Maakeskeinen maailmankuva

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Tapani » 18. Loka 2017 16:02

Iustus kirjoitti:
Tapani kirjoitti:[
Jos maa pyörisi ja kiertäisi aurinkoa silloin ei tähdet kiertäisi 6 kk päästä TÄSMÄLLEEN samalla tavalla pohjantähteä. Ja mietipä sitä mikä mahdollisuus on sille, että pohjantähti nyt sattumalta liikkuu sillä tavalla, että se maasta katsoen näyttäisi olevan aina samassa paikassa?

Eivät ne kierräkään täsmälleen samalla tavalla. Jonkin verran aikanaan tähtitedettä harrastaneena en ole koskaan törmännyt väitteeseen, jonka mukaan pohjantähti sattumalta liikuu maan kanssa samaan tahtiin niin, että se näyttäisi pysyvän paikallaan. Syy, miksi pohjantähti ei näytä liikkuvan vuoden aikana on matematiikalla vastattavissa.

Pohjantähti on 323 valovuoden päässä. Maan keskietäisyys auringosta on 1,4960×10^8 km jolloin maan kiertoradan halkaisija on keskimäärin 2,992*10^8 km. Yksinkertaisella trigonometrialla voimme laskea, että suurimmillaan pohjantähden siirtyminen tähtitaivaalla mitataan asteen miljoonasosissa.


No enkös minä kertonut juuri ,että etäisyyksistä on valehdeltu myös, näin voidaan selittää kaikki pyörivään maahan sopivaksi. Mutta kerro ensin, miksi lentokone lentää molempiin suuntiin samalla nopeudella vaikka maa pyörii.
Tapani
 
Viestit: 180
Liittynyt: 26. Elo 2017 18:45

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Loka 2017 16:18

Tapani kirjoitti:No enkös minä kertonut juuri ,että etäisyyksistä on valehdeltu myös, näin voidaan selittää kaikki pyörivään maahan sopivaksi. Mutta kerro ensin, miksi lentokone lentää molempiin suuntiin samalla nopeudella vaikka maa pyörii.

Huomautan ensin, että ehdit lainata edellistä viestiäni ennen kuin ehdin täydentää sitä nopealla trigonometrisella laskulla.

Ja sitten noihin "valehdeltuihin" mittoihin. Osoita ne valheiksi. Perustele. Tähän mennessä olet vain heittänyt juttuja, mutta ei sinulla ole antaa mitään dataa mistään. Väität, että lentokone ei voi lentää yhtä nopeasti mihin tahansa suuntaan pyörivällä pallolla, vaikka tämä on jo monta kertaa perusteltu fysiikalla. Suosittelen lukemaan Muad’dibin viestin sivulta 5, jossa tämä asia on vielä kerran sinulle selitetty. Perustele väitteesi, äläkä vaan tyydy toteamaan, ettei noin voi olla.

Hyvänä nyrkkisääntönä kaikkeen kritiikkiin on ensin tutustua siihen, mitä kritisoi. Tutustu siis tähtitieteeseen ja fysiikkaan, jotta tiedät, mitä arvostelet.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Tapani » 18. Loka 2017 16:21

Iustus kirjoitti:
Tapani kirjoitti:No enkös minä kertonut juuri ,että etäisyyksistä on valehdeltu myös, näin voidaan selittää kaikki pyörivään maahan sopivaksi. Mutta kerro ensin, miksi lentokone lentää molempiin suuntiin samalla nopeudella vaikka maa pyörii.

Huomautan ensin, että ehdit lainata edellistä viestiäni ennen kuin ehdin täydentää sitä nopealla trigonometrisella laskulla.

Ja sitten noihin "valehdeltuihin" mittoihin. Osoita ne valheiksi. Perustele. Tähän mennessä olet vain heittänyt juttuja, mutta ei sinulla ole antaa mitään dataa mistään. Väität, että lentokone ei voi lentää yhtä nopeasti mihin tahansa suuntaan pyörivällä pallolla, vaikka tämä on jo monta kertaa perusteltu fysiikalla. Suosittelen lukemaan Muad’dibin viestin sivulta 5, jossa tämä asia on vielä kerran sinulle selitetty. Perustele väitteesi, äläkä vaan tyydy toteamaan, ettei noin voi olla.

Hyvänä nyrkkisääntönä kaikkeen kritiikkiin on ensin tutustua siihen, mitä kritisoi. Tutustu siis tähtitieteeseen ja fysiikkaan, jotta tiedät, mitä arvostelet.


Ei minun tarvitse mitään perustella, koska minun väitteeni on osoitettu todeksi. Maapallon pyörimiseen uskovien on todistettava, että nämä etäisyydet ovat totta.
Tapani
 
Viestit: 180
Liittynyt: 26. Elo 2017 18:45

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Loka 2017 16:37

Tapani kirjoitti:Ei minun tarvitse mitään perustella, koska minun väitteeni on osoitettu todeksi. Maapallon pyörimiseen uskovien on todistettava, että nämä etäisyydet ovat totta.

Itse asiassa heliosentrismi on vallitseva näkemys, jolloin todistustaakka on sinulla. Lähinnä olet todistanut sen, minkä olet myöntänytkin, ettet ole aiheeseen perehtynyt. Ne faktat, jotka sinulle on osoitettu, sinä olet lähinnä ohittanut vetoamalla salaliittoteoriaasi (tämä on jälleen kerran sitä, mistä puhuin, eli että salaliittoteoriat ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä voi kumota edes oikeaksi osoitetuilla faktoilla), tai sitten olet vain todennut, ettei fakta voi pitää paikkansa, mutta et ole osannut perustella sitä.

Mutta ihan vaan huvin vuoksi pyydän sinua kertomaan seuraavista asioista faktat, koska heliosentrisen mallin antamat vastaukset ovat sinun mukaasi valheita:
- auringon massa
- auringon etäisyys maasta
- auringon nopeus kiertoradallaan
- auringon kiertoradan säde
- pohjantähden etäisyys maasta
- syy tähtien samanaikaiseen ja samansuuntaiseen huojuntaan
- muiden planeettojen kiertoratojen keskus
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Tapani » 18. Loka 2017 16:48

Iustus kirjoitti:
Tapani kirjoitti:Ei minun tarvitse mitään perustella, koska minun väitteeni on osoitettu todeksi. Maapallon pyörimiseen uskovien on todistettava, että nämä etäisyydet ovat totta.

Itse asiassa heliosentrismi on vallitseva näkemys, jolloin todistustaakka on sinulla. Lähinnä olet todistanut sen, minkä olet myöntänytkin, ettet ole aiheeseen perehtynyt. Ne faktat, jotka sinulle on osoitettu, sinä olet lähinnä ohittanut vetoamalla salaliittoteoriaasi (tämä on jälleen kerran sitä, mistä puhuin, eli että salaliittoteoriat ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niitä voi kumota edes oikeaksi osoitetuilla faktoilla), tai sitten olet vain todennut, ettei fakta voi pitää paikkansa, mutta et ole osannut perustella sitä.

Mutta ihan vaan huvin vuoksi pyydän sinua kertomaan seuraavista asioista faktat, koska heliosentrisen mallin antamat vastaukset ovat sinun mukaasi valheita:
- auringon massa
- auringon etäisyys maasta
- auringon nopeus kiertoradallaan
- auringon kiertoradan säde
- pohjantähden etäisyys maasta
- syy tähtien samanaikaiseen ja samansuuntaiseen huojuntaan
- muiden planeettojen kiertoratojen keskus


Tuo kertoo riittävästi, että vetoat siihen, että heliosentrismi on vallitseva näkemys. Olen minä aiheeseen perehtynyt ihan riittävästi, että voin sanoa heliosentrismin valheeksi. En ole siihen enemmän perehtynyt, koska tajusin sen valheeksi vähemmälläkin.
Tapani
 
Viestit: 180
Liittynyt: 26. Elo 2017 18:45

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Loka 2017 16:52

Tapani kirjoitti:Tuo kertoo riittävästi, että vetoat siihen, että heliosentrismi on vallitseva näkemys. Olen minä aiheeseen perehtynyt ihan riittävästi, että voin sanoa heliosentrismin valheeksi. En ole siihen enemmän perehtynyt, koska tajusin sen valheeksi vähemmälläkin.

Heliosentrismi sattuu nyt vaan olemaan valltiseva näkemys. Ota mikä tahansa moderni tähtieteen oppikirja tai katso mitä näkemystä modernit tähtieteilijät edustavat. Sinun näkemyksesi haastaa tämän ja siksi sinulla tulee olla myös jotain, millä haastaa.

Jos olisit aiheeseen perehtynyt riittävästi, ymmärtäisit esimerkiksi miten painovoima toimii. Mutta kuten edellisessä viestissäni sanoin, kerro toki niitä sinun näkemyksesi mukaisia oikeita faktoja, jos kerta heliosentrismissä tiedot ovat vääriä.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Loka 2017 17:13

Jos maapallo nyt aivan äkisti lakkaisi pyörimästä, täällä olevat irralliset esineet jatkaisivat matkaa kohti Siperiaa äänen nopeudella. Ei siis kivaa. Kuu esim myös vakauttaa maan kiertorataa ja heilumista ja on olettettavaa, että täällä olisi tosi vaikea elää ilman tuota vaikutusta. Minkä ympärillä ekvaattorin eteläpuolella olevat pyörivät,kun ei ole Pohjantähteä?
Minusta ajatus, että olisimme universumin keskus on jotenkin narsistinen ja outo. Galileikin joutui ”luopumaan” harhoistaan väittäessään heliosentristä maailmankuvaa. Ehkä olemme jo aika paljon edistyneet noista päivistä. Miten muuten VT:n kertomus auringon ”pysähtymisestä”? ( Joos 10:12-13) Metafora vai historian dokumentti? Tällä ei todellakaan voi perustella geosentristä maailmankuvaa.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Tapani » 18. Loka 2017 19:11

Iustus kirjoitti:
Tapani kirjoitti:No enkös minä kertonut juuri ,että etäisyyksistä on valehdeltu myös, näin voidaan selittää kaikki pyörivään maahan sopivaksi. Mutta kerro ensin, miksi lentokone lentää molempiin suuntiin samalla nopeudella vaikka maa pyörii.

Ja sitten noihin "valehdeltuihin" mittoihin. Osoita ne valheiksi. Perustele.


Minähän olen esittänyt todisteita aloituksesta asti. Kopernikus ja kaikki merkittävät tähtitieteilijät ennen häntä saivat maan ja auringon etäisyydeksi 4,2 miljoonaa km. Nyt se etäisyys on 149,6 miljoonaa km, selvästikin tietoista valehtelua. Onko siis ihme jos pohjantähdenkin etäisyydestä valehdellaan. Maailmankaikkeuden kokoa on liioiteltu, näin ihmiset saadaan eksytettyä maakeskeisyydestä ja Raamatullisuudesta. Minkä ihmeen takia Jumala olisi luonut 100 miljardia galaksia, täyttä humpuukia. Ja "kristityt" vielä uskovat tämän ja ovat ensimmäisenä puolustamassa.
Tapani
 
Viestit: 180
Liittynyt: 26. Elo 2017 18:45

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Loka 2017 19:50

Koska ilmeisesti Kopernikus heliosetrismin isänä on sinulle suuri auktoriteetti, niin itselleni astronomian tieteen suuri nimi on E Hubble. Jos uskot/ tiedät, että maanpäällinen voidaan käyttää tutkia etäisyydenmittauksissa, miksi niitä ei voi käyttää tähtitieteessä, jossa ne ovat tarkkoja esim AU etäisyyksillä. Btw, luulen myös, että joko olet vankkumaton salaliittojen ystävä tai jopa trolli.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Maakeskeinen maailmankuva

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Loka 2017 19:56

Tapani kirjoitti:Minähän olen esittänyt todisteita aloituksesta asti. Kopernikus ja kaikki merkittävät tähtitieteilijät ennen häntä saivat maan ja auringon etäisyydeksi 4,2 miljoonaa km. Nyt se etäisyys on 149,6 miljoonaa km, selvästikin tietoista valehtelua. Onko siis ihme jos pohjantähdenkin etäisyydestä valehdellaan. Maailmankaikkeuden kokoa on liioiteltu, näin ihmiset saadaan eksytettyä maakeskeisyydestä ja Raamatullisuudesta. Minkä ihmeen takia Jumala olisi luonut 100 miljardia galaksia, täyttä humpuukia. Ja "kristityt" vielä uskovat tämän ja ovat ensimmäisenä puolustamassa.


Pelkkä luvun antaminen ei ole todiste. Miten tuo on laskettu? Mielenkiintoista kuulla sinulta syytöksiä kristityistä, jotka uskovat omien sanojesi mukaan humpuukiin, kun itse pidät kiinni salaliittoteorioista antamatta mitään perusteita itse salaliiton lisäksi sille, miksi heliosentrisen mallin väitteet ovat vääriä.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 40 vierailijaa

cron