Erityisherkkyys?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja kurja » 18. Loka 2017 20:30

Tirlittan kirjoitti:No, nyt oon kurja sun kanssas ihan samaa mieltä. :D


Hei Tirlittan !

Me olimme vain yhdestä pienestä yksityiskohdasta eri mieltä ja näkemyksemme erosivat siinä kohtaa.

Huomasithan sen, eli ei ollut kyse elämää suuremmasta näkemys erosta, ainakaan minun mielestäni.

Sinulla oli sama näkemys muuten, ihan kuin minulla, siis vain pieni nyanssi ero.

Emmekä millään voi olla kaiksesta samaa mieltä, sillä yksikään meistä ei omaa täydellistä oppia.

Tuo minun on hyväksyttävä omalla kohdallani ja kyetä elämään sen mukaan, ja siten en voi vaatia täydellistä oppia muiltakaan, kun itsekin olen vajavainen, enkä voi millään ymmärtää ja tietää kaikkea, kuten Kaikkitietävä Jumala.

Olen siis oppimassa ja opiskelemassa kaiken aikaa, enkä tule koskaan valmistumaan, pysyn siis aina oppilaana, siihen ei tule muutosta, ja haluni on oppia ja ymmärtää yhä enemmän.
kurja
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Loka 2017 21:07

Kuuntelin jo ekan jakson kokonaan tuosta Salme B:n puheesta...mikä siinä oli huonoa? Hän ei oo mulle tuttu, vaikka toki nimen oon monesti kuullu :think2:
systeri
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 07:58

Pitää rehellisesti myöntää se, että minä löydän itseni tuosta kuvauksesta.

Tuo herkkyys voi olla siunaus tai kirous, riippuen siitä, että osaako ja kykeneekö sen kanssa elämään.

On vaikeaa olla muiden joukossa erilaisena ja tietyt asiat selvemmin näkevänä, kuin muut.

Herkkä siis näkee kaiken raadollisuuden jopa liiankin selvästi, ja se on rankkaa.

Tieto lisää tuskaa, niin kuin Sana sanoo, eli kun on silmät auki, niin sitä näkee ikävän todellisuuden liiankin selvästi:

Saarn. 1:18 Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

Ja vääryyksien ja ilkeyksien ja vihan ja katkeruuden sun muiden raadollisuuksien näkeminen toisissa, ei ole mitään mukavaa nähtävää, enkä ihmettele sitä miksi Sana sanoo joistakin meistä ja nähdäkseni juuri ns. erityisherkistä seuraavaa:

38 he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle-;he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja luolissa ja maakuopissa.

Siis se joka näkee maailman pahuuden ja vääryydet selvästi, se yli kuormittuu, eikä kestä kaikkea sitä, ja siksi on pakko vetäytyä pois ja yksinäisyyteen, muuten itse hajoaisi.

Tiedän jo ennalta, että tätä kirjoitustani vain hyvin harva ymmärtää, sillä pitäisi itse kokea tämä, ja vasta sitten voisi käsittää näitä asioita.
kurja
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2017 10:09

Kirjoitin tähän eilen viestin, mutta se hävisi jonnekkin enkä saanut sitä lähetettyä, ilmeisesti siitä syystä että se jäi pitkäksi aikaa kesken :(

Nimittäin minäkin oikein nyt huomaan nuo Salmen B:n videot kuunneltuani, kuinka monta erityisherkkää omaan perheeseeni kuuluu ja kirjoitin myös sen, että se voi olla todella raskasta ja taakoittaa vanhempia kun on kyse lapsesta.
Tunnistan lapsistani tämänkaltaisia.
Nuorena äitinä en ymmärtänyt lainkaan mistä on kysymys , kun lapsi itkee paljon, milloin minkäkin asian kanssa.
Hän ei oo ollut murrosiässä vaikea nuori, mutta vaatimaton ja herkkä. Aikuisuuden kynnyksellä hänellä on ollut ongelmia esim lääkärille menon kanssa, koska hän usein pillahtaa siellä itkuun :(
Puhelimella hänen on vaikea hoitaa asioita ,hän mieluummin kommunikoi kasvotusten, mutta sen sijaan hän esim. laulaa isoillekkin yleisöille :)
Ja nykyään on vähän liiankin huolissaan maailman menosta (vaikka aihetta kyllä onkin ) taakoittaa itseään mutta ottaa myös vahvasti kantaa asioihin mm.somessa :thumbup:
Vähän varttuneemmalla iällä sain syliini toisen lapsen, josta tuli myös "erityisherkkä" .
Hän pelkäsi banaanikärpäsiä ja joulupukkia...alkoi ymmärtää ja stressata jo pienenä aivan liian vaikeita asioita...olin todella väsynyt hänen kanssaan. Mutta me rukoiltiin hänen omastakin pyynnöstään monet illat, kun aina yötä vasten nuo "möröt" alkoi hiipiä mieleen ja uskon että sain Jumalalta viisautta käsitellä tuota lasta.
Koska nyt hänestä on kasvanut jo teini-iästä aikuisuuteen pikkuhiljaa siirtyvä nainen.
Monesti hämmästyn hänen kypsiä ajatuksiaan ja viisautta nyt kun käy koulua, joka valmentaa häntä lasten pariin työskentelemään :) Molemmat tytöt on uskossa. Nämä ovat lapsistani ne herkimmät ,vaikka mielestäni kaikilla lapsillani on taipumusta tuohon. Ja ihan niinkuin "kurja" sanoi, niin olen samaa mieltä siitä, että tuo voi olla sekä hyvä että huono asia, mutta uskon että oikealla kasvatuksella tuo erityisherkkyys voi olla hyväkin asia. Kasvatuksessa tarvitaan paneutumista siihen lapsen maailmaan ja Jumalan viisautta ja apua!
systeri
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2017 10:14

Itsestäni en tiedä olenko tuollainen, mutta eräs läheinen on ja se erityisherkkyys näkyy hänen hengellisessä elämässän...hän näkee asiat selvemmin tarkemmin ja nopeammin kuin muut, ymmärtää asiat ja varoittaa mm. vääristä opeista.
Muistan hänenkin olleen jo lapsesta ja nuoruudesta asti todella herkkä.
systeri
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja kurja » 19. Loka 2017 21:53

systeri kirjoitti:Itsestäni en tiedä olenko tuollainen, mutta eräs läheinen on ja se erityisherkkyys näkyy hänen hengellisessä elämässän...hän näkee asiat selvemmin tarkemmin ja nopeammin kuin muut, ymmärtää asiat ja varoittaa mm. vääristä opeista.
Muistan hänenkin olleen jo lapsesta ja nuoruudesta asti todella herkkä.


Niin meillä on kullakin lahjamme, yhdellä yksi ja toisella toinen, ja Jumala tietää siten meidät luotuaan ja muovattuaan kuin saviastiat, että mihin käyttötarkoitukseen sovellumme Kristuksen srk ruumiissa sen jäseninä.

Ja kullakin on siis oma tärkeä tehtävänsä, ja niitä tulisi tunnistaa ja sitä kautta arvostaa.

Mutta nythän ei homma mene noin, vaan seurakunnissa on pyritty kaikista tekemään evankelistoja, ja heitä vain on arvostettu.

Muita arvokkaita tehtäviä on aliarvostettu, ja siksi seurakunnissa ei ole kasvatettu ja kasvettu lapsista hengellisisä aikuisia, kuten olisi pitänyt kasvattaa, vaan järjestelmällisesti on laitettu lapsiakin aikuisten "ulkotöihin" ja nämä ovat siksi siellä nääntyneet ja moni on jopa uskossaan haaksirikon tehnyt, kun ei ole ollut vielä läheskään valmis töihin.

Näin näemme, että vääristymä vie väärään toimintaan ja toimintatapaan, tässä kohtaa yksipuoliseen toimintaan ja se on tuhoon tuomittua touhuilua silloin.

Kuinka moni nuori uskova onkaan poltettu loppuun, kun hänet on ennen aikojaaan lähetetty elopellolle.
kurja
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 19. Loka 2017 22:54

Oon yrittänyt kasailla ajatuksiani, mutta en taida vielä kirjoittaa muusta, kuin seikasta, joka
nousi mieleen. Liikaa ajatuksia.

Nimittäin hengellisestä herkkyydestä. Sehän ei ole sidottu mihinkään ihmisen ominaisuuteen, vaan
Raamatun tuntemiseen, harjaantumiseen erottaa hyvä pahasta ja siihen, että viettää aikaa Jeesuksen
kanssa. Voisi puhua hengellisestä näkökyvystä. Ilmestyskirja 3. luvussa puhutaan silmävoiteesta ja Hebrealaiskirjeessä
puhutaan aistien harjaantumisesta. Kyseessä ei siis ole tunneasia tai yksistään tunneasia.

Erityisherkkyys, joka on ihmisen ominaisuus voi olla hyvä lisä tähän. Mutta sanan tulee olla ensisijalla, sillä
oma herkkyyskin voi viedä väärään, sillä se kuitenkin on lihan tai sielun ominaisuus. Ja onko lihassamme mitään hyvää?
Näissä jutuissa voidaan astua harhapolulle ja tehdä jostakin sielullisesta jutusta hengellistä.

Hepr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Jumala on kuitenkin tehnyt meidät ja antanut meille kykyjä ja taitoja ja hengellisiä lahjoja. Jumala varustaa meitä toistemme
palveluun. Lauluäänikin on lihallinen ominaisuus ja Jumala voi siltikin antaa vielä jotain laulunlahjaa tällaiselle ihmiselle.
Uskon, että Jumala kuitenkin haluaa meidän palvelevan toisiamme sellaisina kuin olemme.

Tää aihe on kyllä ihan mielenkiintoinen. Tähän liittyy kaikenlaista pohdittavaa. Tässä nyt vähän jotakin johonkin suuntaan..

Oletteko muuten koskaan kuulleet, että Jumala olisi antanut laulamisen lahjan jollekin, joka ei ole aiemmin osannut laulaa?
Milläköhän perusteella Jumala jakaa armolahjoja?
Tirlittan
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Loka 2017 23:01

Mitäs sanot tuosta, että jos saa laulaa hengessä, se koskettaa...vaikka ääni ei olisi kummoinen niin se on jos Henki yhtyy siihen.

Mitähän sanois tuosta erityisherkän Hengellisestä puolesta...hän on kiinnostuneempi tutkimaan,syvällisempi, kaivelee asioita...niinkuin nyt saadaan just huomata tuolla toisessa ketjussa :)
systeri
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 19. Loka 2017 23:23

En ole koskaan kuullut sellaista hengessä laulamista, ehkä. Olis kiva kuulla, oli sitten hieno ääni
tai huono ääni. Ainakaan en ole sellaista "erityistä" kuullut. Olen kuullut kielillä laulamista, mutta
se ei "tuntunut" oikealta, vaan joltakin huomiohakuiselta.
Osaappas tässä sitten erottaa, oliko tuntemus hengellinen vai jotain muuta herkkyyttä. :shifty:

Minäkin taidan kuulua niihin, jotka kaivelee kaikenmaailman tiedot. :)

Tunnistan Salmen puheesta paljon itseäni. Sitten on taas pari juttua, jotka eivät käy minuun.
Mutta kun minulla on muitakin "vaivoja", jotka menee ristiin tämän erityisherkkyys asian kanssa.
Rehellisesti, ekan kerran, kun katsoin nuo Salmen puheet, mulla meni herneet nenään ja kesti
monta päivää selvitellä asioita. Sitten vasta pikkuhiljaa aloin ymmärtää erot.
Tirlittan
 

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja kurja » 20. Loka 2017 00:19

Pitää kertoa nyt tämä, enkä halua sillä kehuskella mitenkään, vaan annan tiedoksi muille tämän vain.

Puhun kielillä itsekseni ja siten rakennan itseäni, kuten Sana opettaa.

Mutta Herra on vaikuttanut myös kielillä laulamista minussa, eli olen ymmärtänyt siten, että esim. Psalmit ovat oikeasti lauluja.

No, kun Henki vaikuttaa minussa kielillä laulamista, niin vaikka en ole mikään hyvä laulaja ja ääni alani on todella kapea, niin kielillä laulaessani, jostain syystä pääsen todella korkealle, ja sitä olen itse kovasti ihmetellyt.

Sillä en minä muuten niin korkealle pääse, vaan ne äänet leikkaantuvat pois normi laulussa, joudun muutenkin laulamaan siis muita alempaa tästä syystä esim Hengellisissä kokouksissa.

Mutta kielillä en laula kokouksissa sillä se ei olisi oikein, sillä jos kielillä puhtaan kokouksessa, pitää saada selitys, mutta jos sitä ei saada, niin sitten puhutaan kotona vain !!!

Olet siis hyvin oikeassa, tuosta huomiohaluisuudesta !

Tämä kaikki siis vain ns. "hyvä tietää tietona", teille muille, mikä on teillekin täysin mahdollista Hengessä.
kurja
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron