Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 01. Kesä 2018 19:50

38 versio on se ,mistä itse tykkään ja luulen ,että se on monelle myös se hyvä .Tarkoitin sitä ,että kun on monta versiota vierekkäin niin asia hahmottuu joskus hyvin vaikka se 92 onkin se kenties parjatuin jne.

Aikoinaan tehtiin kesämökkiä hirrestä vuolemalla ja päätettiin ,että ei kaadeta isoa mäntyä ,koska siinä on riski ,että se kaatuu sähkölinjalle ,joka tuo sähkön koko kylälle .Sitten yksi oikein ainakin omastamielestään pätevä mies sanoi ...no tuohan kaatuu sinne minne se halutaan ja alkoi sahata ja hetken päästä oli iso ilotulitus kipinäsuihkuineen ja korkealle kun puu kaatui suoraan sähkölinjalle.
No ei siinä sitte muuta kuin sähköfirma paikalle ja sehän on halpaa se :) taitaa aika monella olla sähkölinjalle kaatoja tai ainakin läheltä pitää tilanteita .Toisaalta aina vaaratilanne ,mutta tekevälle sattuu ja puut jos on sisältä lahoja saattaa pyörähtää niin ,että puu meneekin sinne ,minne se itse haluaa,vaikka kaataja olisi mitä mieltä tahansa.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2018 20:01

*
Heh :D Mukava muisto sinulla on ison männyn kanssa, mr Kerimäki. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 02. Kesä 2018 00:10

vaisuliini kirjoitti:*
Mr Kerimäki, kiitos! :) No tänään luin tuossa fb:ssa PP:n linkkiä, siinä mainitaan Toivo Kolio ja hänen uuden testamentin. Nimi ei tunnu tutulta minulle. Yritin googlettaa ottaakseni selvää, kuka hän on. Mutta wkipedia ei anna tietoa hänestä. Tunnetko sinä häntä? Kerro jotain hänestä? Luterilainenko mies myös? Vieläkö hengessä? :)


Mainitsin jo edellä mm. Koilon (ei Kolio) ja Puukon, jotka ovat olleet Saarisalon mukana auttamassa häntä käännöstyössä. Lähes kaikki suomenkieliseen raamatunkäännöstyöhon osallistuneet ovat 1900-luvun alkupuolella olleet luterilaisia, siis myös Koilo kuten teologian tohtorit Saarisalo ja Saarnivaarakin. Raamatun käännöstyö vaatii paljon enemmän kuin vain alkukielien tuntemista. Pitää tuntea seemiläistä ja juutalaista kulttuuria, kielen kehittymistä, eri aikakausien tapoja ja käytänteitä, historian tapahtumia jne.

Tässä eräs linkki edesmenneeseen veljeeni Toivo Koiloon http://wwnet.fi/users/veijone/koilo.htm
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Kesä 2018 10:32

*
Kiitos, Jukka. :) Ok, hyvä tietää Toivo Koilosta. Kiitos linkistä! Kysyn, elääkö hän vielä? En ole löytänyt hänen kuolinajan. Uuras Saarnivaara, Aapeli Saarisalo ja tämä mies, siis Toivo Koilo oli kans teologian tohtorit ja se minua vähän mietityttää. Uskon, että Pyhä Henki auttoi heitä Raamatun käännöstyössä, kun he eivät nojautunut teologiseen apuun, vaan Jumalaan, joka auttoi Pyhän Hengen kautta siinä käännöstyössä.

Mutta surullisinta on se yksi Raamatun käännöstyö, joka ei ole vielä valmis. Se minua vielä suruttaa. Rukousapua tarvitaan, että se valmistuisi mahdollisimman pian ja siksi sitä tarvitaan evankelioimisen merkeissä.

Ai niin, eilen huomasin ja ihmettelin, että netmission keskustelufoorumi on suljettu. Lopetettiinko se kokonaan pois? Miksi? Milloin se lopetettiin? En huomannut, milloin se lopetettiin, koska en ole paljon seurannut sitä foorumia. Minun on edes vaikea uskoa, että se lopetettiin, koska se on niinä vuosina ollut aktiivinen foorumi. Vaikea uskoa ja siksi se minua ihmetyttää. :shock: :? Kerro, jos sinä tiedät, minkä syyn se lopetettiin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja roosa » 03. Kesä 2018 09:58

Vaisuliinille: Minäkin joskus kävin netmissionia lukemassa harmaana, ja se tosiaan loppui aika yhtäkkiä. 23.5. siellä oli joku tiedoitus asiasta, että 29. pvä loppuu. En nyt muista liittyikö tähän uuteen EU:n tietosuojalakiin jotenkin, mutta ainakin siinä luki, että aika on ajanut sellaisen perinteisen keskustelufoorumin ohi tms. Kaikki tietenkin facessa ja muualla nykyään. Mutta olihan se paljon vilkkaampi kuin tämä foorumi, että liekö täälläkin sama edessä joku päivä kun on niin hiljaista täällä välillä?!?

Ei uskoisi että lopun aikaa eletään ja Jeesus on tulossa ja porukka NUKKUU!! HERÄTKÄÄ!! :o
roosa
 
Viestit: 272
Liittynyt: 22. Maalis 2016 09:47

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Kesä 2018 17:36

vaisuliini kirjoitti:Mutta surullisinta on se yksi Raamatun käännöstyö, joka ei ole vielä valmis. Se minua vielä suruttaa. Rukousapua tarvitaan, että se valmistuisi mahdollisimman pian ja siksi sitä tarvitaan evankelioimisen merkeissä.


Mistä käännöstyöstä on kysymys?

Meillä on hyviä raamatunkäännöksiä käytössä. Voimme siis hyvin sekä evankelioida uskosta osattomia että opettaa uskoon tulleita.

Vaisuliini kirjoitti:Ai niin, eilen huomasin ja ihmettelin, että netmission keskustelufoorumi on suljettu. Lopetettiinko se kokonaan pois? Miksi? Milloin se lopetettiin?... . Vaikea uskoa ja siksi se minua ihmetyttää. :shock: :? Kerro, jos sinä tiedät, minkä syyn se lopetettiin.


Netmissionin lopettamiseen johti useampi tapahtumaketju. Tässä vaiheessa niitä lienee turha puida. Yleensä tällaiset keskustelufoorumit hiipuvat käviöiden puutteeseen, erimielisyyksiin ja riitoihin. Helluntaiherätys ja -kirkko ovat suurissa vaikeuksissa ja se heijastui Netmissionissakin. Foorumi suljettiin lopullisesti muistaakseni 29.5.2018 enkä usko, että se koskaan enää avautuu. "Kaikella on määräaika!"
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Kesä 2018 14:19

*
Roosa, ok. Ennen sitä netmission keskustelufoorumia muut uskovien foorumit ovat myös lopetettu, samoin luterilaisten uskovien foorumitkin, paitsi kristityn foorumi, joka näyttää pysyvän yhä vielä. Entä tämä foorumi? Eikö tätä uhkaa äkillinen loppu ihan äkkiarvaamatta? Toivottavasti tämä ei kaatuisi yllättäen. Niin pitää itseään valveilla ja pitää odottaa Kristuksen tulemusta, mutta pakko kirjoittaa nyt se juttu, mikä on minua askartanut jo pitkään. Kirjoitan kohta. Jukka, se on vk:laisten käännöstyö. Se tarvitsee meidän rukousapua, että valmistuisi mahdollisimman pian. Jaa, sepä ikävää, että netmissionin keskustelufoorumi kaatui riitoihin ja erimielisyyksiin. Voi harmi!

No nyt kirjoitan ja nostan esille se juttu, mikä on minua pitkään askartanut. Ennen muuttoa olen käynyt yhdessä seurakunnassa ja olen kokenut sen omaksi hengelliseksi kotipaikaksi, minkä olen löytänyt ja siitä on tullut tavakseni käydä siellä joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina, mutta siinäkin on ilmaantunut eräänlainen ongelma, nimittäin väentungos.

Muistan vielä, miten on ollut vaikeaa löytää vapaa tuoli, koska sali on ollut aina täpötäynnä ihmisiä. Muistan myös, että on täytynyt kysellä melkein huutaen, onko siellä yhtään vapaa tuoli. Ja siten minulle on vastannut takaisin sanoen, että täällähän on vielä yksi vapaa tuoli. Mutta on ollut pakko mennä väentungosta läpi voidakseni istahtaa siihen tuoliin. On siellä muita penkkejä, mutta sinne on tullut paljon ihmisiä, siksi sinne on tuotu lisää tuoleja.

Väentungoksessa en ole mitään huomannut jotain ongelmaa. Olen ehtinyt jutella tuntemattomien uskovien kanssa, mutta on ollut vaikeaa tutustua heihin ja on ollut vaikeaa saada omaa rauhaa voidakseni jutella. Samoin kahvilassa on ollutkin väentungosta ja tuoleista on ollut kovin pulaa. En ole ehtinyt juoda kahvia rauhassa, koska tuolit ei aina riitä kaikille. Olen välillä hermostunut, kun en ole saanut rauhaa juoda kahvia ja kuitenkin olen tottunut väentungokseen.

Muuton jälkeen yksi uskonsisko on vienyt minua yhteen paikallisseurakuntaan. Siksi minun on ollut aika löytää oma hengellinen koti. Mutta kun olen mennyt sinne, niin minä olen ensin huomannut sen, joka on kolahtanut minuun niin paljon ja siksi olen järkyttynyt ja tullut surulliseksi. Uskonsisko on minua ihmetellyt. Ehkä hän ei ole huomannut mitään, mikä siinä seurakunnassa on ollut. Tai ehkä se ei ole häntä haitannut yhtään. Tyhjät istumapaikat ja lisäksi mustalaisilla, nuorilla, vanhuksilla ja vammaisilla on oma paikka erikseen muista. Se on kolahtanut minuun niin paljon, mitä en ole odottanut mitään.Se on käynyt täysin yllättäen ja siten olen järkyttynyt ja murtunut surusta.

Se on kantanut itselläni niinä vuosina muuton jälkeen. En tiedä, pitääkö käsitellä myös siitä asiaa, joka on kolahtanut minuun. Siten olen huomannut, että seurakunnassa uskovat ovat pienentynyt ja myös ne uskovien keskustelufoorumitkin on lopetettu. Olen etsinyt raamatullista seurakuntaa löytämättä ollenkaan ja joskus minusta tuntui joskus, ettei jää jäljelle yhtään raitishenkisilä uskovia, joilla olisi raamatullinen usko. Koska Jumala kuljettaa omia, jolla on raamatullinen usko. Hän yksin uloskutsuu heidät pois luopuneesta seurakunnasta, joka on luopunut Jumalan Sanasta ja asettaa heidät ennalleen apostolien alkuseurakunnan mallin mukaiseen seurakuntaan.

Monen ahdingon kautta on mentävä sisään Jumalan valtakuntaan, sanoo Raamattu. Mietin, tarkoittaako Raamattu ahdingolla, että lopunaikana jotkut uskovat, joilla on raamatullinen usko, jäävät yksin vaille Jumalan seurakuntaa? Jos uskova jää vaille seurakuntaa, koska raamatullinen seurakunta ei ole vielä löytynyt, eikö se ole epäraamatullista, kun uskova vaeltaa yksin, koska raamatullinen seurakunta ei vielä ole löytynyt? Minun on vaikea pukeutua sanoiksi kysymällä, mitä itse tarkoitan ja koska se on minua mietityttänyt.

Raamattuhan sanoo, ettei tule hylätä yhteistä kokoontumista, kun Jeesuksen päivä lähestyy. Se tarkoittaa, että on epäraamatullista vaeltaa yksin, mutta raamatullinen seurakunta ei ole vielä löytynyt, enkä halua mennä takaisin luopuneeseen seurakuntaan. Tukala paikka. Mutta uskosta osattomien kamujen kanssa hengailu ei ole hyväksi, koska huono seura hyvät tavat turmelee. Hankala paikka!

Muistan vielä, miten Pyhässä Hengessä vaeltava uskova sai Jumalan Sanan siitä, mikä minun uskontilani laita on. Niin sen kautta korjasin tieni Jumalan yhteyteen. Jumala tavallaan oikaisi minua hänen kautta. Kiitos Jumalalle ja hänelle, joka vaelsi Pyhässä Hengessä. Mutta nykyään ei kukaan saanut Jumalan Sanan voidakseen oikaista minua. Ei kukaan tunnu vaeltavan Pyhässä Hengessä, että Jumala voisi käyttää heitä seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Sanassa pysyminen on jäänyt jäljelle, joka voi oikaista ja pitää suorassa tiessä Jumalan luokse. Ahtaaksi tämä on käynyt. Tuntuu, että pitää Sanasta kiinni kynsin ja hampain loppuun asti, pelastuu. :bible:

Haluaisin kysyä, eikö nykyään kukaan uskovista vaella Pyhässä Hengessä?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 07. Kesä 2018 00:50

vaisuliini kirjoitti:*
Roosa, ok. Ennen sitä netmission keskustelufoorumia muut uskovien foorumit ovat myös lopetettu, samoin luterilaisten uskovien foorumitkin, paitsi kristityn foorumi, joka näyttää pysyvän yhä vielä. Entä tämä foorumi? Eikö tätä uhkaa äkillinen loppu ihan äkkiarvaamatta? Toivottavasti tämä ei kaatuisi yllättäen. Niin pitää itseään valveilla ja pitää odottaa Kristuksen tulemusta, mutta pakko kirjoittaa nyt se juttu, mikä on minua askartanut jo pitkään. Kirjoitan kohta. Jukka, se on vk:laisten käännöstyö. Se tarvitsee meidän rukousapua, että valmistuisi mahdollisimman pian. Jaa, sepä ikävää, että netmissionin keskustelufoorumi kaatui riitoihin ja erimielisyyksiin. Voi harmi!

No nyt kirjoitan ja nostan esille se juttu, mikä on minua pitkään askartanut. Ennen muuttoa olen käynyt yhdessä seurakunnassa ja olen kokenut sen omaksi hengelliseksi kotipaikaksi, minkä olen löytänyt ja siitä on tullut tavakseni käydä siellä joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina, mutta siinäkin on ilmaantunut eräänlainen ongelma, nimittäin väentungos.

Muistan vielä, miten on ollut vaikeaa löytää vapaa tuoli, koska sali on ollut aina täpötäynnä ihmisiä. Muistan myös, että on täytynyt kysellä melkein huutaen, onko siellä yhtään vapaa tuoli. Ja siten minulle on vastannut takaisin sanoen, että täällähän on vielä yksi vapaa tuoli. Mutta on ollut pakko mennä väentungosta läpi voidakseni istahtaa siihen tuoliin. On siellä muita penkkejä, mutta sinne on tullut paljon ihmisiä, siksi sinne on tuotu lisää tuoleja.

Väentungoksessa en ole mitään huomannut jotain ongelmaa. Olen ehtinyt jutella tuntemattomien uskovien kanssa, mutta on ollut vaikeaa tutustua heihin ja on ollut vaikeaa saada omaa rauhaa voidakseni jutella. Samoin kahvilassa on ollutkin väentungosta ja tuoleista on ollut kovin pulaa. En ole ehtinyt juoda kahvia rauhassa, koska tuolit ei aina riitä kaikille. Olen välillä hermostunut, kun en ole saanut rauhaa juoda kahvia ja kuitenkin olen tottunut väentungokseen.

Muuton jälkeen yksi uskonsisko on vienyt minua yhteen paikallisseurakuntaan. Siksi minun on ollut aika löytää oma hengellinen koti. Mutta kun olen mennyt sinne, niin minä olen ensin huomannut sen, joka on kolahtanut minuun niin paljon ja siksi olen järkyttynyt ja tullut surulliseksi. Uskonsisko on minua ihmetellyt. Ehkä hän ei ole huomannut mitään, mikä siinä seurakunnassa on ollut. Tai ehkä se ei ole häntä haitannut yhtään. Tyhjät istumapaikat ja lisäksi mustalaisilla, nuorilla, vanhuksilla ja vammaisilla on oma paikka erikseen muista. Se on kolahtanut minuun niin paljon, mitä en ole odottanut mitään.Se on käynyt täysin yllättäen ja siten olen järkyttynyt ja murtunut surusta.

Se on kantanut itselläni niinä vuosina muuton jälkeen. En tiedä, pitääkö käsitellä myös siitä asiaa, joka on kolahtanut minuun. Siten olen huomannut, että seurakunnassa uskovat ovat pienentynyt ja myös ne uskovien keskustelufoorumitkin on lopetettu. Olen etsinyt raamatullista seurakuntaa löytämättä ollenkaan ja joskus minusta tuntui joskus, ettei jää jäljelle yhtään raitishenkisilä uskovia, joilla olisi raamatullinen usko. Koska Jumala kuljettaa omia, jolla on raamatullinen usko. Hän yksin uloskutsuu heidät pois luopuneesta seurakunnasta, joka on luopunut Jumalan Sanasta ja asettaa heidät ennalleen apostolien alkuseurakunnan mallin mukaiseen seurakuntaan.

Monen ahdingon kautta on mentävä sisään Jumalan valtakuntaan, sanoo Raamattu. Mietin, tarkoittaako Raamattu ahdingolla, että lopunaikana jotkut uskovat, joilla on raamatullinen usko, jäävät yksin vaille Jumalan seurakuntaa? Jos uskova jää vaille seurakuntaa, koska raamatullinen seurakunta ei ole vielä löytynyt, eikö se ole epäraamatullista, kun uskova vaeltaa yksin, koska raamatullinen seurakunta ei vielä ole löytynyt? Minun on vaikea pukeutua sanoiksi kysymällä, mitä itse tarkoitan ja koska se on minua mietityttänyt.

Raamattuhan sanoo, ettei tule hylätä yhteistä kokoontumista, kun Jeesuksen päivä lähestyy. Se tarkoittaa, että on epäraamatullista vaeltaa yksin, mutta raamatullinen seurakunta ei ole vielä löytynyt, enkä halua mennä takaisin luopuneeseen seurakuntaan. Tukala paikka. Mutta uskosta osattomien kamujen kanssa hengailu ei ole hyväksi, koska huono seura hyvät tavat turmelee. Hankala paikka!

Muistan vielä, miten Pyhässä Hengessä vaeltava uskova sai Jumalan Sanan siitä, mikä minun uskontilani laita on. Niin sen kautta korjasin tieni Jumalan yhteyteen. Jumala tavallaan oikaisi minua hänen kautta. Kiitos Jumalalle ja hänelle, joka vaelsi Pyhässä Hengessä. Mutta nykyään ei kukaan saanut Jumalan Sanan voidakseen oikaista minua. Ei kukaan tunnu vaeltavan Pyhässä Hengessä, että Jumala voisi käyttää heitä seurakunnan yhteiseksi rakennukseksi. Sanassa pysyminen on jäänyt jäljelle, joka voi oikaista ja pitää suorassa tiessä Jumalan luokse. Ahtaaksi tämä on käynyt. Tuntuu, että pitää Sanasta kiinni kynsin ja hampain loppuun asti, pelastuu. :bible:

Haluaisin kysyä, eikö nykyään kukaan uskovista vaella Pyhässä Hengessä?


Kopioin nyt koko kirjoittamasi tekstin. Luin sen läpi pariin kertaan ja siitä nousee mieleeni ajatus, että et ole ilmeisesti päässyt yrittämisen ja ponnistelujen kahleista Jumalan lapsen vapauteen. Jo kysymyksesi, että "eikö nykyään kukaan uskovista vaella Pyhässä Hengessä" on erikoinen. Varmasti Suomessa on monia uskovia, jotka vaeltavat koko sydämisesti Herran Jeesuksen opetuslapsina. Se on sitten toinen asia ovatko he kaikessa samaa mieltä kuin jotkut muut opetuslapset.

Onpa tällä foorumilla hiljaista, melkein kuin kuollutta. Toivottavasti vielä virkistyy!
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Kesä 2018 10:51

*
Jukka, sinua en voi ymmärtää, kuin ihmetellä. Unohdit taas tärkeän asian. Kysymällä pääsee yhteisymmärrykseen. Mikä sinua vaivaa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Kesä 2018 13:10

*
Olisi kysyttävää. Kaipaisin hieman valaistusta tähän juttuun, mikä minua ihmetyttää.

Yhtä asiaa en voi ymmärtää, kuin ihmetellä. Että Jumala on antanut Salomolle ymmärtäväisen ja viisaan sydämen, jolla Salomo olisi voinut pelastua muilta, mikä houkuttaa lankeamaan ja tekemään syntejä. Mutta se Jumalan antama sydän osoittautuu ja paljastuu, että Jumalan antama ymmärtäväinen ja viisas sydän on täysin avutonta niissä asioissa, nimittäin naiskuningattarien ja naisorjien kauneudessa ja epäjumalan palvonnissa.

Ihmettelen, että Jumalan antama ymmärtäväinen ja viisas sydän on täysin avutonta, eikä tällä voi pelastua? Onko epäjumalien palvonnat ja naisten kauneus suurempi kuin se Jumalan antama ymmärtäväinen ja viisas sydän? Minä epäilen, että Salomo on saanut eksytyksen hengen, joka on sokaistanut häntä täysin ja siksi Salom on kuollut synteihin, eikä Jumalan antamalla sydämellä voi varjeltua lankeamiselta ja synteihin kuolemiselta. Kuitenkin naiskuningattarien ja naisorjien epäjumalan palvonnat, kauneus ja jotain houkuttava synti näyttää onnistuvan sokaistamaan Salomoa täysin.

Kysyn, onko Jumalan antama sydän itseopiskeltava, miten tulisi käyttää Jumalan antamaa ymmärtäväistä ja viisasta sydäntä oikein? Miksi itseopiskelu tuntuu liian vaikealta silloin, kun synnin houkutus on suuri? Tai lihan heikkous on liian suuri, kuin se Jumalan antama sydän, jolla olisi voinut varjeltua ja pelastua siltä lihan heikkoudelta? Miksei Jumalan antamalla sydämellä voisi hankkia viisauden voittaakseen lihan heikkouden ja muunkin kans?

1Kun. 3:12 niin katso, minä teen, niinkuin sanot: katso, minä annan sinulle viisaan ja ymmärtäväisen sydämen, niin ettei sinun vertaistasi ole ollut ennen sinua eikä tule sinun jälkeesi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron