Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 08. Kesä 2018 15:20

Oma aavistukseni on ,että ...Jumala on todella antanut salomolle viisauden ,mutta ei se poista sitä lihan olemusta ihmisessä sillä se liha ,jota me kannamme meni siinä alun töppäilyssä pilalle ja se liha on jokaisella matkakumppanina täällä maallisella ajanjaksolla ja jos taivaallisesti mitataan sitä lihaa niin se on aivan pilalla ja surea,mutta ...vapaa valinta on meillä ja jos vaellamme lihassa ja sen himoja noudattaen niin mitään hyvää ei ole luvassa vaan meidän tulee vaeltaa Hengessä ja Hengen ohjauksella ja sen voimalla voimme pitää lihaa kurissa ,että emme ole kuuliaisia lihan himolle ja sitähän kyllä riittää.
Salomo on siis ollut hieman heikko tapaus näin luulen ja on kuunnellut sitä haaremia ja kuunnellut enemmän kuin Jumalaa ja näinollen on antanut lihan viedä eikä Hengen .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Kesä 2018 15:43

*
Ok, mr Kerimäki, mutta eiköhän Jumala ole antanut ymmärtäväistä ja viisasta sydäntä, johon kiteytyy Jumalan viisaus, jonka mukaan tulee vaeltaa Hengessä, eikä lihassa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 08. Kesä 2018 16:37

Kyllä ja kyllä ja vielä kerran kyllä,mutta kun luemme sitä UT puolelta siitä lihan ominaisuudesta ,joka meissä jokaisessa on niin se on sodassa Henkeä vastaan ja se ei taivu eikä väänny koskaan sopimukseen Hengen kanssa.Siinä se koko jutun ydin on .Meillä siis on aikamoinen taakka mukana ,mutta siihenkin saamme voiman Hengen kautta ......... voihan jokainen toki yrittää lihalla voittaa lihan ,mutta se on yhtä palkitsevaa kuin valon kantaminen ikkunattomaan mökkiin säkillä.

Ymmärrys varmasti siis on Jumalan ihmisellä Pyhässä Hengessä ,mutta ihminen saattaa silti lipsahtaa hölmöilemään vaikka ymmärrys on ,että ei pidä hölmöillä.
Se ,mitä ymmärrän niin luukku ei aukea siitä jalkojen alla vaan siihen tarvitaan sitten väärä sydämmen asenne ,jos sellainen tapahtuu ,että ihminen menettää sen ainutlaatuisen eli Pyhän Hengen.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Kesä 2018 19:19

*
Niin totta, mr Kerimäki, kuten sinä sanoit.

Mutta epäilen muutakin, koska Jumalan antaman viisauden mukaan jokaisella on oltava yksi vaimo. Salomolla on ollut jo tuhat vaimoa. En ole varma, että niiden vaimojen saatuaan vasta Salomo on saanut Jumalalta ymmärtäväisen ja viisaan sydämen, vai ennen vaimoja Salomo on saanut sen. Jos ennen vaimoja Salomo on saanut sydämen, se minua kovasti ihmetyttää, koska Jumalan viisauden mukaan moniavioisuus ei pysty pitämään miestä terveessä järjessä. Se on tainnut himmentää Salomon terveen järjen, eikä siihen Jumalan antama viisaus voinut olla mitenkään avuksi, sillä Salomon liha on paisunut niiden vaimojen antamisissa.

Raamattu ei kerro, onko Salomo saanut sydämen joko ennen vaimoja vai niiden jälkeen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 08. Kesä 2018 21:18

Uskaltaako sanoa,että ..ehkä Salomolla kihahti valta lettiin ja valta turmelee sanotaan.Mitään hyvää ei tainnut noista haaremeista olla lopputuloksena eli niitti ,mitä itse lihassaan kylvi ?
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 08. Kesä 2018 21:37

Minulla tuli vain jotenkin äkkiseltään mieleeni, että oliko ne Salomonin 1000 naista todellakin vaimoja vai käytettiinkö sitä "vaimo" sanaa siihen aikaan yhteisesti vain Salomonin kaikista naispuolisista työntekijöistä? Eli esimerkiksi... yksi oli ruuanlaittaja, toinen pyykkäri, kolmas..
(anteeksi tekstin jälkimuokkaukset. näpyttelen kännykkää isolla sormella..)
Viimeksi muokannut Juhani päivämäärä 08. Kesä 2018 21:44, muokattu yhteensä 2 kertaa
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Kesä 2018 21:41

Tutkimusten mukaan vallan "kilahtaminen lettiin" on yleistä. On todettu, että empaattisuus toisia ihmisiä kohtaan esimerkiksi vähenee, kun tulotaso kasvaa. Jeesus on siis oikeassa kun sanoo, että rikkaan on vaikea päästä Jumalan valtakuntaan. Onneksi Jumalalle sekin on mahdollista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Kesä 2018 23:46

*
MrKerimäki kirjoitti: Salomolla kihahti valta lettiin
Mr Kerimäki, voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat tai voisitko antaa toista tapaa avata ymmärrystä, mitä tarkoitat? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 09. Kesä 2018 10:08

Niin ajattelen ,että tuo vallan lettiin kihahtaminen voi vaivata ketä tahansa meitä ,ellemme elä Hengen kuljettamina mikä on se Jumalan tahdon tärkeimpiä asioita meille.
Kuten huomaamme salomonin aikoihin kuninkaissa muillakin oli samaa valu vikaa eli eivät totelleet Jumalaa ja tekivät lihassa mitä törkeimpiä asioita kuten daavid ja kentis joku saattaisi sanoa ....että kristittyjen keskuudessa ei ole edes sopivaa puhua sellaisesta ,mitä mies teki .Saul ,jolta valta repäistiin kun ei totelllut Jumalaa jne.
Olisi luullut ,että kun nuokin kuninkaat tiesivät sen ,että elävä Jumala on Israelin suojana ja ottanut kansan omakseen niin kuningaskin elää sen mukaan esikuvana kansalle eli hyvänä ja moitteettomana johtajana ,muuuuuuutta se totuus onkin lihan kautta ihan toisenlainen .
Ei ole lihassa mitään hyvää .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Kesä 2018 10:42

*
Mr Kerimäki, sori minulle ei auennut, koska en tiedä, mitä kilahtaminen tarkoittaa. Olin eilen illalla väsynyt ja olin lukevinani, että lettiin kihartaminen. Luin äsken uudelleen ja huomasin, että se ei ole kihartaminen vaan kilahtaminen. En kans tiedä, mitä se tarkoittaa. Sorry! :oops:

No haluaisin kertoa, että äsken tuota luomaa ketjua lukiessani tuli ihan väkisin mieleeni se ahdistava muisto, mitä minulle pukuhuoneessa on tapahtunut. Jumala pelasti minua. Se oli ahdistava tapaus, minkä sain kokea. Kun sinä kesäpäivänä menin pukuhuoneeseen. Se oli tyhjillään. Kun päälläni oli vain pikkualushousut. Yhtäkkiä se mies tuli väärään pukuhuoneeseen, joka on naisten huone. Käännyin äkisti seinää päin ja käskin miestä menemään ulos. Mies ei kuitenkin mennyt pois, vaan jäi siinä yhä.

Käskin uudelleen menemään pois. Mies ei tehnyt mitään, vaan jäi siinä. Kysyin häneltä, mitä sinä täällä teet? Mies alkoi jutella. Hänen sävy oli erilainen, ei sama siitä tavallisesta jutustelusta, joka on kamujen keskellä, vaan jotain pelottavaa ja erilaista. Kysyin uudelleen, miksi sinä olet yhä täällä? Käskin uudelleen menemään pois ja samalla rukoilin apua Herralta. Mies lopultakin meni pois, huh! Olin helpottunut ja pelästynyt. En ole koskaan tavannut sellaista pelottavaa vastaavaa.

Kiitos Herralle, joka pelasti minua, kun kuuli hätärukoustani. Oli ahdistavaa kohdata se itse. Niin otin opikseni, ettei kannata mennä tyhjään pukuhuoneeseen. Pitää odottaa, että siellä on muita naisia, niin sen jälkeen voi mennä sinne tai pyytää muutamaa tuttukamua mukaan sinne huoneeseen omaksi suojaksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa

cron