pekka kirjoitti:Jatkan vielä tuota äskeistä kirjoitustani koska minulla tuli vielä yksi asia mieleen maalaustaiteesta tai piirtämisestä ja värien käytöstä yleensäkin ja mitä eri väreillä halutaan kertoa. Käytännössä myös enkelialttaritaulut menisivät kieltoon/kieltolistalle koska eihän kukaan maalaa tai piirrä tauluun ainoastaan enkeliä tai enkeleitä vaan lähes aina niiden yläpuolelle maalataan ja sommitellaan kaunis väriloisto kuvaamaan Jumalan Henkeä eri värein/väriloistolla. Tai piirroksessa enkelin/enkelien yläpuolelle värein tuodaan Jumalan Henki ja kirkkaus loisteliain värisävyin esiin. Ainahan pitää enkelitauluun taustavärit/väritys laittaa ja maalata/värittää eli väkisinkin tuommoiseenkin tauluun tulisi kuvatuksi Jumalan Henki. Vai kuinka, mitä mieltä olette?
pekka kirjoitti:Kiitos Toni sinulle vastauksestasi. Luultavasti kaikki alttaritaulut joutuvat kielletyiksi koska ainahan niissä väreillä koetetaan tuoda Jumalan Henkeä esiin. Eli jos ei kuvin niin sitten värein. Myöskään symboliikkaa ei voi niihin piirtää koska silloin helposti luisutaan Baabelin uskonnon epäjumalanpalvontaan eli jos esimerkiksi maalataan/piirretään alttaritauluun aurinko kuvaamaan Isää Jumalaa tai Kristusta. Eli myöskään symboliikka ei tule missään tapauksessa kysymykseen alttaritauluissa. Ja kuten täällä foorumissa "Ristien historiaa"-ketjussa on käsitelty niin myöskin ristin käyttäminen ei perustu oikeastaan Raamattuun, jos ihan tarkkoja ollaan. Johtopäätös on kaiketi se, että kirkossa alttarilla ei voi olla muuta kuin Pyhä Raamattu ja kynttelikkö ja kenties kukkamaljakko jossa on kukkia. Ja ehtoollisen viettoon tarkoitetut pikarit ja muut tykötarpeet siihen liittyen. Tästä saa olla kyllä eri mieltä. Saatte hyvin mielellään kommentoida tätä kirjoitustani.
Jasmiini kirjoitti:Mitä tulee tunnelmiin kirkkorakennuksissa, ei uskovalla ole mitään syytä hakea mitään tunnelmia eikä tunne-elämyksiä, sillä eihän usko ole tunteita, eikä Jumala asu käsin tehdyissä huoneissa, vaan sisällisesti meissä. Sen enempää ei tanssiesityksetkään seurakuntaan kuulu. Sille ei ole mitään Raamatullista perustetta. Opetuslapset eivät tanssineet Jeesukselle. Kyllä kaikki se koristeellisuus ja kynttilät ja tuoksut ja esitykset ym. ovat vain oman sielullisuuden ja aistillisuuden ruokkimista, eikä sillä ole mitään tekemistä hengellisen uskossa kasvamisen kanssa.
lara.tomb.raider sanoo; Kysyn kuitenkin: Millä tavoin 2. käsky liittyy kuvien tekokieltoon?
2. käsky (mikäli oikein olen lukenut) kuuluu: Älä turhaan lausu Herran nimeä.
Rooman katolinen kirkko on kumonnut Raamatun opetuksen Toisesta Käskystä. Rooman katolinen kirkko opettaa, että kuvan tekemisen kielto ei ole enää voimassa.
http://www.vatican.va/archive/ENG0015/__P7F.HTM
Tuo sivu on vatikaanin, eli katolisen kirkon virallinen nettisivu. Tuolla sivulla on katolisen kirkon katekismuksen neljä kohtaa; 2129, 2130, 2131 ja 2132.
Tuon esille tässä mitä nuo kohdat sisältävät:
Katolinen katekismus 2129: Tämä kohta sanoo, että jumalallinen käsky kieltää kaikenlaiset ihmiskäsin valmistetut esitykset ja kuvaukset Jumalasta. Sitten on viite 5 Moos kirjaan jossa sanotaan, että Herra ilmestyi tulen keskeltä Horebilla, ettette nähneet minkäänlaista muotoa. Pitäkää huoli ettette lanka tekemään minkäänlaista jumalankuvaa. .....
Katolinen katekismus 2130: Kuitenkin jo vanhassa testamentissa Jumala on käskenyt tai sallinut tehdä kuvia, joiden tuli vertauskuvina johdattaa lihaksi tullen sanan tuomaan pelastukseen; esimerkiksi kuparisen käärmeen, liiton arkun ja kerubit.
Katolinen katekismus 2131: Lihaksi tulleen Sanan salaisuuteen vedoten seitsemäs ekumeeninen kirkolliskokous Nikeassa vuonna 787 puolusti kuvanraastajia vastaan Kristusta, Jumalanäitiä, enkeleitä ja kaikkia pyhiä esittävien kuvien kunnioittamista. Jumalan Poika on ihmiseksi tulemisellaan aloittanut uuden kuviakin käyttävän "armon talouden."
Katolinen katekismus 2132: Kristillinen kuvien kunnioittaminen ei ole ristiriidassa ensimmäisen käskyn kanssa, joka kieltää epäjumalien kuvat. Sillä kunnioitus, jota ositamme jollekin kuvalle, kohdistuu siihen mitä kuva esittää, ja se kunnioittaa kuvaa, kunnioittaa siinä esitettyä henkilöä. Kunnioitus jota esitämme pyhille kuville on "harrasta kunnioitusta", eikä suinkaan palvontaa, sillä palvonta kuuluu yksin Jumalalle.
Kuten huomaamme, niin katolinen kirkko aluksi sanoo, että 5 Mooseksen kirjassa oli käsky ettei saa tehdä jumalankuvia. Sen jälkeen katolinen kirkko opettaa, että Jumala oli kuitenkin sallinut tehdä kuvia, joiden tuli vertauskuvina johdattaa Kristuksen tuomaan pelastukseen. Katolinen kirkko viittaa vertauskuvilla vaskikäärmeeseen, liitonarkkiin sekä kerubeihin.
Vaskikäärme ei ollut Herran Jeesuksen muotokuva, eli se ei ollut jumalankuva. Liitonarkki ei ollut Herran Jeesuksen muotokuva, eli se ei ollut jumalankuva. Kerubit ei ollut Herran Jeesuksen muotokuva, eli se ei ollut jumalankuva. Näillä kaikilla on esikuvallinen ja vertauskuvallinen merkitys Jumalan pelastushistoriassa, mutta ne ei eivät olleet Jumalan kuvia, ei siis muotokuvia Herrasta Jeesuksesta, koska Jumala itse kielsi tekemästä Jumalasta kuvia.
2131 kohdassa katolinen kirkko opettaa, että 787 jKr. kirkko päätti, että Jeesuksen lihaksi tulo on aloittanut uuden kuvia käyttävän armon talouden, eli sallii kuvien tekemisen myös Jeesuksesta.
Tässä katolinen kirkko opettaa väärin kumoamalla Raamatussa olevan Toisen Käskyn sekä Viidennen Mooseksen kirjan opetuksen. Fakta on vain se, että Rooman katolinen kirkko on ensimmäisenä kumonnut jumalankuvien tekemisen ja Luther peesasi tässä katolista kirkkoa.
Rooman katolinen kirkko opettaa, ettei se palvo kuvia vaan kunnioittaa niitä. Rooma kirkko eksyttää ihmisiä, sillä Rooman katolisen kirkon rukous Marian patsaan edessä on seuraavanlainen:Pyhä Jumalansynnyttäjä, Neitsyt Maria. Poikasi Jeesus Kristus antoi Sinut meille Äidiksemme ja Puolustajaksemme. Sinun äidilliseen rakkauteesi turvaten pyydämme Sinua: rukoile puolestamme, että Poikasi Kalliin Veren tähden saisimme syntimme anteeksi, sieluillemme pelastuksen ja kaiken, minkä tarvitsemme Jumalan tahdon täyttämiseksi. Ano meille rakkaalta Pojaltasi sitä erikoisapua, jota tällä hetkellä erityisesti tarvitsemme (.....). Sinä, joka olet Hyvän Neuvon ja Sovinnon Äiti, auta meitä ymmärtämään paremmin, mikä on meille parasta ja vie meidät kerran Poikasi luo, jotta yhdessä Sinun kanssasi voisimme ylistää Jumalaa Sinun sanoillasi: "Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja". Aamen.
Katolisen kirkon osoittama rukous Marialle täyttää kaikki palvonnan merkit, jotka kuuluvat yksin Jumalalle.
Lopuksi vielä katolisen kirkon virallinen sivu:
http://www.vatican.va/archive/ccc_css/a ... ommand.htm
Tällä sivulla vasemmalla ja keskellä on Raamatun opetus Kymmenestä Käskystä. Oikealla puolella on Rooman kirkon virallinen opetus, josta on poistettu kuvateko kielto Toisesta Käskystä. Rooman kirkon käskyjen järjestys on muutenkin väärä.
Tällä sivulla on Rooman kirkon opetusta, jossa Kymmenestä Käskystä puuttuu kuvien tekemisen kielto:
http://www.beginningcatholic.com/cathol ... ments.html
Tällä sivulla on taas Rooman katolisen kirkon opetus siitä miten Raamattu opettaa Kymmenestä Käskystä ja katolinen kirkko. Siellä on samoin kuin kirkon virallisella sivulla, eli Raamatun esitys sekä kirkon virallinen opetus katekismuksessa, josta puuttuu Toinen Käsky:
http://www.catholic.com/thisrock/2004/0403fea3.asp
Whereas the Catechism’s traditional presentation of the commandments for memorization are:
1. I am the Lord your God: You shall not have strange Gods before me.
2. You shall not take the name of the Lord your God in vain.
3. Remember to keep holy the Lord’s Day.
4. Honor your father and mother.
5. You shall not kill.
6. You shall not commit adultery.
7. You shall not steal.
8. You shall not bear false witness against your neighbor.
9. You shall not covet your neighbor’s wife.
10. You shall not covet your neighbor’s goods.
Fakta ja tosiasia on että Rooman kirkko on poistanut omasta virallisesta opetuksestaan jumalankuvien tekemisen kiellon.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa