Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Kesä 2018 14:01

*
Lyödyille tämä on ainoa vapauttava totuus, joka saa ojentautumaan ilman lihan tuntuista raskasta ponnistelua, jonka mukaan annetaan omin sanoin. Vain Pyhässä Hengessä osutaan niinkuin oikeaan maaliin, se tuntuu osuvan oikeaan haavan paikkaan ja totuus vapauttaa ja nostaa pystyyn, sillä Jumala yksin tietää haavan syyn. Lyötyjen haavoilla on omat nimet, joita Jumala tarkalleen tietää ja ymmärtää.

Matt. 12:20 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon.

Jes. 57:15 Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Kesä 2018 14:43

*
Tänään ihan sattumalta löysin tämän kuvan ja ajattelin, onko muita Jumalan lapsia, joilla voi olla samaa vastaavaa kokemusta, kuin minulla. Laitan kuvan tänne. Se on totta minun kohdallani. Aikoinani minulla ei ole ollut seurakuntayhteyttä, että olisin voinut hakea apua. Koulussa ei kukaan ole huomannut minun vaikeuksiani, eikä vanhempani, jotka ei ole uskovia. Mutta en ollut yksin keskellä helvetillistä aikaa, koska Jumala todentuntuisin lohdutuksineen ja suojelusenkeli olivat minun kanssani.

Haluaisin kysyä, onko sinulla ollut samaa vastaavaa kokemusta, kuin minulla? Olisi kiva jakaa kanssasi kokemusta, jos sinulla on. Raamatun mukaan meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan halituksia ja valtoja vastaan tässä pimeydesä, jossa maailmanvaltiaat toimivat. Olin siinä niin tietämätön, miten tulisi toimia. Siksi Jumala todentuntuisine lohdutuksineen tuli avukseni, samoin enkeli. Kun jos Jumalan lapsi on tietämätön, miten tulisi toimia, niin häntä Jumala tulee avukseen, eikä jätä häntä yksin, niinkuin minun kohdalla.

Helvetillinen vuosi alkoi sinä syntymäpäivänäni, jolloin täytin 12v ja se päättyi taas syntymäpäivänäni, jolloin täytin 13v. Kun se päättyi, niin seuraavana aamupäivänä annoin sille nimen "musta vuosi".

Image

Ef. 6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan,
tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Kesä 2018 22:41

*
Jumala näkee sinua kalliina käsintyönä, juuri sellainen sinä olet, koska Jumala on sinut kudonnut taidokkaasti äidin kohdussa. Sinä olet tehty ylen ihmeellisesti ja Jumala on ääneti, koska rakastaa sinua

Kuinka kalliit ajatukset Jumalalla on sinua kohtaan ja kuinka valtavasti määrättömiä ja kalliita ajatuksia Jumalalla on sinua kohtaan. Sinä et ole vahingossa syntynyt tänne maailmaan, sillä sinä olet Jumalan rakas.

Hänellä ei ole turmion ajatuksia sinua kohtaan, vaan Hän tahtoo antaa sinulle tulevaisuuden ja toivon, siksi Hän rakastaa sinua. Palaa Hänen luo, niin Hän sinua armahtaa ja on sinun Auttaja, myös sinun tulevaisuudessasi. Niin Jumala auttaa sinua, olet autettu.

-Raamattu-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Kesä 2018 08:33

*
Moii!

Haluaisin kysyä, tiedätkö, mitä on kiltteys, tekee ihmisen kipeäksi? Tiedätkö sellaista kiltteyden kipua, jonka kautta ihminen rikkoutuu? Jos sinä tiedät tai ymmärrät, tai sinulla on ollut sama vastaava, voisitko kirjoittaa tänne? Koska minulla on vaikeuksia avata se syvällinen keskustelu. No nyt vähän avaan keskustelun.

Olen ollut lapsuudestani saakka aika hiljainen tyttö. Minua on pidetty kilttinä. Olen ollut ihan omillani jo heti pienestä saakka ja en ole pyytänyt apua mitään, koska olen aina tehnyt ihan omaperäisesti ja oma-aloitteisesti. Olen ollut aina tällainen. Siten uskonmatkan varrella koin heti sellaisia asioita tyrkyttäväksi. Mutta olen kiltteyden takia ottanut vastaan kohteliaasti. Mutta olen kuitenkin yrittänyt osoittaa ystävällisin elein, etten tarvitse apua.

Kun minun on tapana jutella juttuseuran kanssa. He eivät tarjoutuneet avukseni, kun kerroin jotain itsestäni ja omasta asiastani. Mutta kun uskonmatkan varrella asia on toisinpäin. Kun kerroin jotain itsestäni ja omasta asiastani uskovan juttuseuran kanssa, se heti alkoi kehottaa ja neuvoi sitä ja tätä. Olen huomannut, jos otan vastaan ne kehotuksen sanat ja neuvot kohteliaasti, ne tulvavat jatkuvasti ja lakkaamatta. Mietin, miten tulisi toimia. On yksi tapa sanoa kohteliaasti näin; kiitos, en nyt tarvitse apua.

Se ei tarkoita, että olisin ylimielinen. No tiedäthän, miltä tuntuu olla tukehtunut ja otetaan vaan vastaan ne kehotukse sanat, neuvot ja Raamatun kohdat lohdutuksiksi? Koin tukehtuvani. Kumpiko olisi pahempi, joko se, joka tulee neuvomaan ja antamaan kehotuksen sanaa lohdutuksineen ihan omaa tahtoaan vasten vai se, joka ottaa vastaan ne kohteliaasti kiittäen, vaikkei itse tarvitse apua?

No pahempi on se, että antaa hänen luulla, että tarvitsisin apua ja se tuntuu valheelliselta, siinä minä eläisin kans. Se tuntuu pahalta. Mutta en vielä ymmärrä, miksi vastapuoli ei ymmärrä sitä, että olisi hieno tapa kysyä ensin, tarvitsenko apua. Niin en kokisi sen tyrkyksi. Kyllä pyydän apua, jos tarvitsen apua. Jos en tarvitse, en pyydä vaan kerron itsestäni ja omasta asiasta, se on tavallaan jutustelu, niinkuin kavereiden keskellä tapaista. Se ei tarkoita, että tarvitsisin apua.

No en osaa avata keskustelun. Kai sinä ymmärrät, voisitko tulla tänne kirjoittamaan ja kertoa, mitä on kiltteyden kipu? Minulla on tämä nimi ja se sai minua rikkoutuneeksi, koska tukehtuminen ja ahdistuminen tuntui kasvavan ja ne alkoi ahdistaa ja samoin se, että annan elää siinä valheellisessa ja luulossa, että tarvitsisin kyllä apua, vaikken todella tarvitse.

No lapsuuden haavat tulivat myös kiltteyden kautta, niin se nousi mieleeni ja aloin ahdistua. Tämä tarkoittaa, että olen rikkoutunut ja haavoittunut. Sellainen tyrkky, jonka koetaan tyrkyksi ei ole soveliasta uskovien keskellä, eikä se ole hedelmällistä. Joku ihminen voi kokea sen tyrkyksi ja ahdistuu ja jättää tulematta uskovien ilmoille, koska hän on aina ollut kiltti ihminen ja edelleen kans, samoin minä ja olen joskus ahdistunut tämän kiltteyden takia. Kiltteyden kipua ymmärrän itse ja ymmärrän myös noita ihmisiä, joilla on sama ongelma. Olisiko täällä ketään, jolla olisi sama vastaava ongelma?

Voisitko avata keskustelun koska se vastapuoli, joka on uskossa, ei tunnu ymmärtävän minua ja pitää minua ylimielisenä? Kiitos sinulle! No lähden nyt pitkälle ajomatkalle, noin yli 500 kilsan ajomatkalle, siis meno- ja paluumatka, joten morotuksia!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2018 11:28

*
No muutamat uskovat auttoivat minua tässä asiassa tuossa fb:ssa. Oli paljon apua heistä ja olen kiitollinen heistä. Taidan laittaa tänne vielä selkeän jutun, joka auttaa avaamaan ymmärrystä, mitä on kiltteyden kipu eli kiltteydestä kipeä.

Kuulemma se kirja 'kiltteydestä kipeät' auttaa myös ymmärtämään kans. Sitä kirjaa on kehuttu kuulemma, että on tosi hyvä kirja. Oli ilahduttavaa huomata, että on sama kohtalotoveri, joka ymmärtää minua. Hän, joka on mies, kirjoitti, että kilteyden seurauksena on tullut kipeää. Tuttu aihe. Kiltiksi alistuu kipeiden kokemusten kautta. On siellä muutama uskova, joka on painiskellut saman asian kanssa. Siinä on suuri vaara ajautua loppuunpalamiseen , jos ei uskallakaan sanoa "EI".

Koin aina neuvojen, kehotuksen sanojen ja lohdutuksen sanojen tuputtamisen todella rasittavavana ja tukahduttavana. Otin aina vastaan ne kohteliaasti peläten, etten haluaisi loukata heitä ja siten yritin osoittaa heille ystävällisin elein, etten tarvitse apua, enkä niitä. Se, mikä sattuu minuun ja koin sen olevan ylivoimaiseksi. Se on väärinymmärretyksi tuleminen. Koin aina sen ylivoimaiseksi, koska minuun sattui niin paljon.

Koin myös, että siinä hän sai aikaan, että olisin se hänen mukaan sellainen ihminen ja siinä se on se vääränlainen kuva minusta ja se sattui niin paljon minuun, koska en ole sellainen. Kun minä avasin keskustelun, siten toinen vastapuoli ymmärsi minua väärin ja alkoi nostaa minua vastaan ja koin siinä ylivoimaiseksi.

Minä aloin ihmetellä, missä on yhteisymmärrys uskovien keskellä ja se tuntuu olevan poissa. Niin olen samaa mieltä sen uskonveljen kanssa, että sen seurauksena hän näkee väärinkäsitysten takana olevaa syiden kirjoa paremmin. Väärinkäsitysten juuri ja ihmisten luulo siitä, että voi tietää Jumalan vertaisesti. Silloin kuuntelu jää heikoksi, niin minäkin näen samaa asiaa, kuin hän ja siitä me olemme samaa mieltä. Myös keskustelun avaaminen pelottaa minua, koska pelkään tulla väärinymmärretyksi.

Mutta huomasin yhden jutun, mikä minua huolettaa. Että uskovat eivät kysy varmistaakseen ja tarkistaakseen, ymmärtävätkö avaamani keskustelun tarkoitusta vaan siinä he jokos, neuvovat ymmärrettyään asiaa väärin tai nostavat äkisti minua vastaan. Olen ihan loppu siinä, enkä jaksa oikaista se väärinymmärrys pois.

Yhteisymmärryksen kannalta olisi hyvä aina kysyä varmistaakseen ja tarkistaakseen, että ymmärtää avaamansa keskustelun tarkoitusta. No väärinymmärretyksi tuleminen tuntuu repivän haavan auki ja aina uudelleen, niin siinä minä aloin ahdistua. Samoin se vastapuoli, ettei ymmärrä minua ja tukahduttavia tunteitani. Siinä ongelma kiltteydestäni kipeäksi.

Minä joskus ihmettelin, miksi he esittävät tietävän asiaa ja jopa minua paremmin. Raamattu sanoo; 'Älkää olko itsemielestänne viisaita'. Kun jos ei pidä heitä itseään viisaampana, se on hyvä tapa saada yhteisymmärrys heidän kanssa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Kesä 2018 13:34

*
Vielä siitä kirjasta.... Kopsaan ne tekstit tänne luettavaksi.

Kirjan nimi 'Kiltteydestä kipeät'

Kirjoittaja on Anna-Liisa Valtavaara. Teos kertoo kiltteyteen sairastumisesta - kiltistymisestä - ja kiltteyden aiheuttamista kivuista. Samalla kirja on armon löytöretki, jolla opetellaan pikku hiljaa sanomaan alistajille EI. Väärästä, elämää kapeuttavasta ja kahlitsevasta kiltteydestä voi myös toipua. Kiltteyden juuret ovat useimmiten lapsuudessa. Kiltteys on selviytymiskeino, jossa lapsi yrittää parhaansa mukaan täyttää toisten tahtoa. Monen kiltin sisimmästä löytyykin yllättäen vihaa, pettymystä, katkeruutta ja surua. Teoksessa rohkaistaan paranemaan kiltteydestä kohtaamalla ja kuuntelemalla omia tunteitaan. Paratiisi-pokkarit. Anna-Liisa Valtavaara on teologi ja Kansan Raamattuseuran Säätiön julistustyöntekijä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Kesä 2018 13:35

*
Mietin, tilaanko sen kirjan, koska se on kuulemma kehuttu kirja ja kuulemma se on tosi hyvä kirja. En tunne kirjailijaa teologia Anna-Liisa Valtavaaraa, niin googleella hain jotain tuttavuuksia hänestä ja siten löysin ne pari linkkiä.

https://yle.fi/uutiset/3-9315987

http://www.kdlehti.fi/2015/07/27/anna-liisa-valtavaara-liian-kiltti-on-lopulta-taynna-vihaa/
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Juhani » 19. Kesä 2018 22:14

Voisiko joku auttaa mua antamalla pari vinkkiä?

Voisiko joku suositella mulle tablettiin/läppäriin asennettavan jonkin Raamatun tietosanakirjan,,
Raamatun käännösohjelman alkukielellä (Kreikka - Suomi, Hebrea - Suomi)? USB-tikulla/CD tms?
Minä en oikein näitä tietsikka hommia hallitse, mutta onko jollakin näistä ohjelmista kokemusta ja minkä nimisiä niitä mahtaa olla ja mistä niitä voisi esimerkiksi tilata?
:think2:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Jukka » 21. Kesä 2018 23:43

Turvallista ja leppoisaa juhannusta. Vesille liivit ja liikenteeseen malttia. Näillä pääsee jo pitkälle.
Jukka
 

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Kesä 2018 07:38

Minä olen lasten kanssa matkoilla ja vietän juhannuksenkin muilla mailla vierahilla eli toisin sanoen jätän viettämättä ;gladly:

Hyvää juhannusta kaikille!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron