Kristuspäivä 2017

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Joulu 2017 13:41

rpe kirjoitti:Ihan kiva hengellinen cv, mutta edelleen on jäänyt epäselväksi, mikä oma roolisi hengellisen toiminnan hierarkassa? Oletko siis yhteisön vanhin, kaitsija, diakoni vai opettaja. ( ymmärtääkseni et suostu käyttämään vanhakirkollisia virkanimikkeitä piispa, pappi, diakoni?). Virtuaaliyhteisöä ei Raamattu ymmärtääkseni tunne.


https://www.sauluslahetys.com/14
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja rpe » 06. Joulu 2017 17:27

Eli jos ymmärsin oikein, Saulus ry on eräänlainen ”ekklesia”? Kuka tälläisessä yhteisössä valvoo sananjulistajien ”raamatullisuutta” ja oikeaoppisuutta? Ymmärtääkseni tätä varten on kaitsija ja paimen, (piispa ja pappi) ”raamatullisena” virkana. Muutenhan kuka tahansa voisi omaksua ” raamatullisen” opettaja/ julistajan roolin ilman sosiaalista valvontaa. Nettisrk ei ole aito uskovien yhteisö, kuten varmaankin ymmärrät. Siksi alkusrk:n ”yhteistaloudesta ja johtajattomuudesta” siirryttiin virkarakenteeseen jo Paavalin aikana eli n 20-30 vuodessa syntyi hierarkia. Tämä kehitys on nähtävissä selvästi jo Raamatussa.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja kurja » 06. Joulu 2017 17:59

Hei Petri !

Miksi et puutu tuohon varoitukseen, jonka tuo kirjoittaja sai ?

Siis Sana kehoittaa hyvin selvästi tutkimaan ja koettelemaan niin opetukset kuin opettajat.

Matt. 7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

Tuon Sanan ja opetuksen mukaan juuri varsinkin opettajien teot ja toiminta pitää arvioida ja niistä paljastuu totuus.

Jos siis arvostellaan sitä, että piispa nimike ja siten toiminta on väärin, niin Petri kyllä tietää itse hyvin sen myös, että ei ole opettajuutta ilman paimenuutta, eli jos opettaa pitää samalla myös paimentaa, opettajuus on siihen siis Raamatussa selvästi sidottu.

Raamatun mukaan siis paimenuudesta ja siten siis laumasta irroitettu opettajuus on väärää.

Eli opettaja toimii siis Raamatun mukaan ja sen ohjeen mukaan paikallis seurakunnassa, ja hänellä on vastuu siitä laumasta, jonka paimeneksi Jumala on hänet asettanut.

Edes apostoli ei ole irroitettu tuosta vastuusta paimentaa laumaa:

2. Kor. 11:28 Ja kaiken muun lisäksi jokapäiväistä tunkeilua luonani, huolta kaikista seurakunnista.

Paavali kirjeissään siis aina paimensi laumaa, joka hänelle oli uskottu, eli huolehti siitä ja sen käytännön toimista ja siten puuttui väärään ja kehui hyvää toimintaa.

Nykyään siis on todella paljon opettajia, jotka eivät ota samoin kunnolla vastuuta laumasta.

Eli kuoritaan vain siis kermat päältä, ja jätetään ikävä paimentaminen muille vain, tai se jää kokonaan pois pahimmillaan.

On kivaa patsastella vain tunkion kukkona, huolehtimatta laumasta, varmasti kevyttä touhua, ei rasitu itse eikä joudu kahnauksiin lauman yksilöiden kanssa.

Suomeksi siis ei kanneta vanhemman vastuuta kasvattajana, ja siten lapsista tulee mitä tulee, eli lähinnä kurittomia.

Nähdäkseni tämä asia on paljon vakavampi ongelma, kuin joku piispa juttu sillä tämä on todellisen Seurakunnan sisällä tapahtuvaa väärin toimimista, eikä Srk:n ulkopuolella olevaa.

Mutta Petrille ja ylläpidolle nyt siis kysymys oli se, että ojentaudutaanko täällä toimimaan Sanan ohjeiden mukaan, vai onko teillä ihan omat säännöt, jotka siis kieltävät niiden hedelmien koettelun ?
kurja
 

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Joulu 2017 19:11

kurja:

Minulta kysellään koko ajan kaikenlaista ja moni kyselee, eikä vain täällä foorumissa. Yritän nyt kuitenkin jollakin tavalla pysyä perässä ja vastailla ainakin joihinkin kysymyksiin sen puitteissa kun ehdin.

Sana kehottaa koettelemaan kaiken ei ainoastaan vain opettajia ja vanhimpia, vaan myös jokaisen uskovan ajatukset ja käsitykset uskon asioista. Tästä ei tarvitse eikä saa tehdä vesikaste keskustelua, enkä sitä yritäkään, vaan kysyn erästä asiaa.

Koska kurja sinunkin käsityksesi uskosta ja Raamatun opetuksesta tulee koetella, niin kysyn minkä uskovien yhteyden (herätysliike, uskonsuunta jne.) paimenten alaisuudessa itse olet ja ovatko nämä paimenet hyväksyneet näkemyksesi kasteesta, ettei pakanoita saa kastaa vedessä?

Eikö meitä kaikkia koske samat säännöt koettelun suhteen ja paimenuuden alaisena olemisessa?

Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että tämä paimenuus asia on todella vakava asia. Jos saan aikaa kirjoittaa, niin tästä voisi ehkäpä kirjoittaa muutaman sanasen vielä tänne foorumillekin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja kurja » 06. Joulu 2017 19:22

Ei ole ihme se, että sinulta kaikkea kysytään, olethan itse ilmoittanut tuolla sivustolla olevasi opettaja eli toimivasi opettajana.

Mutta minä siis en ole väittänyt missään olevani opettaja, siinä on silloin suuri ero, ymmärrätkö sen ?

Siis oppilaata ei vaadita eikä edes voida vaatia opettajan osaamista eikä toimintaa, eihän ?

Sitten lampaana olemisesta sen verran, että mitä Raamattu siitä sanoo käytännön tasolla, ja paimenuudesta:

Hesekiel 34
1 Minulle tuli tämä Herran sana:
2 "Ihmislapsi, ennusta Israelin paimenia vastaan, ennusta ja sano heille-paimenille: Näin sanoo Herra, Herra: Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita?
3 Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat, teurastaneet lihavat; mutta ette ole kainneet laumaa,
4 ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan te olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti.
5 Ja niin ne ovat hajaantuneet paimenta vailla ja joutuneet kaikkien metsän petojen syötäviksi-hajaantuneet ne ovat.
6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.

Onko tuo tilanne lampaan vika, vai väärien paimenien, jotka siis eivät suostu paimentamaan laumaa ja huolehtimaan laumasta ?
kurja
 

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja kurja » 06. Joulu 2017 19:25

Siis varsinkin tässä ajassa, on paljon lampaita hajallaan ja ilman suojaa, eli on vain pärjättävä olosuhteiden vuoksi yksin.

Siiten vielä se Petri, että suostutisitko sinä itse väärän paimenen eli väärin toimivan paimenen alle ?

Kannattaa siis miettiä hieman toisesta näkökulmasta asiaa, kuin vain omastaan.

Ja se malka kannattaa ensin ottaa omasta silmästä ja sitten näkee asiat ehkäpä hieman paremmin ?
kurja
 

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Joulu 2017 19:29

rpe:

Raamattu sanoo, että Herra Jeesus on seurakunnan pää ja sen lisäksi vanhimpien, kaitsijoiden ja paimenten (joka on yksi sama palvelutehtävä), jotka ovat miehiä (nainen ei saa olla johtamassa) tulee johtaa paikkakunnalla olevaa Jumalaa seurakuntaa, eikä yksi mies saa johtaa paikallista seurakuntaa, eikä seurakuntaa saa johtaa kukaan ihminen paikkakunnan ulkopuolelta. Tämä on Raamatun opetus paimenuudesta ja tämä toimi täydellä teholla alkuseurakunnassa.

Siksi kysyn nyt sinulta, että millainen johtajisto valvoo ei ainoastaan sananjulistajia, vaan kaikkia muitakin uskovia? Annan sinulle seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa "arkkipiispa" ja "piispat" hyväksyvät ja kannattavat homoutta, eikä tällaisen yhteisön johtajuuteen kuuluvan ihmisen tarvitse olla edes uskossa?

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa johtajiin kuuluu sekä miehiä ja naisia?

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa johtajat valitaan äänestämällä?

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa johtajia vuorotellaan johtajien erovuoro systeemin kautta?

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa yksi ihminen johtaa seurakuntaa?

Tuleeko uskovan olla sellaisen johdon alaisuudessa, jossa ryhmä miehiä (vanhimmat, kaitsijat ja paimenet), Jumalan armoittamina ja voitelemina johtaa paikkakunnalla olevaa seurakuntaa.

Jos tähän voisit vastata, niin sitten pääsemme keskusteluissa eteenpäin kun tiedämme sen millainen seurakunnan johdon tulisi olla.

En kannata nettiseurakuntaa, enkä ole sellaisessa mukana.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Joulu 2017 19:35

kurja kirjoitti:Siis varsinkin tässä ajassa, on paljon lampaita hajallaan ja ilman suojaa, eli on vain pärjättävä olosuhteiden vuoksi yksin.

Siiten vielä se Petri, että suostutisitko sinä itse väärän paimenen eli väärin toimivan paimenen alle ?

Kannattaa siis miettiä hieman toisesta näkökulmasta asiaa, kuin vain omastaan.

Ja se malka kannattaa ensin ottaa omasta silmästä ja sitten näkee asiat ehkäpä hieman paremmin ?


Ei tietenkään tule suostua väärän paimenuuden alaisuuteen. Oletko ihan varma, että sinun paikkakunnallasi ei ole mitään sellaista uskovien yhteyttä, johon voisit mennä mukaan?

Jos me vaadimme sanajulistajia valvonnan alle, eivätkä he saisi toimia yksin, niin eikö sama koske kaikkia uskovia? Kyllä koskee. Yksin jääminen voi olla myös merkki siitä ettei kykene sitoutumaan ja olemaan mukana uskovien yhteydessä. Jos näin on, sitten voi ilman vastuuta esim. täällä sanoa vaikka mitä.

Minä en toimi yksin. Olen mukana Saulus-Lähetyksen työssä sekä sen lisäksi kokoonnun säännöllisesti tutkimaan sanaa ja rukoilemaan yhdessä paikallisten uskovien kanssa, joka torstaina.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja kurja » 06. Joulu 2017 19:41

Niin Petri, mutta oletko sinä itse, oikeasti jonkun ihmisen alainen ?

Kuka saa ja voi sinulle oikeasti sanoa, että olet nyt väärässä, ja jota sinä sitten uskot ja tottelet ?

En usko siis väärään johtajuuteen, enkä väärään vanhemmuuteen.

Kirjoitin jo aiemmin vanhemmuudesta, mutta jos en koe sitä edes Hengelliseksi aikuiseksi, joka toimii vanhempana, niin kuinka voisin alistua ymmärtämättömän ja kasvamattoman alaisuuteen ?

Tästä nyt puhun ja kirjoitan.
kurja
 

Re: Kristuspäivä 2017

ViestiKirjoittaja kurja » 06. Joulu 2017 19:44

Otetaan aiheesta Raamatun Sanaa:

Jes. 3:4 Ja minä panen nuorukaiset heille päämiehiksi, ja pahankuriset hallitsevat heitä.

Jes. 3:12 Minun kansani käskijät ovat lapsia, ja naiset sitä hallitsevat. Kansani, sinun johtajasi ovat eksyttäjiä, he ovat hämmentäneet sinun polkujesi suunnan.

Tämä siis on nyt tilanne Suomessa, ja minäkö haluaisin tai minun tulisi tulla osalliseksi muiden synteihin, eli ymmärtämättömien vääriin toimiin ?

Sitäkö nyt vaadit ?

Huomaa se, että tuo on Jumalan kirous kurittomalle kansalle, että Hän on laittanut ne väärät hallitsemaan.
kurja
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa

cron