Jumalan kymmenen käskyä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Huhti 2011 15:03

Ajattelin avata tähän ketjun Jumalan kymmenestä käskystä koska ne ovat niin kovasti puhuttaneet myös meitä foorumilaisia eri ketjuissa ja mikä ettei, ovathan ne niin keskeisessä asemassa, kaikkihan perustuvat niihin. Niissä määritellään tai siis käsketään kuinka meidän tulee vaelluksellamme vaeltaa. Tässä ketjussa voisi vaikka poimia jonkun käskyn lähempään tutkiskeluun.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Huhti 2011 21:31

Olenko nyt käsittänyt jotakin väärin, voisiko joku selventää? Petrin kotisivuilla mainitaan, että tuo kuvantekokielto sisältyisi toiseen käskyyn mutta kun olen tutkinut asiaa niin minusta se sisältyy ensimmäiseen käskyyn (esim. wikipedia/kymmenen käskyä). Eikö toinen käsky ole älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, jne.? Huomasin myös, että katekismuksessa ei ole ensimmäisessä käskyssä mainintaa kuvantekokiellosta vaan se on jätetty käskystä pois. Miksiköhän näin, tietääkö joku?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja firefall » 23. Huhti 2011 21:40

Katolisella kirkolla kuvan tekemisen kielto sisältyy ensimmäiseen käskyyn (täytyy tarkistaa en ole ihan varma). Luther poisti kuvan tekemisen kiellon. Kymmenen käskyn jaottelusta on erilaisia tulkintoja.
firefall
 

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Huhti 2011 21:48

Kiitoksia, arvelinkin jotakin tuollaista. Miksiköhän Luther poisti tuon kuvantekokieltoasian ensimmäisestä käskystä? En tiennytkään, että on erilaisia tulkintoja käskyjen paikoista.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja firefall » 23. Huhti 2011 22:06

Katolisella kirkolla ei ole 10 käskyn listauksissa tuota kuvan tekemisen kieltoa, mutta katolisessa katekismuksessa tarkemmin selitetään kymmenen käskyä ja siinä yhtenä kohtana on kuvan tekemisen kielto.
firefall
 

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 23. Huhti 2011 23:07

Raamattu opettaa Kymmenestä Käskystä näin:

2 Moos 34:
27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".
28 ¶ Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.
29 Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.

Jakeessa 28 on alkutekstin mukaan lopussa Kymmenen sanaa tai asiaa. Itse uskon, että kyseessä oli Kymmenen asiaa, eli Kymmenen Käskyä, jotka Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen kautta. Herra kirjoitti nämä käskyt itse omakätisesti, koska kyseessä oli iankaikkinen Jumalan laki.

Juutalaiset uskoivat Kymmenen Käskyn järjestyksen olevan tällainen :

1 käsky. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
 
2 käsky. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa,  älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
 
3 käsky. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä,   joka hänen nimensä turhaan lausuu.
 
4 käsky. Muista pyhittää lepopäivä (Sapatti). Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi,  joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
 
5 käsky. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
 
6 käsky. Älä tapa.
 
7 käsky. Älä tee huorin.
 
8 käsky. Älä varasta.
 
9 käsky. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
 
10 käsky. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."


Herra Jeesus ei kumonnut tätä järjestystä, vaan vahvisti sen, sillä Hän ei sanonut, että Israelin kansalla olisi ollut väärä käskyjen järjestys. Herra Jeesus sanoi, että Hän tuli vahvistamaan lain (Kymmenen Käskyä), ei kumoamaan sitä.

Rooman katolinen kirkko poisti kuvan tekemisen kiellon Kymmenestä Käskystä. Luther seurasi Rooman katolisen kirkon väärää käskyjen järjestystä.

Roomalaiset, jotka “kääntyivät kristinuskoon” tekivät ja palvoivat omassa uskonnossaan jumalan kuvia, joka oli yleistä kaikilla uskonnoilla, paitsi ei juutalaisilla. Raamattu kieltää jumalankuvan tekemisen ja kuvainpalvonnan, jotka on kirjoitettu Toiseen Käskyyn.  Tämä Toinen Käsky koitui ongelmaksi roomalaisille, jotka olivat tottuneet tekemään ja palvomaan jumalankuvia. Tämän seurauksena katolinen kirkko poisti alkuperäisen toisen käskyn ja puolitti kymmenennen käskyn puoliksi, että heille jäisi kymmenen käskyä. Näin katoliset raivasivat pois toisen käskyn, jotta he saivat jatkaa kuvien tekemistä ja kuvienpalvomista.  Oikea käskyjen järjestys on juutalaisilla käytössä  ja niillä uskovilla, jotka uskovat Jumalan Sanaan tässä kohden niin kuin sinne on kirjoitettu. 1500-luvulla vaikuttanut uskonpuhdistus ei korjannut tätä  virhettä, joka koskee Toista Käskyä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja firefall » 24. Huhti 2011 00:00

PetriFB kirjoitti:Rooman katolinen kirkko poisti kuvan tekemisen kiellon Kymmenestä Käskystä. Luther seurasi Rooman katolisen kirkon väärää käskyjen järjestystä.


Katolinen kirkko EI POISTANUT kuvan tekemisen kieltoa kymmenestä käskystä. http://www.vatican.va/archive/ENG0015/__P7F.HTM Luther sen sijaan näyttää poistaneen.
firefall
 

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Huhti 2011 00:09

Kiitos Petri, nyt tuli selvennystä tuohon ongelmakohtaan. Eli mikä on Ensimmäinen käsky ja mikä on Toinen käsky. Ja samalla tietysti kaikkien muidenkin käskyjen oikea järjestys ja sisältö.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Huhti 2011 00:14

firefall kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Rooman katolinen kirkko poisti kuvan tekemisen kiellon Kymmenestä Käskystä. Luther seurasi Rooman katolisen kirkon väärää käskyjen järjestystä.


Katolinen kirkko EI POISTANUT kuvan tekemisen kieltoa kymmenestä käskystä. http://www.vatican.va/archive/ENG0015/__P7F.HTM Luther sen sijaan näyttää poistaneen.




http://www.beginningcatholic.com/cathol ... ments.html

Täällä katolisen kirkon opettama väärä käskyjen järjestys

http://www.vatican.va/archive/ccc_css/a ... ommand.htm

Täällä katolisen kirkon virallisella sivulla on esillä Kymmenen käskyä Raamatusta sekä kirkon virallinen opetus, josta puuttuu kuvanteko kielto. Katolisen kirkon opetus käskyjen järjestyksestä löytyy A Traditional Catechetical Formula alapuolelta. Rooman katolinen kirkko poisti Toisesta Käskystä kuvateko kiellon. Luther peesasi tätä väärää järjestystä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumalan kymmenen käskyä

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Huhti 2011 00:35

Ortodokseilla näyttäisi olevan oikea käskyjen järjestys. Heillä lukee Kymmenennessä käskyssä älä tavoittele toisen taloa. jne. Onko se väärin sanottu koska alkuperäinen käännös on aika erilainen? Vai onko sittenkään?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa

cron