Rakkauden suudelma

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Rakkauden suudelma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Helmi 2018 12:55

*
Joonatan kiintyi kaikesta sielustaan Daavidiin ja suuteli Daavidia, se ei viita seksuaaliseen kanssakäymiseen, koska Daavid sanoi 'rakkautesi on ihanampaa, kuin naisen rakkaus'. Se “naisen rakkaus” tarkoittaa että naisen välinen rakkaus on seksuaalinen ja naisen jälkeen se on epäseksuaalinen rakkaus - siis Joonatanin ja Daavidin välinen rakkaus. 'Rakkautesi on ihanampaa', tarkoittaa epäseksuaalista ja puhdasta hyväksyntää.

Raamattu kehottaa suutelemaan toisiaan tervehtimällä, se tavallaan on epäseksuaalinen ja rakkaudentäyteinen hyväksyntä. Kun Joonatan kiintyi kaikesta sielustaan Daavidiin ja rakasti Daavidia, kuin omaa sieluaan. Se tarkoittaa puhdasta ja epäseksuaalista hyväksyntää. Daavid koki, miten on ihana tulla hyväksytyksi. Raamatun käännöksen 33/38 mukaan sanotaan, että 'rakkautesi oli minulle ihmeellisempi, kuin naisen rakkaus'. Eli on ihmeellistä tulla hyväksytyksi. Sen ei pidä seksualisoida. Sisarukset voivat olla kiintyneitä toisiinsa ilman että siihen liittyy minkäänlaista seksuaalisuuden häivääkään.

Joonatan vannotti Daavidia heidän keskinäisen rakkautensa kautta, sillä hän rakasti häntä niinkuin omaa sieluansa. Keskinäinen rakkaus paljastuu henkilökohtaiseksi kohteeksi, eli epäeroottiseksi ja epäseksuaaliseksi rakkaudeksi, sitä sanotaan lähimmäisenrakkaudeksi. Ei sen pidä sensualisoida.

Jonatan ja Daavid suutelivat toisiaan, se ei tarkoita intohimoa vaan puhdasta ja epäseksuaalista rakkautta. He olivat elävää Jumalaa pelkääviä miehiä. Valitettavasti sitä tulkitaan homoseksuaaliseksi rakkaudeksi, mitä Raamattu ei anna sellaista juttua.

Nykyään oikeanlainen käsitys on poissa, niin sen takia katsotaan rakkaudentäyteistä suunantoa seksualisoitavaksi kohteeksi. Raamattu kehottaa antamaan rakkauden suunantoa tervehtimällä hyväksyvästi toisiaan Jumalan lapsia. Raamattu sanoo, että meidän tulee rakastaa toisiamme niinkuin Hän on meitä käskenyt.

Kerron omasta kokemuksestani, kun sinä päivänä menin seurakuntaan, niin siellä aulassa otettiin minut vastaan rakkaudellisesti ja minun poskiani suudeltiin, niin pelästyin ja yritin hienovaraisesti vältellä, mutta naisväki oli täynnä Pyhää Henkeä ja he hyväksyivät heti minut - suutelemalla minua poskelleni, vaikka emme toisiamme tunteneet. Se oli oikeanlainen käsitys, mitä Raamattu opettaa. Sanotaan sitä pyhäksi suuteluksi eli puhtaaksi ja rakkaudentäyteiseksi suuteluksi.

1Piet. 5:14 Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla. Rauha teille kaikille, jotka Kristuksessa olette!

1Kor. 16:20 Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ

Minä olen sellainen ihminen, jolla on vahvasti suomalainen kulttuuri, johon ei kuulu ystävien suutelu. En ole vain tottunut, että minun poskiani suudeltiin. Menin heti ymmälleni, kun minun poskiani suudeltiin ja huomasin vasta, että he olivat täynnä Pyhää Henkeä ja ymmärsin myös, mitä Raamattu pyhällä suunannolla tarkoittaa. He vaeltavat Pyhässä Hengessä, niin se ei ole ongelmaa. Mutta minulla on vahvasti suomalainen kulttuuri, jonka mukaan minä elän vielä.

Pyhässä Hengessä vaeltaminen varmaan saa suomalaisen kulttuurin musertamaan, mutta se ei tapahdu pakolla, eikä se tapahdu lihan mukaan. Vain Pyhässä Hengessä vaeltavat uskovat ymmärtävät, mitä minä yritän sanoa. Luulen, että Pyhässä Hengessä vaeltaminen sai musertamaan heidän suomalaisen kulttuurin, niin se sai heidät suutelemaan poskiani.


Joh. 15:14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.

Ps. 119:63 Minä olen kaikkien niiden ystävä, jotka pelkäävät sinua ja noudattavat sinun asetuksiasi. RK

.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ.•*¨¨*•.¸¸.•*•♪ღ♪.•*¨*•.¸¸♪ღ

Kiitos yhteisestä foorumiajastanne, jolloin saimme vaihtaa ajatuksiamme kanssanne. Jokainen hetki kanssanne on arvokasta, kiitos siitä!

Hyvää ystävänpäivää kaikille! ;gladly:

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rakkauden suudelma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Helmi 2018 15:30

*
Nykyään se oikeanlainen käsitys on poissa, niin sen takia katsotaan rakkaudentäyteistä ja epäseksuaalista suunantoa seksualisoitavaksi kohteeksi, vaikka Raamattu kehottaa antamaan rakkauden suunantoa tervehtimällä hyväksyvästi toisiaan Jumalan lapsia.

Esimerkiksi sellaiset vanhemmat, jotka kasvattavat omia lapsia, eivät osoita minkäänlaista hellyyttä, rakkautta, läheisyyttä ja halausta jne. Niin lapsista tulevat samalaisiksi ja he saattavat tulkita suunantoa seksualisoitavaksi kohteeksi ja siksi heiltä se oikeanlainen käsitys on poissa. No tänään ystävänpäivänä sain tekstiviestin eräältä mieheltä, siinä tekstarissa on se hymiö 'suudelma', niin koin heti oloni kiusaantuneeksi. Se mies ei varmaan tarkoita mitään intiimimpää juttua, vaan jotain plantonista juttua eli toverillista lähimmäisenrakkautta.

Mutta mieheni takia taidan jättää kertomatta siitä hymiöstä hänelle, koska meidät molemmat on kasvatettu sellaisiksi suomalaisiksi ihmisiksi, joilla ei ole se oikeanlainen käsitys. Raamatun kehottamaa suunantoa koetetaan vielä tänäkin päivänä ristiriitaiseksi ja törmäykseksi omaa suomalaista luonnetta vastaan, koska olemme suomalaisia, joilla ei ole tämä käsitys, mistä Raamattu puhuu.

Vain Pyhässä Hengessä vaeltamalla saa oikean luonteen, jonka kanssa tämä Raamatun kehottama suunanto ei ole enää ristiriitainen asia. Siihen aikaan Paavali kirjoitti suunannosta, niin oli siellä oikeanlainen käsitys. Siellä on kasvatettu rakastamaan, osoittamaan läheisyyttä ja hellyyttä ja halaamaan. Mutta mitä suomalaisuuteen tulee; se saa luonteen rikkoutumaan ja vääristymään ja tekee ihmisen suomalaiseksi.

Miksi suomalaisuus on vastaan siitä luonnetta, joka oli Paavalin aikoihin, jolloin Paavali kirjoitti pyhästä suunannosta? Se minua vielä mietityttää. Osaisiko joku kertoa, mikä siinä suomalaisuudessa on, joka on vastaan sitä oikeanlaista luonnetta, jolla otetaan vastaan kaikkea kuten hellyyttä, läheisyyttä, suunantoa ja lähimmäisenrakkautta? Minä tiedostan oman vahvan suomalaisuuden esteelliseksi. Vain Pyhällä Hengellä täyttyminen poistaa tämän esteellisyyden. Varmaan. Minä luulen niin.

:bible: :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rakkauden suudelma

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2018 09:41

*
Minä jututin ortodoksista uskovaa.

Ortodoksinen uskova vastasi kysymykseeni, kun esitin kysymystä siitä pyhästä suunannosta tervehtimiseksi. Hän vastasi ja sanoi, että kyllä se on aivan luonnollisena tapana, tavatessan, hyvästellessä ja pääsiäisyönä etenkin. Ja oikeastaan aina ehtoollisen jälkeen. Esitin kysymystä; 'mies miestä suutelee suunannolla tervehtimiseksi? Hän vastasi, että siinä ei katsota sukupuolen mukaan. Mies miestä ja mies naista sekä nainen naista että nainen miestä suutelee suunannolla tervehtimällä. Se on niin luonnolisena tapana tehdä.

Minä tajusin, ettei kyse ole varmaan suomalaisesta kulttuurista ja suomalaisesta luonteesta, johon suunanto tervehtimiseksi ei kuuluisi, vaan mikä se on, mitä suomalaisilla uskovilla, siis vapaiden suuntien uskovilla ja myös luterilaisilla uskovilla on esteeksi, mitä suomalaisilla ortodoksisilla uskovilla ei ole sitä yhtään. Heille ortodoksisille uskoville se on täysin luonnollinen asia, mutta päinvastoin vapaiden suuntien uskoville ja luterilaisille uskoville se ei ole luonnollinen asia.

Mutta mikä kyseessä se on, mitä Pyhässä Hengessä vaeltavilla uskovilla ja ortodoksisilla uskovilla ei ole sitä, mikä saa esteelliseksi? Ja sekin esteellisyys on yleensä niillä vapaiden suuntien uskovilla ja luterilaisilla uskovilla on. Ortodoksisen uskovan kanssa keskustelun jälkeen se alkoi ihmetyttää ja mietityttää minua. Toivottavasti Jumala paljastaisi minulle pian, mikä se on, joka saa esteelliseksi, joka on vastenkohtainen asia Raamatun kehottaman suunannon kanssa!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa