Lopunaikoina liikkuu paljon Sanan opettajia, joilla ei ole Jumalan mandaattia, kutsua opettaa Raamatun Sanaa. Jeesus varoittaakin seuraavasti:
Matt.24:3 "Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta."
Vakavia sanoja. Meidän on Herran edessä kysyttävä paikkaamme Jumalan Valtakunnan työssä. Meidän ei tule lähteä liikkeelle, ennen kuin Herra on kouluttanut ja lähettänyt sille paikalle, jolle on tarkoittanut. Nyt olen havainnut sellaisen ilmiön, että näitä valtuuksia ikääkuin otetaan, esim. Sanan opettajan tehtävä. Se ei tarkoita sitä, etteikö jossain kohden Jumalan valtuuttama Sanan opettaja voisi erehtyä. Siksi meidän tulee jo Raamatun perusteella koeteltava kaikki opetus. Meidän tulee tutkia Sanaa, ettemme eksyisi, kuten Jeesus itse sanookin: "Sen tähden te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia ja Jumalan Voimaa." (Matt.22:29).
1.Tess.5:21 "mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on.."
Emme kaikkea voi heti ymmärtääkään riippuen esim. siitä, miten pitkälle olemme hengellisesti kasvaneet. Ymmärryksemme lisääntyy hengellisesti käsittämään Raamatun opetuksia sitä mukaa kuin olemme itse kasvaneet. Onhan Raamatussa selkeitä opetuksia, kuten älä varasta. Jokainen tietää, mitä se tarkoittaa, vaikka olisi vastauskoontullut, pieni lapsi Kristuksessa ja on kuuliainen Jumalan Tahdolle, jonka Hän ilmoittaa Pyhässä Sanassaan. Jos uskosta osattomatkin ymmärtävät tuon käskyn.
Itse olen ollut "kastekriisissä" viimeiset kaksi vuotta. Uskon, että on Herran Tahto, uudestisynnyttyämme käymme uskovien upotuskasteella uskoontulon jälkeen. Karkeasti kristikunta jakaantuu vesikasteasiassa kahteen leiriin; sylivauvakasteen kannattajiin ja uskovien kasteen kannattajiin. Kun tutkimme opetuksia vesikasteitten sisällöstä, huomaamme paljon eroavaisuuksia niissä. Itse olen saanut lisävaloa ja muuttamaan osittain kantaani vesikastee sisältöön, mitä se merkitsee. Olen saanut Herralta lisää Valoa Tielleni ja joutunut muuttamaan kantaani kasteen teologisesta sisällöstä. Luettuani Raamattua ja verratessani opetuksia Raamatun Sanaan, olen muuttanut Herra Armosta kantaani sisällöllisesti, mitä vesikaste pitää sisällään. Tämä on johtanut myös siihen, että minua pidetään harhaoppisena ja riivajien oppien alaisina tietyissä piireissä. Olen koetellut erään kasteopetuksen ja pintapuolisesti luettuani sen, en huomannut mitään väärää. Mutta alettuani tutkimaan opetusvihkosta, joka on kirjoitettu jo 70-luvulla, tarkemmin ja syvällisemmin, Sanan Valo toi esiin oikeaa ja väärää. En tuomitse kyseisen opetusvihkosen kirjoittajaa, vaikka hän tuomitsee minut harhaoppiseksi. Hän ei vaan itse kestä opetuksensa koettelua ja kun hän ei anna koetella, eikä suostu keskustelemaan koko asiasta, niin herää epäilys, onko kyseessä ollenkaan Jumalan voitelema Sanan opettaja. Mielestäni ei ole varsinkin, kun "kaikki" toisinajattelijat ovat riivaajien oppien vallassa.
Mikää ei koettele Jumalan Sanan opettajan hengellisyyttä kuin se, että hänen opetuksiaan koetellaan ja jopa kyseenalaistetaan. Oikea Sanan opettaja suorastaan kehoittaa koettelemaan opetuksiaan jo senkin tähden, kun Raamatussa niin kehoitetaan tekemään kaikkien Jumalan lasten. Minunkin kirjoitukset sikäli, mikäli niitä tänne pääsen nettiongelmien välissä kirjoittelemaan on aina koeteltava. Jokainen meistä joutuu kuitenkin ottamaan selvän kumpi on oikea vesikaste, vauvakaste vaiko uudestisyntyneiden upotuskaste. Raamatun apostolisena aikana asia oli yksinkertainen. Elämme ajassa, jossa liikkuu jos jonkinlaista opetusta lähes kaikesta. Paljon on selkeitä harhaoppeja, jotka ovat helpostikin tunnistettavissa. Kasteasia jakaa paljon uskovia ja riidat ovat hyvinkin raakoja ja repiviä kummallakin puolen. Olen kysellyt Herralta monesti, miksi näin. Mutta kun me vilpittömin sydämin etsimme Herran Tahtoa ja tutkimme Raamattua, kirjoituksia, niin emme voi mennä ainakaan kovin pahasti harhaan. Ja jos erehdymme, kuten kaikki meistä voivat erehtyä, niin nöyrästi tunnustamme sen ja teemme parannuksen.
Rukoillaan toinen toistemme puolesta sikäli kuin Herra nostaa sydämelle ja antaa kehoituksen, että kerran olisimme kaikki määränpäässä Taivaan Kodissa ja ettei yksikään joutuisi hukkaan ja luopuisi uskosta.
Jumalan Tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja uskovat pysyisivät uskossa, eivätkä luopuisi. Lopuksi tähän ehkäpä kommentoitavaksi muutama paikka Raamatusta, jotka itse olen kokenut todeksi:
Snl.4:18 "Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka."
Filip.3:13 "Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi."
Emme voi ketään "tyrkkiä" kasteelle uskoontulon jälkeen. Minulla meni monta vuotta ennenkuin asia selvisi. Olen kastettu vesikasteella upottamalla Herramme Jeesuksen nimeen. Olisinko joutunut helvettiin, jos olisin vaikka kuollut ennen kasteelle menoa? En varmasti, sillä "usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta."Rm.10:17. Kun uudestisynnymme Pyhästä Hengestä uusiksi luomuksiksi Kristuksessa, saamme Pyhän Hengen.
Gal.3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?" Vastaus on "uskossa kuulemisesta."
En nyt mene enempää kasteen sisältöön, mutta kasteen vesipesu ei poista lihamme saastaa, eikä vesikaste liitä meitä Kristukseen, vaan uuudestisyntyminen. Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä, kun teemme parannuksen ja otamme evankeliumin Sanan vastaan uskossa. Vesikasteella ei ole syntiämme puhdistavaa vaikutusta, kuten usein kuulee opetettavan. Se ei lisää pelastukseemme syntien poispyyhkimistä. Vesi ei sitä koskaan tee, vaan Henki sen tekee. Petrillä on perusteellinen selvitys vesikasteesta omalla sivullaan, joten en käy läpi asiaa tässä. Mutta on uskovien kasteesta sellaista opetusta liikkellä, että ikäänkuin vesi, kastevesi pesisi syntejämme ja lihan saastaamme pois. Sellainen on jo uussakramentalismia, jota tulee varoa, jos joku niin opettaa. Kun vesikaste meille selviää, niin on selvääkin selvempää, että menemme kuuliaisesti kasteelle. Tästä aiheesta en tässä enempää kirjoita, siis tässä kirjoituksessa. Toivottavasti saan vaan tämän lähtemään perille
Siunausta kaikille Jumalan lapsille, joissa Hän Henkensä kautta asustaa