Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Joulu 2017 16:12

Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/kaikkit ... messa.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja kurja » 05. Joulu 2017 12:36

Olisi hyvä ymmärtää pari perusasia tässä kohtaa.

Eli Jeesus tuli juutalaisten eli Israelin kansan luo ja he siis ottivat Jeesuksen vastaan vain, heillä siis oli jo tieto Isästä ja Pyhästä Hengestä aiemmin, ja siksi Jeesus käski toimia ja tehdä kaiken Jeesuksen nimessä.

Mutta sen ajan pakanoilla ei ollut siis tietoa, ei Isästä eikä Pyhästä Hengestä, eikä Jeesuksesta !

Siksi siinä KOHDISTETAAN se kehoitus opetuslapsille, että miten heidän tulee toimia PAKANOIDEN, eli siis KAIKKIEN KANSOJEN kohdalla !

Siinä muuten ei puhuta vesikasteesta mitään, vaan jos Petri luet ja tutkit sitä syvemmin kirjoituksista, siinä puhutaan evankeliumin julistamisesta ja sen kautta ja ansiosta tapahtuvasta Pyhällä Hengellä kastamisesta, jonka siis uudessa liitossa suorittaa Jeesus, eikä ihminen.

King James
19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost

Painopiste on siis OPETTAEN, siis evankeliumin koko totuus eli siis Isä ja Poika ja Pyhä Henki, ja sen kautta ne uskoontulevat PAKANAT, joilla ei ollut mitään tietoa Jumalasta, tulevat kastetuiksi Pyhällä Hengellä, joka vain ja ainoastaan on lunastuksemme sinetti.

1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

Uudestisyntymisessä siis Jeesus kastaa uskoontulevan Pyhällä Hengellä, ja Henki kertoo ja todistaa sen, että olemme Jumalan lapsia.

Eli siksi siis on se kaikki kansat kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska pakanat ottivat kaiken uutena vastaan, nykyään asia toki on toisin, kun lähes kaikilla on jo tieto Jumalasta, mutta tuolloin siis se tieto oli vain Israelin kansalla ja Jumala oli vain Israelin kansan Jumala.

Ja tuossa siis ei ole kyse vedellä kastamisesta, sillä sen kautta ei tehdä opetuslapsia uudessa liitossa !

Jos joku väittää sanan "babtise" tarkoittavan vedellä kastamista vain ja upottamista veteen, niin samaa sanaa käytetään muualla raamatussa myös Hengellä kastamisessa.

Tässä yksi vain esimerkki:

Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa(babtisei) teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Tätä ei ole pakko uskoa, ottakaa tai jättäkää, mutta itse en siis usko Raamattua laajemmin tutkien tuossa puhuttavan vesikasteesta ollenkaan, sillä vesikaste ei pelasta, eikä vesikasteen kautta ja avulla siis synnytetä Jumalan lapsia, vaan evankeliumin julistuksen kautta ja siinä tapahtuvan Pyhällä Hengellä kastamisen kautta vain.

Siksi Paavali sanoo selvästi seuraavaa:

1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Siten se, joka luulee vedelläkastamisen tuovan jotakin lisää Kristuksen TÄYTETTYYN ja TÄYDELLISEEN Riastintyöhön, se osin mitätöi siis sitä Kristuksen TÄYDELLISTÄ työtä.

Mitä enemmän painoa siis laitetaan vanhaan liittoon kuuluneelle ulkoiselle toimitukselle, sitä enemmän sitä Kristuksen täytettyä ja täydellistä työtä mitätöidään käytännössäkin !

Kannattaa miettiä ja tutkia asiaa, eli ollaanko yhä niissä katolilaisuuden opeissa osin kiinni, eli vesikasteen kautta ja vuoksi ? ;)

Pakanoiden päälle ei laitettu siis juutaliaisuuteen kuuluvia tapoja eikä vanhan liiton ulkoisia toimituksia, sekin on hyvin selvästi sanottu:

28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Pakanoilla siis ei ole itsellään ollut mitään vanhan liiton vedellä peso säädöksiä, eikä tämän mukaan niitä heille sälytetty !
kurja
 

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Joulu 2017 15:03

Matt 28:19-20 ” Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti” Aapeli Saarisalo Uusi Testamentti

Kirkko opettaa Jeesuksen asettaman lähetyskäskyn sisältävän käskyn lasten kastamisesta, ollen siten lapsikasteopin sijaintipaikka. Kirkon opin mukaan mukaan lapsikaste perustuu Raamatun sanaan: "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä...”.

Raamattu ei opeta kirkon lapsikasteoppia Matteuksen evankeliumin luvussa 28 jakeissa 19 ja 20. Aapeli Saarisalon UT:n teksti Matt 28:19,20 on tarkempi käännös kreikankielestä kuin 33/38 käännöksen. Jakeiden ajatus ja opetus on että evankeliumi Herrasta Jeesuksesta tulee julistaa kaikille kansoille ja tehdä evankeliumin julistuksen kautta opetuslapsia, jotka tulee kastaa vedessä. Matt 28:19,20 ei siis opeta, että kaikki kansat täytyy tehdä opetuslapsiksi vedessä kastamalla.

Matt 28:
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Alkutekstissä on sana matheteuo, joka tarkoittaa opettamista, olla opetuslapsi ja tehdä opetuslapseksi. Raamattua tutkimalla huomaamme, että ihmisistä tehdään opetuslapsia evankeliumin julistuksen kautta, ei vesikasteen kautta.

Apt 14:21 Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan.

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Apt 14:12 on alkutekstissä sana matheteuo, joka on tässä käännetty opetuslapseksi tekemisellä, joka tapahtui evankeliumin sanan julistuksen kautta. Apostolien tekojen kautta näemme kuinka opetuslapset toteuttivat Jeesuksen antaman lähetyskäskyn. Apostolien teoissa julistettiin evankeliumia, jonka kautta tehtiin ihmisistä opetuslapsia kun he uskoivat evankeliumin Herrasta Jeesuksesta, ja uskoon tulleet kastettiin vedessä aina uskoontulon jälkeen, pelastuksen seuraamuksena.

Apostolien tekojen luku 14 vahvistaa sen että lähetyskäsky ei opeta vesikasteen tekevän ihmisestä opetuslasta, vaan uskoon tuleminen evankeliumin julistuksen kautta.

Matt 28:19 alkutekstin mukainen ajatus on, että tulee mennä kaikkeen maailmaan ja tehdä opetuslapsia evankeliumin julistuksen kautta ja kastaa uskoontulleet sekä opettaa heitä pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt (mitä Jumalan sana opettaa Uuden Liiton järjestyksen mukaan).

Vesikaste on Raamatun opetus, joka vastaanotetaan pelastumisen ja uskoon tulemisen jälkeen:

Apt 8:36 Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?
37 Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.
38 Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen. (Biblia)

Apt 10:
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Joulu 2017 15:53

*
Aapeli Saarisalo Uuden Testamentin mukaan on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi. Aapeli tulkkasi tuon. Alkuperäistä käännöstä on vaikea löytää. Se on ymmärrettävää. Mutta haluaisin kertoa että minä sain unta, joka kertoo Jeesuksen lähetyskäskystä ja Hänen nimestä.

Unessani sain kuulla Jeesuksen lähetyskäskyn ja ääni oli selvä. Hän sanoi näin: 'Menkää ja tehkää kaikki kansat Minun opetuslapsikseni - kastamalla heitä Minun nimeen.'

Tunnistin heti, että se oli Jeesus ja koska se kuulosti ihan suoraan Häneltä itseltään. Ja lisäksi Jeesuksen on tapana sanoa näin 'Minun nimeeni, Minun nimessäni, - monissa Raamatun kohdissakin.

Herättyäni unesta tajusin, että tämä lähetyskäsky ei ole alun perin nähden apostolien toimintaa. Apostolit olivat saaneet alkuperäisen lähetyskäskyn, minkä sain Jeesukselta unessani. Ymmärsin syyn, että apostolit käyttivät vain ainoastaan Jeesuksen nimeään saatuaan Jeesuksen alkuperäisen lähetyskäskyn.

Siitä lähtien käytän vain ainoastaan Jeesuksen nimeään. Kiitos Jumalalle, joka antoi minulle yksityisen ja henkilökohtaisen opetuksen unen kautta.

Lukiessani huomasin, että apostoleille ei ole ristiriitaista käyttää Jeesuksen nimeään ja he käyttivät vain Jeesuksen nimeään. Moni Raamatun kohta yhtä ainoaa ristiriitaista kohtaa vastaan todistaa vahvasti siitä Jeesuksen nimestä.

Minä ajattelin itsekseni, ‘Onpa tyhmää takertua yhteen ainoaan Raamatun kohtaan noudatettavaksi nähden muita Raamatun kohtia, joiden mukaan Jeesuksen nimi on päivänselvää.’ :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja kurja » 05. Joulu 2017 16:20

Petri Kandakean hoviherra ei ollut nähdäkseni pakana, vaan juutalainen ja sen kertoo myös se tosiasia, että hoviherra siis itse halusi vesikasteelle, kuten juutalaiset tekivät. Pakanoilla ei ollut siis vesikaste tapaa ja vanhan liiton kaste käytäntöä.

Kun juutalainen tuli Jeesukseen uskovaksi, hän siinä siis teki parannuksen epäuskostaan, siis vesi on parannuksen kaste.

Moni juutalainen siis oli löytänyt Jeesuksen Messiaan jo vanhoista kirjoituksista, ja uskoi Häneen vaikka ei ollut nähnyt siis ei voinut nähdä vielä silloin.

Hepr. 11:13 Uskossa nämä kaikki kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä.

Mutta lisäksi, se hoviherran kastaminen siis tapahtui Apt 8 luvussa:

35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"

Mutta kun Pietari vasta myöhemmin Korneliuksen tapauksessa meni vedellä kastamaan pakanoita, niin siitä vasta sitten syntyi älämölö ja kova ja kiivas puhuttelu Pietarille, eli sekin vahvistaa sen, että hoviherra ei ollut pakana, lisäksi jän luki Jesajan kirjaa eikä vanhan liiton kirjoitukset/liitto kuulunut kuin Israelin kansaan kuuluville.

Mutta Petri ohitit tärkeän asia, selitätkö tämän minulle:

1. Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan.

Mitä Paavali siis sanoo itsestään:

Gal. 1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,

Gal. 1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

Sitten Petri, oletko eri mieltä siitä, että varsinkin apostolin tuli olla esimerkillinen, niin opetuksessa kuin teoissa ?

Jos siis olisi tarkoitettu niin Jumalan taholta, että jokainen uudestisyntyvä tulisi kastaa vedellä, niin miksi Paavali kirjoitti noin ?

Eikä tuossa vielä kaikki, vaan hän kirjoitti myös seuraavaa:


1. Kor. 1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,

1. Kor. 1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Siis Paavali kiittää siitä, että ei ole vedellä kastanut kuin muutaman.

Hänenhän pitäisi hävetä tuota asiaa, jos kerran kaikki olisi hyvä ja oikein Herran mukaan kastaa vedellä, eikö totta ?

Mieti edes hetki Petri, äläkä heti vain pyri vain kumoamaan, mene Herrasi eteen kysymään Häneltä, että mitä Hän opetti Paavalille ja mitä Hän haluaa opettaa myös meille ?

Tiedän hyvin sen, että myöntääkseen erehtyneensä näinkin keskeisessä asiassa vaatii paljon, mutta tutkistele edes kunnolla nämä asiat, äläkä vain ohita niitä kevyesti.
kurja
 

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Joulu 2017 17:23

Apt 10:
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Pakanauskovatkin kastettiin vedessä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja kurja » 05. Joulu 2017 17:45

Niinpä, eli Pietari meni kastamaan pakanoita, vaikka ei olisi tarvinnut.

Se oli ymmärrettävä virhe, sillä eihän hän Korneliuksen luokse mennessä vielä käsittänyt sitäkään, että Messias kuuluin kaikille, eli pakanoillekin.

Se on hyvä huomata, että SEN AIKAKAUDEN juutalaiset siis kävivät ENSIN vesikasteella, ja vasta sitten he saivat Pyhän Hengen.

Siihen tarvittiin jopa apostolien kätten päälle pano, jotta he sen sitten saivat, vaikka Jeesuksen uskoviksi olivat jo paljon aiemmin tulleet.

Nyt pakanat saivat uuden liiton mukaan ENSIN Pyhän Hengen uudestisyntymässä, ja sitten Pietari ymmärtämättömyyttään kastoi vanhan liiton säädösten mukaan pakanoita vedellä.

Jos Raamattua siis kunnolla tutkimme, niin Korneliuksen huonekunta on se ainut pakanoiden ryhmä, joka on siinä vedellä kastettu, ja sekin tapahtui siis selvästikin ymmärtämättömyyden kautta ja vuoksi.

Tämä asia siis vahvistuu PAKANOIDEN Apostolin suusta, eli hänkään ei kastanut pakanoita, vaan vain muutamia Jeesukseen uskovaksi tulleita juutalaisia, jotka varmasti siis itse kasteelle yhä vanhan liiton mukaan halusivat.

Sitäkin kastamistaan Paavali siis harmitteli tuossa lainauksessani.
kurja
 

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja kurja » 05. Joulu 2017 21:06

Kysyinkö jotenkin liian vaikeita kysymyksiä ?

Vai miksi et vastaa niihin Petri ?

Siis voisitko ystävällisesti selittää ne Paavalin selvät sanat ?

Joku selitys olisi kiva edes saada.

Muuten tämä menee yksipuolisesti, eli sinä laitat vain Sanaa minulle ja minä joudun yksipuolisesti selittämään asioita sinulle.
kurja
 

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Joulu 2017 21:15

kurja kirjoitti:Kysyinkö jotenkin liian vaikeita kysymyksiä ?

Vai miksi et vastaa niihin Petri ?

Siis voisitko ystävällisesti selittää ne Paavalin selvät sanat ?

Joku selitys olisi kiva edes saada.

Muuten tämä menee yksipuolisesti, eli sinä laitat vain Sanaa minulle ja minä joudun yksipuolisesti selittämään asioita sinulle.


Yritän ehtiä vastaamaan viimeistään huomenna. Tänään en enää ehdi, sillä minulla on sivuni uusin kirjoitus kesken (ja muutakin) ja kun saan uusimman kirjoitukseni valmiiksi, niin pyrin selvittämään asiaa sinulle perusteellisemmin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Joulu 2017 18:14

kurja:

Apostolien teot on kirjoitettu myöhemmin kuin korinttolaiskirjeet ja sen lisäksi Luukas, joka oli Paavalin työtoveri kirjoitti Apostolien teot ja hän teki sen Pyhässä Hengessä ilmoittaen jälkipolville Jumalan sanan ilmoituksen ja opetuksen apostolien toimista. Jos Paavali olisi toiminut väärin, niin apostolien teotkin olisi kirjoitettu monessa kohdassa väärin. Mutta onneksi asia ei ole näin, vaan Paavali toimi oikein kastaessaan pakanoita. Emme kai ala oman oppimme tueksi kumoamaan Jumalan sanan ilmoitusta? Pois se meistä. Koko Raamattu on Jumalan sanan ilmoitusta ja vesikaste kuuluu Uuden Liiton uskon järjestykseen kaikille, niin juutalaisille kuin pakanauskoville, joka vastaanotetaan uskoon tulemisen (tai kun usko tulee meihin) jälkeen, uskon syntymisen ja pelastuksen seurauksena.

Jos vesikaste Uudessa Liitossa ei kuuluisi pakanauskoville ja Paavali olisi toiminut väärin, niin tuskinpa Jumalan Henki sallisi sellaisen vääryyden toistua Apostolien teoissa, vaan korjaisi väärät opit ja toiminnan. Apostolien teot on kirjoitettu myöhemmin kuin korinttolaiskirje ja aivan varmasti Jumalan Henki olisi korjannut asiat oikein, jos olisi tehty vastoin Jumalan tahtoa pakanoiden kastamisessa. Itse asiassa Apostolien teot todistaa selkeästi, että jokainen uskoon tullut ihminen olkoon juutalainen tai pakana tulee kastaa vedessä.

Hebr 9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin (baptismos), ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

Vanhan liiton puhdistuskasteet on kumottu Uudessa Liitossa ja sen sijaan on asetettu Uuden Liiton kaste Herran Jeesuksen nimeen kaikille Jeesukseen uskoville, niin juutalaisille kuin pakanoille.

Apt 2:
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Ef 2:
11 ¶ Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi-
12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14 ¶ Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
14 ¶ Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,

Pietari sanoi, että parannus, vesikaste ja Pyhän Hengen lahja kuuluu teidän lapsillenne (juutalaiset) sekä niille, jotka kaukana (pakanat) ovat.

Efesolaiskirjeessä Paavali kertoo, että pakanat ovat niitä, jotka olivat kaukana ja ilman Jumalaa maailmassa, mutta kaukana (pakanat) olleet ovat Jeesuksen veren kautta kuten myös juutalaiset uskon kautta Jeesukseen Jumalan perhettä ja pelastuneita.

Edellä olevat Raamatun kohdat vahvistavat sen, että Uuden Liiton kaste kuuluu niin juutalaisuskoville kuin pakanauskoville.

Apt 10:
44 ¶ Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Alkuseurakunnassa oli sellaisia juutalaisia uskovia, jotka olivat vanhan liiton kahleissa ja siksi heillä oli pakanauskovia kohtaan ennakkoluuloja. Pietari tiesi, että pakanoille kuuluu sama uskonjärjestys kuin juutalaisille ja siksi hän toi esille, että pakanatkin tulee kastaa vedessä, sillä heitä koskee sama uskonjärjestys kuin juutalaisiakin, eli parannus (katumus, syntien tunnustaminen, mielenmuutos) uskon kautta Herraan Jeesukseen pelastus sekä pelastuksen seuraamuksena vesikaste Jeesuksen nimeen. Pietari ei erehtynyt, sillä hän opetti jo Apt 2 luvussa, että vesikaste Herran Jeesuksen nimeen kuuluu myös niille uskoville, jotka ovat kaukana (pakanat).

1 Kor 1:
11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta," toinen: "Minä Apolloksen," joku taas: "Minä Keefaan," joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 ¶ Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17 ¶ Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Korinton seurakunnassa oli riitoja ja puoluehenkeä ja tätä taustaa vasten Paavali sanoi, ettei hän ole kastanut heistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen sekä Stefanaankin perhekunnan ja ettei Jeesus lähettänyt häntä kastamaan, vaan julistamaan pelastuksen evankeliumia. Ensin tulee julistaa pelastuksen evankeliumia ja sitten kastaa uskoon tulleet vedessä. Paavali tarkoitti ettei kasteesta saa tehdä oppiriitaa eikä ketään kasteta Paavalin nimeen, vaan Herran Jeesuksen nimeen. Paavali ei tuossa kumonnut vesikastetta pakanoilta. Paavali toimi sen mukaan mikä on evankeliumin synnyttämä uskonjärjestys, ensin parannus ja sitten usko ja vesikaste.

En olekaan aikaisemmin kuullut vielä kenenkään sanovan tai opettavan ettei pakanoita saisi kastaa vedessä, vaan vesikaste kuuluisi vain juutalaisille Jeesuksen opetuslapsille. Opettaakohan tätä samaa oppia kukaan muu kuin sinä kurja? Ihan ystävällisesti kysyn, koska tällaista ei ole ennen tullut vastaan. Jos tämä oppisi olisi oikein (mihin en usko), niin voiko enää ollenkaan luottaa Raamattuun vai tuleeko luottaa ilmestystietoon? Voiko olla niin, että koko Uuden Liiton seurakunta aikakautena uskovat ovat kaikkina aikoina erehtyneet kastamaan vedessä uskoon tulleita pakanoita ja nyt sitten olisi joku yksi tai vain muutama ymmärtänyt tämän asian oikein? En halua haastaa riitaa, vaan haluan herättää ajatuksia sekä saada meidät luottamaan Jumalan sanan totuuteen, jonka tulee ohjata meitä, eikä niin että me ohjaamme Raamatun sanan totuutta. Vesikaste kaikille uskoville on selkeä Raamatun opetus, joka kuuluu uskon alkeisiin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa

cron