Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Helmi 2018 05:20

Aamu-Usva kirjoitti:Minä ymmärrän tuon Vaisuliinin mainitseman Raamatunpaikan puhuvan Jeesuksesta, joka oli elänyt ihmisenä lihassa kirjaimellisesti käsin kosketeltavana. Jeesus oli elämän Sana, jonka Johannes oli omin silmin nähnyt ja käsin koskettanut.

Minäkin tiedän, että Sana on Jumala.


Mutta Sinä sen enempää kuin Vaisuliinikaan tai minä emme ole kosketelleet käsin Jeesusta (1.Joh. 1:1). Me kosketamme Häntä kirjoitetussa sanassa. Eihän tämän nyt pitäisi olla kovin vaikea ymmärtää. Meillä ei olisi mitään tietoa Jumalasta ellei Hän olisi ottanut meihin yhteyttä ja ilmoittanut meille itseään sanoina.

Eksytykset lähtevät siitä, että Jeesus irroitetaan Jumalan sanoista. Jeesuksen koko henkilö -sanoineen ja tekoineen- on piirretty Jumalan pyhiin kirjoituksiin. Voimme tunnistaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi vain Jumalan sanoista. Jeesus sanoi sen Isälleen näin (pyhiin kirjoituksiin viitaten Ps. 119:160): "Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17).
Jukka
 

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Helmi 2018 10:41

*
Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

4 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Helmi 2018 11:19

Jukka kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Minä ymmärrän tuon Vaisuliinin mainitseman Raamatunpaikan puhuvan Jeesuksesta, joka oli elänyt ihmisenä lihassa kirjaimellisesti käsin kosketeltavana. Jeesus oli elämän Sana, jonka Johannes oli omin silmin nähnyt ja käsin koskettanut.

Minäkin tiedän, että Sana on Jumala.


Mutta Sinä sen enempää kuin Vaisuliinikaan tai minä emme ole kosketelleet käsin Jeesusta (1.Joh. 1:1). Me kosketamme Häntä kirjoitetussa sanassa. Eihän tämän nyt pitäisi olla kovin vaikea ymmärtää. Meillä ei olisi mitään tietoa Jumalasta ellei Hän olisi ottanut meihin yhteyttä ja ilmoittanut meille itseään sanoina.

Eksytykset lähtevät siitä, että Jeesus irroitetaan Jumalan sanoista. Jeesuksen koko henkilö -sanoineen ja tekoineen- on piirretty Jumalan pyhiin kirjoituksiin. Voimme tunnistaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi vain Jumalan sanoista. Jeesus sanoi sen Isälleen näin (pyhiin kirjoituksiin viitaten Ps. 119:160): "Pyhitä heidät totuudessa. Sinun sanasi on totuus" (Joh. 17:17).


Selvyyden vuoksi lisään tuohon vielä Paavalin opetusta siitä, kuinka hän evankeliumia Jeesuksesta julisti. Teen tässä poikkeuksen ja tummennan Jumalan sanasta kohtia, jotta asia tulisi kaikille kaikilta osin mahdollisimman selväksi.

"Minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan ... näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" (1.Kor. 15:1-11).

Jos emme pysy kirjoitetussa sanassa niin me eksymme ja hyvässä uskossa voimme tehdä matkaa sellaisen Jeesuksen kanssa, joka ei ole Kirjoitusten Jeesus. Jeesuksen varoitus on kirjoitettu muistiin: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa" (Matt. 22:29, rinnakkaiskohta Mark. 12:24).

Pyhät Kirjoitukset on uskonelämämme horjumaton perusta. Me emme saa rakentaa uskoamme kokemuksiin ja ilmestyksiin vaan Jumalan puhumiin sanoihin. Näinä viimeisinä päivinä Jumala on puhunut meille Pojassaan ja toteuttanut Hänen kautta suunnattoman pelastustekonsa (pyhien kirjoitusten mukaisesti), mutta niistäkään emme tietäisi ellei niitä ei olisi kirjoitettu meitä varten talteen. Kiintymällä Kirjoituksiin huomaamme tuota pikaa olevamme tekemisissä Jeesuksen Kristuksen itsensä kanssa, henkilökohtaisesti.
Jukka
 

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Helmi 2018 11:36

Kirjoituksista puhuttaessa Raamatussa tietenkin tarkoitetaan juutalaisten pyhiä kirjoituksia, koska meidän Raamattua ei silloin vielä ollut.

Kokemuksia ja ilmestyksiä minulla ei ole. Raamattu minulla on ja siihen uskon. No on minulla myös kokemus uskoon tulemisesta tai pitäisikö sanoa uskon tulemisesta minuun. Raamatun tunsin jo ennen tuota kokemusta, mutta Raamatun tunteminen ei tehnyt minusta uskovaa.

Sanon kuitenkin, että Jeesus on olemassa ilmankin Raamattua ja kaikki Hänestä kirjoitettu olisi yhtä totta, vaikka sitä ei olisi kirjoitettu. Raamatun uskovilla ei ollut uutta testamenttia. Silti he olivat uskossa ihan oikeaan Jeesukseen.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Helmi 2018 11:48

vaisuliini kirjoitti:*
Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

4 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.


Juuri näin, mutta niin Sinä kuin minäkin katselemme tänään Hänen kirkkauttaan kirjoitetun sanan kautta. Emme ole tässä asiassa eri puolilla. Tahdon vaan korostaa sitä, ettei meillä olisi mitään jos Jumala ei olisi puhunut meille. "Hän on ilmoittanut sinulle ihminen mikä hyvä on." (Miikan kirjasta).

Sanoista on kysymys. Jeesus sanoi näin puhumistaan sanoista: "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?" (Joh. 5:46-47). Ja: "Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa" (Matt. 24:35).

Hyvää pyhäpäivän jatkoa Sinulle ja kaikille.
Jukka
 

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Helmi 2018 11:57

Aamu-Usva kirjoitti:Kirjoituksista puhuttaessa Raamatussa tietenkin tarkoitetaan juutalaisten pyhiä kirjoituksia, koska meidän Raamattua ei silloin vielä ollut.

Kokemuksia ja ilmestyksiä minulla ei ole. Raamattu minulla on ja siihen uskon. No on minulla myös kokemus uskoon tulemisesta tai pitäisikö sanoa uskon tulemisesta minuun. Raamatun tunsin jo ennen tuota kokemusta, mutta Raamatun tunteminen ei tehnyt minusta uskovaa.

Sanon kuitenkin, että Jeesus on olemassa ilmankin Raamattua ja kaikki Hänestä kirjoitettu olisi yhtä totta, vaikka sitä ei olisi kirjoitettu. Raamatun uskovilla ei ollut uutta testamenttia. Silti he olivat uskossa ihan oikeaan Jeesukseen.


Heillä oli pyhät Kirjoitukset. Juuri niistä osoitettiin kuulijoille toteen, että Jeesus on Kristus.
Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista, selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus" (Apt. 17:2-3).
Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus (Apt. 18:28).

Miten ihmeessä tiedät Jeesuksen olevan Kristus jos et VT:n kirjoituksista. Tätä minä tykönäni ihmettelen, kun joudun poistumaan päätteeltä. Käyn varmaan illalla katsomassa palstaa, mutta nyt on mentävä.
Jukka
 

Re: Vain Jumalan Sanan kautta pääsee yhteisymmärrykseen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Helmi 2018 12:03

Voisin tietää Jeesuksen olevan Kristus vaikka jonkun kertoessa Hänestä minulle suullisesti. Ja onhan niitäkin tarinoita jossain evankeliumin ulottumattomissa, että joku on saanut yliluonnollisella tavalla kuulla evankeliumin. Ehkä onkin.

En kuitenkaan aloittanut keskustelua siitä, onko Raamattu tärkeä evankeliumin kannalta, vaan siitä voiko Raamattua kutsua samalla nimellä kuin Jeesusta. Raamatun tärkeydestä olemme varmaan kaikki yhtä mieltä.

Nyt minunkin pitää rientää..
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron