasta, eikä pysty lopettamaan ja vetää pää täyteen ja alkaa juoppoilla tiiviisti ja on mahdollista alkoholisoitua.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Loka 2018 11:52

vaisuliini kirjoitti:*
Hyvä, Juha. :thumbup: Koitan ottaa yhteys häneen.


Vaisuliini, saitko Jukkaan yhteyttä? Jos sait niin mitä hänelle kuului?


Kaikkea hyvää sinulle ja Siunausta päivääsi


Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2018 12:08

*
Pekka, voi tuota kaunista kukkaa! Kiitos! Eilen jätin sähköpostiviestin, eikä hän ole siihen vastannut vielä.
Voisitko soittaa hänelle ja kysyä, onko hänellä kaikki hyvin?

Kiitos samoin, kaikkea hyvää sinulle ja lemmikeillesi ja siunausta sinun päivääsi!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Loka 2018 15:17

vaisuliini kirjoitti:*
Pekka, voi tuota kaunista kukkaa! Kiitos! Eilen jätin sähköpostiviestin, eikä hän ole siihen vastannut vielä.
Voisitko soittaa hänelle ja kysyä, onko hänellä kaikki hyvin?

Kiitos samoin, kaikkea hyvää sinulle ja lemmikeillesi ja siunausta sinun päivääsi!


Kiitos viestistäsi Vaisuliini ja samoin sinullekin Jumalan siunausta ja varjelusta, ja kiva kun tykkäsit kauniista kukasta.

Ja kiitos vinkistä, soitin Jukalle ja oikein hieno ja rakentava keskustelu meillä oli Jukan kanssa. Kiitos Herralle.

Hän sanoi että tulee jossain vaiheessa itse kertomaan tilanteestaan foorumille. Mutta sen verran kuitenkin, että vuoteenomana on hyvin pitkälle ollut viime aikoina ettei voimat ole riittäneet kovinkaan moniin asioihin enää, mutta ajatus hänellä toimii onneksi kirkkaasti edelleen. Rukoillaan Jukan puolesta Herramme edessä; saakoon Hänen tahtonsa tapahtua.


Jumalan siunausta ja varjelusta myös kaikille muillekin foorumilaisille tähän kauniiseen päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2018 15:56

*
Pekka, kiitos, että soitit ja toit hänen tilanteen. :) Ok, rukoillaan hänen puolesta. :prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 23. Loka 2018 16:47

Toivotaan Jukalle kaikkea mahdollista hyvää ja voimaa ,mikä liekkään tilanne .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Marras 2018 12:22

*
No aika hiljaista. Toivottavasti ei ihan "kuollut" tää foorumi. :) Missä tämän foorumin jäsenet ovat?

No minulla olisi kysyttävää. Se minua mietityttää vielä. Oli siitä tullut keskusteltua tuossa FB:n sisäpuolella.

...........................................................

2Moos. 4:10 Niin Mooses sanoi Herralle: "Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli."

11 Ja Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra?

12 Mene siis nyt, minä olen sinun suusi apuna ja opetan sinulle, mitä sinun on puhuttava."

13 Mutta hän sanoi: "Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa!"

14 Niin Herra vihastui Moosekseen ja sanoi: "Eikö sinulla ole veljesi Aaron, leeviläinen? Minä tiedän, että hän osaa puhua. Ja katso, hän tuleekin sinua vastaan; ja kun hän näkee sinut, iloitsee hän sydämestänsä.

15 Ja puhu sinä hänelle ja pane sanat hänen suuhunsa. Ja minä olen sinun suusi apuna ja hänen suunsa apuna ja opetan teille, mitä teidän on tehtävä.


Jumala mainitsi vammaisuuden, jonka suun apuna Hän kykenee toimimaan myös. Minä ajattelin, että tämä kuulostaa ihan uskomattomalta ollakseen totta, kun luin tämän kokonaisen luvun. :wtf: :roll: No osaisitko vastata, miksi Jumala valitsi Mooseksen? No minulle tuli ajatusta, että ihmisen vammattomuus estää Jumalan toimimasta, koska ihminen luottaa omaan vammattomuuteen, kuten Jeesuksen sanojen mukaan fariseukset luottavat itseensä vammattomuuden vuoksi. Koska ihminen vammattomana luottaa omaan tietoon ja luulee tietävän ja luulee tietää olevan parempi siinä tiedossa - Jeesuksen sanojen mukaan [Joh. 9:39-41].

Joh. 9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi."

40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"

41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy."


Jeesus avasi sokean miehen silmät, se sokea mies oli syntymästään saakka ollut sokea. Jeesus sanoi sille sokeudesta parantuneelle miehelle; 'Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi.Fariseukset siinä vieressä kuuli sen, mitä Jeesus sanoi. He kysyivät Jeesukselta; 'Olemmeko mekin sokeat?' Jeesus sanoi heille; 'Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä, mutta nyt te sanotte; 'Me näemme; sentähden teidän syntinne pysyy'.

Se synti viittaa fariseusten asenteeseen, että heillä on oikea tieto Jumalan tahdosta, että he näkevät Jumalan ilmoituksen oikein. Eli se tarkoittaa, että kun luulee tietävän ja luottaa omaan tietoon, joka nostaa Herran tuntemista vastaan. Siksi "jos olisitte sokeita" tarkoittaa, että jos luopuisitte luulemasta tietävänne Jumalan tahdon oikein, jos nöyrtyisitte, tuo luulemisen synti poistuisi yltänne.

Mutta palataan Moosekseen vielä. Kun Mooses oli hidaspuheinen tuon änkytyksen takia. Mooses oli Jumalan mieleinen, myös hidaspuheisuuden suhteensa [Jaak. 1:19]. Samoin Saarnaaja 5:1 vahvistaa puolesta edellistä Raamatun kohtaa. Jaakob 3 luku opettaa kielen käytöstä oikealla tavalla. Jumala valitsi hidaspuheisuuden takia, koska hänen puhtaus on havaittu hidaspuheisuuden vuoksi.

Jaak. 1:19 Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan;

Saarn. 5:1 Älä ole kerkeä suultasi, älköönkä sydämesi kiirehtikö lausumaan sanaa Jumalan edessä, sillä Jumala on taivaassa ja sinä olet maan päällä; sentähden olkoot sanasi harvat.


Varmaan osa kansasta katsoi Moosesta yläpuolelta Mooseksen änkytyksen ja hidaspuheisuuden takia ja otti itselleen ohjat ja siksi kuoli otettuaan ohjat. Osa ei katsonut Moosesta yläpuolelta ja pysyi Jumalan antaman Sanan mukaisesti Mooseksen välityksellä ja selvitti kaikesta ja pääsi luvattuun maahan ja pelastui. Osa varmaan ymmärsi, että Mooses oli Jumalan asialla, vaikka ulkoa päin Mooses oli hidaspuheinen mies. Mooseksessa ei ollut mitään, mihin voisi luottaa. Siksi Jumala valitsi hänet osoittaakseen, että kykenee toimimaan mihinkään tahansa, eikä vammaisuus ole esteeksi hänelle, niin kansa alkaisi luottaa Häneen.

Siksikö Jumala valitsi Mooseksen? Minua hämmästytti yksi kohta, jonka mukaan Jumala mainitsi vammaisuuden, jonka suun apuna Hän kykenee toimimaan myös. Jumala tahtoi osoittaa, ettei mikään ole mahdotonta Jumalalle, eikä vammaisuus ole esteeksi Jumalalle, niin Jumala kykenee toimimaan vammaisen ihmisen kautta.


Samoin kuulevat korvat, joilla ei kuule Jumalan Sanaa, sillä sydän on paatunut, se estää kuulemasta Herraa. Se juttu ei koske Moosesta. Se on vain esimerkki,
kun Jeesus sanoi: "Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon." Eli se luottaa omaan tietoon, joka estää kuulemasta Herraa. Siksikö Jumala valitsi Mooseksen, joka oli melkein vammainen hidaspuheisuuden vuoksi? Vammaisuus osoittaa ihmiselle vajavaisuuden Jumalan täydellisyyden rinnalla, mutta vammattomuus estää näkemästä Jumalan täydellisyyttä ja asettuu itsensä kanssa yläpuolelle.

Mielipidettä? Älä sinä, hyvä uskova, anna tämän foorumin olemaan ihan kuolemanhiljainen, kuin hiirin hiljainen hiipiminen tässä foorumissa, muttei melkein ihan äänettömästi. ;)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa

cron