Oma tahto vai Pyhä Henki?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Syys 2017 11:46

*
PIR, tarkoitan että pyrkimykseni on joka päivä luopua omasta tahdosta koska olen vajavainen eli en nojaudu omaan ymmärrykseen vaan Herraan joka avaa ymmärrystä. Kysyn sinulta turvaudutko sinä Herraan etsiäksesi Hänen tahtoaan niissä Kirjoituksissa etkä nojaudu omaan ymmärrykseen?

Kiitos! ☺
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja paa » 27. Syys 2017 11:51

Miten erottaa omantunnon ja Pyhän Hengen äänet toisistaan? Mulla omatunto soimaa armottoman herkästi, jos teen väärin jotain, mutta mistä sen tietää koska puhujana onkin Pyhä Henki? Olen vatvonut asiaa nyt viisi vuotta enkä vieläkään ole yhtään viisaampi.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 27. Syys 2017 12:01

vaisuliini kirjoitti:Kysyn sinulta turvaudutko sinä Herraan etsiäksesi Hänen tahtoaan niissä Kirjoituksissa etkä nojaudu omaan ymmärrykseen?


Minä uskon, että suurin osa Jeesuksen seuraajista tahtoo etsiä Hänen tahtoaan Kirjoitusten suhteen eikä tahdo nojautua omaan ymmärrykseen.

Silti jokainen erehtyy joskus, kuten kerroit itsekin erehtyväsi. Ja jokaisella on varmasti sokeita kohtia ja omanlaisia vaikeuksia erottaa mikä on Jumalan tahto ja mikä omaa tai muualta tullutta vaikutusta.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Syys 2017 12:21

*
Paa, 1Joh. 3:20. Anteeksi, kännyllä on vaikea kirjoittaa. On helppo laittaa Raamatun kohta. Erotusta tunnistetaan että Pyhä Henki vie aina Sanan yhteyteen koska Hän ja Sana ovat keskenään erottamattomia toisistaan.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 27. Syys 2017 12:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Syys 2017 12:25

*
Hyvä, PIR! Niin. Kyllä Jumala avaa ymmärrystä joko enemminkin tai myöhemmin, sitä samaa tietä me vaellamme.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Syys 2017 13:07

vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, itseään kieltäminen tarkoittaa myös sitä että meidän tulee joka päivä kieltää itseämme ja omaa tahtoamme ja kantaa ristiä.


Juuri noin, mutta kirjoitit aikaisemmin, että "Raamattu kehottaa ottamaan joka päivä Jeesuksen Ristin ja kantamaan Ristiä." Siihen tahdoin puuttua, koska "meidän ristimme" ei ole "Jeesuksen risti".

Kirjoitit myöhemmin aivan oikein "meidän rististä". Lainaanpa tähän.

vaisuliini kirjoitti:Se [siis ristin ottaminen ja kantaminen] tarkoittaa että meidän tulee joka päivä luopua omasta tahdosta ja etsiä Jumalan tahtoaan mitä Hän tahtoo ilmoittaa Pyhien Kirjoituksien kautta.


Ristin ottaminen ja sen kantaminen käytännön elämässä menee mielestäni näitä suoria ja yksinkertaisia polkuja: meidän tulee kuunnella Jumalan puhetta ja tehdä sen mukaan. Siinä kaikessa yksinkertaisuudessa se ristin kantaminen on. Risti ei ole äkäinen puoliso, kapinoivat lapset, rahahuolet tai sairautemme. Nuohan kuuluvat "täysikehäiseen elämään" niin uskovilla kuin jumalattomillakin.

Jumala puhui UT:ssa kolme kertaa korvien kuullen ihmisille ja joka kerran Hän sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä". Risti merkitsee käytännössä sitä, että kuuntelemme Jeesuksen puhetta ja teemme sen mukaan. Tämä ei aina ole suinkaan helppoa, koska se johtaa oman elämän ja itsekkään tahdon kadottamiseen - mutta tällä tiellä löydämme tosi elämän, kuten Jeesus lupasi (Luuk- 9:24, Matt. 16:25 ym).
Jukka
 

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Syys 2017 14:11

*
Jukka, kyllä "lapsi" ymmärtää mitä tarkoitan. Se on kehotukseksi että me otamme ristiä ja kannamme ristiä joka päivä. Ihan yksinkertaista! Älä väännä minun asiani!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Syys 2017 15:35

vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, kyllä "lapsi" ymmärtää mitä tarkoitan. Se on kehotukseksi että me otamme ristiä ja kannamme ristiä joka päivä. Ihan yksinkertaista! Älä väännä minun asiani!


Toisinaan koen, että et siedä ollenkaan mielipiteittesi arvioimista ja koettelemista. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja jokaisella on yhtäläinen oikeus ilmaista mielipiteensä aiheista, joita käsitellään. Tämä juttu lähti puoleltani liikkeelle siitä, kun tartuin tuohon tekstiisi "Raamattu kehottaa ottamaan joka päivä Jeesuksen Ristin...". Raamatussa ei noin kehoteta enkä liioin ole samaa mieltä tuostakaan, että "kyllä 'lapsi' ymmärtää mitä tarkoitan". Kyllä tuollaisesta virheen saa ja pitääkin huomauttaa (vaikka se olisi pelkkä lapsus).
Jukka
 

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Syys 2017 15:37

*
Jukka, sinun nenäviisautesi ärsyttää. Älä syötä suuhuni asiaa mitä en tarkoita. Tiedäthän itse hyvin mitä tarkoitan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oma tahto vai Pyhä Henki?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Syys 2017 16:09

Ihmiset eivät todellakaan aina tiedä mitä toinen tarkoittaa vaikka kuinka huolellisesti yrittäisi asiansa kirjoittaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron