Presidentinvaalit 2018

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 29. Tammi 2018 22:10

Aamu-usva ...se miksi sinä et usko ,että Jumala voi asettaa valtioita vielä nykyäänkin tai sata vuotta sitten johtuu siitä ,että ....sinä et ymmärrä asiaa.
Toinen asia ,jota et näytä ymmärtävän on se ,että suomessa todella on niitä todella köyhiäkin ihmisiä ,joilla ei ole juuri mitään ja syövät perunoita ja toisena päivänä perunan kuoria ja kukaan ei heitä puolusta ja sitten mitä tulee vanhusten itsemurhiin niin ei ne moni itseään tapa sen takia kun rahaa on niin paljon ,että ranteita pakottaa .Se on eri asia kuin se ,että ostaa kirppareilta vaatteita. Ihan eri asia.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 29. Tammi 2018 22:47

Niinpä. Tuota valtioasiaa en todellakaan ymmärrä.
Eikö Suomessa siis kaikille ole tarjolla sosiaaliturvaa edes minimissään?
Minulla on ystäviä, joiden olen ajatellut olevan Suomen köyhimpiä. He ovat lapsesta asti käyttäneet huumeita eivätkä ole koskaan olleet missään työelämässä ja ovat vähitellen tippuneet pois aktiivihoidoistakin ja saavat jotain minimaalista työkyvyttömyyseläkettä, jonka järkevä käyttö ei onnistu. He kuitenkin hyödyntävät ilmaisruokajakelua ja ruokailuja esim. seurakunnissa ja joten kuten selviytyvät. En ole todellakaan itse kultalusikka suussa syntynyt ja kuulun yhä mielestäni enemmän ystäväpiirini kautta köyhiin kuin keskituloisiin. En kuitenkaan ole tavannut niin köyhiä, että pitäisi perunankuoria syödä, koska ei muuta ole :shock: . Jos joku jonkun niin köyhän tuntee, niin avustaisin mielelläni vähän!
Olen aina antanut lasten pieneksi menneet vaatteet joillekin tarvitsijoille, mutta en ole vielä löytänyt sellaista tarvitsijaa, jolle kelpaisi myös vähemmän muodin mukaiset lasten vaatteet tai esimerkiksi kengät, jotka muuten ovat ehjät ja hyvät, mutta pinnasta kuluneet. Siitäkin olen päätellyt, että Suomessa pääsääntöisesti lapsiperheillä on asiat melko hyvin. Toisaalta ehkä kaikkein köyhimmillä ei ole varaa edes roikkua facebookin lahjoituspalstoilla tavaraa bongaamassa..?
Ikääntyneiden itsemurhat ovat ihan hirveän surullinen asia :cry: Luulen, että siinä on köyhyyden lisäksi taustalla myös paljon yksinäisyyttä. Vanhoja ihmisiä ei arvosteta. Heidät jätetään huonosti kulkevina hissittömien talojensa vangeiksi. Kotihoito käy ehkä kerran päivässä jos ei kuitenkaan ole ihmeellistä sairautta. Uskon, että monen olisi paljon mukavampi asua palvelutalossa tms. missä apua ja seuraakin on saatavilla.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2018 22:56

*
Helppo puhua, joka ei aja tätä asiaa ja esittää olevansa tietoinen tästä asiasta. Teot puolesta kertoo toisin ja puu hedelmistä tunnetaan. Mutta köyhyys ei lähde muulla millään. Koska tulee todella vaikea aika tänne Suomeen. On tärkeä Kristuksen sisäinen tunteminen, jonka kautta ymmärretään Jumalan Sanan merkitystä kaikella ymmärryksellä, se vaikuttaa myös tekoihin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Tammi 2018 01:24

Aamu-Usva kirjoitti: "Tuota valtioasiaa en todellakaan ymmärrä."

Luulen, ettei sitä tarvitse eikä pidäkään ymmärtää. Mielestäni uskovat ovat kiinnittäneet sydämensä aivan liian kanssa tämän maailman huoliin ja politiikkaan. Meidän kotimaamme on taivaassa ja täällä ajassa pitäisi tärkein päämäärämme olla, että uskosta osattomat lähimmäisemme pelastuisivat "nykyisestä pahasta maailmanajasta".

Aamu-Usva kirjoitti: "Eikö Suomessa siis kaikille ole tarjolla sosiaaliturvaa edes minimissään?

On monenlaista sosiaaliturvaa, kuten asumistuki, eli muotoiset hoitotuet, sairauspäivärahat, lapsilisät, eläkkeet, työttömyyskorvaukset ja viimeisenä tukena jos edellä olevat tuet eivät riitä edes niukkaan elämiseen, on toimeentulotuki. Sitten meillä kaikki lapset saavat käydä koulua ja terveydenhoito on järjestetty hyvin. Monta muutakin hyvää asiaa varmasti on, joita verovaroin tuetaan. Sitä en tässä väitä etteikö parantamisen varaa olisi, mutta jos vertaamme olosuhteita maassamme niihin oikeasti köyhiin maihin, niin asiamme ovat hyvin.

Aamu-Usva kirjoitti: "En kuitenkaan ole tavannut niin köyhiä, että pitäisi perunankuoria syödä, koska ei muuta ole :shock: . Jos joku jonkun niin köyhän tuntee, niin avustaisin mielelläni vähän!"

En minäkään ole tavannut ketään, joka on joutunut ruoan puutteen tähden syömään nälkäänsä perunankuoria. On tietysti mahdollista, etteivät kaikki osaa, tiedä tai halua hakea apua sosiaalitoimelta. Heitä me(kin) autamme, jotka toimimme tukihenkilötyössä.

Aamu-Usva kirjoitti: "Ikääntyneiden itsemurhat ovat ihan hirveän surullinen asia :cry: Luulen, että siinä on köyhyyden lisäksi taustalla myös paljon yksinäisyyttä. Vanhoja ihmisiä ei arvosteta."

Hengen riistäminen itseltä on aina hirveän surullinen asia, ikään katsomatta, mutta tilastot osoittavat Euroopassa itsemurhien painottuvan yhä vanhempiin ikäryhmiin. Iän karttuessa ympärillä tapahtuu ikäviä asioita, joilla on todennäköisesti osallisuutta vanhusten itsemurhiin. Tällaisia asioita voisi olla leskeksi jääminen, yksinäisyys (omaisia ja ystäviä kuolee ympäriltä, lapsilla ei ole aikaa vanhemmilleen jne), sairaudet kipuineen ja liikuntarajoituksineen ja kaikista edellä mainituista ja monesta muusta syystä syntyneet mielenterveysongelmat.

Aamu-Usva kirjoitti: "Uskon, että monen [vanhuksen] olisi paljon mukavampi asua palvelutalossa tms. missä apua ja seuraakin on saatavilla."

Niin olisi, mutta hoitopaikkoja ei ole riittämiin. Toisaalta tiedän, että monet jo huonosti kotona omin avuin pärjäävä iäkäs ihminen pelkää luopua kodistaan ja siirtyä palveluasumiseen. Se on suuri askel, mutta useimmat kiittelevät onneaan muutaman kuukauden jossain palvelukodissa (tms) asuttuaan.

- - -
Loppuun muistutus: Yritän saada lupaamani perusteellisemman vastineen äänestys- ym. asioista lähipäivinä. Aloitan sen puhtaalta pöydältä. Tämä presidentinvaalijuttu alkaa lienee olemaan loppusuoralla. Mielenkiintoisia näkökohtia esitettiin ja mielipiteitä vaihdettiin. Nyt meillä on kuudeksi vuodeksi kansan valitsema presidentti ja me Raamattua tottelevat uskovaiset siunaamme häntä ja suljemme hänet, vaimonsa ja heidän pian syntyvän lapsensa esirukouksiimme.
Jukka
 

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2018 03:07

*
Jukka, olen vielä ymmälläni, siis nähtyäni tositilannetta - katsottuna sinun kommentteihin. Ei aina riitä ne monenlaiset sosiaaliturvat. Esimerkiksi avioparit eivät voi enää saada asumistukia, paitsi eronneet. Se on uusi sääntö. Tiedän kaksi pariskuntaa. Yksi heistä on äipän naapuri pariskunta, nykyään he ovat erossa asumistuen vuoksi ja tapailevat vielä, ikäänkuin he olisivat edelleen aviossa.

Minä olen seurannut keskusteluja, joiden mukaan monenlaiset sosiaaliturvat eivät aina riitä. Oli hätärukousaiheita ja muita kommentteja, joita minä seurasin. Sinun kannattaisi olla itse paikalla tositilanteessa, ehkä sinun silmät aukenisivat näkemään siitä tositilannetta. On oikeita köyhiä ihmisiä ja vielä kodittomia. Mutta köyhyys ei lähde millään pois. Koska tulee vaikea aika tänne Suomeen.

No tänään luin yhden uskonveljen kirjoituksen. Minusta hän puhuu asiaa. Odotan jos saan jakaa hänen kirjoituksen tänne luettavaksi. Se liittyy esivaltaan. Se on tosi Raamatun mukaista - Sanan valossa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Tammi 2018 09:29

vaisuliini kirjoitti:Jukka, olen vielä ymmälläni, siis nähtyäni tositilannetta - katsottuna sinun kommentteihin. Ei aina riitä ne monenlaiset sosiaaliturvat. Esimerkiksi avioparit eivät voi enää saada asumistukia, paitsi eronneet. Se on uusi sääntö. Tiedän kaksi pariskuntaa. Yksi heistä on äipän naapuri pariskunta, nykyään he ovat erossa asumistuen vuoksi ja tapailevat vielä, ikäänkuin he olisivat edelleen aviossa. Minä olen seurannut keskusteluja, joiden mukaan monenlaiset sosiaaliturvat eivät aina riitä. Oli hätärukousaiheita ja muita kommentteja, joita minä seurasin. Sinun kannattaisi olla itse paikalla tositilanteessa, ehkä sinun silmät aukenisivat näkemään siitä tositilannetta. On oikeita köyhiä ihmisiä ja vielä kodittomia.


Rakas vaisuliini. Mistä Sinulle on syntynyt sellainen ajatus, että en olisi "nähnyt tositilanteita"? Olen ollut niissä "tositilanteissa mukana" yli 30 vuotta auttamassa tukihenkilönä ja henkilökohtaisena avustajana yhteiskunnasta syrjäytyneitä, sairaita, alkoholisteja, narkomaaneja, rikoskierteisiä ja monenlaisessa puutteenalaisuudessa eläviä. Joskus kodissa (80- ja 90-luvuilla yksiö, 26 neliötä) yöpyi lisäkseni viisikin ihmistä (kylpyammekin toimi vuoteena, samoin lattialla matto, ilmatäytteinen uimapatja oli tavoiteltu ja ruhtinaallinen peti). Eräitä kävimme tapaamassa heidän "kodeissaan" eli siltojen alla ja roskalaatikoissa, mukana voileipiä ja termarissa kahvia. Oli jännittävä paikka saada tuotua heitä salaa, ohi naapurien silmien, kotiin suihkuun ja sen heidän ainoan vaatekerran pestäväksi. Osa kävijöistä kun tuoksui voimakkaasti virtsalle ja ulosteelle, joka haju leijaili pitkään rappukäytävässä. Tärkeä osa näiden ihmisten auttamista oli hakemusten tekeminen ja tukena oleminen viranomaisten luona asioitaessa. Tämä kaikki mitä tässä kirjoitin oli ja on tiimityötä josta kukaan ei voi ottaa kiitosta ja kunniaa vain itselle, mutta kerroin näitä, että ymmärtäisit muidenkin nähneen todellista hätää ja puutetta maassamme.

vaisuliini kirjoitti:Mutta köyhyys ei lähde millään pois.

Ei lähde köyhyys eikä lopu sodat tästä maailmasta, joka on "talletettu tulelle". "Köyhät teillä on aina keskuudessanne". Jeesus sanoi sen ja viittasi ilmeisesti lakiin, 5.Moos. 15:11 "Koska köyhiä ei koskaan puutu maasta, sentähden käsken minä sinua näin: Avaa auliisti kätesi veljellesi, kurjalle ja köyhälle, joita sinun maassasi on."

Sitten vielä noista sosiaalituista. Lyhyesti virsi kaunis. Alla on laskelma avio- /avoparista, jolla ei ole mitään tuloja. Vuokra on 700 eur., lääkäri. ja lääkekulut 300 eur., kotivakuutus 20 eur (240 eur jaettuna 12 kuukaudelle) ja sähkölasku 40 eur., yhteensä näitä välttämättömiä menoja kertyy siis 1060 eur.

Ensiksi pariskunnan vuokra ja muut yllä mainitut kulut 1060 eur maksetaan kokonaisuudessaan. Sen lisäksi pariskunnalle maksetaan toimeentulotukena 835 eur. eli yhteensä he saavat tukea 1895 eur./kuukausi. Toimeentulotukea ei lueta verotettavaksi tuloksi kuten esimerkiksi työttömyysturvamaksut. Näin se Vaisuliini menee.

Jos jollekin pariskunnalle ei makseta asumistukea (josta kerroit) niin se johtuu heidän yhteenlaskettujen tulojensa määrästä, ei siitä, että ovat naimisissa tai avoliitossa. Jos tällainen pariskunta hakee kumpikin itselle jotain tukea (valheellisen asianlaidan esittämällä, etteivät muka asu yhdessä vaikka asuvatkin) niin se on petollista toimintaa ja järjestelmämme hyväksikäyttöä. Sellainen on ajassamme aika yleistä ja laajalti puutteessa elävien keskuudessa hyväksyttyä, kun rikos kohdistuu juririseen, ei luonnolliseen henkilöön.
Jukka
 

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2018 11:18

*
Ok Jukka. Se asumistuki on kiero asia. Koska se pakottaa pienituloista pariskuntaa eroamaan, eikä se anna toivoa, kuin epätoivoa, niin he katsovat hyväksi erota, koska se on ainoa toivo heille ja siten eronneena he saavat asumistukea ja tapailevat edelleen ihan, kuin he olisivat edelleen aviossa. Sosiaalitoimisto toimii väärin, koska se ajaa heidät ahdinkoon ja eroamaan.

Oli noita puheita ja pelon aiheita, joita minä seurasin, ettei raha riitä lääkkeisiin. Köyhyys ajaa heidät ahdinkoon. Ja myös riippuu alueista, suostuuko sosiaalitoimisto avustamaan sosiaaliturvalla. On kaksi aluetta, jossa ei suostunut esimerkiksi vuokra-takuuseen, niin se kamu jäi kodittomaksi. Toinen asui kerrostaloportaiden alla.

Minä ahdistuneena ja silmät pyöreinä seurasin kommentteja ja oli niitä halukkaasti avuliaita uskovia, jotka neuvoivat ja mainitsivat sosiaaliturvista, mutta ne kaikki mainitut ja neuvotut jutut oikaistiin pois, sien asia paljasti, että köyhät olivat heitä tietoisempia niistä asioista. Siten jäi äkillinen syvä hiljaisuus ja epätoivo ja ahdinko. Ainut toivo oli rukous ja raskas huokailu niiden köyhien puolesta. Köyhyys ei lähde millään pois.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Tammi 2018 15:51

Vaisuliini, luetko lainkaan minun viestejä tai ainakaan loppuun saakka?

vaisuliini kirjoitti:Ok Jukka. Se asumistuki on kiero asia. Koska se pakottaa pienituloista pariskuntaa eroamaan, eikä se anna toivoa, kuin epätoivoa, niin he katsovat hyväksi erota, koska se on ainoa toivo heille ja siten eronneena he saavat asumistukea ja tapailevat edelleen ihan, kuin he olisivat edelleen aviossa. Sosiaalitoimisto toimii väärin, koska se ajaa heidät ahdinkoon ja eroamaan.


Ei kaupunkien sosiaalitoimet sen enempää kuin Kelakaan pakota asiakkaitaan eroamaan toisistaan. Minulla on syytä epäillä, että Sinulle ei ole kerrottu tuossa asiassa kaikkea rehellisesti. En voi ottaa varmaa kantaa juuri tähän esittämääsi tapaukseen, koska en sen yksityiskohtia tunne, mutta viranomaispäätöksissä lukee aina päätöksentekoon vaikuttaneet seikat ja näkyviin on merkitty myös lainkohdat, joihin päätös perustuu. Viranomaispäätökset perustuvat Suomen lakeihin ja asetuksiin sekä ministeriöiden ohjeistuksiin ja niistä voi valittaa, jos kokee päätöksen joltain osin virheelliseksi. Minusta ei ole reilua syyttää sosiaalivirastoa vääryyksistä jos ei kerro syitä sen tekemiin päätöksiin. Salassapitosäädösten vuoksi virasto ei voi selittää asioiden taustoja julkisesti, mutta asiakas voi sen tehdä.

vaisuliini kirjoitti:Oli noita puheita ja pelon aiheita, joita minä seurasin, ettei raha riitä lääkkeisiin.

Jos henkilön tulot välttämättömien maksujen jälkeen (joita on mm. vuokra), jää alle 491 euron kuukaudessa niin reseptilääkkeet saa täysin ilmaiseksi apteekista, samoin lääkärissä käynnit ja mahdolliset sairaalahoidot maksaa Kela. Rahojen ei tarvitse siis riittää lääkkeiden hankkimiseen, jos tulot ovat pienet.

vaisuliini kirjoitti:Köyhyys ajaa heidät ahdinkoon. Ja myös riippuu alueista, suostuuko sosiaalitoimisto avustamaan sosiaaliturvalla. On kaksi aluetta, jossa ei suostunut esimerkiksi vuokra-takuuseen, niin se kamu jäi kodittomaksi. Toinen asui kerrostaloportaiden alla.

Tässä on jälleen tekijöitä, jotka vaikuttavat päätökseen, mutta joita et kerro. Esimerkiksi: jos vuokranantaja vaatii yli kolmen kuukauden vuokravakuutta niin sitä sosiaalitoimi ei maksa, ei myöskään ylikorkeita vuokria (vaikkapa yksiöstä tuhat eur/kk). On muitakin syitä, mutta asian pointti tässä on se, että hylkäämispäätöksiin on joku perusteltu syy, joka myös mainitaan päätöksessä. Kysypä mikä siihen päätökseen oli hylkäämisen syyksi tai syiksi merkitty.

vaisuliini kirjoitti: Köyhyys ei lähde millään pois.


Ei lähde köyhyys, kuten aikaisemmin jo totesin. Mistäköhän se johtuu?

Nuori mies kysyy Jeesukselta: "Miksi sallit sen että maailmassa on niin paljon sotaa, nälänhätää, köyhyyttä ja epätasa-arvoa?"

Jeesus vastaa: "Mielenkiintoista... Ajattelin juuri kysyä sinulta samaa."
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 30. Tammi 2018 17:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Jukka
 

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Tammi 2018 16:24

*
Jukka, joo luin, mutta päivastoin koitin avata sinun silmät näkemään tositilannetta. Et ollut paikalla tositilanteessa niin et tiedä mitään tositilanteesta. Kirjoitin jo sen asian, mitä minä tiedän, koska minun silmät ovat jo auennut näkemään selkeästi. Niin siksi minä lakkasin katsomasta liian korkealla. Lopettelen nyt, koska sinä nojaat enemmän sosiaaliturviin, ja ne ovat sinulle paljon selvempää eikä sinulla ole nykyajan kokemuksia köyhien ihmisten kanssa. Tällä kertaa puolestani riittää jo. En halua jatkaa keskustelua kanssasi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Presidentinvaalit 2018

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Tammi 2018 18:43

vaisuliini kirjoitti:Jukka, joo luin, mutta päivastoin koitin avata sinun silmät näkemään tositilannetta. Et ollut paikalla tositilanteessa niin et tiedä mitään tositilanteesta. Kirjoitin jo sen asian, mitä minä tiedän, koska minun silmät ovat jo auennut näkemään selkeästi. Niin siksi minä lakkasin katsomasta liian korkealla. Lopettelen nyt, koska sinä nojaat enemmän sosiaaliturviin, ja ne ovat sinulle paljon selvempää eikä sinulla ole nykyajan kokemuksia köyhien ihmisten kanssa. Tällä kertaa puolestani riittää jo. En halua jatkaa keskustelua kanssasi.


Olen pyrkinyt korjaamaan esittämiäsi väitteitä mahdollisimman sävyisästi ja lempeästi, koska teksteistäsi on käynyt ilmi, että olet herkkä ja mielesi helposti pahoittava ihminen. Herkkä saa olla -aito herkkyys on hyve- mutta viime päivinä olet kirjoittanut ainakin minusta asioita, joita et voi tietää ja jotka sitä paitsi eivät pidä paikkaansa. Esimerkkinä tähän otan tuon mitä kirjoitit: "Lopettelen nyt, koska sinä nojaat enemmän sosiaaliturviin, ja ne ovat sinulle paljon selvempää eikä sinulla ole nykyajan kokemuksia köyhien ihmisten kanssa." Hyvänen aika, asiahan on päinvastoin. Juuri köyhien ja sairaiden parissa olen pääasiallisesti ollut ja toinen toisiamme kykyjemme mukaan olemme auttaneet. Minulla on kymmenittäin koskettavia tosi tarinoita näiltä viimeisiltäkin vuosilta, kuinka rakkaus toimii ja uhrautuu kärsivää ja puutteenalaista auttaakseen. Näin Jumala liikkuu arjessa keskellämme. "Ihmissiteillä minä teitä vedin, rakkauden köysillä".

Laitan tähän yhden linkin sivulleni. Se kertoo koskettavalla tavalla kuinka Suuren Savenvalajan herkät sormet puhdistavat savea ja Hän vakuuttaa saavansa työnsä hyvään päätökseen tulemuksensa päivään mennessä. Puhuja on saksalainen, mutta osaa ihmeteltävän hyvin kieltämme. Raamattutunti pääsee kunnolla alkamaan vasta noin 10 min kohdalla, mutta itse kuuntelin sen alusta loppuun. http://www.jukkavirtanen.com/425715452/ ... A4ll%C3%A4
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron