Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 10. Touko 2018 18:24

vaisuliini kirjoitti:*
Ok, mr Kerimäki. :)

......................

No haluaisin kysyä, miksi uskovien keskellä on se yhteisymmärryksen puute? Ja mistä johtuu, että on aina yhteisymmärryksen puutetta? Että toiset korottavat itseään kuvitellen olevansa viisas ja aliarvostavat kysyviä uskovia ymmärtämällä asiaa väärin?

Raamattu kehottaa: älkää ole itseviisaita omassa mielessänne, koska se taitaa olla se ainoa syy, että estää saamasta yhteisymmärrystä, niin siten yhteisymmärrys löytyy. Mikä uskovia vaivaa, kun heidän kanssa ei tahdo löytää yhteisymmärrystä?


Olen myös pohtinut viime aikoina näitä samanlaisia asioita. Esimerkiksi sitä, miten voisin löytää Raamatullisen ykseyden monien eri tavalla ajattelevien uskovien välillä. Mistä löytyisi lisää rakkautta ja yhteisymmärrystä eri uskovien välillä?

Jumalan viisaus ja voima on Kristuksen ristissä, ei ihmisessä eikä ihmisen viisaudessa. :hurraa:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Ariel » 11. Touko 2018 08:40

Yhteys tulee vaan silloin kun ollaan samassa Hengessä, eli Kristuksen kautta. Mielipiteet tai opit eivät yhdistä, vaan se kun ristin kautta kuollaan itselleen ja tullaan eläviksi Hänelle. Oikeita mielipiteitä ja oppejakin voidaan puhua oman itsensä kautta, jolloin oikeaa yhteyttä ei synny. Evankeliumi, kun sen sanoma oikein ymmärretään ja sisäistetään, yhdistää vaikka ei kaikkea nähtäisi samalla tavalla.
Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat (Ps.86:5)
Ariel
 
Viestit: 149
Liittynyt: 03. Maalis 2018 22:17

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Touko 2018 13:40

*
Niin. Muuten haluaisin vielä sanoa, että panin merkille ne tietyt uskovat, jotka aina ymmärtävät väärin esimerkiksi minua ja tulin huomaamaan, että he ovat hengellisesti ylpeitä. He eivät vielä tiedostaneet tai huomanneet oman hengellisen ylpeyden. Tuntuu, että he olisivat sokeita omalle hengelliselle ylpeydelle. Totta, opit tai mielipiteet näyttää heillä yhdistävän ja se johtaa heidät hengelliseen ylpeyteen. Oli outoa nähdä heidän sokeutta.

Kun jos pitää itseään viisaana, se, joka pitää itseään viisaana, johtaa tyhmyyteen, sanoo Raamattu. Älkäämme olko omassa mielessämme itseviisaita, koska se sokaisee. Hengellisesti ylpistynyt on sokea.

.......................

Siitä heprean jutusta vielä. Oudostun itse, että ne uskovat, jotka sanoivat osaavan hepreaa. Niin pyysin apua, koska lähden evankelioimaan Israelissa. Lähden maanantaina Israeliin, niin ennen sitä toivoin saavani valmiiksi hepreankielisen tekstin, mutta tajusin, että he eivät oikeastaan osaa hepreaa. Kyllä minua ihmetyttää.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Touko 2018 17:13

Minä osaan vähän hepreaa. Kävin joskus 90-luvun loppupuolella Israelissa maahanmuuttajien kielikurssin. En kuitenkaan näillä taidoillani lähtisi mitään ihmisille jaettavaa traktaattia tekemään. Siinä tekstin tulisi olla sujuvaa ja täysin virheetöntä. Voin kuitenkin hiukan rupatella ihmisten kanssa hepreaksi ehkä vielä nykyäänkin. Tosin en ole vuosiin puhunut sitä kenenkään kanssa.

Eikö jostain saa tilattua valmiita hepreankielisiä traktaatteja jos niitä tarvitsee?

Jos kokee, että tulee usein ja useiden ihmisten osalta väärin ymmärretyksi, niin kannattaa tutkiskella myös itseään, että onko omassa ilmaisussa tai asenteessa mahdollisesti korjattavaa. Ajoittaiset väärinymmärrykset ovat toki tavallisia ja helposti korjattavissa. Niinkuin yhdessä laulussakin lauletaan: "Oh Lord, please don't let me be misunderstood."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Touko 2018 18:26

*
Ok, Aamu-Usva. :) Niin, mutta omaperäinen evankeliointi on paljon tehokkaampi, kuin traktaatti. Olen aiemmin jaannut traktaatteja ihmisille. Mutta omaperäisen evankelioinnin kautta sain nähdä hyvän tuloksen. No olen jutellut yhden tyypin, joka on itse kanadalainen intiaani, kanssa, niin hän kertoi minulle, että ihmiset ovat kyllästynyt traktaatteihin ja ihmiset kokivat niitä tyrkyttäviksi. Omaperäinen evankeliumi ei vaikuta tyrkyttävältä ja siinä on mukana laupeuden teot, se tehokkaampi. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja roosa » 11. Touko 2018 20:47

Kirjoita Vaisuliini se teksti englanniksi, sillä on ongelma ratkaistu. :) Kyllähän he siellä Israelissa yleisesti sitä osaavat, ja varmaan sulla kohdeyleisö on sen ikäistä että ymmärtävät kieltä. Muuten sitten voi olla eri asia miten ottavat asian vastaan kun Jumala on heidän silmänsä paaduttanut, mutta yrittänyttä ei laiteta. :thumbup: Ja kyllähän siellä jatkuvasti ihmisiä tulee uskoon Jeesukseen. Ja Jumala avaa heidän silmänsä ajallaan.

Siellä Israelissa voi olla vähän jännittynyt tunnelma tuon Iranin asian vuoksi, ja se Amerikan suurlähetystökin avataan pian. Saa nähdä meneekö Trumppikin sinne avajaisiin? Tsemppiä ja Jumalan Siunausta matkaan Vaisuliini. :)

Pidä huoli itsestäsi!
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja anjou » 12. Touko 2018 07:13

Hei. Olen käyttänyt kielitoimistoja omien käännösten tarkastamiseen. Lyhyen tekstin kääntäminen ei ole kallista. Jakoon menevän tekstin tulee olla hyvää.

Ainakin Petri Kuusela on heprean aktiiviosaaja FBn Profetian sanan mukaan.Hän kommentoi usein hepreaksi.
anjou
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08. Marras 2012 15:33

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 09:49

*
Ok kiitos, Roosa. Kyllä se on aika jännittävää. Saa nähdä, törmäänkö Trumppiin vai johonkin Amerikan suurlähetystöön... Tai ehkä en ollenkaan törmää. Ei sitä voi tietää. :)

Anjou, tiedän joo. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 10:42

*
No tänne tulee pari sekalaista keskusteluaihetta. :) Mietin, voiko rakastua oikeasti Jeesukseen? Esimerkiksi sydän on rikkoutunut ja ihminen on itse rikkoutunut, eikä osaa vastaanottaa Jumalan rakkautta, ja saa kokea oikeaa ja konkreettista kohtaamista Jeesuksen kanssa Hänen ilmestyessään, siten rakastuu Jeesukseen, kuten aviorikoksessa tavattu syntinen nainen, joka on ostanut kalliimman nardusöljyn ja mennyt Jeesuksen luo ja suutellut Hänen varpaitaan? Hän on myös rikkoutunut sisäisesti.

No toinen sekalainen aihe vielä. Mietin myös, onko Jumalasta Auttajaksi samaan hetkeen [samoihin sekunteihin], jolloin Häntä huudetaan avuksi? Raamatussa on se mainittu sana 'Auttaja', niin mutta tarkoittaako tämä, että Jumala auttaa, pelastaa, tempaa ja varjelee pahalta ihan konkreettisesti siinä hetkessä, jolloin Häntä huudetaan avuksi? Raamattuhan sanoo; 'Huuda Jeesuksen nimeä, pelastuu'. Mitä käytännössä tämä tarkoittaa? Saako oikeasti Jumalalta konkreettista pelastusta ja apua tähän hätään?

Vai Jumala ensin yleensä sallii pahan tapahtuvan ja jälkeenpäin tulee nostamaan pystyyn ja eheyttämään? Minä luin kirjoituksiaan, että moni ihmetteli, miksei Jumala vastannut hätähuutoon sinä hetkessä, kun silloin huusi Häntä avuksi. Minä itse sain kokea myös, että Jumala ei vastannut minun hätähuutooni sinä hetkessä, jolloin minulle tapahtui. Siten yksi Raamatun kohta muistui mieleeni ja siinä kehotetaan pakenemaan. Tajusin jälkeenpäin. Pitää ensin paeta, niin pelastuu ja varjeltuu, eikä jää odottamaan Jumalan apua. Mitä Jumala Raamatun mainitulla Auttajan olemisella tarkoittaa?

Mielipiteitänne? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Touko 2018 14:52

*
Jos teillä on tuttuja maahanmuuttajia tai hepreankielistä työkamua tai jossain, missä on hepreankielisiä ihmisiä. Tässä on hepreankielinen evankeliointi.
Minä toin luomani omaperäisen tekstin yhdelle uskonveljelle, joka osaa hepreaa ja kirjoitti valmiiksi hepreankielisen tekstin. Te voitte tulostaa hepreankielisen tekstin paperille ja tuoda sen hepreankieliselle ihmiselle - tehden jotain laupeuden teoilla. Jumala auttaa teitä siinä. :)
...........................

Jumalan luona on paljon anteeksiantamusta. Jeesus Kristus, Messias, maailman Vapahtaja tahtoo antaa sinulle synnit anteeksi, sillä Hänellä ei ole turmion ajatuksia sinua kohtaan, vaan Hän tahtoo antaa sinulle tulevaisuuden ja toivon, siksi Hän rakastaa sinua. Käänny Hänen puoleen ja vastaanota Hänet elämäsi Herraksi ja Vapahtajaksi, niin Hän sinua armahtaa ja on sinun Auttaja, myös sinun tulevaisuudessasi.

Jer. 29:11 Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.

Hepreaksi

לאלוהים יש הרבה סליחה. ישוע המשיח, מושיע העולם רוצה לסלוח לך על חטאים, כי אין לו מחשבות של ייסורים עליך, אבל הוא רוצה לתת לך עתיד ומקווה, אז הוא אוהב אותך. לפנות אליו ולקבל אותו כמו האדון שלך ומושיע, כך הוא יהיה רחמים עליך יהיה עוזר שלך, גם בעתיד שלך.

כִּי֩ אָנֹכִ֨י יָדַ֜עְתִּי אֶת־הַמַּחֲשָׁבֹ֗ת אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י חֹשֵׁ֥ב עֲלֵיכֶ֖ם נְאֻם־יְהוָ֑ה מַחְשְׁבֹ֤ות שָׁלֹום֙ וְלֹ֣א לְרָעָ֔ה לָתֵ֥ת לָכֶ֖ם אַחֲרִ֥ית וְתִקְוָֽה׃11:29 יִרְמְיָהוּ
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 136 vierailijaa