Sielullinen seurakunta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja Juhani » 20. Tammi 2019 20:41

Ei haittaa. Älä ota mitään stressiä siitä... :)

Jumalan siunausta sulle! :prayer4:
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja oliviaa » 17. Helmi 2019 19:36

PetriFB kirjoitti:Näin viime yönä selkeän unen, jonka tapahtumat jäivät tarkasti ja selkeästi mieleeni. Uskon unen olleen Jumalan antama ja vaikuttama. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala puhuu myös unien kautta kansalleen. Koska olen vajavainen ihminen, niin sinun tulee tutkia ja koetella kirjoitukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/sielull ... kunta.html


Miten toimii Raamatun mukainen seurakunta? Paimen ja vanhimmisto on johtavassa asemassa, mutta johtaako seurakuntaa vanhimmisto vai hallitus jäsenet joissa on naisiakin? Vanhimmiston kokoontumista ei ole vaan, on vain hallituksen kokoontuminen/palaveri? Onko tämä toiminta malli Raamatullinen?
oliviaa
 

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Helmi 2020 19:11

*
Ajattelen lainata rakkaan uskonveljen kirjoituksen tänne jos sopii. Se on täyttä asiaa mitä hän kirjoitti. Muutan minun entisen nikin täksi nikiksi, siis vaisuliiniksi kun me tuossa foorumissa keskustelimme seurakunnan alamaisuudesta.

---------------------------------

Alamaisuus seurakunnan keskellä:

Onko niin, että tämän ketjun otsikkoaihe on niin arka, ettei siihen ole uskallettu ottaa suoraa kantaa Jumalan Sanan pohjalta? Poikkeuksen tekee vaisuliini, joka aivan aluksi muistuttaa meitä oikeasta raamatullisesta järjestyksestä: ”Alamaisuudesta vielä....

Alamaisuus tulee siitä, että naisen pää on mies ja miehen pää on Kristus. ” Sitten vaisuliini jakaa meille mieleensä äkisti nousseen ajatuksen, joka oli ”ikään kuin näky” ja pyytää meitä koettelemaan sitä Sanalla. Juuri niin uskovien tulee keskuudessaan menetellä. Kokonaisuudessaan tuo ”näky” kirjattiin tänne viime joulukuun 27. päivänä. Jokainen voi halutessaan käydä sen kokonaisuudessaan lukemassa.

Ketjun aiheena oleva alamaisuus seurakunnan keskellä toteutuu vain silloin, jos alamaisuus eletään todeksi kodeissamme. Emme voi elää kodeissa yhdellä tavalla ja seurakunnassa toisella tavalla.

Ymmärtääkseni vaisuliinin näyssä naisen asema on nykyään seurakunnassa vääristynyt, jolloin Jumalan vesilähteet eivät virtaa raikkaana janoisille sieluille. Näin vaisuliini kuvasi tilannetta, joka olisi Jumalan mielen mukainen. ”Ymmärsin Jumalan asettaman alamaisuuden ja nämä seurakunnan johtotehtävät ovat Jumalan asettamia miehille, niin "vesilähteet" voi kulkeutua seurakuntaan. Raamatussa on Jumalan asettama alamaisuus.” Oliko näky niin hätkähdyttävä, ettei kukaan ole vaisuliinin pyyntöön näyn koettelemisesta tarttunut? Lähtökohtana on oltava luottamus siihen, että Jumala rakastaa meitä ja Hänen totuudellinen Sanansa on kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen ja elämäämme siunaava.

Emme voi ottaa raamatullista alamaisuutta vastaan, jos katsomme asiaa nykyajan vilkkaan tasa-arvokeskustelun pohjalta. Ellei asiaa käsitellä Sanasta, hengellisesti, niin ajatusmaailmamme vääristyy ja nousemme takajaloillemme.

Helposti koemme, että toinen käyttää valtaa ja tyrannisoi ja toinen on alistettu. Jumala on kuitenkin asettanut miehen ja naisen samanarvoisiksi mutta erilaisiin, toisiaan täydentäviin tehtäviin. Rakkaudessahan kumpikin osapuoli haluaa palvella toisiaan, rakkaudesta käsin. Perusta naisen alamaisuudelle miestänsä kohtaan tuli jo luomisessa. Mies luotiin ensin, sitten nainen miehen kylkiluusta. Paavali perusteleekin naisen alamaisuuden kirjeissään Timoteukselle ja korinttolaisille juuri luomisjärjestyksellä.

:bible:
Paavali (1.Kor.11:3,8-9) kirjoitti:
”Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sen tähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.”


Paavali ei ole oman aikansa mielipiteiden vanki, vaan hän kiinnittyy suoraan Jumalan ilmoitukseen. Hän perustelee alamaisuutta luomisen ja syntiinlankeemuksen järjestyksellä ja vertaa perhejärjestystä seurakunnan alamaisuuteen Kristukselle. Sillä on siis hengellinen merkitys. Miehen laistaessa oman vastuun sekä perheessä, että seurakunnassa ovat naiset joutuneet täyttämään tyhjän tilan ja alkaneet toimia tavalla, jota Jumala ei ole heille tarkoittanut. Sellainen ei ole ollut siunauksen tie. Asia ei ole helppo: Paavali kirjoittaa, että alamaisuus avioliitossa on salaisuus. Joudumme näkemään sekä vaivaa, että nöyrtymään, jotta ymmärryksemme avautuisi Jumalan Sanalle.

:bible:
Paavali (Ef.5:21-25,32) kirjoitti:
"Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niin kuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä…..Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.”


Mitä Jumala sanoo? Ensiksikin, naisen alamaisuus miehelleen on alamaisuutta Herralle ja tämän sisäistäminen auttaa naista suostumaan alamaisuuteen sekä perheessä, että seurakunnassa. Koska naisen alamaisuus on lähtökohdaltaan alamaisuutta Herralle, niin miehen tulee olla perheessä kuin Kristus suhteessa seurakuntaan. Eikö miehen tehtävä ole huomattavasi naisen osaa kuormittavampi? Naisen on helppo kunnioittaa sellaista miestä, joka antaa itsensä alttiiksi vaimonsa edestä. Miesten tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään. Mitä tämä merkitsee suhteessa alamaisuuteen?

Ennen kuin Efesolaiskirjeessä Jumala kehottaa vaimoja olemaan alamaisia miehelle, niin tulee kehotus yleisestä alamaisuudesta suhteessa toisiin uskoviin. Tämä on kuin sopiva avain lukkotilanteeseen. Edellä jo siteerasin Ef.5:21:tä ”Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.”

Sukupuoleen katsomatta meidän on oltava alamaisia muille uskoville. Taivaan Isä tahtoo, että huolehdimme lähimmäisistämme asettamatta omia tarpeitamme ja menojamme etusijalle. Lähtökohta kaikelle on yleinen alamaisuus, jossa kaikki seurakuntalaiset ajattelevat toistensa parasta.

Avioliitossa miehen on huolehdittava kaikin puolin vaimonsa tarpeista. Vaikkapa vaimon sairastuessa miehen tulee olla valmis luopumaan omista sen hetken menoistaan vaimon tilanteen niin vaatiessa. Ehkä miehen pitää käydä lääkettä apteekista, kenties valmistaa ruokaa ja tuoda juomaa kuumeiselle ”potilaalle”. Näin mies ”ravitsee ja vaalii vaimoaan niin kuin Kristuskin seurakuntaa”.

Rakkaudellisessa suhteessa yhteiset päätökset tehdään toinen toistaan kuunnellen ja yhdessä harkiten.

Entäpä jos jostain vaikeasta asiasta on pakko tehdä päätös juuri nyt eikä selvää yksimielisyyttä ole? Tällöin katson oikeaksi sen, että vaimo antaa päätösvallan miehelleen ja rukoilee, että Jumala siunaisi tuon päätöksen kautta koko perhettä. Miehen rakastaessa vaimoaan kuin Vapahtaja seurakuntaa, niin mies voi vapauttaa naisen yhdestä eteen nousseesta huolenaiheesta - ja tehdä perhettä koskevan rakkaudellisen päätöksen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 22. Helmi 2020 22:18

vaisuliini kirjoitti:.


Vaisuliini, olet nainen, joten kysyn sinulta nyt sellaisen, että miten sinä noudatat Paavalin antamaa käskyä, ettei nainen saa puhua seurakunnassa eikä nainen saa opettaa?

"Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti." (1 Tim 2:11,12)

"Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan, sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa." (1 Kor 14:32-35)
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 23. Helmi 2020 14:16

Kysymys:

Mitenkä on kun Sanassa selvästi sanotaan näin;

Luuk.16:18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.

(Biblia)18 Joka emäntänsä hylkää ja nai toisen, hän tekee huorin, ja joka sen mieheltä hyljätyn nai, hän tekee huorin.



Ja olen kuullut opetusta että se joka on lähtenyt avioliitosta on hyljätty..tuossa kyllä on selvästi toisin :think2:
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja dogmatikos » 23. Helmi 2020 14:53

iinuliinu kirjoitti:Kysymys:

Mitenkä on kun Sanassa selvästi sanotaan näin;

Luuk.16:18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.

(Biblia)18 Joka emäntänsä hylkää ja nai toisen, hän tekee huorin, ja joka sen mieheltä hyljätyn nai, hän tekee huorin.


Ja olen kuullut opetusta että se joka on lähtenyt avioliitosta on hyljätty..tuossa kyllä on selvästi toisin


Hyvä kysymys. Jumalan alkuperäinen tarkoitus on ollut, että kun mies ottaa neitsyeen vaimoksi, niin heistä tulee yksi liha. Tämä tarkoittaa sitä, että vaimo on sidottu aviomieheensä niin kauan kuin mies on elossa. Minkä Jumala yhdistää, niin sitä ihminen älköön erottako. Tämä myös tarkoittaa, ettei mies saa hylätä vaimoaan.

Juutalaisten keskuudessa oli eri koulukuntia siitä lain käskystä, että naiselle voi antaa erokirjan, jos vaimo tekee jotain häpeällistä. Fariseukset kysyivät Jeesukselta tästä asiasta, koska he halusivat tietää, mihin koulukuntaan Jeesus kuului. Yhden koulukunnan mukaan vaimon voi hylätä, jos ei halua enää pitää häntä melkein millä syyllä tahansa. Toisessa ääripäässä oli ne, jotka vaativat vaimolta aviorikoksen, jotta vaimon sai hylätä, koska laki puhui häpeällisestä teosta.

Jeesus vastasi, että Mooses oli säätänyt lain erokirjassta ihmisten kovasydämisyyden takia. Tällä Jeesus tarkoitti sitä, että ihmiset huolimatta lain käskyistä tekevät aviorikoksia, joten täytyy olla joku menettely, miten vaimon aviorikos käsitellään. Jeesus sanoi, että vaimon saa hylätä vain aviorikoksen takia.

Jos mies hylkää vaimonsa aviorikoksen takia tai nainen hylkää miehensä sen takia, että häntä ei huvita enää olla hänen kanssa, niin sellaista naista ei toinen mies saa ottaa vaimoksi, muuten hänkin tekee aviorikoksen. Raamattu kyllä antaa oikeuden ottaa vaimoksi lesken, koska kuolema erottaa vaimon aviomiehestään.
dogmatikos
 
Viestit: 147
Liittynyt: 14. Helmi 2020 15:59

Re: Sielullinen seurakunta

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 24. Helmi 2020 15:37

Kiitos dogmatikos :bible:

Entäs kun olen törmännyt kahdenlaiseen opetukseen seurakunnan kaitsijasta..toisessa opetuksessa ei eronnut ja uudelleen naimisiin mennyt
saisi toimia seurakunnan kaitsijana, eikä vanhemmistoveljenä koska on useamman vaimon miehenä ollut.
Sitten on monenlaisia muita tulkintoja. Otin tuohon myös leskien avustamisesta säädetyn paikan, heidänkin piti olla ollut vain yhden miehen vaimo apua saadakseen;

Esimerkiksi leskiä joita seurakunta avusti, heidän tuli olla vaan yhden miehen vaimoja;

1Tim.5:9

9. Luetteloon otettakoon ainoastaan semmoinen leski, joka ei ole kuuttakymmentä vuotta nuorempi ja joka on ollut yhden miehen vaimo

9. Älä salli nuorempaa leskeä otettaa kuin kuudenkymmenen ajastaikaista, joka yhden miehen emäntä on ollut


Sama sääntö näkyy olevan seurakunnan kaitsijallekin;

1Tim.3:

2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,

2 Niin pitää siis piispan oleman nuhteettoman, yhden emännän miehen, valppaan, raittiin, siviän, vierasten holhojan, opettavaisen.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa

cron