Herran liitonarkki

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Huhti 2011 16:32

Liitonarkista on tuolla netissä paljon keskustelua ja kertomuksia missä se on nyt täällä maailmassa, paljon on eri maita lueteltu missä sen epäillään olevan ja yhdellä sivulla sen väitetään olevan nyt Jerusalemissa. -92-Raamattukäännöksessä sitä kutsutaan liitonarkuksi. Osaisiko joku kertoa mikä tässä asiassa on totta eli missä se on nyt? Ja onko se täällä maailmassa vai onko se Taivaassa? Raamatussa on kyllä kohtia missä liitonarkista puhutaan mutta onko joku tutkinut tätä asiaa tarkemmin ja osaisi kertoa tästä asiasta tarkemmin?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Huhti 2011 17:00

Niin, tuossa linkissä puhutaan, että liitonarkki olisi Jerusalemissa: http://www.sunpoint.net/~nettitieto/liitonarkki.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Touko 2011 08:52

Tuolta äskeiseltä sivulta tuli mieleen kysymys, miksi ihmeessä kenenkään pitäisi maksaa yhdestä saarnasta 5 Euroa?
JHK
 

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja Markareetta » 28. Helmi 2015 14:13

Niin, tuossa linkissä puhutaan, että liitonarkki olisi Jerusalemissa: http://www.sunpoint.net/~nettitieto/liitonarkki.html



Liitonarkista:



Liitonarkki oli vertauskuva: Jumala on läsnä kansansa keskellä;
Hänen valtaistuimensa keskellä Israelin seurakuntaa.


Jeremia
3:12 Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: Palaja,
sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille
kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa
iankaikkisesti.

3:13 Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi,
ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin
puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.

3:14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä
olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin
kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.

3:15 Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan,
ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.

3:16 Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä
päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran liitonarkista,
se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta;
ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.


Ilm. 11:19
Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa
arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä
ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.


Tuo Ilmestyskirjan kohta todistaa että Liitonarkki on Taivaasa.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja JHK » 28. Helmi 2015 20:14

Tietysti voi esittää kysymyksen, onko taivaassa näkyvä liitonarkku tässä:
1. Symbolinen liitonarkku,
2. Liitonarkun taivaallinen vastine (joskus on ilmaistu ajatuksia siitä, että maanpäällä rakennetut temppelit, liitonarkut ja muut kapineet ovat taivaallisten vastineittensa kuvia,
3. Ihan oikea liitonarkku

Vaihtoehto 3 on näistä luontevin tulkinta, joskin myös nro.1 on mahdollinen, meidän on muistettava, että ilmestyskirja on kuvaus Johanneksen näkemästä näystä, joten sillä että liitonarkku näkyy taivaassa, voi olla tärkeä symbolinen merkitys.

Jos vaihtoehto 3 on totta, on arkku taivaassa. Jos taas vaihtoehto 1 tai 2 on totta, uskon arkun olevan Axumissa Etiopiassa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ark_of_the ... 27s_Temple
JHK
 

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Helmi 2015 21:47

Tämä lain arkki on mielenkiintoinen symbolina uudenkin liiton uskoville. "Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan (2.Moos.25:21)." Armoistuin kuvaa Jeesusta (Room.3:24-25). Tässäkin on mielestäni kuvaus siis jo vanhan liiton kirjoituksissa siitä kuinka Jeesus täyttää lain. Armoistuin asetettiin siksi arkin päälle. Vanha jää alisteiseksi uudelle.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja Markareetta » 01. Maalis 2015 13:47

JHK kirjoitti:Tietysti voi esittää kysymyksen, onko taivaassa näkyvä liitonarkku tässä:
1. Symbolinen liitonarkku,
2. Liitonarkun taivaallinen vastine (joskus on ilmaistu ajatuksia siitä, että maanpäällä rakennetut temppelit, liitonarkut ja muut kapineet ovat taivaallisten vastineittensa kuvia,
3. Ihan oikea liitonarkku

Vaihtoehto 3 on näistä luontevin tulkinta, joskin myös nro.1 on mahdollinen, meidän on muistettava, että ilmestyskirja on kuvaus Johanneksen näkemästä näystä, joten sillä että liitonarkku näkyy taivaassa, voi olla tärkeä symbolinen merkitys.

Jos vaihtoehto 3 on totta, on arkku taivaassa. Jos taas vaihtoehto 1 tai 2 on totta, uskon arkun olevan Axumissa Etiopiassa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ark_of_the ... 27s_Temple


Tietoa on, että Liitonarkki olisi siellä, tai olisi jossakin muualla.

Ajattelen, että Jumala on ottanut Liitonarkin tykönsä.

Liitonarkkihan oli symbolinen täällä maassa, siinä
meille kuvataan Messiasta, täydellisemmin kuin muiden esikuvien kautta.

Israelin kansan Jumala katsoi silloin jo Messiaaseen, ainokaiseen Poikaansa,
jota oli kuvattu Israelia varten tehdyssä Liitonarkissa.
Hän, Messias, oli oleva iankaikkisen liiton kantaja ja säilyttäjä.

Jeesus Kristus, Messias, on meille Liitonarkki. Emme
tarvitse enää esikuvaa, kun meillä on itse Elävä Jeesus Kristus.

Olisi vaikea uskoa, että Mooseksen aikainen Liitonarkki olisi
jossakin piilossa, uskon tuohon ilmestyskirjan kohtaan, jossa
se kerran näkyy arkkina Taivaassa, sitä nyt ihmettelen, miksi
Jeesus taivaassa kuvattaisiin symbolisena, arkkina?

Ilmestyskirja:
1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet,
niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat
vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Herran liitonarkki

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Maalis 2015 14:18

Jer 3:
12 ¶ Mene ja julista nämä sanat pohjoiseen päin ja sano: Palaja, sinä luopiovaimo Israel, sanoo Herra; minä en enää synkistä teille kasvojani, sillä minä olen armollinen, sanoo Herra, enkä pidä vihaa iankaikkisesti.
13 Ainoastaan tunne rikoksesi, että olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, ja juossut sinne ja tänne vieraitten jumalain tykö, kaikkien viheriäin puitten alle, ettekä ole kuulleet minun ääntäni, sanoo Herra.
14 Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin.
15 Ja minä annan teille paimenet oman sydämeni mukaan, ja he kaitsevat teitä ymmärryksellä ja taidolla.
16 Ja kun te lisäännytte ja tulette hedelmällisiksi maassa niinä päivinä, sanoo Herra, niin ei enää puhuta Herran liitonarkista, se ei enää ajatukseen astu, eikä sitä enää muisteta; ei sitä enää kaivata, eikä sellaista enää tehdä.
17 Siihen aikaan sanotaan Jerusalemia Herran valtaistuimeksi, ja kaikki kansat kokoontuvat sinne, Jerusalemiin, Herran nimen tähden eivätkä enää vaella pahan sydämensä paatumuksessa.
18 Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi.
19 Minä ajattelin: Kuinka asetankaan sinut lasten joukkoon ja annan sinulle suloisen maan, ihanan perintöosan, ihanimman kansojen maista! Ja ajattelin: Sinä olet kutsuva minua isäksi etkä ole koskaan kääntyvä minusta pois.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa